Elitserierietråden.

Status
Ej öppen för fler svar.

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Såld.
:mattias "Som en del föräldrar säger, mitt barn gör aldrig en fluga förnär, det var inte mitt barn som började o.s.v"

Kritik mot Färjestads stundtals fula spel, förstår jag helt och hållet! Tycker att de ska lira hockey på det sätt som de faktiskt kan, och gjorde förr! Men - och detta är min högst personliga åsikt, anser INTE att ALLA Frölundaspelare är några korgossar de heller! Mycket tjafs blir det mellan "lägren" här, helt förståeligt. Dock så ska man nog inte bara kritisera andra lags spelare, det egna kan ha brister det med.........

Vill avsluta med att säga GRATTIS i förskott till Er alla som håller på Frölunda. Tyvärr så räcker inte FBK till på långa vägar för att ta in de matcher som behövs till finalseger :( Får se fram mot nästa säsong, kanske det går hela vägen då?

Väl mött nästa säsong :hej
 

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Falun
Hoj
Vägkungen
Härligt!

Leksand (och Brynäs) till Elitserien! :banana

Tycker (lite) synd om Färjestad som verkligen inte har marginalerna på sin sida. Sen håller jag med om att bedömningarna från dommarna inte är konsekventa. Men det är väll så, har man missflyt så gäller det såväl spelet som dommarbedömningarna.

Tror aldrig jag sett ett så bra lag i en SM final som Frölunda. Dom är på rätt ställen hela tiden. Rör på sig hela tiden och får FBK (som inte är något dåligt lag) att se ut som statister. När FBK väl arbetat sig till en målchans så studsar pucken aldrig deras väg.

Det här går verkligen Frölundas väg.

...men nästa år blir det Leksand som tar SM Guld. :tungan
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
kul läsning.

Skicka hem Chara o Souray, dom kan inte anpassa sig tilleuropeeisk hocky och försöker spela NHL hockey här. Det funkar inte och det blir dom irriterade för. Slagsmål hela tiden med dessa gossar, det är vad dom kallar underhållning i USA, visst kul o se på nån gång, men hela tiden?. Ser hellre grymt spel med schyssta mål :) Precis som VF gör:)
Chara har vart en ren sopa i finalan mot VF.

Skicka honom till NBA där han hör hemma för guds skull!!! :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
valmers skrev:
Som sagt, han är en av elitseriens fem bästa backar. Dessutom en duktig fighter (läs en spelare som kan stå upp för sitt lag).
Inget snack om saken. Souray ÄR en bra back. Han visar det tyvärr på fel sätt ett otal gånger. Topp 5? Nja, 10 iallafall.

valmers skrev:
En stor back är mindre rörlig än en liten, inget konstigt med det. Frölundas forechecking gav Färjestads backar problem. I första matchen var det precis tvärt om. Glömt det?
Nej, det har jag absolut inte glömt. Frågan är bara om FBK var så ohyggligt bättre än de spelar nu, eller om VF var riktigt dåliga.

valmers skrev:
Chara tacklar efter sin storlek. Utan idiotiska armbågar, som vissa Frölundaspelare gjort till sitt signum.
Jag tycker han tacklar riktigt idiotiskt. Finns flera spelare som gör det. Ingen nämnd ingen glömd. Chara sticker ut. Så är det bara...

valmers skrev:
Så det är okej med armbågstacklande Förlundaspelare, men inte en crosschecking från en Färjestadspelare? Lägg av, det är hockey vi diskuterar; alla som lirat hockey vet att man spelar fult med klubban ibland, speciellt i egen zon. En icing måste man våga slå i ett trängt läge.
Har jag sagt att det är okej med fult spel?

valmers skrev:
Herregud, är du totalt blind? Gerber fick helt riktigt en utvisning för slashing, Lundqvist slapp undan en lika klar tripping.
Jag måste vara blind. Gerber fick EN utvisning för slashing. Lundqvist ingen. Gerber borde fått minst 3-4 då han i nästan ALLA närkamper är där med klubban...

valmers skrev:
Dessutom kan man fråga sig om Lundqvist har fått en ny regel införd, som innebär att domaren blåser för blockering om pucken ligger fri i närheten av honom, exempelvis på benskyddet? Pinsamt.
Det har inget med Lundqvist att göra, det är helt och hållet domarnas insatser som avgör det. Visst, flyt kan man tänka, men som sagt inget han påverkar. Eller har jag fel?

Ikväll ska vi se vad som händer. OM VF förlorar någon mer match mot FBK så blir det tyvärr ikväll. Men, det finns inte mycket som tyder på att detta ska tappas... Go Frölunda, GO!
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
hållundan skrev:
Ikväll ska vi se vad som händer. OM VF förlorar någon mer match mot FBK så blir det tyvärr ikväll. Men, det finns inte mycket som tyder på att detta ska tappas... Go Frölunda, GO!
Nej, allt talar för Frölunda. I min värld finns det bara en sak Färjestad kan göra för att rubba Frölunda nu (vilket borde gjorts långt tidigare); spela nordamerikansk bonkarhockey. Alltså, dump-and-chase, över röd linje, dumpa ned pucken i hörnet och checka stenhårt med två man, lägga in massvis med höstlöv mot Lundqvist, och se till att hela tiden ha trafik framför kassen. Fullfölja varje tackling, stenhårt. Då kanske, kanske.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
hållundan skrev:
Inget snack om saken. Souray ÄR en bra back. Han visar det tyvärr på fel sätt ett otal gånger. Topp 5? Nja, 10 iallafall.
Vilka fem till åtta backar är bättre än Souray då?
Angående Lundqvists hånande av Souray så hoppas jag verkligen inte att du tycker det var sjysst. Ni leder med fyra noll och han hånar honom vilket jag tycker är sjukt osportsligt. Nu kommer aldrig Joel komma till NHL men han skulle aldrig våga göra det där eller hur? Som man bäddar får man ligga och Joel ligger nog bra till för en läxa. Barnsligt eller inte men så är det.

hållundan skrev:
Jag tycker han tacklar riktigt idiotiskt. Finns flera spelare som gör det. Ingen nämnd ingen glömd. Chara sticker ut. Så är det bara...
Problemet är att Chara absolut inte är lika inför lagen. I senaste matchen i Karlstad satte Plüss in en klockren charging/checking from behind på Chara som inte gav någonting. Hade det varit omvända roller hade du gapat om avstängning i fjorton säsonger. Är det brottet eller konsekvensen som ska bdeömas? När han blir tacklad som av Lundqvist så reagerar han som alla spelare dvs de skyddar sig med händerna och då dråsar Lundqvist i backen och Chara visas ut.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Måste delge er ett citat från FBKs forum där signaturen cgv5 skriver följande angående årets VF. :)

"Dave frölunda har liksom Sovjet en gång hadde; supperkedjor som anfaller hela tiden och ger FBK noll andhämtningspaus.
Frölunda har:pJAxelsson, S Pålsson, D Alfredsson
Sovjet hadde:Krutov, larionov, Makarov
Frölunda har: N Andersson, JonasJhonsson, T Kallio
Sovjet hadde: Charlamov, Petrov,Mijaijlov
Frölunda har: J Lundqvist, Jari Tollsa, Khanberg
Sovjet hadde: Jakusev, Anatoli Firsov, Maltsev
Där har du likheter i stort anfallsspel som inte änns Sovjet klarat av att vinna över
"

Visst är VF bra men det finns ju grader i helvetet...
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
valmers skrev:
Nej, allt talar för Frölunda. I min värld finns det bara en sak Färjestad kan göra för att rubba Frölunda nu (vilket borde gjorts långt tidigare); spela nordamerikansk bonkarhockey. Alltså, dump-and-chase, över röd linje, dumpa ned pucken i hörnet och checka stenhårt med två man, lägga in massvis med höstlöv mot Lundqvist, och se till att hela tiden ha trafik framför kassen. Fullfölja varje tackling, stenhårt. Då kanske, kanske.
Det är nog det som gäller för att FBK ska kunna ställa upp till match. Det ska bli intressant att se vad för taktik kaffelaget ställer upp med.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Finns det någon som inte aktivt supportar FBK som tycker att Chara spelar ok?Visst är han hårt ansatt av domarna nu men det är ju faktiskt något som han har sparat ihop till alldeles själv, jmfr med Kåberg som också spelar som om han landat på huvudet för ofta. Är du ett arsle på isen under en hel säsong så får du domarnas ögon på dig...

Ska bli kul om FBK iaf kan rädda en match till....
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Goodstuff skrev:
Vilka fem till åtta backar är bättre än Souray då?
Angående Lundqvists hånande av Souray så hoppas jag verkligen inte att du tycker det var sjysst. Ni leder med fyra noll och han hånar honom vilket jag tycker är sjukt osportsligt. Nu kommer aldrig Joel komma till NHL men han skulle aldrig våga göra det där eller hur? Som man bäddar får man ligga och Joel ligger nog bra till för en läxa. Barnsligt eller inte men så är det.
Skulle ju lätt kunna rabbla Tallinder, Magnus Johansson, Ronnie Sundin, Christian Bäckman, Chara (hör och häpna :)) Sami Salo, Tom Koivisto, mfl. En liten parentes skulle ju kunna vara att Souray inte ens är med bland de 25 bästa plus/minus-spelarna i Elitserien denna säsong. Topp 5? Nä, skulle inte tro det.

Goodstuff skrev:
Problemet är att Chara absolut inte är lika inför lagen. I senaste matchen i Karlstad satte Plüss in en klockren charging/checking from behind på Chara som inte gav någonting. Hade det varit omvända roller hade du gapat om avstängning i fjorton säsonger. Är det brottet eller konsekvensen som ska bdeömas? När han blir tacklad som av Lundqvist så reagerar han som alla spelare dvs de skyddar sig med händerna och då dråsar Lundqvist i backen och Chara visas ut.
Du har rätt iom att hans spel kan upplevas relativt hårt, framförallt i domarnas ögon. Jag vet inte vad du menar när du tjötar skit om att jag hade skanderat om 14 matchers avstängning vid ombytta roller. Chara spelar fult både med klubba och händer, kom inte och säg något annat. Han är för långsam och hinner inte med, då blir man frustrerad, det är naturligt. Du säger att Martin Plüss tackling på Chara inte gav någonting? Okej, Plüss är inte stor, men helt klart ger det någonting att vara och störa Chara hela tiden, därav hans lite sviktande spel och obalans.

Edit: Joels uppträdande mot Souray var inte sportsligt någonstans, men totalt befogat och jävligt roligt. Isåfall är Souray minst lika jävla löjlig när han viftar med handdukar mot domaren, skriker att spelarna ska komma ut på isen och slåss när det enda han gör är att lira bull med klubban.
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Goodstuff skrev:
Måste delge er ett citat från FBKs forum där signaturen cgv5 skriver följande angående årets VF. :)

"Dave frölunda har liksom Sovjet en gång hadde; supperkedjor som anfaller hela tiden och ger FBK noll andhämtningspaus.
Frölunda har:pJAxelsson, S Pålsson, D Alfredsson
Sovjet hadde:Krutov, larionov, Makarov
Frölunda har: N Andersson, JonasJhonsson, T Kallio
Sovjet hadde: Charlamov, Petrov,Mijaijlov
Frölunda har: J Lundqvist, Jari Tollsa, Khanberg
Sovjet hadde: Jakusev, Anatoli Firsov, Maltsev
Där har du likheter i stort anfallsspel som inte änns Sovjet klarat av att vinna över
"

Visst är VF bra men det finns ju grader i helvetet...
Spännande...
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Angående det "fula" spelet så är ju media väldigt delaktiga i att blåsa upp det hela till gigantiska proportioner för så otroligt ful har inte matchserien varit, jämför med serien mellan LHF-VF 96 för då jävlar small det hela tiden. Nu målas FBK upp som ett oerhört fult spelande hockeylag vilket inte är hela sanningen tycker jag.

När frågorna går till Alfredsson coh Axelsson om FBKs "extremt fula spel" så tycker de inte det är så fult och tufft utan att det är så det blir i ett slutspel.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Goodstuff skrev:
Angående det "fula" spelet så är ju media väldigt delaktiga i att blåsa upp det hela till gigantiska proportioner för så otroligt ful har inte matchserien varit, jämför med serien mellan LHF-VF 96 för då jävlar small det hela tiden. Nu målas FBK upp som ett oerhört fult spelande hockeylag vilket inte är hela sanningen tycker jag.

När frågorna går till Alfredsson coh Axelsson om FBKs "extremt fula spel" så tycker de inte det är så fult och tufft utan att det är så det blir i ett slutspel.
Håller med dig lite grann. Spelet är ju egentligen inte fulare än vanligt. Det är sviktande, svängande och lika från båda läger. Emellanåt ser man kanske tendenser från samma spelar bara. Det är nog där ögonen fastnar.

Beträffande finalspelet '96 så är jag fortfarande inte stort fan av Tomas Holmström.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det är här man vinner matcher, tydligen. :hihi

Utvisningar i Slutspelet.

Rk No Name Team Pos. GP PIM 2 5 10 20 Avg
____________________________________________________
1 27 Kåberg, Emil Färjestads BK RW 14 84 12 2 1 2 6,00
2 33 Chara, Zdeno Färjestads BK LD 12 82 16 2 0 2 6,83
3 44 Souray, Sheldon Färjestads BK LD 14 77 16 1 0 2 5,50
4 19 Nordström, Peter Färjestads BK LW 12 66 8 2 0 2 5,50
5 20 Lundqvist, Joel Frölunda HC CE 12 57 11 1 1 1 4,75
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
hållundan skrev:
Skulle ju lätt kunna rabbla Tallinder, Magnus Johansson, Ronnie Sundin, Christian Bäckman, Chara (hör och häpna :)) Sami Salo, Tom Koivisto, mfl. En liten parentes skulle ju kunna vara att Souray inte ens är med bland de 25 bästa plus/minus-spelarna i Elitserien denna säsong. Topp 5? Nä, skulle inte tro det.
Om man har statistik som kriteriet för hur bra en spelare är så har du kanske rätt...

hållundan skrev:
Du har rätt iom att hans spel kan upplevas relativt hårt, framförallt i domarnas ögon. Jag vet inte vad du menar när du tjötar skit om att jag hade skanderat om 14 matchers avstängning vid ombytta roller. Chara spelar fult både med klubba och händer, kom inte och säg något annat. Han är för långsam och hinner inte med, då blir man frustrerad, det är naturligt. Du säger att Martin Plüss tackling på Chara inte gav någonting? Okej, Plüss är inte stor, men helt klart ger det någonting att vara och störa Chara hela tiden, därav hans lite sviktande spel och obalans.
Angående Plüss incidenten så skrev jag den som ett exempel på att domarna inte dömer efter samma regelbok för alla spelare. Plüss borde ha fått utvisning för den tacklingen i ryggen men Chara var oberörd och då är det ok. Hade Chara gjort samma tackling så hade han åkt ut. Garanterat. Så är det förseelsen eller konsekvensen de ska bedömma?
Liksom de flesta backar använder Chara klubban framför mål och i egen zon. Om man tar sekvensen i förra matchen där Chara åker ut när Joel tacklar honom framifrån så gör han det som alla spelare gör - de lyfter upp händerna för att skydda sig och då träffar han Joel i bröstet och ansiktet, klubban håller han åt sidan. Försök att ta en tackling framifrån utan att skydda dig med händerna - det går inte. Alla spelare gör det.

hållundan skrev:
Edit: Joels uppträdande mot Souray var inte sportsligt någonstans, men totalt befogat och jävligt roligt. Isåfall är Souray minst lika jävla löjlig när han viftar med handdukar mot domaren, skriker att spelarna ska komma ut på isen och slåss när det enda han gör är att lira bull med klubban.
Varför är Joels uppträdande befogat men inte Sourays?
Angående Sourays mentalitet så kommer han från NHL där spelare gör upp med nävarna vilket inte tillåts i ES, Andreas Johansson kommenterade det i en match att han förstod NHL-spelarnas frustration över att man inte hanterar konflikter på samma sätt som i NHL och han vet nog mer om det än både du och jag...
Souray tyckte väl att VF spelare kunde komma ut på isen och snacka med honom eftersom de hade så många åsikter om hans spel.
Hade SOuray spelat i VF hade du älskat honom.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top