ER6-tråden

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Första turen för i år avklarad:tummenupp Fan va gött det låter med leo vince GP utan db-killer :p Någon som vet om det kan skada motorn att köra utan db-killer? Tyckte det kändes lite ojämt på lägre varv.

Vad jag har hört så om man tar bort db-killern så försvinner mycket att motståndet i röret som gör att du därmed tappar effekten på de låga varven.
Inte bara du som upplevt detta utan vet flera.

Fick tag i tyskarna idag och fick pratat med en kille som kunde engelska.
Sa till han hur ja blivit bemött och han lät helt chockad.
Han sa genast att de skickar delarna med dhl till mig så snabbt som möjligt.
Jag ska också skicka tillbaka delen som jag inte betalat för .
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Halle ska du sälja din hoj??
Varför ?
Såg den på blocket.

Btw , jag gav 52.000 för min er6 2009 som då rullat 200 mil på mätaren och detta var i maj förra året och var extra utrustad med stålomspunna slangar , slipon och växelindikator , krashpuckar.
65.000 är väl lite att ta i..

Man kan köpa en sprillans ny Er6 då med ABS från 2010 för 62.000kr idag hos mc handlaren.

Säljer jag min räknar ja med att få runt 45-47.00 som max och då har min gått ca 1000mil.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Tja.

Har inte bestämt ifall den ska säljas. Har fått jobb i sthlm o ska flytta dit senast till hösten vilket innebär att jag behöver pengar samt kommer troligtvis inte kunna ha kvar hojen :(
Eftersom den har gått 0 mil, är extrautrustad (vilket man långt ifrån får fullvärde på) så har jag satt ett högre pris. Självklart finns det prutmån. Det är lite högre satt då jag inte är säker på om den ska säljas också :) Har ju längtat som fan efter våren så det skulle kännas väldigt surt att vara utan hoj nu när våren är så nära.
 

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Sonekulla
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
Fick tag i tyskarna idag och fick pratat med en kille som kunde engelska.
Sa till han hur ja blivit bemött och han lät helt chockad.
Han sa genast att de skickar delarna med dhl till mig så snabbt som möjligt.
Jag ska också skicka tillbaka delen som jag inte betalat för .

Skönt att höra att det verkar lösa sig iaf..
Surt att allting ska hänga på om man får tag i rätt eller fle gubbe när man ringer.. :va
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Vad jag har hört så om man tar bort db-killern så försvinner mycket att motståndet i röret som gör att du därmed tappar effekten på de låga varven.
Inte bara du som upplevt detta utan vet flera.

Okej men du tror inte det är skadligt för hojen? Får ta å fråga någon på Bike när jag är där nästa gång :)
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Okej men du tror inte det är skadligt för hojen? Får ta å fråga någon på Bike när jag är där nästa gång :)

Är ingen mekaniker så kan ej svara på det.
Jag hade först ett china slipon på min hoj när ja köpte den .
Lät som fan.
Satte på orginal och det var en jädra skillnad i vrid på mellanregistret.
 

JAS_

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha Thunderace
Då var pärlan hemkörd från Stockholm efter en lång och instängd vinter!:yoparty:yoparty

Några tips påsnygg och smidig skyltbelysning?
 

Bifogat

  • 198176_495061512464_588557464_5373678_2158679_n.jpg
    198176_495061512464_588557464_5373678_2158679_n.jpg
    75.5 KB · Visningar: 132

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Okej men du tror inte det är skadligt för hojen? Får ta å fråga någon på Bike när jag är där nästa gång :)

Rör som andas bättre = mer flöde = Mer luft och mindre bränsle = Risk för att den går snålt = Mycket värme och lite effekt = Ras.

Därför ska man mappa när man byter avgas och ändrar effekten och motorkaraktären om man vill få ut de extra hk man kan få ut och inte tappa. För det är tyvärr oftast det man får eftersom motorn inte orkar ge någon effekt när den får för mycket luft i förhållande till bränsle.

Däremot ska det vara helt ok att bara byta ljuddämpare/slip-on för motorn. Dvs du riskerar inte något ras. Men du försämrar ju tyvärr effekten om du inte mappar den.
 

theWalle

Livet leker på 2 hjul
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Kungsbacka
Hoj
2007 MV Agusta Brutale 910S
Då var pärlan hemkörd från Stockholm efter en lång och instängd vinter!:yoparty:yoparty

Några tips påsnygg och smidig skyltbelysning?

Tänkte inte komma med förslag då jag ännu inte har några, är dock också intresserad av nån slags Tail Tidy, så förslag och bilder tas gärna emot!:Bugar
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Väntar ivrigt på att mina delar till systemet ska komma nu.
Slänger upp en bild på avgassystemet då jag tror de kan uppskattas av många. :)

Själv gillar jag att de ser ut som orginal :)
 

Bifogat

  • IMG_0385[1].jpg
    IMG_0385[1].jpg
    251.9 KB · Visningar: 107
  • IMG_0386[1].jpg
    IMG_0386[1].jpg
    253 KB · Visningar: 116

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Då har jag vart på Bike å frågat ang slip-on. Dom sa att för att få ut mer effekt så ska man såklart mappa om den :) Han var inte säker men trodde inte att det gick att ändra i orginalboxen så en pc3 behövs då. Men det är ej skadligt för motorn att köra omappat, det blir lite för lite soppa i motorn när det blir så öppet. Så jag kommer nog sätta i DB-killern igen å skita i att mappa den då jag har planer på ny hoj nästa år :)
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Jag har en tail tidy från R&G till salu inkl led-blinkers, led skyltbelysning, kabelkonvertering (så man slipper åverkan på kabelstammen). Helt nytt! Endast monterat en gång. Sålda min er6'a lite hastigt och lustigt till förmån för en annan hoj. Finns under köp&sälj (sök på er6)
 

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Laholm
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
Hej! ska till helgen åka iväg o köpa en ER6 -06 till sambon.
Läste i denna tråden att där kunde va problem med dåliga svetsar, stämmer det? I så fall vart ska jag kolla? finns det någon garanti på det eller måste det ha varit gjort inom en viss tid?
Den har även ett leo vince slipon, vart mappar ma o vad kostar det o vad gör det på effekten?

//Daniel
 

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Skåne
Hoj
ER6n 07
Hej! ska till helgen åka iväg o köpa en ER6 -06 till sambon.
Läste i denna tråden att där kunde va problem med dåliga svetsar, stämmer det? I så fall vart ska jag kolla? finns det någon garanti på det eller måste det ha varit gjort inom en viss tid?
Den har även ett leo vince slipon, vart mappar ma o vad kostar det o vad gör det på effekten?

//Daniel

Nja, dåliga svetsar är lite väl att ta i. Det som var "problem" var att Kawasakis egna krashpuckar kunde orsaka sprickor i ramen där de var fästa. Detta åtgärdades av Kawasaki, alla som var berörda (= alla med en ER6:a, även om man inte monterat sådana) fick ett brev hem där de stod att de kostnadsfritt bytte ut krashpuckarna mot nya "ordentliga". Jag har aldrig hört att någon i Sverige fick problem med ramen pga kraschpuckarna, men som sagt har Kawa redan fixat detta.

Gällande slipon:et så tror jag inte det är lönt att mappa om hojen. Njut av det "fina" ljudet istället. Det är nog smartare att lägga pengar på en större hoj direkt om man vill ha mer effekt. :) Jag tycker att min går lite ryckigt på låga varv med Arrow, men monterade å andra sidan på det när hojen var helt ny, så har aldrig kört med original och vet därför inte skillnaden.

I Skåne-trakten där jag bor vet jag att Br Hörberg fixar mappning, även om jag själv har dålig erfarenhet av deras verkstad.

Lycka till med köpet av hojen till sambon!
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
När jag var på bike igår så skrev han ut en graf åt mig där dom hade slängt på K&N Luftfilter, Slipon och pc3. cirka 8 häst fick dom ut mer på toppen men kurvan blev mycket bättre och jämnare. Men som sagt 10-13 tusen har jag inte tänkt slänga ut på min hoj... Jag kör omapat (jag är trots allt bara ute efter ljudet så :p )
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top