Att något ”känns” farligt kvalificerar inte som argument/bevis i några seriösa sammanhang när man skapar regler/förbud. Däremot konkreta bevis för att något är farligt och sådan saknas ju i det här fallet.
Andra saker som däremot är väldigt farliga:
- Köra 350 km/h mot en kurva som kan tas i högst 100 km/h.
- Köra 200 km/h en meter efter en annan motorcykel som kör lika fort.
- Luta motorcykeln 55 grader samtidigt som man kör 200 km/h.
Det är livsfarliga beteenden som knappast blir väsentligt farligare om motorcyklarna har små spoilers/vingar.
Det var inte det jag sa heller, eller hur? Jag säger att "Jag nöjer mig med att punkten om säkerhet. Förarna tycker inte att vingarna känns säkra och då köper jag att de ska bort."
För övrigt faller alla dina tre punkter. Det är inte farligt att köra i 350km/h mot en kurva om tillräckligt lång bromssträcka finns. Det är inte farligt att hålla samma hastighet en meter ifrån varandra om inget oförutsätt händer. Det är inte farligt att luta hojen 55 grader i 200 blås om tillräckligt med grepp finns.
Jag vill minnas att det var en krasch i ett race där en hoj gled längs asfalten väldigt nära en annan kraschad förare. Vad händer ifall en kolfibervinge träffar en kroppsdel VS en hel front träffar en kroppsdel?