Vi lyfter denna tråden med något som går lite grann i liknande riktning.
Orka göra ny tråd, helt enkelt.
Låst artikel, men där har ni kontentan.
”Vi skulle behöva bättre verktyg”.
www.sydsvenskan.se
Notera att det handlar om problematiska
bilar, (egentligen bilägare) men det spiller så klart över även på oss.
2019 - sista sommaren, innan Den Stora Hostan var jag på ett posh party uppe på en takterass i centrala staden.
Det var kanske inte riktigt min kopp the, men det var en invigning och vi hade lovat.
Trots att vi var flera våningar upp vart jag överraskad över hur mycket gatuljud som leddes upp till taknivå. En annan gäst uppmärksammar det också, och utbrister "men guuud vad motorcyklarna låter!"
Jag tänder till direCkt och menar att det man hör nu är faktiskt bilar.
Alla inom hörhåll dök på mig och VISSTE att det var motorcyklar som lät. Det var faktiskt bara motorcyklar som kunde låta störande högt, och dessutom hördes det på hur snabbt dom växlade att det var just motorcyklar vi hörde.
Jag försökte förklara funktionen hos
bilars dubbelkopplingslådor, men jag talade för döva öron, så att säga...
Fler anslöt, alla ville diskutera problematiken med motorcyklarnas buller i stadsmiljö med en bricka tapas i handen - det var bara att lägga ner försvaret.
Tyvärr var räcket indraget några meter från takkanten, och några trädkronor skymde sikten ytterligare. Det gick liksom inte att följa ljudkällan med blicken, det var bara bullret som studsade upp längs husväggarna.
Nu, 5 år senare verkar man i vart fall nere i Malmö förstått att det är bilar som väsnas - ämnet är uppe till diskussion helt enkelt.
Någon som tror att vi på hoj inte kommer få oss en släng av sleven...?