Eviga frågan; Biltema racing olja

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Jag tycker vi lägger ner denna tråd,blir inget vettigt ändå,alla vet ju bäst.Jag har en ny dyr hoj och jag tänker köra på dyr olja.Sedan om det står Motul,Mobil 1 spelar ingen roll.Och jag får ge mycket mer för oljan på macken,oavsett,ok,shell,statoil.:)

Ps Någon dekal var det någon som nämde,den åker i papperskorgen,klistrar inget på min hoj:),men säg till så kan jag ju skicka dom till den som vill ha,denne kan ju klistra på sin hoj och låtsas att man kör runt på riktig olja:D.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
VARNING! jag har kört på Biltema olja och hojen slirade till och jag ramlade.

Så undvik att köra på den. Jag upplever den som mycket hal.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
:confused::confused:sämre lägg ner nu,har ont i magen av skratt,salter ,avlagringar? hallå.

Tja, oljan du väljer framför biltemas har lägre kvalitetsklassning och är därmed de facto sämre.
Du nämner även att du tankar 98 oktan, som innehåller blyersättningsmedel, vilket är ett salt, som inte är riktigt bundet i bensinen, vilket gör att det sjunker till botten och bildat en skum gegga av kristaller när det fått stå längre stunder.
Lol.

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Tja, oljan du väljer framför biltemas har lägre kvalitetsklassning och är därmed de facto sämre.
Du nämner även att du tankar 98 oktan, som innehåller blyersättningsmedel, vilket är ett salt, som inte är riktigt bundet i bensinen, vilket gör att det sjunker till botten och bildat en skum gegga av kristaller när det fått stå längre stunder.
Lol.
Inga problem,kör mycket så jag fyller på ny soppa ofta.Just nu står den med halv tank sedan i somras,och den startar och går så bra,har alltid gjort.:)Har inget minne av gegga i 98 när jag körde tankbil,borde hört talas om det,men skit samma.Jag kör på all bensin och tankar det med högsta oktan där det finns.vet ej om bmw har haft något problem med gegga,skum med sina hojar då dom rekomenderar minst 98.Men intressant att biltemas olja är den bästa av alla,i tanke på allt annat skräp dom säljer.Jag går in på Meca bredvid Biltema här och köper Mobil 1 till våran volvo s60 och oljan till hojen slår dom i vid service på mc firman,i det här fallet Motul 7100.Och bägge motorerna funkar och jag är nöjd:).

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inga problem,kör mycket så jag fyller på ny soppa ofta.Just nu står den med halv tank sedan i somras,och den startar och går så bra,har alltid gjort.:)Har inget minne av gegga i 98 när jag körde tankbil,borde hört talas om det,men skit samma.Jag kör på all bensin och tankar det med högsta oktan där det finns.vet ej om bmw har haft något problem med gegga,skum med sina hojar då dom rekomenderar minst 98.Men intressant att biltemas olja är den bästa av alla,i tanke på allt annat skräp dom säljer.Jag går in på Meca bredvid Biltema här och köper Mobil 1 till våran volvo s60 och oljan till hojen slår dom i vid service på mc firman,i det här fallet Motul 7100.Och bägge motorerna funkar och jag är nöjd:).

Att bensin med kaliumtillsats fäller ut kalium vid lagring är ganska välkänt.
Biltemas olja är inte den bästa, men naturligtvis bättre än oljor med lägre kvalitetsklassning.

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Att bensin med kaliumtillsats fäller ut kalium vid lagring är ganska välkänt.
Biltemas olja är inte den bästa, men naturligtvis bättre än oljor med lägre kvalitetsklassning.

Ingen idé att tjaffsa med han, han som många andra verkar ju ha bestämt sig för att det är den snygga dunken som spelar roll. Inte innehållet.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Mig veterligen innehåller inte V-power blyersättningsmedel ivf. Kör detta i mina fordon för det mesta bara för att liksom. Utom i bilen då som är mappad för minst 98 den får det jämt.

http://www-static.shell.com/static/fin/downloads/products_services/on_the_road/fuels/v_power_sdb.pdf
Har andra distributörer blyersättning i 98 verkligen? skulle vilja ha källa på det.

On topic. Jag skulle bed glädje hälla Biltemaolja i bilen också, sist jag kollade hittade jag inte rätt klassning dock.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Vilken specifik klassning säger att biltema oljan är bättre än t ex Motull 7100?
Även om BT oljan har högre klassning så behöver inte oljan vara bättre på alla egenskaper för det! :fakta

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
hej alla:)Tänker inte tjafsa mer om vilka oljor man ska köra på.Det verkar ju vara så att Bt olja är bäst:rolleyes: enl, experter.Jag fortsätter köra på den jag tror på,även om den är dyr.Man får vad man betalar för är något som jag brukar säga,men kanske är fel många gånger men har övertygat mig många gånger.Nu ser vi fram emot den kommande säsongen och hoppas på många fina turer.Kör som vanligt:)

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Eller också är det tvärtom ...................

Kanske bryr sig lite mera om sin hoj :tummenupp

Är helt övertygad om att hojen inte går bättre av att oljan har en snyggare förpackning.

Känns lite som ett intelligenstest detta, kvalitetsklassningen bestämmer kvalitén på oljan. Inte märket, förpackningen eller reklamen. :dummer

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Du ser det som ett plus att den gått med sämre, men dyrare olja och (om jag minns rätt) bensin med salter som ger avlagringar i bränslesystemet?

Jag ser det som ett plus att det finns personer som köper nya hojar så att begagnadmarknaden fylls på, då jag är alldeles för snål för att köpa nytt, någonsin. Vad gällande eventuella avlagringar i bränsletillförselsystemet så bör väl det inte vara så svårt att åtgärda det om man inte har tummen mitt i handen.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0