Farväl

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12

Är det bara ekonomin det handlar om? Åk kollektivt för övrigt och köp en billigare hoj.

Nja, det är väl inte så enkelt. Inte för alla.
Själv skulle jag aldrig vilja ha en hoj som är sämre än någon som jag tidigare har haft, "bara för att ha en hoj".
För min egen del så jag inte biten av motorcykelåkat på det viset att jag måste ha en hoj.

Jag söker nya roliga grejer att pyssla med.
Hittils har jag "avverkat" snöskoter några säsonger och nu senast mc under två sommrar.
Tar nu paus från det med och i sommar blir det downhillhoj som gäller!
Man behöver ingen motor med 150hk för att hitta adrenalinet/det roliga.

Jag tycker att trådskaparen gör helt rätt. Har man lessnat så har man och då ska man inte fortsätta bara för att polarna gör det. Lägg pengarna på nåt som du tycker är roligt/värt det istället!

Ädit:Till er som tror att ens hobbys tar slut bara för att man har hittat kärleken i livet. Fyfan vad jag tycker synd om er.

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
Honda CRF 450R -08
Jag skulle vilja replikera enligt följande: jag har inte ägt moped i laglig ålder (jag var 12, och då fick jag inte köra som jag ville av nån konstig anledning) , och inte heller nån landsvägsreggad hoj. Dock har jag ägt ett stycke enduro och äger ett stycke 250, som synes. Och jag säger då det.

Vore det inte så kort säsong och dyrt (ja, återigen det här med ekonomin, men jag går bara i gymnasiet än) så skulle jag genast köpa skoter, för köra sådan, det är det bästa jag vet. På andra plats kommer köra cross.
Att en varm sommardag dra ut med farsan på skogsvägarna häromkring och bara ha så jävla roligt är verkligen svårslaget. Och då har jag inte än hunnit prova på vinteråkning.

Sensmoralen i detta: om man ska gå enligt mina åsikter så kan man fan nästan vara utan kläder i skolan/på jobbet/whatever bara man får köra mc... Och om man är ett gäng SH-åkare tror jag ju knappast saken blir sämre.
Men alla gör som gemene person vill, och jag ska inte lägga mig i. Men jag lovar, du (och alla andra som lägger ner) kommer sakna detta, om inte hojen var en ursäkt för att vara ball inför dina polare och inget annat.

Lund

Övar
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
CBR600F3 -95, XR650R -03
En hobby, flera hobb...?

Hoj
Kite
Klättring
Snowboard
Skärmflygning
Flickvän
Lagsport

Det finns mycket man kan ha råd med. Jag tjänar inte mkt men jag har i alla fall en heltidsjobb. Sen är det ju en självklarhet att jag inte hinner lägga ner massor av tid på nått av ovanstående. Vissa saker har jag bara provat men tror kommer bli en av sakerna jag gör ibland.
Men det är kanske min hobby, att ha flera hobby -ar -ies!

Dykning verkar roligt, kanske ska prova...

OooGeeDoo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
Kawa ER6N ABS 07:a
Jag bara ler när jag läser ditt inlägg.
Jag är dessutom cabbeälskare. Har en ny merca clk cabbe (4 sitsig pga av ungen som e på väg) men det finns någon sors kärlek till mcn som är svår att beskriva.

Ooo ja!!! Jag ska ha min första sommar med min hoj nu! Jag längtar så tills solen tittar fram på morgonen. Ljudet från garageporten som öppnas och synen av mc:n som bara står där i all sin prakt. Kraftfull, vacker, förväntansfull. Solen som reser sig från asfalten och börjar smeka mcn. Återspeglas i mc-n prakt och bländar mig när jag står och beundrar kraftpaketet. Sätta sig på den, hålla i styret fantisera att jag är på vägen. Rulla ut den på uppfarten. Låta grannarna beundra den.

Jag hade en sån abstinens igår att jag var tvungen o köra på kvällen när det var svinkallt ute och blåste kastvindar... helt underbart .

Motorcykel är beroendeframmkallande.

Man kan resonera, hålla på med kognitiv terapi,hitta 100 anledningar att inte åka hoj, men....... så kommer våren. Alla dessa ljud.... man blir omkörd i bilköerna...grannen startar sin hoj ..... Behöver jag fortsätta ??

Man lever bara en gång. Det finns ingen repris
Kör hårt

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Stympade fötter och armar!

Tänker du verkligen lägga av totalt med hojåkat?
Jag kan förstå om du lägger sporthoj åt sidan och visst det kostar med hoj osv.
Men ska du verkligen stympa dina fötter,armar,kanske livsglädje och intresse?
Det finns andra alternativa hojar som är billigare och säkerliggen skänker lika mycket nöje tillbaka.
Men ja gratis blir det aldrig.

Jag hade fått abstinens och sjuka om jag inte fått köra hoj.

Last edited:

OooGeeDoo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
Kawa ER6N ABS 07:a

Ädit:Till er som tror att ens hobbys tar slut bara för att man har hittat kärleken i livet. Fyfan vad jag tycker synd om er.

Jag har skaffat MC nu! Och det är efter jag varit gift i 3 år (är fortfarande gift så klart) och ska få ett barn nu i juni.
Som protest mot stereotypen har jag nu köpt mc och cabbe för att just inte bli alldeles grå som man hör rykten om att man blir när man har familj.

Jag tror nästa steg är att köpa helikopter eller ett litet plan.

Så allt blir bara bättre när man hittat kärleken. Helt klart.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Äger man rätt hoj går det att utöva sin hobby på samma budget som en nikotinberoende gör.

Att köra hoj:
Ex. Offroadförsäkring 2000kr/år
Däck och slitdelar 3500kr/år
800mil/år x 0,5l/mil = 4000kr

Summa: 9500, då har du även drygt 5000kr över att leta begagnade motardhjul.

Att röka:
40kr/dag x 365 = 14600kr

Valet är ganska enkelt och mc-hobbyn blir helt plötsligt inte så dyr. :tummenupp

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Äger man rätt hoj går det att utöva sin hobby på samma budget som en nikotinberoende gör.

Att köra hoj:
Ex. Offroadförsäkring 2000kr/år
Däck och slitdelar 3500kr/år
800mil/år x 0,5l/mil = 4000kr

Summa: 9500, då har du även drygt 5000kr över att leta begagnade motardhjul.

Att röka:
40kr/dag x 365 = 14600kr

Valet är ganska enkelt och mc-hobbyn blir helt plötsligt inte så dyr. :tummenupp
Aningen märkligt resonemang, funkar det att göra samma ekvation/motivation av att jag inte tar 1 gram kokain a´ 600 kr om dagen? Då har jag plötsligt råd med en 1098S i år :D

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Aningen märkligt resonemang, funkar det att göra samma ekvation/motivation av att jag inte tar 1 gram kokain a´ 600 kr om dagen? Då har jag plötsligt råd med en 1098S i år :D

Anledningen till jämförelsen är att folk ständigt gnäller på att det är så himla dyrt att köra hoj, och att det är därför många avstår. I en direkt jämförelse med rökning (vilket ofta ses ganska onödigt och destruktivt) blir hojen inte så särskilt dyr i sammanhanget. Ja din ekvation går säkert ihop om du låter bli att lägga pengarna på knark. Allt handlar om prioriteringar, vill man köra hoj med en smal budget kanske man får välja bort annan lyx tex rökning.

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Ahhh, nice tråd. Här lyser verkligen den panikslagna hojåkaren's beslutsångets i sin färd här i livet, rakt igenom.

Cynikerna har frossat i gossens beslut och fällt sina livserfarenhetskommentarer.

Men gör det du tycker är rätt (Chii) men det innebär inte att det är rätt i morgon.

Lycka till i dina beslut, för tiden och livserfarenheten hinner även upp dig.

:rolleyes:

2 dagar har passerat och jag besöker fortfarande denna sid, undra varför:confused: En annan märkig företeelse är mitt frenetiska intresse för blockets mc annonser, jag ska ju inte ha någon hojj, varför tittar jag då:confused:

Det känns kusligt men samtidigt skönt att vara i garaget, Den giriga varelsen som gett upphov till en ständig belastning är borta.

Ni har säkert haft en killkompis som bytt ut en otrevlig och elak flickvänn mot en annan. Denna metafor tror jag varnar för mitt personliga livsöde när ekonomin kommer till sans.

En fasa som kallas begär väser natt efter natt i mitt öra Gixxxxxe, Gixxxer:trött

jag behöver nog hjälp :rolleyes:

DocArt

Med rätt att operera!
Gick med
20 Jun 2006
Hoj
R6 2009
Tråkigt att man försöker att mäta nöjet med pengar. Anledningen att man tjänar pengar är att man gärna vill göra något kul med dem. Jag får en kick av att köra hoj medan någon annan får det av att brodera. Det säger mycket om hur man prioriterar. Att gå och fantisera om just första gången man hör ljudet efter vintern, tar på sig stället och ge sig, nu när våren kommer. Jo det ger mig världens kick!

Dr.Bike

Guest

Jag både dyker och kör sporthoj... tycker inte sporthojandet är så inih-te dyrt. Iaf inte i relativ jämförelse med dykningen som jag har väldigt hög "timkostnad" för (eftersom det inte blir så ofta, eller länge), så allt är relativt, men då åker jag ju inte senaste värstingen med hjälp av banklån + svinpremier för försäkring heller.

Betalar 2 å 2 för helförsäkring helår, hojen kostade runt 40 i inköp, osch ja, det är en kostnad jag kan leva med. Inte dyrt hur man än räknar. Slå ut det på tiden jag ägt hojen, eller körmil, i bägge fallen är det billigt.
Även totalsumman är ok.

Sen att jag lyckas köra lite byta tjänster osv vilket gör att jag kan "åka gratis" i vissa aspekter är en annan sak. Det gör bara saken ännu bättre, men ff ingen kostnad som hade ruinerat mig.

Jag har aldrig förstått människor som ena dagen brinenr för en sak, som kommer en dag och säger: "nu gillar jag inte det här längre"
Känns...märkligt.
Själv skiter jag i att röka och spar 16.000:- om året till - hojåkning!
En solklar (och enkel) prioritering.

Självfallet gillar du att åka hoj, men har letat motiv för att kunna sluta pga ekonomi. Men kom inte och säg att du inte vill vrida om gasrullen! :)

Du kommer snart sitta på en Honda 750 "Sevenfifty" a´la 80-talsretro, med packväskor och ruta, tuffa runt och trivas, minnas ett och annat knäskrap, och le vid minnet.

Du lider av en djup depression efter vad du ställt till med och riskerar att hamna i en psykos. Du har bara två alternativ, tjöp en hoj eller plågas i evig tid :devil

Så kan man oxå säga det, lite mer Västmanländskt, rätt ut! :D

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Anledningen till jämförelsen är att folk ständigt gnäller på att det är så himla dyrt att köra hoj, och att det är därför många avstår. I en direkt jämförelse med rökning (vilket ofta ses ganska onödigt och destruktivt) blir hojen inte så särskilt dyr i sammanhanget. Ja din ekvation går säkert ihop om du låter bli att lägga pengarna på knark. Allt handlar om prioriteringar, vill man köra hoj med en smal budget kanske man får välja bort annan lyx tex rökning.
Jag förstår faktiskt ändå inte hur resonemanget hänger ihop? :va Möjligen funkar det om en rökare skulle fråga mig "Hur har du råd att köra hoj?". Mot "vanligt folk"(TM) så tror jag inte att rökning skulle vara mer accepterat än att köra hoj.
Tricket att motivera en onödig och destruktiv och dyr hobby ligger inte i att jämföra den med andra sådana. För mig ligger motiveringen i vad det ger mig och delvis nostalgin vad det har gett mig. När det kommer till pengarna så blundar jag lallar högt, det får gå helt enkelt :rolleyes:

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Så gick det med mig

2 dagar har passerat och jag besöker fortfarande denna sid, undra varför:confused: En annan märkig företeelse är mitt frenetiska intresse för blockets mc annonser, jag ska ju inte ha någon hojj, varför tittar jag då:confused:

Det känns kusligt men samtidigt skönt att vara i garaget, Den giriga varelsen som gett upphov till en ständig belastning är borta.

Ni har säkert haft en killkompis som bytt ut en otrevlig och elak flickvänn mot en annan. Denna metafor tror jag varnar för mitt personliga livsöde när ekonomin kommer till sans.

En fasa som kallas begär väser natt efter natt i mitt öra Gixxxxxe, Gixxxer:trött

jag behöver nog hjälp :rolleyes:

Jag sålde hojen (en Kawasaki ZX-10 -89, blå) för att det var så man skulle uppträda som ansvarstagande, samvetstyngd och klok individ. Jag slutade köpa hojtidningar och tog fullständigt avstånd från allt vad en hoj va. Nu var livet säkert.

Det gick 7 år (fatta). Varje år så blev abstinensen värre och värre. Men jag tänkte att det går nog över. Håll ut.

Sedan så satt jag en vacker vårdag med en glad farbror (62 år gammal det året) och plötsligt så åkte en hoj förbi, ett motorljud, en känsla och minnen, som bara fanns där igen. Så jag tittade på den äldre mannen och berättade att jag hade sålt min hoj för 7 år sedan och att jag varje vår hade svår abstinens.

Till min förvåning såg jag att han hade ett konstigt leende på läpparna.

Då kom sanningens kommentar.
”Jag kommer inte ihåg hur det är efter sju år men jag vet att det blir bara värre när man har passerat 50”

Då insåg jag att det är ingen ide att tortera sig själv. Jag köpte en Honda Blackbird XX -99 som jag sedan bytte mot en Kawasaki ZX-10R.
:D

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...