Verkligen. Men på en MotoGP-motorcykel, vilka ”utstickande saker” är mest sannolika att skada en förare? Jag tänker på:
- Avgasrör
- Fotpinnar
- Styrändar
Och är ”utstickande saker” verkligen farligare än hela motorcykeln i sig, när den kommer farande mot någon? Och tillverkarna var ju tydligen inte upprörda över att vingar är farliga, snarare ett konkurrensmedel som de värderade: kan det göra större skada för motståndarna om vi tar bort det, än det kan ge oss en fördel om vi har kvar det?
Nu förstår jag inte vad du är ute efter. Visst. En motorcykel som väger närmare 200 kg kan krossa osh slå sönder en hel del om den kommer i fart. Men den blir ju inte mindre farlig om man sätter på vassa utstickande saker i onödan. Det är ju lite som att hävda att eftersom ett basebollträ i sig är farligt om man blir slagen med det så är det inget problem om man sätter spikar i det.
Att ta bort styren, fotpinnar och avgasrör är väl inte riktigt ett alternativ. Eller anser du att det är tänkbart?
Jag är rätt övertygad om att man i nuläget behöver styren för att kunna köra motorcykeln.
Jag tror personligen att det är flera faktorer som ligger bakom beslutet.
Dels så är det ju så att extra många utstrickande saker tillför extra risker. Det i sig är negativt.
Sen är det också så om jag fattat det rätt att vingarna gör hojen mer fysiskt krävande att köra pga att den blir tyngre att svänga. Det medför att förarna blir tröttare och risken för att dom ställer till det ökar.
Resultatet av det är att vissa stall plockar på eller av vingarna beroende på banan.
Det regelverk dom inför säger att aerodynamiska hjälpmedel som inte är en del av själva motorcykeln skall förbjudas. Dvs man tvingar stallen att designa kåporna med dom aerodynamiska hjälpmedlen i. dvs dom måste hitta en design som ger aerodynamiska fördelar samtidigt som det inte medför att hojen blir omöjlig att orka styra runt på en teknisk bana.
Det tvingar ju stallen till innovation. I annat fall kan dom ju göra det enkelt för sig och bara sätta dit stora vingar på rakare banor med få kurvor för att sedan ta av dom på mer krävande banor.
Jag anser att dom ska bygga hojar som klarar av att vara konkurrenskraftiga på alla banor som man kör på i serien.
Och jag anser att dom ska göra det utan att skapa onödiga risker.
Att det finns risker med att köra i dom högsta klasserna är det inget snack om men det behöbver inte innebära att man medvetet bygger till fler risker.