Farsgubben och en till bonne i föräldrabyn hade problem med lite knarkare i en grannby som dumpade vrak på deras ägor och sedan gick några km hem, eller om de nu åkte i en annan bil.
Men ivf så dök det upp vrak lite då och då. Första gången var det på en av fars ägor, sådär vid sidan av en riksväg. Han hörde av sig till alla möjliga instanser för att bli av med aset, men ingen ville ta i den, så till slut drog han upp den på vägen så att den skulle fraktas bort, men vägunderhållaren bara puttade in den på fars ägor igen, så de höll på att putta den fram och tillbaka ett tag.
Tills han plockade av hjulen efter att ha ställt den på vägen igen.
Sedan blev det vraket plockat iaf. De följande vraken var det visst lättare att få bortfraktade.
Men det är ett jävla aber, fast om man vill kan man ju skicka en upplysning till ägaren att det kommer utfalla uppställningsavgift om en tusenlapp om dagen tills fordonet flyttats, och sedan bara skicka det till kronofogden som får lösa det bäst de vill.
EU har ju visat sig vara orsaken till de flesta av dagens problem. Elpriset inte minst, eftersom vi tvingas handla med vår egen el på EU:s inte marknad. Alla nya idiotiska regler från EU, att alla samfälligheter ska betala moms. Ständigt nya regler och förbud från Bryssel, och de gäller över svensk lagstiftning.Jag är rädd för att det är önsketänkande. Visst kan de lyckas marginellt bättre än Britterna, men ett handelsavtal med EU som troligen kommer att vara rätt behövligt av rent geografiska anledningar lär ju inte se helt fördelaktigt ut för Sverige i ett sådant fall.
Som Ålänning sitter ju jag i sitsen att det är sannfinländarna som är motsvarigheten, och ska de ta oss ur EU så suger det nog pung för mig är jag rädd.
Nu är ju just Norge och Sweitz riktiga översittarregimer, relevant för diskussionen, även om de ekonomiskt fungerar hyfsat.
det bara det att i mina ögon är dom lika inkompetenta o korumperade som dom andraRösta på partier som inte sitter i riksdagen isf. Om vi slutade rösta på syltryggarna kanske de skulle ta notis.
Skönt, det blir inget.
...säger en sosse:
EU-förslag kan tvinga veteranbilar att skrotas
Din gamla bil kan skrotas – även om du inte vill det. Ett nytt EU-förslag hotar bland annat veteranbilar, något som väcker skarp kritik. – Det är bilägaren själwww.aftonbladet.se
Mina fetningar, men det sista låter ju bestämt och bra. Vi får väl se hur det blir med det.
Även Villaägarna har reagerat mot S utspel:
”Provocerande. Helene Fritzon (S), som själv röstat FÖR EU:s tvångsrenoveringsdirektiv, säger nu att småhusägarna kan dra en ”lättnadens suck” efter de ”skräckkampanjer” som förts. Men utan villaägares kampanjer i Sv och EU, hade Bryssel mycket väl kunnat drivit igenom direktivet”.
Och du menar att de styrande utan EU skulle komma med lagförslag med insikt och vett? Tillåt mig tvivla.Dags för en Swexit! Så här blir det när folk utan insikt och vett kommer med lagförslag om något dem inte begriper. 2 år obesiktat innan det blir skroten? Miljö i all ära, men det är vansinne att försöka driva igenom förslaget som beskrivits.
De föreslagna EU-reglerna krockar dock kraftigt mot hur folk inom bilhobbyn bevarar bilar och har lett till en storm bland veteranbilsägare, något vi har skrivit om tidigare. Bland annat föreslår EU-kommissionen att man inte skulle få sälja begagnade delar från gamla bilar, att man inte skulle få bevara och sälja obesiktigade bilar om de inte uppfyller vissa krav med mera. Om bilarna inte klarar EU:s krav så skulle ägarna i värsta fall tvingas skrota bilarna.
DÄRFÖR ÄR BILEN AVSTÄLLD
Veteranbil 65 %
Samlarbil 33 %
Bruksbil 28 %
Reservdelsbil 18 %
Används utanför allmän väg* 9 %
Renoveringsobjekt 5 %
Körning inom inhägnat område 4 %
Folkrace 3 %
Ombyggnad till annat fordon 3 %
Ombyggnad till A-traktor 1 %
Ska skrotas 12 %
Annat 10 %
Var är alternativet ”hyrbil för livsstilskriminella i Malmöregionen”?Det här vet vi:
Det som är nytt är att Transportstyrelsen har snabbutrett varför bilar står långtidsavställda:
(Det fanns flera svarsalternativ. Därför skenar summan iväg upp över 100%)
Därför är 900 000 bilar avställda
Transportstyrelsen har undersökt varför nästan en miljon bilar är långtidsavställda. Resultat visar att många avställningar inte skulle godkännas i EU:s förslag till nya regler.teknikensvarld.expressen.se
Äldre fordon saknar säkerhetsutrustning som är självklar för moderna fordon och måste därför kontrolleras mer regelbundet(sic!).
Vidare har somliga av dessa fordon fortfarande kapacitet att överskrida den gällande högsta hastigheten 70 km/h inom hela EU med upp till 4 ggr varför extra månatliga säkerhetskontroller är motiverade för just veteranfordon.
Eftersom förenklad besiktning genom OBD-uttag inte är möjlig på dessa äldre fordon kommer speciellt lämpade besiktningpersoner att utbildas och tiden som avsätts för den månatliga säkerhetskontrollen av varje veteranfordon kommer bli 5-arbetsdagar i vårt nya "tear down-program."
Besiktningspersonerna benämns SA som i SäkerhetsAnsvarig och uniformer är beställda. Upphandlingen gick till en Europeisk tillverkare: Hugo Boss.
Tycker inte att du tramsar - väger man in vad som sades om DEKRAs lobbyister i annan tråd så är snart besiktningsfrihet kastat på sophögen.Det här behöver komma upp på bordet igen!
Jag ser ingenting som tyder på att förslaget skulle vara en anka, eller att förslaget "vantolkas" av EU-hatare.
Och, med Naturvårdsverkets egen episka vantolkning av EU-direktiv som ledde till ett hårt eldningsförbud i våra trädgårdar som kommunerna nu måste antingen se mellan fingrarna på, och sedermera runda genom diverse tveksamma undantag för att för att fås att fungera - så bara måste detta redan ut innan det är för sent.
Vi har ett EU-val om mindre än två månader, och jag undrar om jag som EU-positiv måste rösta på ett parti som går emot de allra flesta av mina värderingar för att försöka få fram min åsikt i just denna frågan?
Det känns helt galet, men där någonstans är vi för min del. En växel ligger fel längs spåret och ingen verkar bry sig.
Jag hör politiker lite halvkvädet säga att "veteranfordon kommer självklart inte omfattas" och det kan ju låta bra för den oengagerade.
Men alla motorhistoriskt intresserade får inte plats varken i en T-Ford eller ens ombord på en Böhmerland.
För min del handlar det om hojar jag har haft kul på under min levnad - hojar jag har kul på NU! Hojar jag vill fortsätta ha kul på under resten av livet, och som mitt dödsbo skall kunna omsätta till runda pengar som mina efterlevande skall kunna göra vad dom vill med.
Mina hojar är på en och samma gång min hobby under kommande pensionsår, min arbetsplats, min pensionsförsäkring och i slutändan det arv jag lämnar vidare till mina efterlevande. Vill dom inte ha dem så skall dom kunna plocka in stålars på dem. Men det skall DOM kunna bestämma. Inte Bryssel.
Mina hojar kommer inte hinna bli "veteranfordon" innan förslaget går igenom - som det ser ut nu, och även om så kommer jag tvingas hålla de som kanske går att pressa in i EUs undantag som besiktigade hela tiden.
Visst, besiktningsfrihet just nu.
Hur enkelt blir det inte att ändra på det?
Hur "logiskt" blir det inte att i nästa steg istället kräva förtätade besiktningsintervaller för veteranfordon med motiveringen att:
Ja, jag tramsar. Lite.
Och jag vet att storyn om gradvis kokta grodor är en... ...groda.
Men beskrivningen är bra som en allegori.
Tar man ombord nitroglycerin i sitt liv spelar det ingen roll hur väl det är förpackat. Det finns fortfarande en risk att det blåser upp i ansiktet på en själv.
Det här förslaget är som en maska i en stickad tröja. Bäst att klippa av och fästa säkert på insidan direCkt, än att låta en klåfingrig barnpolitiker repa upp och förstöra hela plagget.
Engelsk, förfärad betraktelse:
Kanske är bilindustrins lobbyister igång också - försvinner alla gamla bilar så måste man köpa mer nytt. Se hur det funkar inom mobiltelefoni. Gamla modeller görs obrukbara antingen genom att göra mjukvaruuppdateringar som är för "tunga" för äldre lurar eller genom att göra batteribyte för komplext.Ett problem med att göra sig av med alla gamla halvlik är ju att unga genast får en höjd levnadskostnad eftersom att de måste betala mer för bilar. När jag var ungdum på 90-talet så köpte jag bilar för ~2000 och körde livet ur dem, det blir ju svårt när man måste lägga en månadslön eller tre för att få tag på det billigaste skräpet på marknaden.
Ett problem med att göra sig av med alla gamla halvlik är ju att unga genast får en höjd levnadskostnad eftersom att de måste betala mer för bilar. När jag var ungdum på 90-talet så köpte jag bilar för ~2000 och körde livet ur dem, det blir ju svårt när man måste lägga en månadslön eller tre för att få tag på det billigaste skräpet på marknaden.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |