Föräldrar, bryr ni er inte om era barn?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag vågar knappt tänka på hur många gånger jag nu har sett barn åka bakpå sina föräldrar. Det enda skydd dom har är hjälmen. Sen sitter de i vanliga kläder och försöker hålla runt om farsans midja som är på tok för stor för barnets små armar.

Hur kan man vara så dum att man tar med sig sitt barn på en åktur utan vettiga skydd? Låt gå för att man som vuxen eller ungdom inte har skydd på sig, men då väljer man ju det själv..

Om det finns någon här som kör sina barn bakpå endast med hjälm på deras huvuden så låt höra varför ni gör det isåfall.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Skönt att se att ingen härinne har hjärnan på fel ställe vad det gäller barn då.
Senast i förrgår såg jag en pojke bakpå en ninja iförd fotbollskläder och hjälm. Igår en liten flicka utanför Rosenhill med crosshjälm och vanliga kläder.
Starkt jobbat!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Bikerbitch skrev:
Om det finns någon här som kör sina barn bakpå endast med hjälm på deras huvuden så låt höra varför ni gör det isåfall.

....de kanske föll av pappas hoj själva som barn och fölorade de små celler som krävs för att inse att barn är det dyraste som kommer sitta på deras hoj någonsin!
 

Per_Puda

guess who
Gick med
12 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Skrot,
HELVETE VAD ALLA LÄGGER SIG I ANDRAS LIV!!!!!!!!!

SKÖT ER SJÄLVA O SKIT I ALLA ANDRA,,,

SJÄLV KÖR JAG ALLTID NAKEN BRUKAR TRILLA DE GÖR INTE SÅ ONT :lol

FFS!!

//Per
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Har försökt få både ungdomar (som kör moped utan hjälm) hemma i området att ta på sig hjälm och åt minstånde handskar. Men ack vad besviken man blir! Ingen sund reaktion så långt ögat når. Har därför börjat bli lite blasé och ids snart inte säga till mer.

Blir dock så förbannad när jag ser riktigt små barn utsättas för fara att jag inte kan håla käft, till vissa vuxnas stora förtret!

Leker inte polis men nog måste vi hjälpas åt att skydda de små. Och när vuxna som rent juridiskt bär ansvaret inte sköter sig/eller förstår bättre då ser jag det som en skyldighet. För barnet kan sällan förstå och säga ifrån!

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Per_Puda skrev:
HELVETE VAD ALLA LÄGGER SIG I ANDRAS LIV!!!!!!!!!

SKÖT ER SJÄLVA O SKIT I ALLA ANDRA,,,

SJÄLV KÖR JAG ALLTID NAKEN BRUKAR TRILLA DE GÖR INTE SÅ ONT :lol

FFS!!

//Per

Skiter fullständigt i om en vuxen människa kör utan bälte eller naken på sin moped/båge. Skulle inte kunna tycka synd om en sådan människa om jag ens försökte.

men när det är frågan om minderåriga och riktigt små barn, som man ibland ser, då får vi allt försöka lägga vår stolthet och "sköt dig själv & skit i andra" mentalitet åt sidan. För banet kan sällan säga ifrån eller styra över situationen.

Det kan aldrig vara fel att försöka skydda ett barn inom rimliga gränser. Inte ens om man bara råkar vara vuxen som finns i omgivningen runt barnen! Jag ser det mer som ett sammhällsansvar där föräldrarna bär det yttersta ansvaret och där vi andra hjälper till i mån av ork/kunskap etc.

// Niklas
 

Per_Puda

guess who
Gick med
12 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Skrot,
jo de e sant... men som sagt alla här gnäller på folk som kör fort... utan ställ o massa annat men sant de med barn e illa
 

Shaggy

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
På väg...
Jag håller med BB fullständigt, men jag håller även med om att folk borde få välja själva om de vill åka i ställ eller inte. Däremot tycker jag att det är oansvarigt att inte påtala att någon kör vårdlöst. Vid en eventuell olycka är det ju inte alltid en singelolycka. Skulle jag, med familj bilen, bli rammad av en motcykel i 200kph+ så skulle jag alldeles säkert se till att föraren i fråga inte precis låg med fixerad nacke tills sjukvårdspersonal dök upp (troligtvis överilat och ångrat efteråt).

/Shag
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Shaggy skrev:
<cut>
Skulle jag, med familj bilen, bli rammad av en motcykel i 200kph+ så skulle jag alldeles säkert se till att föraren i fråga inte precis låg med fixerad nacke tills sjukvårdspersonal dök upp (troligtvis överilat och ångrat efteråt).

Nej, troligtvis inte. Beroende på bil och hur du blir träffad så är du förmodligen medvetslös eller har så pass ont att du inte vill röra så mycket på dig och framför allt är du för chockad för att hjälpa till på något vettigt sätt.

Sedan är det så här att de som inte kör med bra ställ och kör ikull kostar oerhört mycket pengar... försäkringspengar.

Om man gnäller ordentligt på alla som inte kör med skydd så kanske vi kan gnälla ner premien på så sätt... Då har de ju råd att köpa ställ också.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Vill folk slå ihjäl sig själva så varsågod, men när de börjar utsätta andra som inte förstår faran eller inte har möjlighet att välja bort den för risker så gör de sig till heta kandidater för lite retroaktiv familjeplanering.

En annan sak som stör mig är de som kör som idioter med tjejen/kompisen bakpå utan skydd. Vem fan behöver fiender med sådana vänner? OK att skjutsutrustningen väl ofta är lite sekunda... men då skall man också köra därefter.
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
Per_Puda skrev:
jo de e sant... men som sagt alla här gnäller på folk som kör fort... utan ställ

vad har de med den här tråden att göra?
BB skriver ju att hon tycker att vuxna och tonåringar kan välja själv.
 

HanneZ

Guest
Att folk bryr sig om andras barn är väl bara bra om inte deras föräldrar gör de!
 

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Ort
sätrabrunn
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
brukar knappt skutsa kompisar utan ställ. skulle känns så jäkla dumt om man klotar å ens kompis skulle skrapa sönder sig totalt.
 

Svekke

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Huddinge
Hoj
DRZ400S
Jag har skjutsat min son i dåliga kläder, dock ej kortbyxor, han hade overall. Men då i 30 km/h, vilket jag bedömde som en hastighet jag kunde hantera. Men visst är det lite oansvarigt. Shame on me.

I princip borde det räknas som förberedelse för vållande av kroppsskada att skjutsa minderåriga utan riktig utrustning, men så länge inget händer finns nog inget lagrum, efteråt - vem bryr sig om juridiken då?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
En på jobbet har en smart lösning på hur man kan låta barn åka med utan fara (naturligtvis gäller det att dom har skinnställ, stövlar, ryggskydd och hjälm, men något annat förutsätter jag inte!)

en sele som spänns runt föraren och som sitter runt barnet (som en klättersele med band som man fäster runt föraren).

Funkar enligt utsago super!

//jaG
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Vad vuxna människor gör försöker jag strunta i. Jag tycker en sak, dom tycker en annan. Men när det kommer till barn så har dom, såsom ni säger, inte mycket att säga till om. Därför tycker jag det är läskigt oansvarigt att skjutsa sitt barn utan vettiga skydd. Skulle vara intressant att fråga någon som gör sånt, kanske får ta en tur ner till Brostugan på onsdag. Majoritetet som skjutsar barn är glidarfolket, förutom en pappa med ninja..

Finns det ingen lag som säger hur gammal ett barn måste vara för att bli skjutsad?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top