Fanken vad trögt det går att sälja hoj

jetson

Guest
gsxr1000 ca -01 har väl legat runt 40 dom senaste 3 åren på blocket

Så att du råkar lägga ut din för sub30 är väl ett steg framåt för mänskligheten iaf.

Fast sen är den ju import, många som ska köpa förstahoj kommer garanterat banga pga det.

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Pratade med Nisse på MC-Huset härom dan och han berättade att det kommer in folk varje dag och vill sälja sin hoj till dom,när han frågar varför så berättar dom att dom har köpt en ny snorbilligt på blocket men nu inte blir av med den gamla.Konstaterande:Man kan göra klipp på blocket men att bli av med den gamla kan vara att som bli fri från aids och det är väl därför MC-firmorna överlever:Dom tar inbyte,lämnar garantier samt givetvis fixar finans,men detta gäller ju nyare hojar,ingen firma bytar in åttiotalshojar(dom har sett bästföredatum).

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Import för ett antal år sedan och en hoj som är i mycket fint skick utseendemässigt och mekaniskt bör inte vara något hinder om skallen är med. Men den som köper hoj gör första gången är i allmänhet betalningssvag eller blir det om inte annat när försäkringspremien ska betalas :huvet

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Import för ett antal år sedan och en hoj som är i mycket fint skick utseendemässigt och mekaniskt bör inte vara något hinder om skallen är med. Men den som köper hoj gör första gången är i allmänhet betalningssvag eller blir det om inte annat när försäkringspremien ska betalas :huvet

Behåll den till i vår så tjöper jag den ;)

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag vräkte iväg min till en kollegas brorsa. Billig? Jajjemen. Det tar nog att tag innan nån får en sån för 25 loppor igen. Jag övervägde att lägga ut den på Blocket med ett pris på strax över 30, men kom på att jag inte behövde några nya kompisar. :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
det är bättre det än att en parasit får göra en bra affär på din bekostnad.

Så du menar att det bara är säljaren som ska få försöka göra en bra affär?
Hur går ditt resonemang när du ska köpa något? Du betalar gärna ett par lappar extra för att säljaren ska bli nöjd trots att du hade kunnat få prylen billigare egentligen?

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Är det så konstigt, när det är tråd efter tråd här på SH, att begagnat ska inte kosta något:rolleyes:

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
å nu börjar 2013-hojar dyka upp på blocket och ´´vips´´ så har alla andra hojar blivit ett år äldre(och ännu billigare):banana

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Om ventiljustering är gjord i modern tid tycker jag inte det borde finnas mer än möjligtvis symbolisk prutmån på 1000:- på din hoj. Bara att vänta till våren annars, kostar just inget att ha den stående.
Som referens sålde jag en Gix 1000 -02 hösten -08 i fint skick men som hade gått längre. Tror priset var 41 el 43000:-

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Så du menar att det bara är säljaren som ska få försöka göra en bra affär?
Hur går ditt resonemang när du ska köpa något? Du betalar gärna ett par lappar extra för att säljaren ska bli nöjd trots att du hade kunnat få prylen billigare egentligen?
Tänk 2 steg!
En dag så ska även du sälja din hoj. Då vet du vad jag menar med parasit, Du lägger ut hojen för marknadsvärde men ändå så kommer många att ge dig skambud, det är såna jag inte gillar. Seriösa köpare är välkomna.
Sen så ska även jag känna mig nöjd när jag säljer hojen, Jag har sålt över 15 sporthojar och har nästan alltid fått det jag har velat att ha. Nu på senare år så har folk blivit så jävla snåla.... Man ska köra sporthoj när man egentligen inte har råd, man ska pruta och pruta så att säljaren känner avsky för köparen.
Jag sätter ut ett pris på min hoj, vill du inte betala det så rullar jag in den i garaget igen. Hellre att den ruttnar i garaget än att jag skänker bort den till en storprutare.
Som sagt så har jag sålt 15 sporthojar och har väldigt sällan råkat ut för en parasit. Visst jag har fått både mail och samtal då det gäller skambud, Jag ber dom dra åt helvete på ett trevligt sätt.

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
En fråga bara, vad är det för nackdel med import? Aldrig tänk igenom det där egentligen kan vara bra att veta själv

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Jag sålde min Gixxer 1000 på 3 dagar, det jag blir förvånad över är att en gixxer 600/750 som är lika gammal eller äldre än den jag sålde begär dom ca 10k mer för, då är det väl inte så konstigt att dom blir kvar.

Har pratat med lite folk som ska sälja och frågar vad dom baserar sitt pris på, dom flesta går ut på blocket och kollar vad andra sätter för pris och sen lägger på lite för prutmån, då skenar priserna och det kommer tillbaka nu när det inte är "ballt" att åka hoj längre.
När jag sålde min första hoj (suzuki SV650 -99, 2800 mil och massa kul på, inköp 55k) 2003 så fick jag 38k, idag begär dom 20-25k för en 99:a.

Man gör sällan en bra affär på fordon...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
En fråga bara, vad är det för nackdel med import? Aldrig tänk igenom det där egentligen kan vara bra att veta själv
Har garantitiden gått ut är det egentligen ingen direkt nackdel, bortsett från folks fördomar att dom oftare skulle vara skruvade vilket jag personligen tror är rent skitsnack (möjligt undantaget där importören inte kört hojen själv utan bara är ute efter att tjäna pengar). För några år sedan fanns det dock ett försäkringsbolag som gav sämre premie till direktimporter men jag tror dom har slutat med det. Tar du in den från annat EU land med högertrafik så är det oftast identiska hojar med dom som säljs i sverige, möjligt att färgsättning kan diffa. Förr var det vanligt med nationsspecifika strypningar men idag är det väl mest Frankrike som har specialregler.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Har garantitiden gått ut är det egentligen ingen direkt nackdel, bortsett från folks fördomar att dom oftare skulle vara skruvade vilket jag personligen tror är rent skitsnack (möjligt undantaget där importören inte kört hojen själv utan bara är ute efter att tjäna pengar). För några år sedan fanns det dock ett försäkringsbolag som gav sämre premie till direktimporter men jag tror dom har slutat med det. Tar du in den från annat EU land med högertrafik så är det oftast identiska hojar med dom som säljs i sverige, möjligt att färgsättning kan diffa. Förr var det vanligt med nationsspecifika strypningar men idag är det väl mest Frankrike som har specialregler.

Edit: Man får automatiskt mindre betalt när man säljer hojen, en del av "fördomarna" ovan. Men det gör ju mindre då man oftast fått minst lika mycket billigare när man köpte den...

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Nog är det köparnas marknad nu. Lade ut min -01 ZX9R i slutet på maj. Började på 34k (visste att jag inte skulle få det, men det var billigast på Blocket då!:dummer) och slutade på 24k när den rullade ut från gården i slutet på Juli. :smasha

Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag har spanat lite på blocket och här på SH och tycker priserna i överlag är mycket över marknadsvärlde. Bara för att man är billigas på blocket betyder inte att det är marknadspris. Det är slut på säsongen, ett land i "ekonomisk kris" om man ska tro lösnummerförsäljarna, båtar, bilar, husbilar, husvagnar, sommarhus, mm är supertrötta marknader.

Att vara billigast på blockat är att vara billigast av de som inte blir sålda. Lite som att vinna en B final. Bäst bland dom sämsta.

Har man bråttom att bli av med sina prylar så får man sänka priset. Annars får man vänta till rätt köpare kommer, har man en bra produkt till ett ok pris så brukar den bli såld förr eller senare. Har man en r1 från 98 som man vill ha 45 000 för så kan man vänta, vänta och vänta......

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Svensksålda är lättare att kolla historiken på, import är ett stort vakum.
Sen är det väl sådär intressant på en 11 år gammal hoj.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring