Hojen är en ER-6a med ABS och hon är 22 år gammal.
Det låter ju helt galet att det bästa priset hon kan få är 16 kkr per år, är det en helt ny hoj? Har hon ringt alla försäkringsbolag? Jag har flera kompisar som håller på och ta körkort just nu, ingen av dem har fått så höga försäkringskostnader och alla är killar och bor i Stockholm.
Som tidigare skrivit så finns det försäkringar där ägaren får låna ut motorcykeln till andra personer. Men det är den huvudsakliga brukaren av fordonet som skall stå som ägare inte den som lånar den.
Med det sagt så brukar det vara helt okej att föräldern som är handledare står som ägare när "barnet" inte har körkort ännu. När jag övningskörde så stod MC:n på min pappa, dels för att han själv körde den ibland men framförallt för att jag inte kunde köra den själv och vi alltid var tvungna att köra tillsammans. Detta var ett helt okej scenario för försäkringsbolaget när vi frågade. Det är ju inte rimligt att en person som inte har körkort ska tvingas anses som huvudsakliga brukaren. Så be din kompis att ställa hojen på hennes pappa och fixa så att han också är övningshandledare för henne (vilket jag antar att hon redan planerat om han nu har MC-kort?). I så fall är han ju hennes lärare och i mina ögon är det inte orimligt att hävda att läraren har det huvudsakliga ansvaret för fordonet.
I mitt fall blev den MC:n stulen medans den stod parkerad hemma hos mig, men min pappa var ägaren. Men försäkringsbolaget betalade ut ersättning utan att strula. Det var inget konstigt att han var ägare och den var parkerad hos mig trots att vi bodde på olika orter.
Men om försäkringsbolaget skulle fråga varför fordonet står på "fel" address så är det helt självklart att den står parkerad hos den som ska övningsköra eftersom pappan/handledaren enkelt kan köra dit och sedan börja övningskörningen på plats. Annars skulle studenten vara tvungen att åka buss/tåg med skinnställ och hjälm för att övningskörningen ska utgå från pappans address.
När hon sedan tagit körkortet så kommer hon kunna använda MC:n själv och först då kan hon börja utnyttja fordonet fullt ut. I och med det så kommer försäkringskostnaden inte bli lika avskräckande och det kommer kännas mer rimligt att betala den själv.
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)