ER6-tråden

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Får inte ut insatsen på mitt arrow, det sitter som satan! Kanske gör fel??? :huvet

Det är ju enkelt, sitter en låsring som du får ut enklast med en spetstång. Sen använder du en polygrip, flacktång eller whatever för att dra ut röret, rakt ut(kan behöva ta i lite).
Jag har gjort det många gånger och numera kan jag få bort låsringen med tången som följer med i verktygssatsen, och sätta tillbaks alltihop(när jag kör bana) med fingrarna.

För er som strular med insatsen på era system kommer här det korekta sättet att ta ur insatsen ur ett system. Lossa först skruv eller låsring.
Starta sedan motorcykeln och gasa upp den i varv så det bildas ett tryck i systemet, nu kommer insatsen att sakta glida ur.
Men se till att det inte står någon vid utblåset och stå av gasen så fort ni ser att insatsen börjar att glida ur.

Aldrig provat det, tror inte grannarna skulle uppskatta om jag startar mcn i källaren(brukar montera/avmontera i förväg). :D
 
Last edited:

m@xe

Work hard, Play harder
Gick med
3 Jan 2007
Ort
gbg:are
Hoj
KTM 690 Enduro R -13 (Stulen efter 75 mil), KTM 990 Adventure -07 (Såld), KTM 990 SMR -11( såld), BMW G650X moto -07 Såld, ER-6n -07 Såld =(
Någon som har bytt bakdrev på hojen? Vart hittar jag roliga drev? och vad skall jag ha? räcker ju om hojen toppar runt 170-180 hehe
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
GAH ! va elak ja blir ja vill åxå att det ska se sådär lätt ut:huvet
Ja lyckas aldrig få till det på tvåan, tycker att jag har försökt på alla sätt, känns som ja måste dreva upp bak å trimma massor !

Mycket enkelt, lägg dig på ca 40 km/h, dra in kopplingen, gasa ordentligt och släpp upp kopplingen snabbt. Du bör nu bara ha 1 hjul i backen åtminstone i nån sekund.
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
GAH ! va elak ja blir ja vill åxå att det ska se sådär lätt ut:huvet
Ja lyckas aldrig få till det på tvåan, tycker att jag har försökt på alla sätt, känns som ja måste dreva upp bak å trimma massor !

Åk på 2an, ej mkt varv snärta till kopplingen o ge på mkt gas samtidigt + att du rycker till i styret. när du sedan växlar så bör du vara högt med hjulet, för maskinen är för klen för powerwheelies, har du inte balanspunkten å petar i 4an så faller den raskt neråt!
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Första riktiga mätningen av soppaförbrukningen gav 0,4079 l/mil. Förvisso under inkörningsperiod, men det låter extremt lite.

Hur ligger ni andra till i förbrukning?
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Hehe, beror på hur man kör ju. Håller man fullt spett går det ca 1l/mil. :D
Vid snålkörning kanske 0,6-0,7, gått upp lite med slipon.
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Hehe, beror på hur man kör ju. Håller man fullt spett går det ca 1l/mil. :D
Vid snålkörning kanske 0,6-0,7, gått upp lite med slipon.

Jag har då inte fått min över 0,5 de gånger jag mätt, o det är ganska hård körning. så hur du lyckas komma upp i litern fattar ja inte:confused: Har aldrig kommit upp i litern på de hojjar jag haft.
 

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Jag har en bränsleförbrukning på 0,5-0,55 om jag håller 120-130 på motorväg.
Åker jag sköna 70 och 90 vägar med sambo: ca 0,38-0,41
sköna 70-90 vägar själv: 0,45
Grossglockner: 0,33-0,34
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
3118045 Hehe, beror på hur man kör ju. Håller man fullt spett går det ca 1l/mil. :D
Vid snålkörning kanske 0,6-0,7, gått upp lite med slipon.
Kan tänka mig att det drar ganska mycket mer om man inte mappat hojen efter slipon:et. Kan ju t.o.m gå sämre....
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Jag brukar köra på 0,45-0,55, detta utan på nåt sätt snåla på gasen. Har aldrig varit över 0,6, inte ens på Gelleråsen där körde man INTE försiktigt......:yoparty :yoparty

Däremot har jag vibrationer i vänster sidokåpa som är j-ligt irriterande... :huvet Måste nog riva och ljuddämpa och dra fast allt igen...

610 mil och bakdäcket börjar bli platt på mitten, får försöka nöta ned allt gummi på go-kartbanan innan byte !! Orginaldäcken känns lite oroliga, blir INTE samma sort igen.
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Jag har då inte fått min över 0,5 de gånger jag mätt, o det är ganska hård körning. så hur du lyckas komma upp i litern fattar ja inte:confused: Har aldrig kommit upp i litern på de hojjar jag haft.

Hård körning = full rulle konstant. Dvs knappt 185-220 på mätaren(beroende på vind).
Det håller jag när jag tourar till Öland, brukar få tanka 3ggr på de 35 milen..

.. Ja, jag är en såkallad fartdåre.. Och ja, då önskar man att han hade helkåpa ibland :tungan
 
Last edited:

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Hård körning = full rulle konstant. Dvs knappt 185-220 på mätaren(beroende på vind).
Det håller jag när jag tourar till Öland, brukar få tanka 3ggr på de 35 milen..

.. Ja, jag är en såkallad fartdåre.. Och ja, då önskar man att han hade helkåpa ibland :tungan

Hm, obegripligt att orka ligga o maxa långa sträckor med en hoj utan kåpor...skulle aldrig palla med....går det verkligen att hålla stumt från malmö till öland?
Fattar ändå inte hur hojjen kan dra 1/2l mer på när du ligger på dessa farter, mabye some wrong, vad vet jag:va
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Åk på 2an, ej mkt varv snärta till kopplingen o ge på mkt gas samtidigt + att du rycker till i styret. när du sedan växlar så bör du vara högt med hjulet, för maskinen är för klen för powerwheelies, har du inte balanspunkten å petar i 4an så faller den raskt neråt!

Men hur får man upp den på 3an? Jag vill kunna åka i typ 80-100 blås och dra upp den!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top