ER6-tråden

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Det sitter bakelitdäck på original, inte att rekommendera på bana alls. Jag bytte till Dunlop Qualifier som är rätt väl avvägt till ER6:an tycker jag, det hanterar ju hojar med betydligt mer effekt så livslängden blir bra ändå även om den säkert är mindre än hälften av original.

Gotland Ring -07:

riktigt snyggt nerlägg.. men tycker du inte att det är jobbigt att ha armarna i den vinkeln.. personligen tycker jag att orginal styret är alldeles för högt för aktiv körning.. men är ju min åsikt.. jag måste också sno om till ett par nya sulor.. funderar på michelin pilot road 2.. de borde funka fint på sviestad :)
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Själv har jag nyss krängt på ett Maxxis Supermaxx, dock har jag inte prövat den mer än 300 meter, så det är lite tidigt att ge ris eller ros ännu...

Orginal sitter det Dunlop Sportmax.

jag hade/har Bridgestone däck.. vet inte vilken model just nu orkar inte gå ner till hojen.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
riktigt snyggt nerlägg.. men tycker du inte att det är jobbigt att ha armarna i den vinkeln.. personligen tycker jag att orginal styret är alldeles för högt för aktiv körning.. men är ju min åsikt.. jag måste också sno om till ett par nya sulor.. funderar på michelin pilot road 2.. de borde funka fint på sviestad :)

Tyckte alltid att styret kändes lite muppigt, även vid upprätt körning var vinklarna fel på det även om den allmänna placeringen då var lämplig/bekväm. När man hänger på hojen så kommer man ju väldigt nära styret dessutom och armbågsvinkeln blir smått sjuk. :D Men det är inget man tänker på då, ungefär som att fartvinden på Nürburgrings raka inte känns, eller ens noteras, även om man tycker det är besvärande i 110 på E4:an. Är väl mest en fråga om man har roligt eller inte antar jag. :)

Vet inte om Road 2 har dual compound så att de är bättre än de gamla men de var väl ungefär i klass med ER6:ans original-Dunlop, dvs stenhårda. Vill du köra Michelin skulle jag ha valt Power, med ER6:ans effekt river du ju inte sönder bakdäcket utan får en bra livslängd trots bra grepp. Rätt trevligt på bana när man vet att hojen kan gunga obehagligt från undermålig fjädring långt innan greppet är slut. Körde själv på Sviestad med originaldäcken och de var iskalla efter ett pass.
 
Last edited:

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Nora
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Yay för att min nya ER-6f äntligen står hemma hos mig! :yoparty

hEXDOqxUF.jpg



Buhuu för att det ser ut så här utomhus :mad:

LsjQpbvya.jpg
 

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
ja vinkeln på armbågarna blir konstiga med orginal styret.. jag har bytt till biltemas street styre.. mest för jag blev trött snabbt i axlarna med originalstyret.. med biltema styret så har jag inga problem alls med detta och tycker jag fick bättre känsla för hojen.. men det kan vara placeboeffekt också..

det där med däck är en riktig nöt.. road 2 är dualcompund däck.. men skiljer ju inga jätte summor till att köpa power när man ändå byter.. känner igen mig i det du skriver med gunget man får och känns lite olustigt när man känner original backeliten hasa i sidled. samtidigt som man blir omkörd av en med full sula..

på sviesta så fick jag bara upp en knapp ljummen värme i däcken.. tror de kvittar hur hårt du kör för de är sjukt sega.. kan jämföra lite med gocarten med suddgummidäck.. som är varma på två varv..

har också tänkt ta en tur ner till hydroscand och mont stålomspunnet fram.. förhoppningsvis en billig åtgärd för bättre bromskänsla
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Intressant, då jag förhoppningsvis hittar dit själv snart... Vilken temperatur var i luften/marken? Och hur pass hårt körde du?

Brukar notera sånt när jag kör med tvåtaktsracern men inte med gathojar. :D Det var ett antal gånger med normalt sommarväder, aldrig kallt i alla fall. Originaldäcken är stenhårda och inte alls tänkta för någon banåkning men det går att skrapa fotpinnen med dem i alla fall men trygghetskänslan är noll.

har också tänkt ta en tur ner till hydroscand och mont stålomspunnet fram.. förhoppningsvis en billig åtgärd för bättre bromskänsla

Du har inte ABS då eller? Jag hade det på min så då var det lite svårare att öka bromskänslan som var rätt dålig. Å andra sidan kunde man ju klämma på väldigt hårt med ABS, vad skulle hända liksom..? :D
 
Last edited:

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Du har inte ABS då eller? Jag hade det på min så då var det lite svårare att öka bromskänslan som var rätt dålig. Å andra sidan kunde man ju klämma på väldigt hårt med ABS, vad skulle hända liksom..? :D[/QUOTE]

Nope ingen ABS.. så då borde stålomspunna slangar fylla sin funktion.. tycker att den är väldigt diffus i känslan som de är nu.. men men.. är ju ingen racer.. men är ju kul att förbättra.. helst sådana här mindre grejer (däck osv), ska man göra mer så känns det bättre att byta upp sig till en ny hoj med bättra fjädring och möjligheter från början.. men er6an är rolig
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
ja vinkeln på armbågarna blir konstiga med orginal styret.. jag har bytt till biltemas street styre.. mest för jag blev trött snabbt i axlarna med originalstyret.. med biltema styret så har jag inga problem alls med detta och tycker jag fick bättre känsla för hojen.. men det kan vara placeboeffekt också..

Vilka av Biltemas styren passar direkt på hojen?

Det här ser nice ut:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=145905

Är det detta du har?:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=145230

Vet att massor här har satt på andra styren, men har aldrig lyckats bli klar med vilka som passar i bredd :)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Vilka av Biltemas styren passar direkt på hojen?

Det här ser nice ut:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=145905

Är det detta du har?:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=145230

Vet att massor här har satt på andra styren, men har aldrig lyckats bli klar med vilka som passar i bredd :)

Det första är ett oversize-styre och då måste du ha adapters som jag tror även Biltema säljer faktiskt. Det andra är ett standardstyre som bara är att skruva i originalhållaren.

Tyckte det var lite snålt med vajer och kabel på ER6:an så de bredaste styrena går nog bort om man inte ska skarva, dessutom ser det nog rätt absurt ut med ett över 80 cm brett styre på en gathoj. Tänk på att du alltid kan kapa bredden också, normalt finns det ett antal cm marginal när man har prylarna monterade till där böjen startar, det går ju att kapa om man vill ha de smalare. Mät upp hur mycket bredd du behöver med de grejer som är (handtag, gas/koppling, m m).
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Det första är ett oversize-styre och då måste du ha adapters som jag tror även Biltema säljer faktiskt. Det andra är ett standardstyre som bara är att skruva i originalhållaren.

Tyckte det var lite snålt med vajer och kabel på ER6:an så de bredaste styrena går nog bort om man inte ska skarva, dessutom ser det nog rätt absurt ut med ett över 80 cm brett styre på en gathoj. Tänk på att du alltid kan kapa bredden också, normalt finns det ett antal cm marginal när man har prylarna monterade till där böjen startar, det går ju att kapa om man vill ha de smalare. Mät upp hur mycket bredd du behöver med de grejer som är (handtag, gas/koppling, m m).

Ah, har ju åkt cross och mekat med styren, men där är det inte riktigt lika mycket finlir som på posörhojen :)

Tycker originalstyret vinklas för mycket nedåt och bakåt för att det ska kännas bra. Vill ha ett rakt crosstyre, vet inte hur högt som passar på hojen riktigt...

Har du/ni koll på några styrändar som passar på 22 mm?
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Biltemas hemsida/katalog är kass vad gäller batterier.

Jag köpte ett batteri till brorsans ER6 förra året på Biltema.
Enda sättet är att först kolla vilka batterier som stämmer storleksmässigt samt kapacitetsmässigt och sedan kolla i butiken hur de har polerna placerade. :gnissla

Tack för svaret! Då har alltså Kawasaki inte fått tillverkat batteri med polerna vända på fel håll bara för att jävlas :tungan

Biltema har ett gelbatteri som verkar vara perfekt (80-818) men jag blev fundersam när alla bilder visade batteri med "felvända" poler.
Får bli en tur till biltema inom kort och se hur det ligger till i verkligheten. Ska köra SMC-kurs nästa söndag och det kan vara bra med några mil i kroppen innan dess...

Tackar!

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=105080
 

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
261
Hoj
KTM 950 SMR
Var ute på premiär rundan idag blev 9 mil fan vad gott det var :)
Tänkte ta och köpa mig ett slip-on nu innan säsongen drar igång riktigt.
Vad rekommenderas ? Har fått för mig att g.p.r ska vara bra vet dock inte varför för har inte ens hört det :) Så tar gärna emot era åsikter om vad som är bra och dåligt för där finns ju en hel del att välja på.
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Var ute på premiär rundan idag blev 9 mil fan vad gott det var :)
Tänkte ta och köpa mig ett slip-on nu innan säsongen drar igång riktigt.
Vad rekommenderas ? Har fått för mig att g.p.r ska vara bra vet dock inte varför för har inte ens hört det :) Så tar gärna emot era åsikter om vad som är bra och dåligt för där finns ju en hel del att välja på.

På min förra ER-6 hade jag Leo Vince, fanns inte så mycket annat när jag skaffade den. Det låter riktigt fett med dB-killern urtagen. Nackdelen är att designen inte passar in på hojen riktigt.

Till den nya valde jag G.P.R, det kostade hela 60 kr mer än Leo :). Ljudet är lite vassare, lite "fränare" och designen passar betydligt bättre till ER-6 enligt min åsikt.
 

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Er-6n -07
Var ute på premiär rundan idag blev 9 mil fan vad gott det var :)
Tänkte ta och köpa mig ett slip-on nu innan säsongen drar igång riktigt.
Vad rekommenderas ? Har fått för mig att g.p.r ska vara bra vet dock inte varför för har inte ens hört det :) Så tar gärna emot era åsikter om vad som är bra och dåligt för där finns ju en hel del att välja på.

Jag har GPR, mullrar gott och smäller lite då o då.
Här har du en video, ej min hoj. http://www.youtube.com/watch?v=D8X1IgsHaLA
 

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Är det detta du har?:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=145230

Vet att massor här har satt på andra styren, men har aldrig lyckats bli klar med vilka som passar i bredd :)

jag har detta.. med borttagen fågelpinne.. tycker det passar perfekt inga stora dimmer att montera heller.. var tvungen att ändra lite på hur kopplingsvajern är dragen genom styrhuvudet.. tycker att bredden och vinkeln är bra.. jag kör utan styrvikter.. har inga problem med vibrationer men de är ju jag det.. försökte klämma dit biltemas styrändar men de passar dåligt..

jag har också gpr.. monterade det visserligen nu i vinter så har inte hunnit testa det riktigt men är ett gött mullrande i de.. problemet är väl att det mullrar lite väl mycket för besiktningsgubben på sviesta..
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
jag har detta.. med borttagen fågelpinne.. tycker det passar perfekt inga stora dimmer att montera heller.. var tvungen att ändra lite på hur kopplingsvajern är dragen genom styrhuvudet.. tycker att bredden och vinkeln är bra.. jag kör utan styrvikter.. har inga problem med vibrationer men de är ju jag det.. försökte klämma dit biltemas styrändar men de passar dåligt..

jag har också gpr.. monterade det visserligen nu i vinter så har inte hunnit testa det riktigt men är ett gött mullrande i de.. problemet är väl att det mullrar lite väl mycket för besiktningsgubben på sviesta..

Ah, tack så mycket, äntligen lite klarhet :)

Finns GPR med dB-killer? Handlaren sa nej men nätet säger ja :)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
.. problemet är väl att det mullrar lite väl mycket för besiktningsgubben på sviesta..

Det spelar inte ens någon roll hur mycket det låter, de vanliga trafikövningarna hos LMS är endast med originaldämpare. Kan vara annorlunda på en bandag som någon arrangör håller hos LMS. Men kolla upp vad som gäller när du ska åka så du inte får vända hem.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top