Förskottsbetala delar när man beställer från Suzuki MC-firma????

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det stämmer inte han särbehandlade mig och bjöd mig att betala 50% av priset men jag tackade nej och vänder mig till någon annan istället.

Din sista kommentar får stå för sig själv, du kanske ska fråga dig om du jobbar med rätt saker. Jag för min del tror att busschaufför skulle passa dig bättre, de brukar också ha för vana att vara otrevliga mot sina kunder. Lycka till!:D
Vad menar du egentligen? Är det bara dig de kräver på förskott? Du skrev ju "Han säger att ALLA gör så fr.o.m. 2008." Ljög han när han sa så eller krävde du särbehandling? Var det så att han kände dig sen tidigare och visste vad du går för?

Busschaufförer är trevliga. Jag ger var tionde kund en ordentlig spark i röven. Kan inte riktigt med folk som har sån otur att de råkar bli nummer tio. Sopor alltså :mad:

Jag fattar fortfarande inte varför du kallar honom för pucko. Om du inte vill betala något förskott så handlar du på något annat ställe. Sen skiter du i hur det går för honom och hans butik. Eller hur? Går ju inte an att springa runt och kalla folk för puckon för såna saker. Hur skulle det se ut om alla gjorde det? - Öh fan, de ville ha fem å femti för en folköl. Kostar ju bara fyra å nittifem på ICA i Skärholmen. Vilket jävla pucko va!

Edit: äh, nu har du ju tagit bort det knasiga i ursprungsinlägget. Kunde du gjort tidigare så hade jag sluppit hetsa upp mig :D

Last edited:

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Ingen
...Skinnad, lurad, misstrodd... PHU!...
Det här är svenska gnällspikar i ett nötskal.... j*vligt enkelt egentligen...
Svenskar kan inte handla i en liten skitbutik...Det bästa är faktiskt alla dessa
j*vla idioter ... besvarar idiotens frågor...

SUPPORT YOUR LOCAL DEALER!

Jag mår illa. Är denna tråd "droppen som fick bägaren..." för handlarna?
Den ena dumheten efter den andra hetsar upp tonen i svaren så att stackars
"Buspojke" (här har vi en kille som verkligen fått nog) äntligen såg sin chans
att få säga sitt om de besvärliga kunderna, med hopp om att bli ackompanjerad
med ryggdunkningar av kollegor i branschen.

"...Det bästa är faktiskt alla dessa j*vla idioter ..." Bra reklam för din firma :tummenupp
Tanken har aldrig slagit dig att "alla dessa j*vla idioter" senare kommit tillbaka
och handlat av er, p g a den eminenta kunskap och hjälp som ni uppvisade
när han hade problem? Testa - utvärdera - handla! Det finns givetvis individer
som sätter detta i system (s k j*vla idioter), men du borde inse att ditt sätt
att skriva är förödande och direkt förkastligt om man vill ge sken av att vara
en trevlig MC-handlare.

Jag förstår Plastraket till fullo. Jag hade kanske inte uttryckt mig exakt
likadant, men i sak så håller jag med. Självklart ska du ventilera dina
erfarenheter här.

Synd bara att du fick handlarskrået på dig!

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Om man nu ändå tänker slanta upp pengarna och köpa något,vad är det som är så upprörande med handpenning ?

Vill man inte betala handpenning så skickar man ju bara signalen till handlaren att man ändå inte tänker hämta ut eller betala för den beställda varan.

Konceptet är ju inte direkt någon nyhet.

Redan på sent 80tal när jag horade runt i en tapetaffär körde vi stenhårt med det på beställningsvaror.

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Briggs & Stratton
PlastRaket:

1. Jag gör inte reklam för min business. Skrev jag det?

2. Jag skäller inte ut kunder offentligt. Jag skäller bara ut idioter, och idioter är sällan kunder i samma butik nån längre tid i alla fall... Hörru, jag har bara en åsikt som uppenbarligen inte överensstämmer med din... Vilket med automatik medförde att jag lever i en vanföreställning..? Åsiksfascism?

3. Tror du på fullt allvar att jag vill att nån kund fjäskar? Så är det inte, jag skulle bara önska att vissa begriper lite grann av verkligheten för hojbutikerna.

4. Jag skrev ingenting om att reparera hojar på utsatt tid, vilket jag iofs anser att verkstaden skall försöka efter bästa förmåga. Vad jag skrev är att det är ett jävla gnäll från vissa kunder för att verkstaden inte omedelbart kan ställa upp och göra jobb på hojarna mitt i högsäsong, trots att kunden haft flera månader på sig att förbereda sin hojsäsong. Det kallas dålig service sörru! Visst...

5. Jag menade kontokortsbetalning, du menade postförskott... Vilket är vanligast tror du? Det beror nog på var man handlar...

JackDaniels:

6. Jag skrev om beställda varor, resten är ju inget problem eller hur? Men om man går in i en butik och beställer en specifik produkt som inte är lagervara, då får man väl vara beredd på att förskottsbetala eller? Tycker att det skulle vara märkligt om man inte kan förstå det...

7. Ni kanske missuppfattade mig, men jag skrev att "alla kunder är naturligtvis inte sådana, men det finns alldeles för många av den typen". Vad jag menar är att den som skriker högst, den hörs mest.

Kan man bli så otroligt förnärmad av att man själv inte får bestämma villkoren så kan jag inte annat än att finna beteendet märkligt...

Dom flesta kunder i dom flesta butiker världen över är mycket bra, det är min fulla övertygelse. Men det finns en klick självöverskattade gaphalsar som anser sig vara förmer än andra och därför anser sig ha rätt att skapa sina egna villkor på andras bekostnad. Och dom har jag svårt för...

Buspojke

Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Jag mår illa. Är denna tråd "droppen som fick bägaren..." för handlarna?
Den ena dumheten efter den andra hetsar upp tonen i svaren så att stackars
"Buspojke" (här har vi en kille som verkligen fått nog) äntligen såg sin chans
att få säga sitt om de besvärliga kunderna, med hopp om att bli ackompanjerad
med ryggdunkningar av kollegor i branschen.

"...Det bästa är faktiskt alla dessa j*vla idioter ..." Bra reklam för din firma :tummenupp
Tanken har aldrig slagit dig att "alla dessa j*vla idioter" senare kommit tillbaka
och handlat av er, p g a den eminenta kunskap och hjälp som ni uppvisade
när han hade problem? Testa - utvärdera - handla! Det finns givetvis individer
som sätter detta i system (s k j*vla idioter), men du borde inse att ditt sätt
att skriva är förödande och direkt förkastligt om man vill ge sken av att vara
en trevlig MC-handlare.

Jag förstår Plastraket till fullo. Jag hade kanske inte uttryckt mig exakt
likadant, men i sak så håller jag med. Självklart ska du ventilera dina
erfarenheter här.

Synd bara att du fick handlarskrået på dig!

Så som du saxar citat och får ihop en story av det så kan man ju tro att du jobbar på Aftonbladet :)

Det är uppenbarligen ett problem för "kunderna" att "handlarna", vilka jag kände mig manad att representera i detta fallet, också har en åsikt.

Jag försöker inte alls hetsa upp någonting över huvud taget, jag har bara en åsikt liväl som du. Min åsikt i detta fallet att det är ett jävla gnällande för att man, läs "kunder", inte alltid får som man vill och därför skall en handlare per automatik smutskastas offentligt. Det tycker jag är fel.

Och jag försöker absolut inte "ge sken av att vara en trevlig MC-handlare", däremot är jag faktiskt en trevlig människa trots att jag inte alltid är mainstrem utan ibland tar mig friheten att ha en åsikt om vissa saker. Så det så!

Buspojke

Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Vi vet nog vad Stronzo betyder... :brynad

Haha!!! :D :arsele

"That fuckin' stronzo thinks he can do whatever the fuck he wants. Looks like it's gonna take our friends Smith & Wesson to convince the dumb fuck otherwise."

Ta inte illa upp bara Stronzo, jag tyckte bara att det var kul, okay?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är verkligen motorcyklister så jävla kassa att ha som kunder?
Beställer hem en massa orginaldelar utan att hämta ut dom, trots att dom levereras på utlovad tid?
Och är motorcyklisterna så få att man som märkeshandlare inte kan riskera att få en orginaldel över att lägga på hyllan en stund om en kund skulle tröttna på att vänta om det drar ut på tiden?

I såna fall är det ju en jäkla tur att man inte jobbar i branchen.

Buspojke

Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Ska man vara handlare eller ska man inte vara handlare ?
Vissa handlare säger att vissa kunder är skit :va
Skit säger att vissa inte borde vara handlare :gnissla

Är det inte lika bra att vissa kunder handlar av andra handlare som inte anser att vissa kunder är skit, LR :va

Svaret är nej, för då skulle vi inte ha nåt at göra på kvällarna :D

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
Det är inte bara MC-handlare som tar betalt i förskott. Jag betalade i förskott på Bilia när jag skulle ha delar till min Volvo som inte var "lagervara".

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Jag fattar inte varför det skulle vara så svårt att betala i förskott för en vara man ändå ska ha? Om det nu skulle uppstå komplikationer såsom förseningar eller att varan inte blir rätt så har ju inte handlaren uppfyllt sin del av avtalet och man borde få tillbaka sina pengar utan några stora problem.

Jag tycker själv att bemötandet är mycket viktigare så man får förtroende och känner sig välkommen. Om det är gott så känner jag att problem som ändå kan uppstå kan lösas på ett bra sätt.

Jag vill ha skälig hjälp när jag vänder mig till min lokala mc-handlare, men jag har ansvar som kund att följa mina åtagande också så min lokala handlare kan få finnas kvar.

När jag köpte hoj i vintras så var jag hos Yamaha, Honda och Kawasaki handlarna i närheten och fick MYCKET olika bemötande. En var nonchalant (4 besök innan någon ens kom fram till mig och erbjöd mig hjälp), en var trevlig till en början men otålig och höll inte det han lovade när jag hade svårt att bestämma mig och en var mycket trevlig och serviceminded. Det slutade med att jag köpte Honda från Kawahandlaren.

ST0FFE

Dunderklumpen *RIP*
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
ZX9r -00
Om det är en del som inte är lagervara så tycker jag att han gör rätt i att ta ut en förskottsbetalning.
Det är inte bara skicka tillbaka.
En frakt kostar ca 100:- (minst) enkel resa, sen kostar det 100:- tillbaka. DVS 200:-

10 kunder som inte hämtar ut sina delar 2000:-
100kunder 20000:- + moms

Och det är rena vinstpengar!

Vi hade en plåtverkstad som beställde en halv ford F150 (pickis)
Vi ringde och dom lova att hämta, 2 veckor senare ringde vi igen, ja vi kommer på måndag....

Sen fick vi aldrig tag i nötterna.

Detta var motorhuv, skärmar och en dörr.
fraktkostnad ca 15,000:- + moms. som kom från USA.

Vi fick dumpa iväg grejerna till en annan plåtis som la dom på hyllan.
Efter det får ingen beställa plåt utan förskottsbetalning.
Samma gäller väl för mc handlaren, han lär nog inte sitta med feta marginaler.

Betala förskott och skriv ett kvitto där det står att delarna måste vara färdiga för avhämtning senast om 30-dagar annars pengarna tillbaka.

Bergaeus

Medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
cb 1300sa crf250x
Jag förstår både handlaren och kunden.. om en grej kostar 500 vad gör det om man betalar 250 när man beställer och 250 när man hämtar ut.. är ju knappast 250 vid beställning och 500 vid uthämtning.. suzuki center i gbg kör med förskottsbetalning och tycker det är helt okej. . Iallafall på visa dyra och ovanliga delar . Sen om det är en del som folk ofta är inne och frågar efter som inte är dyr så förstår jag det inte.. sen skall inte handlaren tvinga fram det om kunden absolut inte vill..tror dem flesta hade betalt handpenning om handlaren lägger fram det på rätt sätt..

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Om inte handlaren vågar ta risken att grejerna inte hämtas ut vad har han då tillfört som motiverar att kunden inte får betala grossistpris + frakt och moms?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Alltså, vad är egentligen problemet här? Gillar man som kund inte det erbjudande man får så köper man på nåt annat ställe.

Om man inte vill betala förskott så köper man inte av handlare som begär det. Det är bara fånigt att motivera varför det borde vara på det ena eller andra sättet. Handlaren borde si och kunden borde så, handlarna är såna och kunderna är såna. Meningslös diskussion.

Om inte handlaren vågar ta risken att grejerna inte hämtas ut vad har han då tillfört som motiverar att kunden inte får betala grossistpris + frakt och moms?
Det kvittar väl. Han vill inte jobba gratis för att du ska få grejor. Om du inte tycker att han tillför något så kan du köpa av någon som ger dig ett större mervärde.

Ska vi vara lite petiga och ändå tycka om saken så kan man tycka att det är ett system som gynnar rättskaffens kunder. Kostnaden för handlarens oönskade lager måste täckas på något sätt. Någon måste betala vad det kostar. Gissa vem det är! Svar: det är alla andra kunder. Vad är det som är så bra med det?

Last edited:

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Hmmm..har svårt att se problematiken i detta?

1. Om handlaren vill ha X procent i förskott för att täcka ev. förluster han kan göra om du som köpare inte hämtar ut din vara, och du vill inte godta detta, gå till en annan handlare?

2. När man beställer varor från nätet får man ju ändå betala innan man sett varan? Och då hela beloppet..

Visst ska man försöka främja sin lokale handlare, men när man ser tex att samma skinnställ kan man köpa för nästan halva priset på nätet börjar det bli svårt att motivera, visst, det kan ju knasa i form av att stället inte passar men då kan man ta i beräkningen att hur mycket kostar det att gå till skräddran och få det fixat..i slutändan handlar det om mina surt förvärvade slantar som kan då gå till däck, bensin osv..

Å andra sidan får lokala handlaren svårare att överleva mot en sådan konkurrens, det går helt enkelt inte, när nätpriserna ligger under inköpspris, då handlar det om kundservice istället, ämnet är komplext kan man säga..

Jag brukar säga: sluta sparka på handlarn, han är låst i prislistan från grossisten, det är grossisten som kapar åt sig den stora vinsten, kan dom sänka vinsten kan handlarn sänka sitt utpris, eller kanske skita och ha med grossisten att göra och importera själv från billigare land och på så sätt öka sin vinstmarginal?

Men i slutändan är det du som konsument väljer vem du vill göra affär med

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Alltså, vad är egentligen problemet här? Gillar man som kund inte det erbjudande man får så köper man på nåt annat ställe.

Om man inte vill betala förskott så köper man inte av handlare som begär det. Det är bara fånigt att motivera varför det borde vara på det ena eller andra sättet. Handlaren borde si och kunden borde så, handlarna är såna och kunderna är såna. Meningslös diskussion.

Det kvittar väl. Han vill inte jobba gratis för att du ska få grejor. Om du inte tycker att han tillför något så kan du köpa av någon som ger dig ett större mervärde.

Ska vi vara lite petiga och ändå tycka om saken så kan man tycka att det är ett system som gynnar rättskaffens kunder. Kostnaden för handlarens oönskade lager måste täckas på något sätt. Någon måste betala vad det kostar. Gissa vem det är! Svar: det är alla andra kunder. Vad är det som är så bra med det?

Jag har aldrig behövt betala nåt förskott och jag har heller aldrig låtit bli att hämta ut det jag beställt. Det mesta jag köper köper jag av lokala handlare just för att de tillhandahåller en service som jag gärna betalar för.
Det skulle aldrig falla mig in att köpa nån grej några fjuttiga kronor billigare på nätet och sen gå till den lokale handlaren och begära hjälp med nåt som inte funkar. Jag kanske inte är som andra men det står jag för.
Det fattar väl vem som helst att en handlare måste ha betalt för det han gör och vad det kostar med lokaler, varor i lager osv. Det betalar jag ju för för det har han ju lagt på i det pris jag betalar. MEN skall jag betala förskott samtidigt som jag får betala pålägget så är det inte sjysst tycker jag.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln