För tjock för att jobba

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Fasen vilka mobbartendenser man kan läsa om i den här tråden. Som närmare 40 och dessutom "testat" att vara tjock, 107 kg på 178 cm som värst, numer mellan 80-85 kg så låter det illa i mina öron. Acceptans och empati kanske inte kommer förrän vid 30-35 misstänker jag. Måste man hacka på andra för att må bättre? Varning: "Psykopati (från grekiska psyche "själ", "liv" och pathos "lidande") är en personlighetsstörning som karaktäriseras av en brist eller total avsaknad av grundläggande sociala färdigheter och känslor som medkänsla och empati. Personer som lider av psykopati är utpräglat egoistiska."

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Fasen vilka mobbartendenser man kan läsa om i den här tråden. Som närmare 40 och dessutom "testat" att vara tjock, 107 kg på 178 cm som värst, numer mellan 80-85 kg så låter det illa i mina öron. Acceptans och empati kanske inte kommer förrän vid 30-35 misstänker jag. Måste man hacka på andra för att må bättre? Varning: "Psykopati (från grekiska psyche "själ", "liv" och pathos "lidande") är en personlighetsstörning som karaktäriseras av en brist eller total avsaknad av grundläggande sociala färdigheter och känslor som medkänsla och empati. Personer som lider av psykopati är utpräglat egoistiska."

Det är inte mobbing! Låter lite som när invandrare anklagar folk för att vara rasister för att dom uttalar sig om invandrare... Lika mycket som man får kommentera alkolister och knarkare så måste man få kommentera kalorimissbrukare... Nej, men övervikt är inget problem, så det ska vi inte diskutera... :tabu

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är inte mobbing! Låter lite som när invandrare anklagar folk för att vara rasister för att dom uttalar sig om invandrare... Lika mycket som man får kommentera alkolister och knarkare så måste man få kommentera kalorimissbrukare... Nej, men övervikt är inget problem, så det ska vi inte diskutera... :tabu

Det är väl ingen som har sagt att man inte får diskutera övervikt?

Tvärtom är det bara bra att det diskuteras, då det kan hjälpa folk i farozonen.

Men att håna "tjockisar" offentligt för inget gott med sig.

Ungefär som att skrika "Åk hem blattejävel" åt random person på stan, det förändrar ingenting i det fallet heller, det är bara korkat.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Var går gränsen? Om jag tycker att du har en ful näsa och borde hålla dig hemma för att inte äckla mig, ska jag då automatiskt säga det för att jag tycker så? Du kan ju operara dig.

Det är inte enkelt att går ner i vikt och det är svårt att bryta gamla vanor, och att inte falla in i dem igen. Jag vet av erfarenhet men om man alltid sportat, aldrig varit tjock osv. så har man ingen aning om vad man pratar om. Det är jag väldigt säker på - också av erfarenhet. Jag spelade fotboll och tränade innan jag gick upp och nu också men hade en period med 110% jobb och flyttade 100 mil hemifrån så Korpfotboll och innebandy bara "försvann".

Sen ska man inte automatiskt anta att alla som är tjocka/runda/feta har som yttersta mål i livet att vara smala. Det finns andra värden i livet och att gå och klanka ner på folk för t.ex. fetma är för mig fel.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Kommer inget när jag klickar på orden men tycker du inte att du tar i nu. Med tanke på vad en psykopat är kan det vara lämpligt att använda ordet med försiktighet för att undvika att det urvattnas:

För att klassificeras som psykopat ska man uppvisa en mängd beteendestörningar.
Kännetecken på en psykopat enligt Hares checklista:

Munvig och charmig
Ständigt behov av spänning och nya impulser
Bristande ansvar för egna handlingar
Mytomani, ljuger lätt och trovärdigt
Svekfull och manipulativ
Egocentrisk och grandios
Saknar helt ånger och skuldkänslor
Empatistörning (dålig inlevelseförmåga)
Parasiterande livsstil/lever genom andra
Bristande kontroll över beteendet, lättväckt aggressivitet
Promiskuöst och egoistiskt sexualliv
Tidiga beteendeproblem (före tolv års ålder)
Kortsiktigt agerande, bristande långsiktig planering
Impulsivitet
Flackt känsloliv
Frekventa äktenskap och samboförhållanden
Ansvarslöst föräldraskap
Ungdomskriminalitet (före 15 års ålder)
Nya kriminella handlingar under permission
Flera typer av lagbrott bland de följande tio: inbrott, rån, narkotika, olaga frihetsberövande, mord eller mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt.

Edit;

Vad som är tragiskt är att hon är 19 år och hon verkar ha utvecklat en offermentalitet, som effektivt kommer att hindra henne från att adressera problemet.

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jo, jag tog i för mycket men tycker att det är tveksamt med att vara "brutally honest" och dessutom tycka att man är extra bra på grund av just det, oavsett om man sårar någon ordentligt. Nu var ju den där tjejen hyfsat tuff men någon annan kanske hade fått en riktig ätstörning av det bemötandet. Det är inte bra att äta sig till övervikt men det händer och de flesta är helt medvetna om att de är tjocka.

Kommer inget när jag klickar på orden men tycker du inte att du tar i nu.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Tror inte du kan så mycket som du säger dig. Men.....

Hur mycke rör du på dig per dag?
Gym?
Vad är ditt dagstotal och hur ser fördelningen ut P/K/F ?
Hur ofta äter du skräpmat utöver ditt dagstotal?

Inte för du kommer svara på det men hade du gjort det kan jag garantera att vi sett problemet svart på vitt.

Hälsorisker, tror du att jag är född i farstun?? Jag är en aning påläst angående just det och blivit informerad om samtliga risker.

Jag sa att jag inte vill skylla på ämnesomsättningen men det bidrar endå. Så om förbränningen inget har med det att göra? Kan du då förklara varför en smal person kan käka hur mycket som helst och ser ingen skillnad på vikten, medans en fet ser skillnad nästan omedelbart?

''Dem som "kan äta hur mycket som helst" lever inte du med och vet heller inte om dem knappt äter nåt under dagen för att sedan käka mycket på kvällen, för som du vet är det dagstotalet som räknas och inget annat.''

Så min bror räknas inte? Jag tror att jag varit med han under en hel dag?? :död

Grejen är, jag frågade inte om råd. Jag är väldigt insatt i det här, sen att jag är lite halv lat, jag är på nedgång nu. 13 Kilo än så länge, råd behöver definitivt inte. Hårt arbeta, japp. Det är nödvändigt.

/Petai

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Snabbare än förra!
Tror inte du kan så mycket som du säger dig. Men.....

Hur mycke rör du på dig per dag?
Gym?
Vad är ditt dagstotal och hur ser fördelningen ut P/K/F ?
Hur ofta äter du skräpmat utöver ditt dagstotal?

Inte för du kommer svara på det men hade du gjort det kan jag garantera att vi sett problemet svart på vitt.

Det är väl det som är huvudsakliga problemet, jag äter för mycket och rör mig för lite ( the usual ) ..
Grejen är den, som jag nämnde tidigare så är jag på nedgång..
Så mina dagliga vanor nu jämnfört med förut är STOR skillnad.
13 Kilo på inte så lång tid och det går neråt.. Så, jag ser ljuset i tunneln så att säga.

/Petai

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Changco :glömdet

Jag skyllde inte på min förbränning, jag sa att den BIDRAR till min kroppsfigur. Förstår du?
Ja du, hur var det för 100 år sen? Då jobbade alla mer fysiskt med sin kropp och sen var inte tillgängligheten på sötsaker/chips lika bra som idag. Låter logiskt va? Lite lustigt skrivet.. Ganska korkat om jag för medge. Är inte det ganska självklart?? haha

/Petai

Till saken är att jag inte talat om dig som person utan generellt om övervikt.
Jag är uppväxt med lördagsgodis och efterrätt på helger. Tittade på tv max 4timmar i veckan. Idag använder man TV som barnpassning och till det är det massa sötsaker dagligen som man ger sina barn.
Behöver egentligen inte ens gå tillbaka 20år, då var det ca en överviktig unge per klass´.
Hur ser det ut idag, jo 2föräldrar 30+ kg som sitter med sina 3barn på mcd en tis. De feta barnen blir andfådda av att sträcka sig efter både pommes och dipp.

Självklart får du tycka att det är konstigt vad jag skriver. Jag tycker det är konstigt att göda sin kropp med massa skit man inte gör av med. Kan inte se något positivt med det.

Men va bra då, med det resonemanget kan vi då kanske utesluta alla som inte är
'tillräckligt snygga' som odugliga inom yrkeslivet direkCt!!!

Flickebarnet skulle bara för bövelen söka ett jobba som servitris.

Är inte restaurangägare så behöver inte ta det beslutet om hur jag ska informera personen varför den inte fick jobbet.
Nu har hon kommit in i verkligheten och inser att livet inte alltid är en dans på rosor.

Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Ähh va fan? tjock ?? tyckte hon såg rätt fin ut ändå :)

Bara för att nån är smal betyder det inte att dom är i bra fysiskt skick, att sitta o slå på ett tangentbord o äta smalmat gör en inte till atlet.
Jag gillar att träna, gillar att äta fet mat.. har dock begåvats med en bra ämnesomsättning så länge jag rör på mig nåt.

Skiter fullständigt i om personalen ser ut som arslen bara maten är bra,.. annars hade jag aldrig ätit av en hårig pizzabagare heller.

Som det är sagt.. lita aldrig på en smal kock:yoparty
Borde väl gälla personalen med ;)

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
Tänk vad jobbigt det kan bli om man stöter på en ärlig människa.. :rolleyes:

Va enkel världen skulle bli om aldrig någon sa vad de verkligen tycker.. :va

Kul att läsa att många tar försvars ställning /offer roll direkt oxo..

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen

De är svårt om man har väldig låg förbränning, men i slutändan handlar det om prioritering.. Njuta av en bulle eller njuta av en fin kropp och bra självförtroende. Jag ser inte hur valet kan vara svårt
Man kan inte jämföra sig med andra då alla är olika. Man får bara anpassa sitt intag efter sin genetik

De sista man ska göra som fet, de är att klaga

Jag har senaste halvåret coachat en person som "inte kan bli smal", som droppat 13 kg, och själv på 1,5 år gått upp 20kg gymvikt trots att jag "kan äta hur mycket som helst utan att gå upp ett gram"

edit: Bra jobbat me dina 13 kg!

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Helt jävla rätt. Tjockisen måste kunna få höra att den är fet. Precis som att rökaren måste stå ut med att kallas för dum. Eller smala människor kallade anorexiafall. Att förminska fetma är att göra den drabbade en björntjänst.

"Du är fin som du är". Bevisligen är du faktiskt inte det. Lika bra att få in det i huvudet.
jag röker o är fet men jag är inte dum,vilket kanske det finns vissa medlemmar här som är.
tjejen var inte jättefet direkt,men arbetsgivaren gör som han vill och det är inget brott,bara att hoppas att din egen trångsynthet drabbar dig själv nån gång ärthjärna.
man kan vara både rökare o fet och ändå vara hyfsat intelligent ändå.
men dum i huvudet finns det ju ingen bot för tyvärr....

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
churchill.jpg

-Suzuki-

Guest
Nu betalar väl mc-folket ganska mycket i försäkring p.g.a. skaderisken och cigaretter har hög skatt och dom håller på att diskutera att förbjuda det på fler ställen. Bl.a. på uteserveringar. Sporthojar är inte omöjligt att det blir förbjudet på gatorna i framtiden... Tycker inte du själv att överviktiga ska betala för sig för precis som mc-folket t.ex.?
För du kan väl ändå se att folks övervikt är stora kostnader för samhället?
En pizza skulle kosta 300 kr och en big mac o co likaså och frukt och grönt prissänks i stället, det vore väl en bra idé?

Ska de smala också betala mer för pizzan, eller bara de tjocka? För enligt din logik ska alla betala för sig beroende på risken. Ska vi isåfall ha en våg på pizzerian, och en skala där pizzan blir dyrare ju mer du väger?

I vårt samhälle får de som kostar lite betala för de som kostar mer, inom alla områden, så är det bara.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hon var ju inte ens särskilt tjock. Jag har haft värre.

Jag har haft värre? I sängen eller är du en feeeeeder? :tuttar

Halvt off topic... Intressant att det är ok att säga att någon är smal men inte fet generellt sätt. Kan ju vara minst lika kränkande för personen som får höra det... Bara lite tankar sådär?!

jag röker o är fet men jag är inte dum,vilket kanske det finns vissa medlemmar här som är.
tjejen var inte jättefet direkt,men arbetsgivaren gör som han vill och det är inget brott,bara att hoppas att din egen trångsynthet drabbar dig själv nån gång ärthjärna.
man kan vara både rökare o fet och ändå vara hyfsat intelligent ändå.
men dum i huvudet finns det ju ingen bot för tyvärr....

Last edited:

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Alla passar inte i alla yrken trots utbildning. Tjejen i fråga fick inte jobbet av arbetsgivaren för att han helt enkelt inte ansåg henne lämplig. Om det nu var på grund av övervikt eller att han hellre ville ha en storläppad size zero dam är hans val. Det är han som bedriver en näringsverksamhet och anställer vem han vill. Han har sin filosofi över vad som lockar folk och gör så att affärerna blomstrar.

Tjejen i inslaget fick en grymt bra start genom att möta hårda verkligheten direkt. Förr eller senare hade hon mött den och nu kan hon förbereda sig inför nästa omgång. Livet är en skola. Har hon inte den stake som krävs för att resa sig upp, får hon byta bransch ty restaurangbranschen kräver såväl fysisk som verbal ”ork”.

Det jag vill säga med ovanstående är att tjejen får rycka upp sig, söka alternativ eller göra något åt saken. Som någon skrev tidigare: Livet är inte en dans på rosor.

Att börja ta in egna personliga problem såsom psykopat- eller viktproblem är egentligen irrelevant i denna tråd, anser jag. Ni vet inte om tjejen helt enkelt gillade att smaka lite för mycket på maten som tillagades under hennes utbildning. Då är det hennes val. Om hon nu skulle ha sjuklig problem med vikten, finns hjälp att få. Det är viljan det handlar om.

Off topic: Låg ämnesomsättning och brist på tid är i majoriteten av ”fallen” en dålig ursäkt för att inte prioritera en ändring av sin livsstil. Det är upp till dig vad du prioriterar!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC