Elhojar

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag förstår Din tanke. Men har Du provkört en elhoj?

Industrin kommer att bygga maskiner som passar de som kan betala för en ny MC, jag vet i alla fall inte om någon firma ägnar begagnatmarknaden någon större uppmärksamhet. Och med handen på hjärtat är det väl sällan tankningstiden som avgör längden på våra stopp, i mitt fall är det t ex ofta en glass, en kopp kaffe och ett gott samtal…
Jag tankar och kör. Gärna långt och länge. Är inte sugen på att hänga vid ett laddställe nån längre tid. Passar inte in i mitt hojliv.
Har inte testat elhoj, men tror jag skulle gilla det i övrigt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men du har tillgång till bra parkering med laddning hemma och på jobbet?

Kan man ha flera hojar så är ju pendling med elhoj suveränt och nöjesåka med en bensinhoj

Samma sak med elbil, ska man ändå ha två kan man ju ha en liten billig elbil som andrabil, problemet är att en billig begagnad elbil med kort räckvidd kostar som en till ny fullstor bensinbil.

om många år till kanske en kangoo electric med friköpt batteri kommer ner i andrabilspengar, då funkar ju det för dom som klarar sig med en tvåsitsig
Jag hyr ett treportars lastbilsgarage att ha all skit i, inte hemma, men bara nån km bort. Men silence kan jag parkera i cykelparkeringen utomhus hemma, och jag är lite överallt i tokholm och jobbar men brukar alltid hitta någon gratis parkering, och kan jag plocka med batteriet så är det ju inte något problem. Kan jag inte släpa batteri är det genast jobbigare, och kräver att jag kan köra ToR på en laddning. Och att jag då kan ladda hemma, men det ska nog gå att lösa med en lång fin kabel. Eller hyra in mig i ett garage hos någon granne.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
För att totalkostnaden blir densamma eller lägre? Men blir den inte det så skall du nog vänta ett tag till. Tro det eller ej, bilutvecklingen har gått framåt sedan 2016.
Jag har nog kört alla årsmodeller av Volvo sedan 2005 då vi har har dom som poolbil på jobbet, så jag har bra koll på vad för utveckling som har hänt under åren. Dock har vi ingen elbil ännu, men eftersom jag jobbar på Volvo AB (alla pool och tjänstebilar är Volvo eller Poolstar) så lär någon poolbil bli en elbil. Så du behöver inte låta nedlåtande för att vi har en "gammal" bil.

För mig är totalkostnaden av ägandet det mest intressanta, jag har inget behov av att äga det senaste. Men jag säger som Leif Östling "vad fan får jag för pengarna" när jag ska betala 500 000-700 000 mer än vad vi gav för vår bil 2019 (som vi dessutom köpte kontant) för att få en elbil med liknande utrymme som vår V70 och rimlig räckvid. Jag kan köpa mycket annat roligt för dom pengarna än att ställa dom i garaget.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nedlåtande? Nä jag har betydligt äldre bilar hemma än så. Menade mer att man får lite mer också vad gäller tex krocksäkerhet, miljövänlighet och teknik (om man gillar sånt).

Men kapitalkostnaderna är inte alltid det som kostar mest i bilinnehavet, det var min poäng. Totalkostnaden avgör sedan, om nu ekonomin är det som är viktigast vid bilvalet.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ni som gillar.... eller ni som är allergiska mot... elhojar. ;)
Här är ett kul event i helgen. Svenska *) RGNT tänker sätta nya hastighetsrekord på is under Speed Weekend i Årsunda nu till helgen.

*) Made in Kungsbacka. Eller i Anneberg, några kilometer norr om själva staden, om man skall vara petig.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ni som gillar.... eller ni som är allergiska mot... elhojar. ;)
Här är ett kul event i helgen. Svenska *) RGNT tänker sätta nya hastighetsrekord på is under Speed Weekend i Årsunda nu till helgen.

*) Made in Kungsbacka. Eller i Anneberg, några kilometer norr om själva staden, om man skall vara petig.

30kW i rekordhojen?
Ingen har alltså tidigare försökt sig på ett rekord med ens en halvsnabb standardhoj. Gäsp.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
30kW i rekordhojen?
Ingen har alltså tidigare försökt sig på ett rekord med ens en halvsnabb standardhoj. Gäsp.
Tydligen inte. Elhojar på is - det är ganska smalt. Vem skulle ens komma på tanken...? ;)

Men här tycks man ha hittat ett område där man kan etablera ett rekord. Det kan användas i marknadsföring, utgöra underlag för pressreleaser och annat. Ett smart grepp tycker jag.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tydligen inte. Elhojar på is - det är ganska smalt. Vem skulle ens komma på tanken...? ;)

Men här tycks man ha hittat ett område där man kan etablera ett rekord. Det kan användas i marknadsföring, utgöra underlag för pressreleaser och annat. Ett smart grepp tycker jag.
Jag skulle komma på tanken. Och jag var med i ett team som var anmälda för drygt 10år sedan men tyvärr rann det ut i sanden.

Det må vara ett tillfälle för marknadsföring och en smart grej att göra men jag vidhåller: Gäsp.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kul liten grej. Men som vanligt 5000 dollar vid första reklamfilm. Sen blir standardpriset 8900 dollar i usa och kommer till Sverige med prislappen 107 000SEK.

Jag tycker hojen var riktigt snygg dock. Prislapp på 35k SEK och jag hade köpt direkt!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag ser ju redan på thumbnailen att den har navmotor och hipsterdesign. Kommer inte klicka på en video om ännu en överdesignad och prissatt scooter.

Jag såg videon, du gör ett klokt val, det var inte mycket som var bra med den.

Som vanligt med elfordon debunkade han hittepåsiffrorna från fabrik, och dom var inte ens bra till att börja med.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Jag ser ju redan på thumbnailen att den har navmotor och hipsterdesign. Kommer inte klicka på en video om ännu en överdesignad och prissatt scooter.
När släpper Triumph, Ducati och andra något? Känns som om någon som vet vad som faktiskt efterfrågas av dom som köper hojarna behöver komma till skott.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När släpper Triumph, Ducati och andra något? Känns som om någon som vet vad som faktiskt efterfrågas av dom som köper hojarna behöver komma till skott.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus

Dom två skulle jag tänka mig att köpa, ser ut som jag tycker en MC ska, och kommer säkert ha bra prestanda.
Andra är Lightning, men det verkar vara mycket scam, och Stark Varg om den någonsin kommer med utlovad prestanda. Energica är också där, men är för dyr för vad man får.
Resten ser ut som något som kokts ihop av en påtänd designstudent som aldrig kört motorcykel.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Resten ser ut som något som kokts ihop av en påtänd designstudent som aldrig kört motorcykel.
Jag tror att tillverkare som CAKE och RGNT vänder sig till just dem; unga människor som aldrig kört motorcykel. De har gott om pengar och bor i storstäderna. Ett STORT kundsegment.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år