Försäkra på en förälder?

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Hoj
Yamaha
Svedea:
"Tänk på att försäkringen endast gäller om du är motorcykelns verklige ägare och huvudsaklige brukare. Det innebär att ingen del av egendomsförsäkringen gäller om du låter någon annan stå som ägare och försäkringstagare till din motorcykel."

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...ingen del av egendomsförsäkringen gäller om du låter någon annan stå som ägare och försäkringstagare till din motorcykel.
Skall man tolka det som att det går att skenförsäkra om man bara har trafikförsäkring?

Keelogger

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2015
Hoj
Kawa Z1000 -05
Anågende ämnet så bör försäkringen även droppa en del i pris när hon tagit körkortet?, 16000 är väl inte så jävla farligt om året beroende på viken hoj det är.

Keelogger

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2015
Hoj
Kawa Z1000 -05
Oj, då var det väldigt dyrt. tror nog dock det sjunker iaf ett par tusenlappar när hon tar kortet. annars får hon väl kjöpa en billigare hoj så länge

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Hojen är en ER-6a med ABS och hon är 22 år gammal.
Har hon verkligen ringt runt alla försäkringsbolag hon kan hitta och kollat premie? Det kan ju som alla (dom flesta) vet skilja en hel del.. Min ena bil skulle det dyraste bolaget ha 36papp/år för, compricer fick fram 15k och jag ringde runt till 14 bolag och fick tillslut 10k/år hos länsförsäkringar...

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Okej, jag stoppar väl dicken i getingboet.

När jag för typ 4 år sen fick för mig att gå från lätt mc till (som det då kallades) begränsad MC så köpte jag mig en helt ny er6n.
Kollade runt med försäkringar och fy fan vilken djungel det var!
Bilsport & MC var billigast med sin "begränsade" försäkring, sålänge hojen hade 25kw så skulle det kosta mig strax över 3000 för en helförsäkring.
Lät skitbra tyckte jag tills hon nämnde att självrisk var 10 papp för vagnskada, no fucking way sa jag.
Min lokala handlare som jag köpte hojen av nämnde Svedea och jag kollade upp det.
Försäkring skriven på min mor med fri utlåning, ungefär samma pris och självrisk på 2.5k (1.5k med ABS).
Jag gick omkull med hojen ett par månader senare och Svedea var underbara, bärgare hämtade hojen direkt och körde den till verkstad och jag hade hojen under pungen igen ~10 dagar senare (bra mycket tidigare än mitt brutna revben hade velat).
Svedea funkade sjukt bra för mig, det var aldrig om vem som var huvudsakliga brukare eller något, enda frågorna jag fick var "är du okej?" och "vill du att XXXX verkstad lagar din hoj på vår bekostnad?"

Bör tilläggas att jag då bodde på samma adress som mina föräldrar, om det spelar roll eller inte kan jag inte svara på, det kom aldrig upp på tal vem som brukat hojen vid olyckan, hon jag pratade med var mest brydd över att jag var okej (hon visste antagligen hur satans dyrt det är att ta hand om skadade förare).

Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag utgår ifrån att ni kollat runt ordentligt? Skiljer ju sig nåt brutalt i pris mellan bolagen.

Dina vill ha 11000 om året för min CBR600RR avställd och garageförsäkrad

Bilsport MC tar 8000 Hel/Hel för min KTM 990 SM

:dummer

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kan man inte läsa det klart och tydligt ur försäkringsvillkoren är det nog bäst att att ställa frågan rakt ut till berörda försäkringsbolag innan något har hänt och se till att få ett giltigt svar som håller vid en eventuell framtida tvist.

Prata med en produktansvarig eller någon som utreder olyckor (skadeavdelningen).

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
När min son närmade sig 16 så kollade jag med vårt försäkringsbolag, Folksam, hur vi skulle göra och eftersom han inte hade körkort skulle jag stå som ägare.
Nu hade jag ju visserligen köpt den och gjorde också de flesta milen på den men kolla med försäkringsbolaget.

"Kan jag köpa en motorcykel och låna ut till min dotter att lära sig köra på?"
Om svaret är ja, så se till att få namn på den som lovar det och sedan skriftligt. Mestadels fungerar det att vara ärlig och köra med öppna kort.
Men frågar man "Kan stå som ägare på min dotters hoj för den blir annars för dyr för henne?" så blir det kanske inte lika positivt...

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Hojen är en ER-6a med ABS och hon är 22 år gammal.
Det låter ju helt galet att det bästa priset hon kan få är 16 kkr per år, är det en helt ny hoj? Har hon ringt alla försäkringsbolag? Jag har flera kompisar som håller på och ta körkort just nu, ingen av dem har fått så höga försäkringskostnader och alla är killar och bor i Stockholm. :va

Som tidigare skrivit så finns det försäkringar där ägaren får låna ut motorcykeln till andra personer. Men det är den huvudsakliga brukaren av fordonet som skall stå som ägare inte den som lånar den.

Med det sagt så brukar det vara helt okej att föräldern som är handledare står som ägare när "barnet" inte har körkort ännu. När jag övningskörde så stod MC:n på min pappa, dels för att han själv körde den ibland men framförallt för att jag inte kunde köra den själv och vi alltid var tvungna att köra tillsammans. Detta var ett helt okej scenario för försäkringsbolaget när vi frågade. Det är ju inte rimligt att en person som inte har körkort ska tvingas anses som huvudsakliga brukaren. Så be din kompis att ställa hojen på hennes pappa och fixa så att han också är övningshandledare för henne (vilket jag antar att hon redan planerat om han nu har MC-kort?). I så fall är han ju hennes lärare och i mina ögon är det inte orimligt att hävda att läraren har det huvudsakliga ansvaret för fordonet.

I mitt fall blev den MC:n stulen medans den stod parkerad hemma hos mig, men min pappa var ägaren. Men försäkringsbolaget betalade ut ersättning utan att strula. Det var inget konstigt att han var ägare och den var parkerad hos mig trots att vi bodde på olika orter.

Men om försäkringsbolaget skulle fråga varför fordonet står på "fel" address så är det helt självklart att den står parkerad hos den som ska övningsköra eftersom pappan/handledaren enkelt kan köra dit och sedan börja övningskörningen på plats. Annars skulle studenten vara tvungen att åka buss/tåg med skinnställ och hjälm för att övningskörningen ska utgå från pappans address.

När hon sedan tagit körkortet så kommer hon kunna använda MC:n själv och först då kan hon börja utnyttja fordonet fullt ut. I och med det så kommer försäkringskostnaden inte bli lika avskräckande och det kommer kännas mer rimligt att betala den själv. :tummenupp

moddlaren

Guest
Hon e tjey och dom brukar få betala högre försäkrings premie... Kolla samma hoj på lika gammal kille

Hoffmann

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Hoj
Honda CBR900 RR -95
enklaste är väl bara att ringa till försäkringsbolaget och fråga?
Behöver ju inte uppge några uppgifter, bara ställa frågan.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skall man tolka det som att det går att skenförsäkra om man bara har trafikförsäkring?

Trafikförsäkringen är reglerad i lag, så även om försäkringsbolagen gärna skulle vilja lägga till någon sådan klausul så får de inte. Den gäller alltid i princip.

Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
C är inget alternativ iaf :hihi

Jag körde min väns Z750 250 mil förra året medan han låg på 220 mil. Jag avverkade dessa 250 mil under två helger och körde en längre sträcka än min vän. Skulle detta då betyda att jag skulle stått som försäkringstagare för denna motorcykel förra året trots att jag bara framförde motorcykeln 6 dagar? Jag finner detta otroligt. Att definiera ett lån som att framföra fordonet mindre än ägaren själv ser jag som mindre genomtänkt.

Ja de flesta lånar ju sin polares hoj och kör 250 mil på 6dagar. Det är ju ett vanligt exempel:huvet

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hej!
Det skiljer sig från försäkringsbolag till försäkringsbolag, men det kan vara möjligt. Under några år när jag pluggade så hade jag hojen avställd, och förvarades hos mina föräldrar. Den var då överskriven på min pappa, samt försäkrad på honom (som INTE har mc-kort), då ju hojen inte bodde på min egen adress.

En sommar ville jag dock ställa på den för att göra en lite längre resa, så jag ringde försäkringsbolaget för att kolla vad som gällde. Deras besked var att ja, den gäller även när jag kör hojen, även om det i praktiken var jag själv som skulle bli den huvudsakliga brukaren. Skillnaden var då att självrisken var förhöjd vid ev. olycka om jag körde. Tror försäkringsbolaget var Folksam.

Skillnaden mot din väns fall är då förstås att hojen befann sig på adressen den var registrerad till när jag inte körde den. Tror att stöldförsäkringen förmodligen inte gäller om den permanent förvaras på annan adress. Men, det enda vettiga svaret får du om du eller hon ringer f-bolaget.

Last edited:

notrightrider

Happiness in the homeland.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag kan låta min vän bli medlem här så kan hon få ställa frågan själv och få lika mycket oseriöst eller bli hånad och ledsen och vill inte vara kvar mer som "några" har blivit när dom ställt udda frågor. Jag kan ta det, så jag ställer frågan istället. Jag har aldrig skenförsäkrat något så jag tänkte bara fråga lite (in)kompetent folk om saken.

Glöm inte inte lite :tuttar Ligga? :tuttar också!
Så som det var en gång i tiden - när det faktiskt var tjejer här inne...
*gofigure*

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...