Förlova sig utan att gifta sig ??

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Som jag skrivit i tråden, det har tyvärr inte helt spelat ut sin rätt när det gäller det juridiska.
.

Jag vet, och det är skandal. Man kan inte ens skriva inbördes papper för att reglera arv etc på samma vis som om man vore gift.

Staten tvingar således in folk i äktenskap. Av vilken anledning?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag vet, och det är skandal. Man kan inte ens skriva inbördes papper för att reglera arv etc på samma vis som om man vore gift.

Staten tvingar således in folk i äktenskap. Av vilken anledning?

För att vi inte kommit längre i segregationen av stat/kyrka/juridiska system.

Dock har vi ju lyckats ta bort giftemålet från kyrkan så man kan i alla fall gifta sig borgerligt. Vill man kan det göras som om man skrev ett kontrakt i rådhuset, vet några som gjort så.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag vägrar gifta mig av ren princip.

Härligt med principer men ganska larvigt att agera utefter de tycker jag. Blir lite som ett obstinat litet barns beteende över det hela.

Jag undrar om den framlidne Stieg Larssons sambo ångrar att de inte gifte sig...

Det roligaste är ju hur hon gråter i media och stämmer hit och dit... står klart och tydligt i lagen hur det ligger till och de hade även pratat om giftemål men bestämde sig för att inte göra det då Stieg inte ville utsätta henne för onödig risk genom att pappersvägen knyta henne till sig.

Men det mest tragikomiska i det är när media försöker göra henne till något slags offer... det får mig bara att tänka hur jävla korkad hon måste vara som inte känner till reglerna bättre.

Last edited:

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Förlovad utan att gifta sig. Jäkla halvmesyr och falskspel.

En liknelse från sänghalmen: Jorå älskling jag kan käka p-piller men du skall inte tro att det blir något knulla av för det.

Ps. Jag är inte i närheten av så "upprörd" som man kan tolka inlägget, försöker hålla det kort bara ;)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Men det mest tragikomiska i det är när media försöker göra henne till något slags offer... det får mig bara att tänka hur jävla korkad hon måste vara som inte känner till reglerna bättre.

När det gäller arvsrätt är jag iofs inte alltid övertygad om att lag och moral går hand i hand.

Jag har sett exempel på hur folk tvingats lämna de hus de bott i hela livet på grund av att giriga anhöriga till den avlidne kräver sin del av arvet utan att ha haft någon som helst relation till den avlidne på decennier.

Jag har svårt att skratta dem i ansiktet och säga att de får skylla sig själva för de borde ha vetat hur reglerna ser ut.
Ja, de borde veta hur reglerna ser ut men jag skulle aldrig kunna leva med mig själv om girighet fick mig att driva en annan person ur det hus de bott i årtionden bara för att jag råkar vara enda arvingen till den avlidne

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Förlova=lova bort din hand i förväg. Ja, för giftemål givetvis.

Varför annars förlova sig? :va

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
När det gäller arvsrätt är jag iofs inte alltid övertygad om att lag och moral går hand i hand.

Jag har sett exempel på hur folk tvingats lämna de hus de bott i hela livet på grund av att giriga anhöriga till den avlidne kräver sin del av arvet utan att ha haft någon som helst relation till den avlidne på decennier.

Jag har svårt att skratta dem i ansiktet och säga att de får skylla sig själva för de borde ha vetat hur reglerna ser ut.
Ja, de borde veta hur reglerna ser ut men jag skulle aldrig kunna leva med mig själv om girighet fick mig att driva en annan person ur det hus de bott i årtionden bara för att jag råkar vara enda arvingen till den avlidne

Visst är det så, men i det här fallet handlar det inte om något bohag utan om rättigheter till ett verk som är värda några hundra miljoner... och att hon även gråter ut i media om det för att försöka vinna sympati.
Historian blev bara mer komisk när hon blev erbjuden 15 eller om det var 20 miljoner av pappan och brodern men hon tog inte emot det för hon ansåg sig ha juridisk rätt till allt. Då är man bra jäkla bortkopplad från verkligheten.

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Jag hade sagt ok till en förlovning, men gifta sig är bra jävla onödigt! Det är inget som jag är ett dugg intresserad av.

Iof är jag iten intresserad av att ha barn heller, så något säger mig att din sambo och jag KAN ha olika åsikter i frågan=P

Lycka till iaf! I slutändan är det ändå alltid tjejen som bestämmer, detta har jag erfarenhet av efter många års hängande på sporthoj. Alla (med få undantag) som "svär att de aldrig ska sluta köra hoj" säljer ändå hojjen tillslut "för att tjejen tycker det är farligt" eller "man har börjat bli gammal och klok och man har barn att tänka på" eller "det finns viktigare saker i livet rent ekonomiskt man måste tänka på nu när man har sambo", allt detta är kodord för "tjejen säger att jag inte får" ...:tuttar

:banana

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jo, gifta sig är lönt. Om man har barn iaf.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Jag håller med dig om att lag och moral inte går hand i hand och utökar det till att gälla hela juridiska systemet inte bara arvsrätten.

Kan inte poängtera tillräckligt noga hur viktigt det är att skriva ner exakt hur ni vill ha det efter er bortgång så att inga egna tolkningar lämnas till de efterlevande - om ni nu inte vill att de ska strida bort hela arvet i juridiska processer. Det är en klassiker som framkallar girigheten och missunnsamheten hos de anhöriga.

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Måste få poängtera att det heter just poängtera och inte punktera :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Lycka till iaf! I slutändan är det ändå alltid tjejen som bestämmer, detta har jag erfarenhet av efter många års hängande på sporthoj. Alla (med få undantag) som "svär att de aldrig ska sluta köra hoj" säljer ändå hojjen tillslut "för att tjejen tycker det är farligt" eller "man har börjat bli gammal och klok och man har barn att tänka på" eller "det finns viktigare saker i livet rent ekonomiskt man måste tänka på nu när man har sambo", allt detta är kodord för "tjejen säger att jag inte får" ...:tuttar

:banana

villagestreetwear_2135_99356881

Jag håller med dig om att lag och moral inte går hand i hand och utökar det till att gälla hela juridiska systemet inte bara arvsrätten.

Kan inte punktera tillräckligt noga hur viktigt det är att skriva ner exakt hur ni vill ha det efter er bortgång så att inga egna tolkningar lämnas till de efterlevande - om ni nu inte vill att de ska strida bort hela arvet i juridiska processer. Det är en klassiker som framkallar girigheten och missunnsamheten hos de anhöriga.

Ett praktexempel på det är Ingemar Bergman och hans detaljerade testamente där han krävde att alla hans tillgångar skulle säljas och sedan skulle pengarna föredlas lika över alla arvtagarna.

Last edited:

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Jo, gifta sig är lönt. Om man har barn iaf.

Det beror nog helt på vad man har för syn på giftermål. Det juridiska kanske har sina fördelar, mina föräldrar gifte sig när de väntade min lillebror för det va så mycket jobb med alla papper etc vid min födsel. Däremot så är det inget som är nödvändigt vid e nförlovning, och inte mer nödvändigt för att man har barn ihop.

Självklart kan man förlova sig utan att gifta sig, men det är kanske klokt att läsa på allt det juridiska så man är väl införstådd både med vad det innebär att gifta sig och inte.

villagestreetwear_2135_99356881

Det är iaf vad statestiken säger! :yoparty

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...