SilverJonten
Ny medlem
V.i.f
Jag åker ut och tänder alla ljusen nu när det blir mörkt, om någon vill följa med så är det bara att komma med. Jag åker nu från kullavik.
Jag vill inte vara ensam
Nino jag kommer alltid att minnas ditt skratt du fick mig alltid att skratta när du skratta, som tur så har jag det på film.
Kommer alltid att minnas er gubbar.
Vi andra har det bra där vi är nu, tids nog så möts vi ju alla igen ändå.
...jag ringde honom angående om det finns någon fond lr liknaden som man kan skänka pengar till att SMC ska kunna infomera och dom ska kunna fortsätta sitt jobb att jobba för våran säkerhet på vägen....
Att ha SMC bakom ryggen är nått av det bästa vi kan ha dom har en del att säga till om.
Min Tanke nu är att köra en Kortege någon helg efter begravningen där vi samlar in pengar 100 kr för att köra med är ju en rimlig summan men självklart frivilligt,detta kommer i såfall att annoseras ut i tidningarna och självklart på flera hemsidor såsom Sporthoj,SMC:s och andra liknaden forum där Motorcyklister hänger,där vi då går samman för att uppmärksamma fabbe och Lion samt andra som har gått bort igenom åren och vissa att vi finns ute på vägarna.Jag har pratat med Robertzon om detta och han tyckte det skulle va en fin gest hela summan skall går till SMC och Trafikofferfonden ...
Men hur hade man kunnat göra stället säkrare där Fabbe och Lion smällde? Utfarter finns överallt och kommer alltid att finnas. Möjligtvis då att man kunde varnat för detta redan före krönet ("OBS, utfart bakom krönet") men detta skulle i så fall behöva göras på oändligt många ställen. Problemet här var ju att de (antagligen) körde alldeles för fort och sportmotorcyklister kommer att fortsätta köra alldeles för fort.
Min åsikt är att det bästa vore om vägverket tillhandahöll alternativ till trafiken för oss som kör hoj för nöjes skull. Typ såna där enkelriktade nöjesslingor som tagits upp tidigare i tråden. DET borde SMC lobba för.
..
Jag vill bara utveckla lite av Gottis tanke, detta har jag inte diskuterat med Gottis utan är min egen reflektion. Vi är nog alla införstådda med att hastigheten och körstilen som Fabbe hade (har ju aldrig kört med Lion), kanske inte alltid var den optimala för vårt allmänna vägnät. Precis som bikestreet påpekar så är det svårt att bygga bort den sortens olycka som inträffade, vissa av oss i detta kollektiv kommer att köra långt över våran förmåga/vägens beskaffenhet och då är olyckan lätt framme..
Det kanske inte är en Kortege som riktar sig mot bilisterna, utan en som upplyser oss själva i kollektivet. Naturligtvis kommer även bilisterna att bli varse oss och problemet vid en kortege, men lika viktigt är det att vi själva uppmärksammar farorna för oss själva. Vi vet ju innerst inne om dom, men när man sitter där bakom styret en solig eftermiddag med en kurvorgie framför sig, då behöver man något inne i hjärnan som klickar till om säkerhetstänkande. Fortsätter vi påminna varandra så hjälper vi själva till med att rädda liv.
Jag tycker att Gottis idé är synnerligen bra, den ger en uppmärksamhet både utanför våran krets och inom den.
Hittade lite gamla bilder på fabbe, även med vissa mindra smickrande porträtt på oss andra, men vad gör det?
Jag tror sista bilden är från min sista körning med fabbe.... fyfan
Inga undgår att bli påverkad av denne fruktansvärda olycka och jag tänker på familj, kompisar och även min egen sits som motorcyklist.
Mycket klokt är skrivit i tråden, och jag och mina kollegor kommer att prata vidare med Gottis om ett tankevärdigt initiativ.
SMC hade till helgen en pressrelease ihop med Vägverket LÄNK, med tillhörande kartor vart vi har ritad in vägnätet som vi tycker om att åka. På detta har vi ritad in MC olyckorna från 2003-2007. I samråd med SMC kommer VV över tid att förbättra trafiksäkerheten i MC perspektiv på dessa 1.000 mil MC väg. En samling med exempel och åtgärdsförslag till väg entreprenörerna jobbas det intensivt på hos SMC och VV här i Borlänge. Projektet kommer ta tid, men det är igång.
Från i år kommer SMCs regionala väg spanare alltid att ha samråd med det lokala VV, när vi har haft dödsolyckor – för att se över möjliga åtgärdsförslag.
Lika viktigt, eller sannolikt mera, är det att vi själva tar ansvar. Att göra en kortege, som även har till syfte att visa oss själva och det övriga samhälle, att vi är beredda att ta ett eget ansvar – är ett prisvärdigt initiativ.
Jag är säker på att det kommer ge synbarhet och sympati. Och det behöver vi sporthoj´are, så vi i fortsättningen har alla kompisar kvar.
Och ja, SMC jobbar på en potentiell MC bana i Essunga 8 mil från Göteborg, och ja, SMC har en fond som kan stödja skadade medlem i MC olyckor, där vart samhället inte hjälper.
Gottis, kör på – det är sånt kompisar gör
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |