Förlova sig utan att gifta sig ??

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Vad snackar ni om? Giftermål ÄR en förlängning utav förlovningen. Meningen med förlovning är själva frieriet inför giftermål.

Sen att det blivit någon fjortis-grej de senaste 15 åren där man "förlovar" sig till höger och vänster för att föröka bevisa för varandra att man älskar varandra är en annan grej.

Vill du inte gifta dig. Var sambo då. Men om du förlovar dig så betyder det att du har friat till giftermål.

EDIT: När du friat om äktenskap och din partner säger ja så är ni förlovade:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Förlovning

Last edited:

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Vad snackar ni om? Giftermål ÄR en förlängning utav förlovningen. Meningen med förlovning är själva frieriet inför giftermål.

Sen att det blivit någon fjortis-grej de senaste 15 åren där man "förlovar" sig till höger och vänster för att föröka bevisa för varandra att man älskar varandra är en annan grej.

Vill du inte gifta dig. Var sambo då. Men om du förlovar dig så betyder det att du har friat till giftermål.

Här håller jag dock med till 100%
att förlova sig gör man genom att fria, men man BEHÖVER ju inte gifta sig, man kan som någon av tidigare talare sa vara förlovad i 13 år, det är inte så att man MÅSTE gifta sig inom ett år annars hamnar man i finkan....

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Visst... Alltså enligt tradition så innebär frieri att man frågar om partnern vill gifta sig. Säger denna ja så är man nu fästman och fästmö och därmed förlovade. Giftermålet ska ske inom 1år.

Nu är det ju så klart så att traditioner förändras och man går ofta över 1-års gränsen. Dock så kvarstår att JA förlovning ska leda till giftermål och inget annat annars är det INTE en förlovning.

Du kan inte bara bestämma att nu är jag förlovad. Det är något du blir när du säger ja till äktenskap.

Snart börjar väl folk gå runt och säga att de är gravida också bara för att det är inne :gnissla

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Visst... Alltså enligt tradition så innebär frieri att man frågar om partnern vill gifta sig. Säger denna ja så är man nu fästman och fästmö och därmed förlovade. Giftermålet ska ske inom 1år.

Nu är det ju så klart så att traditioner förändras och man går ofta över 1-års gränsen. Dock så kvarstår att JA förlovning ska leda till giftermål och inget annat annars är det INTE en förlovning.

Du kan inte bara bestämma att nu är jag förlovad. Det är något du blir när du säger ja till äktenskap.

Snart börjar väl folk gå runt och säga att de är gravida också bara för att det är inne :gnissla

haha! hade varit fräckt ju, kan man säga att man inte är gravid när man är det å slippa klämma ut ungen oxå? hade sparat mycket pengar för folk som knarkar p-piller eller dagen-efter-piller!

Nu säger du ju bara exakt samma sak som jag fast med andra ord. Och man MÅSTE inte gifta sig. Som jag skrev. Ingen kommer och sätter dig i finkan om du itne gör det. man FÅR lov att bryta en förlovning om man vill, man MÅSTE inte gifta sig. Däremot är det betydligt jobbigare att bryta ett äktenskap.

Jag vill inte gifta mig, av den anledningen att jag itne tror på sånt. jag tror man kan visa att man älskar varandra ändå. Dessutom vill jag kunna gå skilda vägar utan större bekymmer om man vill det, och slippa betala flera hundra tusen för en fest när jag kan köpa massa nya motorcyklar för de pengarna=P

Däremot skulle jag kunna förlova mig, om jag blev tvungen, dvs som en kompromiss ifall min respektive tvunget ville gifta sig. men där e det jävlar i det stopp, inget bröllop, inga ungar!!

Bröllop, förjävla fult ord by the way.
//Sergeant oromantisk

Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Jag tror faktiskt att våra åsikter skiljer sig åt ganska mycket här. Du ser förlovningen som en sorts "kompromiss" mellan att vara sambo och att vara gift.

Du måste dock sätta dig in i att en förlovning inte är en "status" i den bemärkelsen utan snarare ett sätt att för omgivningen berätta att vi nu kommer att bli man och fru, dvs ingå i ett äktenskap. Så att man "måste" gifta sig. Det är det förlovningen går ut på och inget annat.

Sen att man kan bryta en förlovning är självklart. På samma sätt får man skilja sig om man hunnit så långt att man gift sig.

Så till det sista...som kommer göra oss till osams (förlåt :krama)
Du är inte förlovad och har inte alls varit det de sista 13 åren. Med tanke på att du avvisar planer på giftermål helt så är du inte förlovad med din nuvarande. Ni har kanske firat med en midda, ett par ringar...några löften. Men ni har inte förlovat er.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Klart man ska gifta sig ifall man förlovar sig, allt annat är ju bara töntigt. Eller är förlova det nya gifta sig?

Enda gången jag kommer förlova mig och gifta mig, det är när jag träffat rätt tjej till 200%! En tjej jag skulle kunna göra precis allt för och förvänta mig att hon gör detsamma för mig. Att hitta en sådan tjej är nästintill omöjligt. Man tror man hittat rätt, men sedan visar det sig att det var fel den gången också, så därför har jag aldrig förlovat mig och självklart inte heller gift mig, men någon gång så kanske... Ja, jag tror på tomten också. :lol God Jul alla! :)

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Nej, förlovning är att köpa sig tid och slippa en hel del tjat på några år,:D enda tills en ny tid av massgifte bland kompisarna infinner sig då alltså.:gnissla

Funkar lite som en smittsam bakterie det däringa giftemålet, som en magbakterie, har en börjat skall alla dj...ar hänga på.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
1612WULFF_1353117n.jpg

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Nu snackade vi ju förvisso först och främst om det "sedvanliga" att gifta sig INOM ETT ÅR FRÅN OCH MED FÖRLOVNINGEN!
Jag är som sagt förlovad och tänker gifta mig någon gång men inte än. Men var en kristen tönt och gift dig inom ett år du istället. Och glöm inte att du inte får kliva på innan ni har gift er :mattias

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Nu snackade vi ju förvisso först och främst om det "sedvanliga" att gifta sig INOM ETT ÅR FRÅN OCH MED FÖRLOVNINGEN!
Jag är som sagt förlovad och tänker gifta mig någon gång men inte än. Men var en kristen tönt och gift dig inom ett år du istället. Och glöm inte att du inte får kliva på innan ni har gift er :mattias

Det handlar väl inte om att vara kristen över huvud taget. Det är bara det att folk tror att en "förlovning" är samma sak som en Facebook-status. Nu är vi förlovade liksom...bara sådär.

Ska man förlova sig så får man åtminstone veta vad det är för något. När du frågan din flicka om hon vill gifta sig med dig (eller hon frågar dig) och svaret är ett JA så är ni nu förlovade. Man kan inte bara vara förlovad för skojs skull då detta inte ingår i förlovningens betydelse.

Som jag sa innan. Du kan inte heller bestämma dig att jaha. Jag är gravid.
Man måste vara gravid för att vara gravid så att säga. Och det betyder automatiskt att om man inte friat så är man INTE förlovad. Man är bara ihop. Frågat chansen...eller uttryck det som du vill :D

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Det handlar väl inte om att vara kristen över huvud taget. Det är bara det att folk tror att en "förlovning" är samma sak som en Facebook-status. Nu är vi förlovade liksom...bara sådär.

Ska man förlova sig så får man åtminstone veta vad det är för något. När du frågan din flicka om hon vill gifta sig med dig (eller hon frågar dig) och svaret är ett JA så är ni nu förlovade. Man kan inte bara vara förlovad för skojs skull då detta inte ingår i förlovningens betydelse.

Som jag sa innan. Du kan inte heller bestämma dig att jaha. Jag är gravid.
Man måste vara gravid för att vara gravid så att säga. Och det betyder automatiskt att om man inte friat så är man INTE förlovad. Man är bara ihop. Frågat chansen...eller uttryck det som du vill :D

Vilken otroligt fin jämförelse!:gnissla

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
En förlovning är ju just ett löfte om att gifta sig ett år senare. Har man inte för avsikt att göra just det har man ingen anledning att förlova sig.

Förlovar man sig ändå är man enligt mig en, eller en kombination, av två saker. Nämligen dum i huvudet och/eller white trash.

Ett annat möjligt alternativ är också att man är white trash och väldigt ung (Dum i huvudet).

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag anser att gifta sig är en fest man kan unna sig själva och sina bästa vänner och släkt. Att man älskar varann och sånt kan man visa varann på annat sätt faktiskt.

Jag och min fru gifte oss vid en vacker insjö i skogen med alla som betyder något för oss med en kommunal vigselförrättare, vackrare stund har jag aldrig varit med om. Att gifta sig i rådhuset skulle jag ångra mig bittert..

Sådeså!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
jag har tänkt lite i de banorna jag med men får ni barn så är allt juridiskt lättare och du ni behöver inte skriva en massa papper. utan då är allt klart om ni är gifta.
och det går att gifta sig borgerligt med.
nej ett känns som ett jättesteg jag vet egentligen förlovad eller gift same same,bara det att du och familjen blir mer skyddad vid ett giftermåkl

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
jag har tänkt lite i de banorna jag med men får ni barn så är allt juridiskt lättare och du ni behöver inte skriva en massa papper. utan då är allt klart om ni är gifta.
och det går att gifta sig borgerligt med.
nej ett känns som ett jättesteg jag vet egentligen förlovad eller gift same same,bara det att du och familjen blir mer skyddad vid ett giftermåkl

Nja...nästan.
Är du förlovad så blir du gift.

Om du tror du är "förlovad" men inte ska gifta dig så är du bara sambo :D

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Förlova dig och gör slut inom ett år?

Problem solved!

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Förlova dig och gör slut inom ett år?

Problem solved!

Haha !!

Kul att läsa hur ni andra resonerar, blir nog förlovning till att börja med och giftemål den dan vi båda känner att vi vill det...

Skulle gärna ha ett jättestort bröllop när vi bestämt oss men vi har inte dom pengarna över just nu och ta ett lån för att gifta sig det gör jag inte !

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Haha !!

Kul att läsa hur ni andra resonerar, blir nog förlovning till att börja med och giftemål den dan vi båda känner att vi vill det...

Skulle gärna ha ett jättestort bröllop när vi bestämt oss men vi har inte dom pengarna över just nu och ta ett lån för att gifta sig det gör jag inte !

Föräldrarna ska pröjsa, så ärre!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende