Fasen vilka mobbartendenser man kan läsa om i den här tråden. Som närmare 40 och dessutom "testat" att vara tjock, 107 kg på 178 cm som värst, numer mellan 80-85 kg så låter det illa i mina öron. Acceptans och empati kanske inte kommer förrän vid 30-35 misstänker jag. Måste man hacka på andra för att må bättre? Varning: "
Psykopati (från
grekiska psyche "själ", "liv" och
pathos "lidande") är en
personlighetsstörning som karaktäriseras av en brist eller total avsaknad av grundläggande sociala färdigheter och känslor som medkänsla och
empati. Personer som lider av psykopati är utpräglat
egoistiska."
Kommer inget när jag klickar på orden men tycker du inte att du tar i nu. Med tanke på vad en psykopat är kan det vara lämpligt att använda ordet med försiktighet för att undvika att det urvattnas:
För att klassificeras som psykopat ska man uppvisa en mängd beteendestörningar.
Kännetecken på en psykopat enligt Hares checklista:
Munvig och charmig
Ständigt behov av spänning och nya impulser
Bristande ansvar för egna handlingar
Mytomani, ljuger lätt och trovärdigt
Svekfull och manipulativ
Egocentrisk och grandios
Saknar helt ånger och skuldkänslor
Empatistörning (dålig inlevelseförmåga)
Parasiterande livsstil/lever genom andra
Bristande kontroll över beteendet, lättväckt aggressivitet
Promiskuöst och egoistiskt sexualliv
Tidiga beteendeproblem (före tolv års ålder)
Kortsiktigt agerande, bristande långsiktig planering
Impulsivitet
Flackt känsloliv
Frekventa äktenskap och samboförhållanden
Ansvarslöst föräldraskap
Ungdomskriminalitet (före 15 års ålder)
Nya kriminella handlingar under permission
Flera typer av lagbrott bland de följande tio: inbrott, rån, narkotika, olaga frihetsberövande, mord eller mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt.
Edit;
Vad som är tragiskt är att hon är 19 år och hon verkar ha utvecklat en offermentalitet, som effektivt kommer att hindra henne från att adressera problemet.