ER6-tråden

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Tror inte det var med nåt annat filter faktiskt.
Vet faktiskt inte om det är på hjulet eller ej, hur vet man det?

Jag skulle tro att det var med sportfilter. Bättre utandning vill gärna ha bättre inandning också.

Självklart så ger ett helsystem en helt ok ökning, men jag syftade just på hur mycket mer "bara" headers gör om man redan har slipon, filter och PC3 :)

http://www.riderforums.com/showthread.php?t=39968

Med tanke på att den där karln inte kommit upp i 70 (66,xx) på bakhjulet med alla sina mods så lär nog 72.1 vara på axeln. :)

Svar ja :tummenupp

Nu har jag inte kvar papper från bänkningen, men på min gamla ZX9R -00 så skall det vara 143 kusar original. I motorn då alltså.

Med KN-filter, Dynojet & Akrapovic Race helsystem så fick den på 140 kusar på bakhjulet.

När jag höftade hur mycket det var i motorn så blev det strax över 158 i motorn om jag tog samma förlustprocent motor-bakhjul som vid bänkningen innan trim.

Aaaah... Saknar den :rolleyes:
 
Last edited:

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Drevning!

Äntligen fått tummarna ur :arsele och skaffat verktyg till att byta framdrevet.
Har haft ett Driven 14 kugg hemma nu ett bra tag.

Så klart skulle det regna just ikväll efter en hel veckas torrväder :huvet
Men va tvungen o ta en liten liten runda o testa.. fan bettan rör ju på sig nu! he he..

Märkte att Driven drevet inte va riktigt 100% kompatibel med er6:an.
Det är 1mm tjockare än orginaldrevet vilket innebär att den lilla låsbrickan inte passar som den ska.
Detta innebär också att man måste sätta hastighetsmätargrunkan på 1mm distans (bricka) för att den inte ska skrapa i drevmuttern. :dummer

(Bara en liten notering)

Blir det torrväder i helgen så ska jag testa lite närmare.. tänkte mäta med GPS o kolla hur mkt. hastighetsmätaren slår fel nu.
Återkommer med recension.. verkar va några här som e sugna på o byta..


drivenfront.jpg
 

"Offe"

Va è där för fel på folk
Gick med
17 May 2007
Ort
Höör
Hoj
Ducati 749s mono
Äntligen fått tummarna ur :arsele och skaffat verktyg till att byta framdrevet.
Har haft ett Driven 14 kugg hemma nu ett bra tag.

Så klart skulle det regna just ikväll efter en hel veckas torrväder :huvet
Men va tvungen o ta en liten liten runda o testa.. fan bettan rör ju på sig nu! he he..

Märkte att Driven drevet inte va riktigt 100% kompatibel med er6:an.
Det är 1mm tjockare än orginaldrevet vilket innebär att den lilla låsbrickan inte passar som den ska.
Detta innebär också att man måste sätta hastighetsmätargrunkan på 1mm distans (bricka) för att den inte ska skrapa i drevmuttern. :dummer

(Bara en liten notering)

Blir det torrväder i helgen så ska jag testa lite närmare.. tänkte mäta med GPS o kolla hur mkt. hastighetsmätaren slår fel nu.
Återkommer med recension.. verkar va några här som e sugna på o byta..


drivenfront.jpg

tja, bytte drev på min förra sommaren, visst blev d skillnad! men ja vill har mer! är d någon som kör med 14drev fram och PC3? vad tyckle ni? blev det mkt skillnad?
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Blåser som fan idag men 7+ & torr vägbana. Slängde ihop ett kamerastativ på styrbryggan och snurra på min ixus.
Tänkte att man kan filma lite hur bettan går nu efter drev, pc3, filter.

Stativet gjordes på 10min så de är inte världens bästa, lite skakigt men de går o se. :tummenupp

dsc00021litentl2.jpg
[/url]

Visst är det bättre drag med 14 drevet (om man kollar filmen 0-100 3.13sek) och visst gick det lättare å slanga :yoparty

Har varit en del som påstår att Er6:an powerweelar upp i 2:an med 14 drev. Jag fick inte till mer än ett litet skutt och då fick jag endå rycka... :va

Å andra sidan gick det galant att slanga i 2:an med "gasa-släpp-gasa" tekniken. Hojen seglar upp lugnt och fint. De gick bannemig inte med 15 kugg.
Att koppla upp i 2:an gick något lättare än innan.


Filmen.
Tid:
0.14 Kopplar upp i 2:an
0.50 Testar o koppla upp i 3:an, funkar inte
2.40 Drar på lite
3.30 Omkörning 95-145kmh (ca 2sek)
4.00 Drar på 2:an, 3:an
4.40 Testar powerweel i 2:an (funkar inte)
5.35 Testar powerweel i 2:an (Litet skutt)
7.00 Weelar med gasa-släpp-gasa i 2:an (lyckas sådär)
7.29 Weelar med gasa-släpp-gasa i 2:an (lyckas)
7.60 Tankar, nära soppetorsk =)

Här är länken:
[YOUTUBE-ID]x6ORNNaI75Q[/YOUTUBE-ID]
http://www.youtube.com/watch?v=x6ORNNaI75Q
 
Last edited:

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Blåser som fan idag men 7+ & torr vägbana. Slängde ihop ett kamerastativ på styrbryggan och snurra på min ixus.
Tänkte att man kan filma lite hur bettan går nu efter drev, pc3, filter.

Stativet gjordes på 10min så de är inte världens bästa, lite skakigt men de går o se. :tummenupp
.


Ska det finnas nån film att se ? vart :confused:
Funderar åxå på att dreva ner lite..
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Blåser som fan idag men 7+ & torr vägbana. Slängde ihop ett kamerastativ på styrbryggan och snurra på min ixus.
Tänkte att man kan filma lite hur bettan går nu efter drev, pc3, filter.

Stativet gjordes på 10min så de är inte världens bästa, lite skakigt men de går o se. :tummenupp

Har varit en del som påstår att Er6:an powerweelar upp i 2:an med 14 drev. Jag fick inte till mer än ett litet skutt och då fick jag endå rycka... :va

Å andra sidan gick det galant att slanga i 2:an med "gasa-släpp-gasa" tekniken. Hojen seglar upp lugnt och fint. De gick bannemig inte med 15 kugg.
Att koppla upp i 2:an gick något lättare än innan.

T.o.m vi här uppe i norrland har ju torr vägbana nu (på sina ställen), problemet är väl våran lilla plätt samt väg ner till 86an, för dom första 100 meterna i uppförsbacke är glansis. :huvet Med lite tur tar man sig ner och provåker imorgon. Just för det syftet så har jag varit i garaget och fixat dit krympslangen på blinkerssladdarna, funkade så djävulskt bra, skitnöjd!

Visa film då, även om kvalittan inte är den bästa, allt är bättre än inget. This thread needs more movies! :D

Det är nog den där extra julskinkan som hindrar dina powerwheelies. :)
 
Last edited:

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Ska det finnas nån film att se ? vart :confused:
Funderar åxå på att dreva ner lite..

Filmen e uppe nu. Kolla i mitt förr inlägg

Hittade den här filmen på youtube. Antar att det är nån som gasar med en helt orginal er6. :va Har glömt hur den gick orginal.

Jämför man med den iaf. så går min som et skållat troll.

[YOUTUBE-ID]j42Lmu8_e6I[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

jan_karlsson75

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Växjö
Hoj
ER-6n abs
Idag har jag äntligen provkört en ER-6n, vilken tur att öronen sitter där dom gör och bromsar leendet lite :) Så kul har jag inte haft på länge, det får nog bli en sån. Visst, det finns lite vibrationer som alltid på en tvåcylindrig hoj, men det kan jag leva med.
Har inte kört nakenhoj sen jag tog körkort och var lite orolig för att jag skulle behöva hålla i mig för att inte blåsa av, men jag fick aldrig den känslan, den lilla "kåpan" över lyset och mätaren verkar klyva vinden på ett bra sätt.

Enda besvikelsen var väl att backspeglarna är usla för alla oss som har bredare axlar än en snok. Är någon av tillbehörsspeglarna bättre?
 

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Idag har jag äntligen provkört en ER-6n, vilken tur att öronen sitter där dom gör och bromsar leendet lite :) Så kul har jag inte haft på länge, det får nog bli en sån. Visst, det finns lite vibrationer som alltid på en tvåcylindrig hoj, men det kan jag leva med.
Har inte kört nakenhoj sen jag tog körkort och var lite orolig för att jag skulle behöva hålla i mig för att inte blåsa av, men jag fick aldrig den känslan, den lilla "kåpan" över lyset och mätaren verkar klyva vinden på ett bra sätt.

Enda besvikelsen var väl att backspeglarna är usla för alla oss som har bredare axlar än en snok. Är någon av tillbehörsspeglarna bättre?

Jag köpte kawas "style" spegel och helt plötsligt såg jag bakåt, 313 kr/par.

Kapade förresten ner style speglarna 15 mm idag för att det såg inte riktigt klokt ut på cross styre med speglarnas orginalhöjd.

SEN TOG JAG ÅRETS FÖRSTA TUR:yoparty :yoparty
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Idag har jag äntligen provkört en ER-6n, vilken tur att öronen sitter där dom gör och bromsar leendet lite :) Så kul har jag inte haft på länge, det får nog bli en sån. Visst, det finns lite vibrationer som alltid på en tvåcylindrig hoj, men det kan jag leva med.
Har inte kört nakenhoj sen jag tog körkort och var lite orolig för att jag skulle behöva hålla i mig för att inte blåsa av, men jag fick aldrig den känslan, den lilla "kåpan" över lyset och mätaren verkar klyva vinden på ett bra sätt.

Enda besvikelsen var väl att backspeglarna är usla för alla oss som har bredare axlar än en snok. Är någon av tillbehörsspeglarna bättre?

Jag har "style" backspeglarna. Tycker att dom är lika kassa som orginal.

Du får nog ha sånna här i så fall:

w224h185_000003404AB0BBBC.jpg


http://www.kawasaki.se/product.asp?Id=3404499B55B&SId=3404AB02DDF&S=501
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Var det inte nån i början av tråden som hade problem med stylespeglarna, att hållarna till själva spegeln sprack eller nåt dylikt. :)

Skönt att man slipper bry sig i spegelproblemet, då finns det åtminstone en fördel med -F. :)
 

jan_karlsson75

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Växjö
Hoj
ER-6n abs

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Har aldrig använt dom speglarna själv, men bläddra tillbaka långt i tråden så fanns där en diskussion om speglarna, det vet jag!

En ny sadel är så snabla dyr bara, får du en kass sittställning som det är nu?

Tankpad är bra, själv funderar jag på stormgrips, nån som har nån åsikt där?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Tankpad är bra, själv funderar jag på stormgrips, nån som har nån åsikt där?

Jag har använt tankpad på gathojar men det är ju aldrig där man nöter tanken ändå. På racehojar har jag haft stompgrips och förutom att de skyddar tanken på sidorna där man nöter hela tiden med låren/knäna så ger de ett kanongrep i både inbromsningar och acceleration. Rekommenderas! :tummenupp
 

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
Jaha, mina vänner! Då satt mitt Two Brothers på plats! :yoparty Det var onekligen lite antiklimax när jag började montera det häromdagen och upptäckte att det inte fanns något uttag för lambdasonden - sket helt enkelt i det och kopplade ur sonden.. funkar alldeles utmärkt utan! Min första reaktion när jag drog igång hojen var att det nästan lät FÖR mycket men nu, efter ett par timmars åkning, tycker jag att det låter alla tiders. Riktigt nöjd. Låter DOVT som en customhoj typ.,. me like. Bilder/video kommer!


Hur lång säsong har man framför sig nu - typ åtta månader!! :D

edit: har förresten slängt på backspegelförlängarna (http://www.kawasaki.se/product.asp?Id=3400D4C6FF9&SId=3404ABCAAA5&S=501) och kan VARMT rekommendera dessa; de får centimetrarna gör verkligen hela skillnaden... istället för att bara se armbågarna har jag nu faktiskt väldigt funktionella speglar. :tummenupp
 
Last edited:

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZR1000 -89
Ja då får man äntligen gå med i denna exklusiva klubb då jag igår skrev på papprerna för en ny svart ER-6n :yoparty

Nu är det bara att hitta vad man ska köpa för presentkortet på 7000:-, kraschpuckar blir det iallafall och funderar på denna jacka http://www.kawasaki.se/productCGMA.asp?Id=3404CC90EE0&CId=FEBBB622D eller http://www.kawasaki.se/productCGMA.asp?Id=3404CC9C884&CId=FEBBB622D den första ser ju lite fräsigare ut men den andra verkar som det "vettigare" valet på nått sätt :gnissla funderar även på om det gröna på den första jackan ser tokigt ut med tanke på att hojjen är helsvart :confused:

Ett slipon verkar ju vara ett måste om jag förstått det rätt, om man nu vill att ljudet ska låta mer likt åskan än en gräsklippare? Så det blir det att beställa, frågan är bara vad man ska ha? Så likt åskan som möjligt :D

Lite tokigt att beställa hojjen redan nu när man bor uppe i Luleå, men vem har sagt att man är normal egentligen hehe :tungan
 

D-mac

D-mac
Gick med
19 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki er 6f -07
Tjena alla er 6 åkare!!!
La just handpenningen på en ny er 6f svart -07 idag. Min första "riktiga hoj", bara åkt motard innan. Sjukt bra att den här tråden finns så man får reda på lite prylar om de man kör :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top