Förändring av kultur på Sporthoj

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Nej. Det gör det verkligen inte. Jag tror inte någon här har tänkt "Hmm. Det fanns en kille som körde lite snabbt på en hoj en gång om jag minns rätt. Det är uppenbart att alla som kör motorcykel är tunga brottslingar."

Men PRECIS så är det, och alla som har kamera på hojen är ghost rider!
 

moddlaren

Guest
Du heter möjligen inte Kaczynski i efternamn?

Nej men jag kan väll inte vara helt ensam att tycka att all typ av åsikt registrering gått åt faders för långt?


Man kan ju inte röra sig snart utan att det registreras någonstans i Sverige Georg orswell beskrivning av framtiden är passerad för länge sedan på gott o ont..

Kolla skälvkörande bilar hur långtid tar det innan det blir en lag som säger att det inte får säljas något annat än skälvkörande bilar? Yamahas skälvkörande R1 finns ju en tanke bakom också naturligtvis alla mc tillverkare vet att mc är döende på sikt.

För en yngre kille tjej blir ju en ny hoj o uppsåtligen pga alla system som skall implementeras i hojen o därmed blir ju hojarna så dyra att ingen köper.. Räntorna vi har kommer att gå upp o då blir hojarna automatiskt dyrare att betala per månad för dom som inte kan köpa kontant.
Så jag tror absolut på det scenariot att 30-40% av hoj åkarna är borta inom 15-20årsedan kan man ju bara kolla på reaktionerna här på forat, jag 50 år gillar att leka med mina hojar så gott det går och jag är inte någon bra snabb hoj åkare på något vis, ändå är jag rena huliganer mot väldigt många 50+ hoj åkare.. Det främjer absolut inte tillväxten att dom unga skall kolon köra i 70 km när mopparna med 15 åringar kör i från hojarna.

Min son är ett lysandeexempel på detta han har åkt mc sedan 3 års ålder o har snart fyll 18 moppen gör 120+ o jag får honom inte att ta mc kort tyvärr. Han säger skälv att 125 orna går sämre än hans moppe ( nya 4T 125) så det är ingen mening att ta lätt mc.

Han utbildar sig i robot teknik och programmering vill läsa vidare i Västerås eller Göteborg o jag förklarar att en fattig student transporterar sig billigast på en liten mc. Men nej jag når inte fram.

Dom yngre har redan lämnat fejan och liknande forum pga att mormor o farmor finns där med idiot bilder o kommentarer samma gäller sporthoj. Alla här är skitnödiga utöver det vanliga om allting som har med sportig körning att göra och då lockar inte detta forumet längre.

Största förändringen till det sämre skedde i försäljningen av forat, swedi gör ett heroiskt jobb att hitta en kompromiss mellan fria diskussioner och vad ägaren vill ha.

Mvh
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
påtal om oskyddade motorcyklister (varken kläder eller hjälm!) och skador... :va 2 stycken har jag fått in via ort-akuten (båda 2 drogpåverkade) som båda har kört utan hjälm, den ena krash i 150 snåret o den andra i 90, inga skador mer än oroliga kompisar som ville få in dom på kontroll och ja ^^ blåmärken blev de säkert för dem... men annars så gick de båda hem på förmiddagen (de kom båda två på natten, tydligen så brukar droger o mörker inte vara en så bra kombo när man sitter på hoj o vill hålla sig på vägen) :fyllisar

Nu är de dags för glögg pojkar o flickor :tummenupp Go Jul ifrån Polski Land ^^ bär hemmåt svea riket idag :banana

Jo, knarkare verkar ha alldeles särskilt goda relationer med sina skyddsänglar.
Jag tror det beror att en totalt orädd person kör hoj tills det inte går längre och därmed sällan slungas iväg av skrämselreaktioner.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Ungar överlag kör mindre moppe nuförtiden vilket är en inkörsport för många, sen "känns" det som att det allmänt är svårare och dyrare att kortet dessa dagar vilket hindrar många från att ta kortet
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ungar överlag kör mindre moppe nuförtiden vilket är en inkörsport för många, sen "känns" det som att det allmänt är svårare och dyrare att kortet dessa dagar vilket hindrar många från att ta kortet

Överhuvudtaget är det betydligt färre som kör både moppe och framförallt bil. När jag fyllde 18 så hade jag bilkortet inom ett par veckor, så var det ju med alla mina kompisar också. Idag får jag tjata på mina ungar om att de måste ta körkort...:mad::mad::mad::huvet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ungar överlag kör mindre moppe nuförtiden vilket är en inkörsport för många, sen "känns" det som att det allmänt är svårare och dyrare att kortet dessa dagar vilket hindrar många från att ta kortet

Jag tycker det är ganska intressant att nästan alla man ser på moppe är tjejer.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Överhuvudtaget är det betydligt färre som kör både moppe och framförallt bil. När jag fyllde 18 så hade jag bilkortet inom ett par veckor, så var det ju med alla mina kompisar också. Idag får jag tjata på mina ungar om att de måste ta körkort...:mad::mad::mad::huvet

Ungar nuförtiden får ju i mycket större utsträckning skjuts överallt med. De behöver inte ta körkort för att ta sig nånstans.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ungar nuförtiden får ju i mycket större utsträckning skjuts överallt med. De behöver inte ta körkort för att ta sig nånstans.

Så är det ju i vissa fall men för det första så inte f-n vill jag ju bli skjutsad runt av mina föräldrar när jag är 18, det är ju skämmigt, och för det andra så missar man ju friheten. Jag minns fortfarande första gången jag satte mig på mopeden och fick möjlighet att åka var jag ville, oslagbar känsla!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så är det ju i vissa fall men för det första så inte f-n vill jag ju bli skjutsad runt av mina föräldrar när jag är 18, det är ju skämmigt, och för det andra så missar man ju friheten. Jag minns fortfarande första gången jag satte mig på mopeden och fick möjlighet att åka var jag ville, oslagbar känsla!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Javisst för fan. :D
Jag gick inte helt sällan milen hem från skithålan där pubarna fanns som 18-åring, istället för att bli hämtad av föräldrarna. Då hann man ju dessutom nyktra till lite lagom.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Javisst för fan. :D
Jag gick inte helt sällan milen hem från skithålan där pubarna fanns som 18-åring, istället för att bli hämtad av föräldrarna. Då hann man ju dessutom nyktra till lite lagom.

Det finns fördelar med allt...:):tummenupp
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag vill inte vara otrevlig mot dig som person men du uppvisar exakt samma logik som PK-vänstern. "Givetvis har vi yttrandefrihet, men med den friheten så måste du förstå att du inte kan använda den. Hur skulle samhället se ut då???"

Även jag måste inse att jag börjar se gammal ut under visiret, inte ens på crossbanan går det så värst fort och jag blev aldrig någon wheeliekung. Men det finns inte en chans att jag kör sporthoj för att köra lagligt.

Det är med din logik vi får ett "mini-USA" om allmänheten KRÄVER insatser mot allt som stör. Gräsklippande grannar, skrikande barn på lekplatser, cruising på stadens torg, konserter - ALLT skall bort! bara jag får bo i mitt radhus och spela skinnflöjt...förlåt golf på helgerna. Sedan kan vi ha gräsmattekontrollanter i grannskapet så värdet på radhuset inte går ner...

Om alla taggade ner lite och insåg att vi lever bara en gång så gör det bästa av det så skulle bombrepor inte vara ett problem. Ja, någon kommer stryka med och det är sorgligt men det är också en del av livet. jag har förlorat vänner till MC-åkningen och andra dumma saker och jag sörjer dem än, men den dagen jag springer runt och har en attityd att allt hemskt skall bort och censureras så är det min tur för träfracken...

p.s

Swedie: Allt är ditt fel, du lyckades ju till och med bli världskändis som både wheelie och kraschkung i Judgment day. We remember :fakta


Absolut, det är inget som jag tar illa upp, alla är ju olika...Jag säger inte att jag kör helt lagligt, visst ska man ha kul men det ska ju finnas en gräns lr balans! Föreställ en situation där kör du bil lr hoj till jobbet och samtidigt blir du omkörd av bilar lr hojar om höger och vänster utan förvarning. Hur skulle kännas det, om det händer varje dag? Eller massa buskörningar mitt i stan varje dag!

Själv skulle bli väldigt irriterad, en lr två gånger är ok men jämt nej! Det ska finnas en gräns precis som jag nämnde tidigare. Jag är en enkel människa och vill varken reta lr bli ovän med folk.

Skulle man låta barnen missbruka sina frihet bara för att de lever en gång...nej det tror jag inte! Så det gäller ju samma här kanske att ha kul på lagom nivå:tummenupp

De flesta kanske tyckte det var kul det är som Ghost Rider gjorde första gången och det tyckte jag med men inte i fortsättnigen för "det är som verkligen imponerar mig är att det är som Rossi, Marques och Lorenzo gör där ute på banan"!:)
 
Last edited:

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Sådärja, trådskaparen har ju plockat fram lite stollar som visar att det är gott gry i sporthoj.com fortfarande!
Träffar fortfarande galningar på Rosenhill och Sveavägen och andra ställen, som berättar om de senaste stolleproven. Ska uppmana dessa att även skriva här:dummer:3freak:crash.
Själv var jag på Rosenhill i söndags efter att i princip ALLA på den spontana sporthojsfesten i fredags sa att dom skulle vara där. var 5-6 hojar men ingen jag kände... Då blev jag kRenckt! Kört idag till jobbet, och till desmocenter för lite handpåläggning av duccen. Och ja jag, jag körde jEttEfort hela tiden, bredsladd och med långfingret ständigt i luften!
God Jul och fortsätt vara galna!
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Ibland känns det som att vi är sista generationen som kan utnyttja "friheten" på hoj.
Snart har vi ägaransvar och nummerskylt fram så även motorcyklarna kan sättas dit via fartkamerorna (så staten slipper bekosta poliser som patrullerar på vägarna).
Efter årsskiftet måste alla nya hojar ha ABS och snart har vi säkert åter igen krav på max 100 Hk.

Och nytillväxt blir nog svårt med tanke på kostnaden stigit dramatiskt för att komma över första tröskeln (moppe).
Körkortskrav för 25-moppe (klass 2) som kostar från 2500 kr att genomföra samt ifall man vill ha en moppe som går lite snabbare (EU moppe, klass 1) kostar det från 5000 kr.
Till det ska det köpas moppe oxå.
När man själv var 15 köpte man ett vrak för en billig penning som trimmades efter alla konstens regler och skrönor. Körkort var det inte tal om.

125:an jag hade var givetvis oxå trimmad och även fast det var en offroad kommer ingen modern 125:a upp i den hastigheten, körkortet och försäkringen var inte heller allt för dyr.

Sen blev det efter barn och gamla synder givetvis även tung MC, mycket för att åter igen kunna skita i de runda skyltarna med siffror på samt att kunna smita förbi stackarna i bilköerna.
Men nu för tiden är man nästan tvungen att vara miljonär om man ska äga en ny sporthoj eller t.ex. 1290 SuperDuke (om man inte trixar med försäkringen) då man betalar kostnaden för en ny hoj vartannat år via försäkringspremierna.

Så vilka ska välja att att kliva in i vår gemenskap? Eller rättare sagt, vilka har råd?
Lägg då till att man tar bort möjligheten för oss att lagligt köra i bussfiler samt här i Stockholm vill införa parkeringsavgifter för MC.
Framtiden ser inte allt för ljus ut :-(

Fast man får väl i framtiden överväga valet att kliva in som helhjärtad "outlaw" och köra oförsäkrat utan regskylt så kan man köra några år till :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ibland känns det som att vi är sista generationen som kan utnyttja "friheten" på hoj. Plus en massa mer text :)


Jag håller inte med om den nattsvarta bilden du tecknar...:)

Det har blivit svårare ja, med iallafall moppen i och med krav på förarbevis/körkort. Men, i det stora hela så är det ungefär samma pengar som när jag var i moppeålder och de övre tonåren.
Du kan fortfarande köpa en gammal härkmoppe och enligt en mycket nära vän till mig som är körskollärare så har de som tagit moppekort en enorm fördel vid bilkortet/mckortet. Det blir ganska mycket billigare för dem som redan gått utbildning och varit i trafiken ett längre tag. Han säger att man tjänar in kostnaden för moppekortet många gånger om. Dessutom är det iallafall i min bok väldigt bra med trafikutbildning. Jag hade förmodligen gjort åtminstone lite färre dumheter på moppen om jag varit 15 i dagens värld :)

När jag började köra hoj som 16-åring så hette värstingarna GSX1100, Katana, CBX och GPz1100. Det var dåtidens Superduke 1290 och S1000RR. De var lika dyra i dåtidens valuta som moderna hojar är i dag och försäkringen var inte heller billig om man skulle skala upp den i dagens kostnadsbild. Jag skulle vilja påstå att det nog var lika dyrt (svåråtkomligt) då som nu.

Min poäng är nog att man kanske inte kan förvänta sig att köpa en ny hoj idag om man inte har jobbat ett tag (flera år) och sparat lite deg plus att man kanske får ta ett lån. Så var det på 80-talet också, fast räntan låg ju på 15% på den tiden...::gnissla:brinnerup

Sen är det ju så att oavsett vad så kommer vi som gillar kickar att skaffa oss dessa ändå. Man kan förbjuda hojar helt, då åker vi motoriserade rullskridskor, förbjuder man dessa så sätter vi hjul på en motorsåg, förbjuder man dessa så kommer vi att stånga skallen i väggen bara för att... Det löser sig :)
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Jag håller inte med om den nattsvarta bilden du tecknar...:)

... och enligt en mycket nära vän till mig som är körskollärare så har de som tagit moppekort en enorm fördel vid bilkortet/mckortet....

Klart att en körskolelärare uttrycker sig på så sätt, allt annat vore sensation :hihi

Sen så kan jag nog hålla med om att inköpspriset på ny hoj inte är högre nu än på -80 talet men det jag påtalade var den helt sjuka försäkringspremien.
Du betalar halva motorcykelns värde (ifall den är ny) i premie om året ifall du bor i Stockholm och det är ett ganska nytt påfund.
Skulle jag mot förmodan helförsäkra min K6:a så skulle det vara hela värdet i premie om året vilket självfallet är orimligt.

Men klart man kommer se till att man kan fortsätta köra även i framtiden.
Det går utmärkt att bomba bulten och slanga på Sveavägen med en ER6:a, XT660, MT-07, Duke 690, Ducati Monster eller annan liknande "billigare" nakenhoj :yoparty
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Klart att en körskolelärare uttrycker sig på så sätt, allt annat vore sensation :hihi

Sen så kan jag nog hålla med om att inköpspriset på ny hoj inte är högre nu än på -80 talet men det jag påtalade var den helt sjuka försäkringspremien.
Du betalar halva motorcykelns värde (ifall den är ny) i premie om året ifall du bor i Stockholm och det är ett ganska nytt påfund.
Skulle jag mot förmodan helförsäkra min K6:a så skulle det vara hela värdet i premie om året vilket självfallet är orimligt.

Men klart man kommer se till att man kan fortsätta köra även i framtiden.
Det går utmärkt att bomba bulten och slanga på Sveavägen med en ER6:a, XT660, MT-07, Duke 690, Ducati Monster eller annan liknande "billigare" nakenhoj :yoparty

Hade onekligen varit lite roande om buskörningarna började företas uteslutande på en arme av ER6or.
Dessutom väldigt ekonomiskt, eftersom att en hel begagnad ER6 kostar som ett kåpset till en sporthoj. :hihi
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Klart att en körskolelärare uttrycker sig på så sätt, allt annat vore sensation :hihi

Sen så kan jag nog hålla med om att inköpspriset på ny hoj inte är högre nu än på -80 talet men det jag påtalade var den helt sjuka försäkringspremien.
Du betalar halva motorcykelns värde (ifall den är ny) i premie om året ifall du bor i Stockholm och det är ett ganska nytt påfund.
Skulle jag mot förmodan helförsäkra min K6:a så skulle det vara hela värdet i premie om året vilket självfallet är orimligt.

Men klart man kommer se till att man kan fortsätta köra även i framtiden.
Det går utmärkt att bomba bulten och slanga på Sveavägen med en ER6:a, XT660, MT-07, Duke 690, Ducati Monster eller annan liknande "billigare" nakenhoj :yoparty

Nu är han en väldigt nära vän och vi pratar mycket om trafiksäkerhet eftersom vi bägge håller på med sånt så det är nog helt riktigt det han säger :)

Jag håller med fullständigt om att försäkringspremierna är hutlösa men vi har ju själva orsakat att det är på det sättet. Folksam försökte ju i några år (2005-2008 typ)med en sporthojsförsäkring men det lönade sig inte alls, de fick pröjsa väääääldigt många fler procent i skador än vad de fick in i premier. Vi belönade Folksams försök att göra en vettig premie med att krascha bort den chansen.

Försäkringspremier är ju sådana att det går att anpassa sig, dels genom att välja hur man och var man bor och dels genom vad man jobbar med. Väljer man att bo i Stockholm och köpa en sporthoj när man är 25-30 så får man ju en premie som speglar det. Väljer man ett liv i norrland och att man inte köper sporthojen förrän man är 50 så får man en premie för det.

Jag försvarar inte försäkringsbolagen, jag tycker att de ofta är ockrare men det är ju heller ingen allmän rättighet att man ska få köra en ny värsting om man t ex är 23 och bor i Tokholm.
Sen är det ju så att vi inte kan göra ett skit åt att det är på det här sättet, vi kan bara anpassa oss. Om jag inte kan köra Gixxer 1000 så får jag väl välja en annan hoj, för hoj ska jag köra oavsett...:)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top