Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Om du har mycket häng bak och litet fram kanske det möjligen kan upplevas på det viset. Jag har inte testat utan gissar bara.

Jag tycker styret satt högre på hojarna längre tillbaka i tiden.
Sitter det styrhöjare? Väldigt många använder styrhöjare idag, men jag gillar inte såna personligen.

Det man inte mäter vet man inte, mät hänget fram och bak.
Så här ser den ut
IMG_0703.jpeg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du får gärna förklara varför det statiska hänget är intressant.
Det är intressant ur en annan aspekt också utöver att få veta att fjädern är rätt som Two Stroke påpekade. Utan ett statiskt häng, dvs hojen inte sjunker av sin egen vikt, så innebär det att fjädern är för styv och hojen står i topp hela tiden.

En fjädring jobbar ju åt bägge hållen, den ska komprimera hjulet uppför kullen och låta hjulet rulla ner i gropen, helst utan att hojen och föraren följer med i gupp och grop.

Om fjädern då är så styv att den hela tiden står i topp så kommer fjädringen att gå i taket varje gång den fjädrar ut och det låter "klang". Och ni vet vad som händer med massakrafter i rörelse? Om fjädern toppar ut tillräckligt hastigt så stannar den där, men föraren fortsätter uppåt och jag har byggt mig en jättefin katapult som helt enkelt skjuter upp föraren i stratosfären, ja om kraften är tillräckligt hög då förstås... :)

Den vanligaste är bara att det blir lite obehagligt plus att hojen får ruskigt dålig väghållning, men i värsta fall så blir man avkastad och det är ju dumt bara för att man inte bytte fjäder.

Man kan få samma konsekvens om man får jättemycket häng dvs att hojen sjunker ihop för mycket. Om man då är lat (snål) och drar på en väldans massa förspänning för att höja den, istället för att byta till en hårdare fjäder, så kan man få hojen att toppa ut.
För mycket förspänning gör ju också att fjädern blir väldigt okänslig för små gupp men det är en annan gren i ämnet "Fjädringens funktion, magi eller svartkonst?"
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur vet man vilket som är rätt?
Börja med att rotera ditt nuvarande styre lite framåt och bakåt och testa vad som känns skönast, det kommer man långt med.
För mig är alltid "sweep" det viktigaste, dvs vilken vinkel får jag på handlederna så om jag inte byter till ett rakare styre (mindre sweep) så gör det ganska mycket att rotera styret framåt men inte så mycket att styrändarna höjs, kanske 10 grader.
När man har testat styrets rotation, vinkel och placering i styrkronan (om det går att flytta) så bör man ha skaffat sig en uppfattning om hur du önskar att styret var, då är det lättare att köpa ett nytt som passar.
Det är precis som med fjädring, det är du som måste lära dig nog mycket för att kunna säga vad som passar dig, ingen annan kan göra det :)

Du kan också kolla på Jeff Walkers förklaring som är mycket bra!

 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag kan STARKT rekommendera Crish Birch fantatsiska videoutbildningar, värt varenda krona. Där får man svar på alla fundamentala frågor som rör hur man kör endurohoj!

 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Jag kan STARKT rekommendera Crish Birch fantatsiska videoutbildningar, värt varenda krona. Där får man svar på alla fundamentala frågor som rör hur man kör endurohoj!


Tack för länken. Är den något liknande som ”enduroskolan”?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Om vi är inne på videotips så är även Moto Academy (på youtube eller så kan man betala och få mer på deras hemsida) väl värt några timmar
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack för länken. Är den något liknande som ”enduroskolan”?
Jag vill inte jämföra dem riktigt. Chris är en fantastisk instruktör som har vunnit Roof of Africa, Romaniacs och alla nationella mästerskap i Australien. Har varit mästare i Trial också. Han åker runt hela världen med sina kurser som alltid är fulla.
Han var i Sverige förra året och en kompis till mig gick den kursen och sa att det var det bästa han har varit med om, och då är han också en erfaren enduroåkare.

Några av hams instruktionsfilmer finns på tuben.

 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Jag vill inte jämföra dem riktigt. Chris är en fantastisk instruktör som har vunnit Roof of Africa, Romaniacs och alla nationella mästerskap i Australien. Har varit mästare i Trial också. Han åker runt hela världen med sina kurser som alltid är fulla.
Han var i Sverige förra året och en kompis till mig gick den kursen och sa att det var det bästa han har varit med om, och då är han också en erfaren enduroåkare.

Några av hams instruktionsfilmer finns på tuben.

Ja, konceptet verkar vara pedagogiskt upplagt och instruktionerna kommer stegvis från enklaste nivån till avancerat. Bra med varför och detaljer (små tips) som man behöver tänka på. Sedan gäller det att ha disiplinen och kunna praktisera vad han säger i samma små steg så man inte går för snabbt framåt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, konceptet verkar vara pedagogiskt upplagt och instruktionerna kommer stegvis från enklaste nivån till avancerat. Bra med varför och detaljer (små tips) som man behöver tänka på. Sedan gäller det att ha disiplinen och kunna praktisera vad han säger i samma små steg så man inte går för snabbt framåt.
Vilket är fördelen med vidokurser, man kan köra dem i sin egen takt och ha med sig telefonen med kursen ute i skogen :)

Förare som är på den här nivån är sällan speciellt duktiga som instruktörer/coacher där Chris Birch är ett lysande undantag.
Jämför med Graham Jarvis som är en helt fantastisk förare som har vunnit allt i många år. Han åker också runt i världen och håller kurs men är inte i samma klass som Chris som just instruktör:


Vi har ju ett inhemsk undantag också, nämligen Anders Eriksson som är både en fantastisk förare och en oerhört bra instruktör/coach. Jag kan verkligen rekommendera att gå en kurs hos honom.

Skillnaden mellan Anders och Chris/Jarvis är att Anders är inriktad mot svensk enduro typ kåsan med inte så mycket finlir med kopplingen medan de andra jobbar extremt mycket med just kopplingskontroll. Jag tycker man ska lära sig bägge modellerna och gå en kurs med Anders plus att du köper Chris videoskola... :)
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Vilket är fördelen med vidokurser, man kan köra dem i sin egen takt och ha med sig telefonen med kursen ute i skogen :)

Förare som är på den här nivån är sällan speciellt duktiga som instruktörer/coacher där Chris Birch är ett lysande undantag.
Jämför med Graham Jarvis som är en helt fantastisk förare som har vunnit allt i många år. Han åker också runt i världen och håller kurs men är inte i samma klass som Chris som just instruktör:


Vi har ju ett inhemsk undantag också, nämligen Anders Eriksson som är både en fantastisk förare och en oerhört bra instruktör/coach. Jag kan verkligen rekommendera att gå en kurs hos honom.

Skillnaden mellan Anders och Chris/Jarvis är att Anders är inriktad mot svensk enduro typ kåsan med inte så mycket finlir med kopplingen medan de andra jobbar extremt mycket med just kopplingskontroll. Jag tycker man ska lära sig bägge modellerna och gå en kurs med Anders plus att du köper Chris videoskola... :)
Otroligt svårt att instruera ett gäng på ett språk som ingen av förarna förstår och man behöver en tolk.

Anders var på vår klubb i somras (tror jag det var) men jag missade det, tyvärr. Hoppas han kommer tillbaka, för då vill jag också vara med.

Vi har även "nybörjarkurser" och "fortsättningskurser" på vår klubb som de mer erfarna medlemmarna leder. De kostar en slant men verkar vara uppskattade av de som varit med.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Otroligt svårt att instruera ett gäng på ett språk som ingen av förarna förstår och man behöver en tolk.

Anders var på vår klubb i somras (tror jag det var) men jag missade det, tyvärr. Hoppas han kommer tillbaka, för då vill jag också vara med.

Vi har även "nybörjarkurser" och "fortsättningskurser" på vår klubb som de bättre medlemmarna leder. De kostar en slant men verkar vara uppskattade av de som varit med.
Kunskap är lätt att bära, gå alla kurser du kan! :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Glöm inte att kolla Ryan Huges på youtube. Han är nog den kunnigaste idag.

Finns böcker också, bla dessa.


Minns inte vilken som är bättre då det är jäkligt länge sedan jag tittade i mina böcker.
Ja visst, glömde Ryan Huges, hans filmer har inspirerat mig till många nya kunskaper, riktigt bra snubbe. Gillar när han hade skruvat fast hojen på en gigantisk bilfjäder så han kunde demonstrera hur kroppens placering förändrar balansen på ekipaget! :tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Glöm inte att det viktigaste för att lära sig köra är att köra mycket...
Sen får man lära sig allt eftersom.
Visst är det bra med kurser och videos, men man måste ha något att utgå från i sin utvecklingskurva.
Det är INTE enkelt att köra enduro, -det är ju därför det är roligt.
Det är roligt när man känner att man att man utvecklas och när man hittar flytet :banana :2cool
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Glöm inte att det viktigaste för att lära sig köra är att köra mycket...
Sen får man lära sig allt eftersom.
Visst är det bra med kurser och videos, men man måste ha något att utgå från i sin utvecklingskurva.
Det är INTE enkelt att köra enduro, -det är ju därför det är roligt.
Det är roligt när man känner att man att man utvecklas och när man hittar flytet :banana :2cool

Genom att köra får man körkänsla och det kan inte läras ut men det kommer ta flera livstider av körning innan du på egen hand lärt dig hur man kör på rätt sätt.
Det skulle ta flera år innan du lyckats komma fram till det du kan lära dig på en heldags träningsläger med någon som kan.

Det är precis som med allt annat, det finns så många fällor att trilla ner i om man inte tar till sig information av dom som har mer erfarenhet av området.

Bara ställa sig bredvid en cross eller endurobana och se hur många som sitter ner trots att de kört i åratal.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top