Farväl

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jag förstår faktiskt ändå inte hur resonemanget hänger ihop? :va Möjligen funkar det om en rökare skulle fråga mig "Hur har du råd att köra hoj?". Mot "vanligt folk"(TM) så tror jag inte att rökning skulle vara mer accepterat än att köra hoj.
Tricket att motivera en onödig och destruktiv och dyr hobby ligger inte i att jämföra den med andra sådana. För mig ligger motiveringen i vad det ger mig och delvis nostalgin vad det har gett mig. När det kommer till pengarna så blundar jag lallar högt, det får gå helt enkelt :rolleyes:

de flästa brukar ha en hobby, hobby kostar pengar i alla sorters hobbys..
så att man få lägga ut flis är inget konstigt, väljer man att sluta med sin hobby för att göra av med pengarna på någon annan hobby ah visst,

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag förstår faktiskt ändå inte hur resonemanget hänger ihop? :va Möjligen funkar det om en rökare skulle fråga mig "Hur har du råd att köra hoj?". Mot "vanligt folk"(TM) så tror jag inte att rökning skulle vara mer accepterat än att köra hoj.
Tricket att motivera en onödig och destruktiv och dyr hobby ligger inte i att jämföra den med andra sådana. För mig ligger motiveringen i vad det ger mig och delvis nostalgin vad det har gett mig. När det kommer till pengarna så blundar jag lallar högt, det får gå helt enkelt :rolleyes:

Det jag menade var att om man har en begränsad budget kan man försöka undvika att lägga pengar på annan lyx för att kunna ha råd med vad man verkligen vill göra.

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Följande saker är säkra:

Den 25:e varje månad:
xx,xxx:- in på kontot

Den 24:e nästa månad:
Ovanstående pengar har försvunnit till saker som mat, boende, räkningar, sparande, köp av prylar, förs. till bilen, bensin, ett och annat dataspel, parkering på skolan, en massa kaffe på skolan, dyr lunch på skolan, förut och snart igen trängselskatt på bilen, ja listan kan göras lång.

Exakt vad vi lägger våra pengar på är olika, men en sak är säker; får man helt plötsligt mer pengar, får man också fler hål att stoppa i.

Det viktigaste är att du själv känner att du gjort rätt val. Nu när du har de pengarna du fått över, först nu kommer du kunna veta om du gjort rätt val. För om det enda som hände var att du fördubbalde ditt pensionssparande och köper mer onyttig mat, fan, fortsätt kolla på blocket. Men om du känner den där frihetskänslan som man ibland kan känna när man slutar med något som tidigare givit en huvudbry, fortsätt framåt, och titta inte bakåt. Jag slutade själv med tävlingspaintball för några år sedan. Det var skitkul, jag gillade det verkligen, men jag tyckte ändå inte att jag fick valuta för pengarna det kostade att åka runt på tävlningar, boll, reservdelar till markören osv. Jag sålde allt utan att berätta något för min sambo, men till middagen den dagen tog jag fram de 20,000:- jag fått för mina prylar, jag har aldrig ångrat det beslutet. Jag skrev ett EXAKT likadant inlägg som du skrivit här på vårt forum, men jag gick aldrig tillbaka för att se vad folk skrivit. Jag har aldrig sedan den dagen tittat tillbaka.

Ducce996

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
Yammmma
Följande saker är säkra:

Den 25:e varje månad:
xx,xxx:- in på kontot

Den 24:e nästa månad:
Ovanstående pengar har försvunnit till saker som mat, boende, räkningar, sparande, köp av prylar, förs. till bilen, bensin, ett och annat dataspel, parkering på skolan, en massa kaffe på skolan, dyr lunch på skolan, förut och snart igen trängselskatt på bilen, ja listan kan göras lång.

Exakt vad vi lägger våra pengar på är olika, men en sak är säker; får man helt plötsligt mer pengar, får man också fler hål att stoppa i.

Det viktigaste är att du själv känner att du gjort rätt val. Nu när du har de pengarna du fått över, först nu kommer du kunna veta om du gjort rätt val. För om det enda som hände var att du fördubbalde ditt pensionssparande och köper mer onyttig mat, fan, fortsätt kolla på blocket. Men om du känner den där frihetskänslan som man ibland kan känna när man slutar med något som tidigare givit en huvudbry, fortsätt framåt, och titta inte bakåt. Jag slutade själv med tävlingspaintball för några år sedan. Det var skitkul, jag gillade det verkligen, men jag tyckte ändå inte att jag fick valuta för pengarna det kostade att åka runt på tävlningar, boll, reservdelar till markören osv. Jag sålde allt utan att berätta något för min sambo, men till middagen den dagen tog jag fram de 20,000:- jag fått för mina prylar, jag har aldrig ångrat det beslutet. Jag skrev ett EXAKT likadant inlägg som du skrivit här på vårt forum, men jag gick aldrig tillbaka för att se vad folk skrivit. Jag har aldrig sedan den dagen tittat tillbaka.

Riktigt bra skrivet:klappar

bästa komentaren jag sett....hmmm undrar om inte min ex fru skrivit den boken:crash

Hehehe:D

Last edited:

glider

Koffeinist
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
DL1000
Det hela är väl egentligen väldigt enkelt:
1. Man vill ha roligt
2. Har man pengar över att spendera på roliga saker så gör man det
3. Man matchar roligheten till tillgångarna (en del lite över tillgångarna =D
4. Känner man inte att man får pang för pengarna hittar man snart nåt annat roligt att lägga pengarna på

Imorrn lyser solen...
/glider

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
Är du en ny Mingve? :gnissla

Mc = Livet. Det sista man vill mista är väll ändå livet?
Du kommer att känna dig som en halv mäniska ända tills det står en hoj i Garaget. När du blir lite äldre kommer du att skita i vad polarna tycker och då behöver du inte ha den senaste zx10/Gsx1000/R1 eller vad nu Bike tycker är årets värsting. Då skaffar du den hoj som DU vill ha efter förutsättningarna och inser (om du nu är en motorcyklist) att det viktigaste är att få köra hoj.

Lite OT
När jag pluggade skaffade jag en Yamaha XT500 för 4.500:-
Kanske inte den "Hottaste" hojen men jag fick köra, vilket var det viktigaste för mig. Den enda hoj jag lärt mig köra på bakhjulet genom alla växlarna. :tungan

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Jag sålde hojen (en Kawasaki ZX-10 -89, blå) för att det var så man skulle uppträda som ansvarstagande, samvetstyngd och klok individ. Jag slutade köpa hojtidningar och tog fullständigt avstånd från allt vad en hoj va. Nu var livet säkert.

Det gick 7 år (fatta). Varje år så blev abstinensen värre och värre. Men jag tänkte att det går nog över. Håll ut.

Sedan så satt jag en vacker vårdag med en glad farbror (62 år gammal det året) och plötsligt så åkte en hoj förbi, ett motorljud, en känsla och minnen, som bara fanns där igen. Så jag tittade på den äldre mannen och berättade att jag hade sålt min hoj för 7 år sedan och att jag varje vår hade svår abstinens.

Till min förvåning såg jag att han hade ett konstigt leende på läpparna.

Då kom sanningens kommentar.
”Jag kommer inte ihåg hur det är efter sju år men jag vet att det blir bara värre när man har passerat 50”

Då insåg jag att det är ingen ide att tortera sig själv. Jag köpte en Honda Blackbird XX -99 som jag sedan bytte mot en Kawasaki ZX-10R.
:D

Varför har vi våra intressen?
Varför avstår vi från dem?
Varför väljer vi att låta annat stå tillbaka för dem?
Detta gäller alla intressen inte bara mc!
Det finns lika hängivna frimärkssamlare!
Svaret är att man skall leva sitt liv.
Man skall inte genomlida det hur svenskt det än kan vara.

You make your own memories!

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ingen
Den lokala golfklubben har en medlemsavgift på 10000 om året. lägg sedan till Rayban brillorna, Galvin Green skjortan, Golfskor i noshörningsskin och spikar av elfenben och King Cobra ultimate hålklubbset... Allt detta måste du SJÄLVKLART byta varje säsong.
MC är inte billigt men det är värt det du får för pengarna enligt mej.

Lycka till med frugan som nån skrev.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
bästa komentaren jag sett....hmmm undrar om inte min ex fru skrivit den boken:crash
Det första jag kom att tänka på, vågade inte skriva det först och editerade det i omgångar. Vill inte bli bannad. Men ja, jag tyckte det var kul. Kul att någon uppskattade det. Av döma av din hoj har du ju god smak ;)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring