Föräldrar, bryr ni er inte om era barn?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har själv sett liknande incidenter, det är så man baxnar, även om mina barn "tjatar" om att få åka med så säger jag nej(7 och 9 år), dels för att jg inte har säkra kläder, hjälm i rätt storlek, samt att de forfarande är barn, och jag vill att de så skall få fortsätta vara.
 

Diversion

Guest
Bikerbitch skrev:
...

Finns det ingen lag som säger hur gammal ett barn måste vara för att bli skjutsad?

Tror jag inte, dessutom måste det nog vara som i fallet med barnstol eller inte i bilar att det är längd och vikt snarare än ålder som avgör vad som är lämpligt.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Min dotter är det absolut viktigaste i mitt liv, finns inget som jag är så rädd om som min dotter.
Jag skulle under inga omständigheter ta med henne bakpå med eller utan skydd. Kanske efter 15års ålder då hon får köra moppe och fan vet hur hon kommer framföra en sån :3freak
Men att ta sånt oansvar för det käraste man har när man som hojåkare är väl medveten om riskerna oavsett hur bra och lugnt man kör är bara korkat anser jag.

/Nitrous
 

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
zx6r -99
Zeb_Macahan skrev:
En på jobbet har en smart lösning på hur man kan låta barn åka med utan fara (naturligtvis gäller det att dom har skinnställ, stövlar, ryggskydd och hjälm, men något annat förutsätter jag inte!)

en sele som spänns runt föraren och som sitter runt barnet (som en klättersele med band som man fäster runt föraren).

Funkar enligt utsago super!

//jaG

hoppas det även går sakta då så det inte vurpas och den vuxna liksom halkar iväg på asfalten med den lilla under som ett extra ryggskydd liksom, sönderskrapad eller sönder mosad...Nä...Det lät inte som någon bra lösning.

Fick bara en bild framför mig hur det skulle kunna gå....
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Zeb_Macahan skrev:
En på jobbet har en smart lösning på hur man kan låta barn åka med utan fara (naturligtvis gäller det att dom har skinnställ, stövlar, ryggskydd och hjälm, men något annat förutsätter jag inte!)

en sele som spänns runt föraren och som sitter runt barnet (som en klättersele med band som man fäster runt föraren).

Funkar enligt utsago super!

//jaG

Detta måste ju vara bland det bästa sättet att klubba ihjäl sin unge på, vad händer om man vurpar och förare och pasagerare börjar rulla omkring på asfalten/ner i dike ?
Låter inte så mysigt ens i låg fart, barnet blir väl platt ?
 

ström 1

Vet du va du har Hedlund ..taskig timing
Gick med
4 Jan 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
KTM 660
Bikerbitch skrev:
Jag vågar knappt tänka på hur många gånger jag nu har sett barn åka bakpå sina föräldrar. Det enda skydd dom har är hjälmen. Sen sitter de i vanliga kläder och försöker hålla runt om farsans midja som är på tok för stor för barnets små armar.

Hur kan man vara så dum att man tar med sig sitt barn på en åktur utan vettiga skydd? Låt gå för att man som vuxen eller ungdom inte har skydd på sig, men då väljer man ju det själv..

Om det finns någon här som kör sina barn bakpå endast med hjälm på deras huvuden så låt höra varför ni gör det isåfall.
Hejsan .jag tror det finns monga föräldrar som tar med sina barn ut utan att tänka sig för. dom tänker nog det händer inte oss! samt att det är dyrt att köpa ett komplett ställ för nogra åk .har själv en dotter som vill åka ibland
då åkte jag ner till Lelles å köpte bra hjälm ryggskydd handskar sen får hon åka med vinter overall å stövlar ,Ett bra tips tycker jag :tummenupp
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Glömde förtydliga det faktum att vid extrem belastning så löser selen ut (som en cykelhjälm ungefär) så den ska bara hjälpa till att hålla barnet på plats bakom föräldern under åkning. Vid ev. olycka så löser alltså selen ut.

//jaG

Lotta skrev:
hoppas det även går sakta då så det inte vurpas och den vuxna liksom halkar iväg på asfalten med den lilla under som ett extra ryggskydd liksom, sönderskrapad eller sönder mosad...Nä...Det lät inte som någon bra lösning.

Fick bara en bild framför mig hur det skulle kunna gå....
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Man kan ju tjacka sidovagn :) gixxer 1000 eller retta med sidovagn skulle väl va mycket skoj för pengarna??? :rofl
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
ktmjacke skrev:
Man kan ju tjacka sidovagn :) gixxer 1000 eller retta med sidovagn skulle väl va mycket skoj för pengarna??? :rofl

Typ såhär?
 

Bifogat

  • ruko_rf1_1.jpg
    ruko_rf1_1.jpg
    62.2 KB · Visningar: 72
  • busa1.jpg
    busa1.jpg
    61.8 KB · Visningar: 70

VaLLe

天皇
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Harley-Davidson FXDWG
Barn har inget att göra på hojar

Skyddskläder eller ej det är mycket oansvarigt...


/ 3 barnsfar.
 

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Vaxholm
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
Jag har två döttrar åtta och två år. Den äldre har åkt bakpå sedan hon var sex på både Katana och R1. Självklart alltid med godkänd hjälm, skinnställ, stövlar och handskar. Ett nytt ställ är införskaffat till i år då hon har blivit lite större.
Jag inser riskerna med att åka motorcykel, men tycker ändå att det är en trevlig sysselsättning att göra tillsammans med sitt barn trots riskerna. Hon börjar bli riktigt hojbiten och tjatar flera gånger i veckan att hon vill följa med.
Jag tar dock det lite lugnt än så länge och det blir max två till tre turer per säsong.
Hon pysslar även med ridning och det är inte heller riskfritt, där får man räkna med att bli både avkastad, biten och trampad på.
Det är ett problem att veta hur beskyddande man skall vara med sitt barn, det erkänner jag, men man kan inte låsa in dom på rummet och hoppas att dom blir intresserade av schack.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Avarage skrev:
Skiter fullständigt i om en vuxen människa kör utan bälte eller naken på sin moped/båge. Skulle inte kunna tycka synd om en sådan människa om jag ens försökte.

men när det är frågan om minderåriga och riktigt små barn, som man ibland ser, då får vi allt försöka lägga vår stolthet och "sköt dig själv & skit i andra" mentalitet åt sidan. För banet kan sällan säga ifrån eller styra över situationen.

Det kan aldrig vara fel att försöka skydda ett barn inom rimliga gränser. Inte ens om man bara råkar vara vuxen som finns i omgivningen runt barnen! Jag ser det mer som ett sammhällsansvar där föräldrarna bär det yttersta ansvaret och där vi andra hjälper till i mån av ork/kunskap etc.

// Niklas
men han har dock ändå rätt att ha en egen åsikt....

dock tycker jag att ska man köra barn så ska dom vara skyddade med alla tilbehör som finns.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
fast jag har kört min som på hojen från dagis med cykelhjälmen på, vi körde på cykelbanan, det gick ju inte så där sketafort direkt, det kom en dam o joggade förbi oss:) Han satt på tanken o myste iaf:)
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Avarage skrev:
Skiter fullständigt i om en vuxen människa kör utan bälte eller naken på sin moped/båge. Skulle inte kunna tycka synd om en sådan människa om jag ens försökte.

men när det är frågan om minderåriga och riktigt små barn, som man ibland ser, då får vi allt försöka lägga vår stolthet och "sköt dig själv & skit i andra" mentalitet åt sidan. För banet kan sällan säga ifrån eller styra över situationen.

Det kan aldrig vara fel att försöka skydda ett barn inom rimliga gränser. Inte ens om man bara råkar vara vuxen som finns i omgivningen runt barnen! Jag ser det mer som ett sammhällsansvar där föräldrarna bär det yttersta ansvaret och där vi andra hjälper till i mån av ork/kunskap etc.

// Niklas
det lär väl vara lika jävla oansvarigt att köra som ett svin eller utan riktiga skydd,eller utan skrajsnöre i bilen om man har barn.. ska man utsätta sig för risker själv då så barnet blir utan föräldrar??????

tänk till 2 gånger isåf
 

HanneZ

Guest
Zeb_Macahan skrev:
En på jobbet har en smart lösning på hur man kan låta barn åka med utan fara (naturligtvis gäller det att dom har skinnställ, stövlar, ryggskydd och hjälm, men något annat förutsätter jag inte!)

en sele som spänns runt föraren och som sitter runt barnet (som en klättersele med band som man fäster runt föraren).

Funkar enligt utsago super!

//jaG
Står specifikt i teoriboken att man inte ska göra så!
 

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Hultafors
Hoj
Honda VT750DC
Bikerbitch skrev:
Om det finns någon här som kör sina barn bakpå endast med hjälm på deras huvuden så låt höra varför ni gör det isåfall.

Ok, känner mig lite träffad. Men det skulle se dumt ut med ett skinnställ på huvudet så därför blir det nog i regel endast hjälmen på huvudet.

Nej då allvarligt talat, tösabiten har skinnkläder på kroppen och rejäla handskar samt stövlar o ryggskydd. Dessutom ett par schyssta handtag på pappas jacka eftersom han är för stor att nå runt ordentligt.

Alltid lugnt och sakta med goda marginaler (oavsett hur mycket det tjatas bakifrån om att åka fortare), och aldrig längre turer än att full koncentration uppehålls. Så fort jag märker att hon börjar titta sig omkring alltför mycket och funderar på annat än åkningen så stannar vi en stund.

Hon är 6 år nu och premiärturen var för tre år sedan när vi vinglade fram på trottoaren i knapp styrfart. :trött Den yngsta fyllde nyss två så hon får vänta ett tag till. Men hoj hoppas jag att hon vill åka.

Vi provade det där med rem men det kändes inte bra så det skippar vi.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ravetrancer skrev:
men han har dock ändå rätt att ha en egen åsikt....

dock tycker jag att ska man köra barn så ska dom vara skyddade med alla tilbehör som finns.

Självklart! Jag försöker inte tala om för andra vad de skall tänka/tycka och jag respekterar men delara inte alltid andra människors åsikt!

Ta tex. det här med skyddskläder! Hur stort huvud måste man ha för att den absolut minsta hjälmen med bra kvalité skall sitta perfekt (för något annat är ju inte acceptabelt enl. min mening)???

Själv har jag väldigt litet huvud och använder hjälmar med storlek 51 - 52 (Shoei´s XXS = Finns bara i svart). Och vet vilket helvete det kan vara och hitta en hjälm som sitter näst intill stenhårt när den är ny (den blir ju som bekant större med tiden och formar sig efter huvudet).

När har skelettet, inkl. skallbenet, växt färdigt hos en människa??? Inte vet jag men det är i vilket fall som helst inte hos en 4:åring!

Dvs. jag tror det är fruktansvärt svårt att finna bra skyddsutrustning till små barn, tyvärr. Och jag tror (jag är dock ingen läkare) att det är olämpligt att utsätta ett barn för de risker det trots allt är så länge barnet inte rent fysiskt har växt färdigt! Sedan har andra människor andra åsikter och jag ändrar mina om det finns logiska vettiga förklaringar till varför jag borde göra det!

Vad anser Ni andra? Kankse har vi med oss en läkare (eller likn.) här som rent utav kan ge oss andra inblick i barns fysiska förutsättningar att klara en krash med skyddskläder???

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
blom skrev:
det lär väl vara lika jävla oansvarigt att köra som ett svin eller utan riktiga skydd,eller utan skrajsnöre i bilen om man har barn.. ska man utsätta sig för risker själv då så barnet blir utan föräldrar??????

tänk till 2 gånger isåf

OK! Vi tar det en gång till då!

Vad jag menar är att om en vuxen människa utsätter sig själv för fara (vare sig han/hon är förälder eller ej) är inget jag bryr mig om så pas smycket att jag skulle försöka få en för mig okänd människa att ändra på sig! Han/hon är ju vuxen och måste själv fatta sina beslut utefter de regler/lagar och normer som gäller i Sverige (förutsätter att vi håller oss innanför våra gränser i denna diskussionen).

Dvs. om någon skiter i "fegsnöret" när han/hon kör bil KAN jag inte tycka synd om honom/henne vid en olycka. Men om han/hon inte spännt fast barnet, eller ännu värre håller i barnet framför sig, så blir jag skitförbannad och förljer efter för att be dem (snällt och lugnt) spänna fast deras oskyddade barn (inte sällan blir de skitförbannade och ber mig sköta mig själv men den smällen tar jag för barnet har, i det läget, ingen annan än mig att förlita sin säkerhet på).

Att människan som inte spännt fast sig kanske är förälder är självklart något jag bryr mig om. Men i första hand om barnet/barnen (vilket även deras föräldrar borde göra (de flesta är jätterna och sätter barnet i fokus hela tiden men nu pratar vi ju om dem som INTE klarar av det annars är det väl självklart att man gör vad man kan för att inte göra sitt barn föräldralöst, eller?).

Mitt samhälleliga ansvar kan härmed inte sträcka sig längre än till barnen, mer än så orkar/kan jag inte engagera mig i för mig okännda människor. De får helt enkelt själva se till att ta ansvar för sitt egna vuxna liv och om det inkkluderar ett eller flera barn desto större ansvar.

Om personen i fråga däremot skulle vara en arbetskamrat eller vän till mig (tex. klubbkamrat) då kommer vi i ett helt annat läge. Tro mig! :fatta!

// Niklas
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top