ER6-tråden

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
Jag håller för första gången på att montera på bakhjulet på min efter att ha fått på nytt gummi men hur i h-vete får man till det ordentligt?
Jag har hållt på och justerat och donat men jag lyckas aldrig få till det riktigt.

Antingen så blir kedjan för spänd eller så blir spårningen åt h-vete. :confused:

Jag har mätt från svingen till där däcket är som bredast för att få lika på bägge sidorna, eller ska man gå efter markeringen som sitter vid hjulaxeln?

Tacksam för lite hjälp här :)
 

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Var hittar man sportfilter till kawan?
Det skall väl finnas lite överallt..men vad som är viktigare är inte vart utan vilket, köp inte Pipercross. Jag har Pipercross och jag tycker passformen är rejält usel, kolla om du hittar ett annat märke t.ex.DNA filter istället.
Jag håller för första gången på att montera på bakhjulet på min efter att ha fått på nytt gummi men hur i h-vete får man till det ordentligt?
Jag har hållt på och justerat och donat men jag lyckas aldrig få till det riktigt.

Antingen så blir kedjan för spänd eller så blir spårningen åt h-vete. :confused:

Jag har mätt från svingen till där däcket är som bredast för att få lika på bägge sidorna, eller ska man gå efter markeringen som sitter vid hjulaxeln?

Tacksam för lite hjälp här :)
Jag har haft bort mitt hjul ett par gånger, och alltid ställt efter markeringarna, aldrig märkt av några problem. Men om det finns andra åsikter därute så tar även jag tacksamt emot info.
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Det skall väl finnas lite överallt..men vad som är viktigare är inte vart utan vilket, köp inte Pipercross. Jag har Pipercross och jag tycker passformen är rejält usel, kolla om du hittar ett annat märke t.ex.DNA filter istället.


Ok har letat men inte hittat varken pipercross eller DNA...
Måste man ha ett sportfilter om man ska mappa med pc3 samt slipon? bromsar verkligen orginal? eller är det lika bra att köpa ett? får man lite extra insugsljud?
 

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
........

Jag har mätt från svingen till där däcket är som bredast för att få lika på bägge sidorna, eller ska man gå efter markeringen som sitter vid hjulaxeln?

Tacksam för lite hjälp här :)


Strunta i hur långt det är till svingen, det viktigaste är att få kedja och hjul "rakt". Det finns speciellt framtagna laserriktmedel för att få kedjan riktigt rak, själv tycker jag att det räcker med att justera lite i taget och titta noga.

/p
 

Jörn

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Er-6n -08
Jag håller för första gången på att montera på bakhjulet på min efter att ha fått på nytt gummi men hur i h-vete får man till det ordentligt?
Jag har hållt på och justerat och donat men jag lyckas aldrig få till det riktigt.

Antingen så blir kedjan för spänd eller så blir spårningen åt h-vete. :confused:

Jag har mätt från svingen till där däcket är som bredast för att få lika på bägge sidorna, eller ska man gå efter markeringen som sitter vid hjulaxeln?

Tacksam för lite hjälp här :)

Kör efter markeringen vid hjulaxeln det brukar bli bra! Kolla i handboken sidan 106 =)
 

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Det skall väl finnas lite överallt..men vad som är viktigare är inte vart utan vilket, köp inte Pipercross. Jag har Pipercross och jag tycker passformen är rejält usel, kolla om du hittar ett annat märke t.ex.DNA filter istället.


Ok har letat men inte hittat varken pipercross eller DNA...
Måste man ha ett sportfilter om man ska mappa med pc3 samt slipon? bromsar verkligen orginal? eller är det lika bra att köpa ett? får man lite extra insugsljud?

Vid en snabb sökning hittar jag inte DNA heller, mcweb.se har Pipercross 634:-och BMC 8??:- (jag vet inget om BMC).
Om du skall lägga pengar på en mappning så tycker jag definitivt att du skall skaffa ett annat filter först, det är skillnad.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
ajdå,jag köpte ett på b-tema till min förra kawa utan bekymmer men på sexan vet jag inte hur det passar.

Dna filter köpte jag på blueridgeperformace i usa, kostade 90 dollar.
Skrev utryckligen till honom att ifall det inte var näst intill omöjligt att montera pipercross som jag först beställde så ville jag ha det istället för dna som han ändrade ordern till... fick ett dna (samma typ som kn)

Orsaken är att pipercross brukar använda skumgummi som filter vilket ger mig större förtroende för reningen än några lager bomullsväv men men. kör med det ändå.
nu handlade jag när dollarn var nere på 6kronor så priset jag fick betala för pc3, slip on och filter var rätt fördelaktigt :yoparty


Att ställa in hjulet görs efter markeringarna på svingen för jag vill minnas att svingen inte är symetrisk så mäter man på sidorna blir det snett.

Btw.. önskas mer insugsljud så ta bort snorklarna i luftburken, jag testade detta när jag skulle mappa men tryckte dit dom igen för jag tyckte ljudet var störande o jag kör ändå med pluggar i öronen.

Förresten är det nån som vet ifall kantaktstycket till databoxen är modellspecifik för er 6? eller om handsken passar från andra modeller? jag tänkte nämligen göra en snabbkoppling mellan kontakten o boxen som jag kopplar till bredbanslambdan.
 
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
frakt o sen moms på frakt+pris och postens handläggningsavgifter (nån hundring) o så var det nog nåt mer.
Det verkar som dom ändrat tullreglerna så man får betala från första dollarn, innan gick det o köpa upp till ett visst värde innan man tullade.
Jag skulle nog inte köpa enbart ett filter om jag skulle beställa från staterna men när jag beställde så var ju som sagt dollarn låg samt att en pc3 kostar 275 dollar där jämfört med rövarpriset här hemma så jag kom billigt undan för mitt paket.

frakt o sen moms på frakt+pris och postens handläggningsavgifter (nån hundring) o så var det nog nåt mer.
Det verkar som dom ändrat tullreglerna så man får betala från första dollarn, innan gick det o köpa upp till ett visst värde innan man tullade.
Jag skulle nog inte köpa enbart ett filter om jag skulle beställa från staterna men när jag beställde så var ju som sagt dollarn låg samt att en pc3 kostar 275 dollar där jämfört med rövarpriset här hemma så jag kom billigt undan för mitt paket.
bmc:s filter ser likvärdigt ut
 
Last edited:

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Har pc3 samt slipon så beställer nog ett filter från Sverige.
Så det är värt att kosta på 200:- till för att slippa piperx?
är det verkligen så bökigt att man bör betala det extra?
 

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Karlstad
Hoj
GSX-R 750 1999
Jag tänkte skaffa en ny uppsättning däck till ER6:an men vet inte vad jag ska ta.

Jag är ute efter ett bra gat/landsvägsdäck med potential för ett par bandagar. Efter att ha studerat kilometervis med inlägg inser jag att det verkar finnas fler åsikter än användare på forumet så nu vänder jag mig till er som kör just ER6.

Vad sitter det för däck (fabrikat och modell) original på er6:an (kan inte kolla själv på ett tag)?
Ni som provat olika däck, och framförallt ni som vart ute på bana, vad kör ni på och vad tycker ni om era däck?

Tack så länge!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Vad sitter det för däck (fabrikat och modell) original på er6:an (kan inte kolla själv på ett tag)?
Ni som provat olika däck, och framförallt ni som vart ute på bana, vad kör ni på och vad tycker ni om era däck?

Det sitter bakelitdäck på original, inte att rekommendera på bana alls. Jag bytte till Dunlop Qualifier som är rätt väl avvägt till ER6:an tycker jag, det hanterar ju hojar med betydligt mer effekt så livslängden blir bra ändå även om den säkert är mindre än hälften av original.

Gotland Ring -07:
 

Bifogat

  • 20070603-130434crop800.jpg
    20070603-130434crop800.jpg
    150.2 KB · Visningar: 175

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Summeringen av försäkringsrundringning

Satt idag sjuk och tänkte jag skulle en gång för alla kolla vad som är billigast i försäkring för Er-6N inför sommaren.

Ringde 7 bolag med utgångspunkt min ålder (28år) och bor i centrala Gbg hojjen från -08. Helförsäkring, med 3 godkända lås och eget garage.

Vesta
9621:-
Går inte ställa av, måste betala hela beloppet direkt, inga delbetalningar
3000:- självrisk

Dina
20366:-
2500:- i självrisk

Folksam
31200:-
(orkade inte ens fråga om nån självrisk)

Gjensidige
54000:-

Trygghansa
38974:-
(500mil per år)

Länsförsäkringar
55000:-
självrisk 3000:-

Bilsport MC
16941:-
självrisk 10.000:-

----
Ja vad kan man läsa ut av detta då? Att det skiljer en helt helvetisk massa mil i bensin räknat mellan billigast och dyrast samt att jag i princip utan att fundera på det tjänar att gå in i butiken och plocka ut en -09:as modell istället för att betala helförsäkringspremien ;) Hoppas detta hjälper nån iallafall som är i samma sits.
 

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
Jag tänkte skaffa en ny uppsättning däck till ER6:an men vet inte vad jag ska ta.

Jag är ute efter ett bra gat/landsvägsdäck med potential för ett par bandagar. Efter att ha studerat kilometervis med inlägg inser jag att det verkar finnas fler åsikter än användare på forumet så nu vänder jag mig till er som kör just eER6.

Vad sitter det för däck (fabrikat och modell) original på er6:an (kan inte kolla själv på ett tag)?
Ni som provat olika däck, och framförallt ni som vart ute på bana, vad kör ni på och vad tycker ni om era däck?

Tack så länge!

Själv har jag nyss krängt på ett Maxxis Supermaxx, dock har jag inte prövat den mer än 300 meter, så det är lite tidigt att ge ris eller ros ännu...

Orginal sitter det Dunlop Sportmax.
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Nu fick man ett mail att hojen är leveransklar nästa vecka, gött!

GPR Evolution och 14-kuggars drev fram monterat och klart.
Ska bli skönt att plåga ER-6 igen! :D
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Satt idag sjuk och tänkte jag skulle en gång för alla kolla vad som är billigast i försäkring för Er-6N inför sommaren.

Ringde 7 bolag med utgångspunkt min ålder (28år) och bor i centrala Gbg hojjen från -08. Helförsäkring, med 3 godkända lås och eget garage.


Bilsport MC
16941:-
självrisk 10.000:-

Helt sjukt vad det skiljer i premie. Själv betalar jag 1900:- helår,helförsäkring med Bilsport MC. Seniorförsäkring i Gävle visserligen, men ändå.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
sjukt vilka summor bolagen tar ut för en liten er6 kostnaden borde ju vara en konsekvens av priset på hojen o kostnaden att laga, på ett år har man ju betalat en extra hoj på vissa bolag.
Trafik o laga själv kan ju vara ett alternativ eftersom kåpor är rätt billigt till dessa hojar.
ang däck, körde bridgestone battlax förra året o var riktigt nöjd med både grepp o hållbarhet.
Pirelli i år men har inga förhoppningar om hållbarhet för det har jag inte varit med om innan vad gäller pirelli o några däck.

Tim_82> det kan nog vara värt lite extra o ta ett annat filter, ska visst vara rätt bökigt att få till pipercrossfiltret så det sitter rätt o inte pajar vid montering.. sen ska det ju väck oxå ibland för rengöring.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Har Kawasaki specialbatterier där polerna är vända? :va

Kollade på biltema och upptäckte att plus och minus sitter tvärtom.

httphttp://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=1193

Biltemas hemsida/katalog är kass vad gäller batterier.

Jag köpte ett batteri till brorsans ER6 förra året på Biltema.
Enda sättet är att först kolla vilka batterier som stämmer storleksmässigt samt kapacitetsmässigt och sedan kolla i butiken hur de har polerna placerade. :gnissla
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top