EU vill förverka dina gamla fordon

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då det gäller besiktningsbefrielsen tror jag att utöver privat bolag som vill besikta mer är det en hel del som utnyttjar denna för att sen modifiera fordon lite hej vilt, ja jag har också utnyttjat dessa regler under provkörningsperioden på kompressorbygget för att sen då jag fått allt att lira göra en regbesiktning så hojen besiktad med kompressorn. Kommer att göra samma med det nuvarande turbobygget som är besiktad för "sista gången" till jag vet om allt lirar, sen blir det regbesiktning.

Skulle reglerna ändras finns det nog en hel del byggen som kan få problem att klara en besiktning och även vara hyfsat jäkligt att bygga tillbaka för besiktningen.

Jag tror dock det är värre bland bilar än hojar, snart är en 77:a besiktningsbefriad och man har ju sett en hel del byggen där det sitter både det ena och det andra i. Jag skulle inte bli förvånad om det skulle bli så att för att slippa besiktning och skatt ska fordonet veteranregistreras och vara vara någorlunda tidstypiskt.

Hoppas man slipper besiktningen i framtiden för det är ett bök även om det nu blivit lättare då man nu kan besikta I Kalix vilket bara är 9 mil enkel väg.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Då det gäller besiktningsbefrielsen tror jag att utöver privat bolag som vill besikta mer är det en hel del som utnyttjar denna för att sen modifiera fordon lite hej vilt, ja jag har också utnyttjat dessa regler under provkörningsperioden på kompressorbygget för att sen då jag fått allt att lira göra en regbesiktning så hojen besiktad med kompressorn. Kommer att göra samma med det nuvarande turbobygget som är besiktad för "sista gången" till jag vet om allt lirar, sen blir det regbesiktning.

Skulle reglerna ändras finns det nog en hel del byggen som kan få problem att klara en besiktning och även vara hyfsat jäkligt att bygga tillbaka för besiktningen.

Jag tror dock det är värre bland bilar än hojar, snart är en 77:a besiktningsbefriad och man har ju sett en hel del byggen där det sitter både det ena och det andra i. Jag skulle inte bli förvånad om det skulle bli så att för att slippa besiktning och skatt ska fordonet veteranregistreras och vara vara någorlunda tidstypiskt.

Hoppas man slipper besiktningen i framtiden för det är ett bök även om det nu blivit lättare då man nu kan besikta I Kalix vilket bara är 9 mil enkel väg.
Hur många kompressormatar sin veteran, och hur stort samhällsproblem är det egentligen? :va

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur många kompressormatar sin veteran, och hur stort samhällsproblem är det egentligen? :va

Då det gäller hojar så är det nog inte så vanligt men bland bilar skulle jag nog tro att det finns en och annan jänkare med kompressor eller äldre bilar som försetts med diverse trim och moddningar.

Sen att det nog finns större samhällsproblem än kompressormatade hojar och bilar kan nog de flesta normala hålla med om, men det finns säkert en del som ser sin chans att göra allt i sin makt för att få bort gamla fordon från vägarna.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är inte direkt ovanligt med hojar som är tveksamt ihopsatta av personer som definitivt saknar sinne för proportioner och kanske därför har brustit i dimensionering.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Min andra underskrift på någon namninsamling någonsin.

Den första var för ett halvt sekel sedan, när man ville döda motorsporten genom att kräva att alla motorfordon skulle hållas trafikförsäkrade - även rena tävlingsfordon utan registreringsplikt.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag har skrivit på med

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år