Fat Club Sporthoj!!!!!!!!

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Teutonia
Hurtig skrev:
Tjena, jag skulle bara fråga vart man kan få tag i denna kuren?
hur funkar det att träna samtidigt som man går på kur?

du kan glömma att träna med så lite intag av kcal. Du kommer ändast att förbränna muskler. Dock kan du använda det som komplimenterande närings intag vid träning..

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Ravetrancer skrev:
3påsar innehåller 476kcal, varav 50 g protein och 50g kolhydrat + alla vitaminer som är över RDI

Ok, jag vill inte vara för mycket besserwisser, men ta mig som exempel:
Dagsbehov ca 2500 kcal....

Behov 2500 kcal, tillfört 476 kcal = utan tvekan svält. :fakta
OBS att jag inte påstår att man inte går ned i vikt, men ketoner som energi är obra för kroppen, och sänker bla pH-värdet. Efter ett par dagar börjar du ju lukta aceton, eller hur.....?

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Hurtig skrev:

Kör 50 gram kyckling i mixern, häll på lite vatten samt 50 gram socker. Rör om. Mixa ner en Enomdan...... :D

Och träna inte!

KIRE

Guest
Cambridgekuren funkar bara på extremt överviktiga som är beredda att må skit ett bra tag för att sedan stå där med noll muskler,lite mindre fett och med
en katastrofalt dålig ämnesomsättning. DIrekt när ni börjar äta kommer kroppen lagra upp vätska samt glykogen = Viktuppgång. Detta gör inget iofs men pga den dåliga ämnesomsättningen kommer fett lagras in i ritktigt snabb takt när ni börjar äta normalt. Läggs inte eran normala kosthållning om totalt och ni börjar träna ordentligt kommer ni stå fetare än någonsin någon månad efter ni börjat äta normalt.

Långsiktig viktnedgång handlar om att skaffa sig sunda kostvanor. Det finns ju en anledning till att man var överviktig från början. Detta åtgärdas genom att skaffa kunskap om kost samt disciplin.

Det gäller att äta rätt mat vid rätt tillfälle samt att äta mindre energi än kroppen förbrukar. Alltså lagom mycket mindre energi.

Det går faktiskt inte att gå ned mera än 0.5kg fett i veckan utan resten är att förlora muskler/glykogen/vätska.

Så ska man deffa från 125 till 100 och gör allt rätt så räkna med ett år på diet.

KIRE

Guest
Kain skrev:
du kan glömma att träna med så lite intag av kcal. Du kommer ändast att förbränna muskler. Dock kan du använda det som komplimenterande närings intag vid träning..

Du kommer oavsett om du tränar att förbränna muskler på det kaloriintaget.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
KIRE skrev:
Läggs inte eran normala kosthållning om totalt och ni börjar träna ordentligt kommer ni stå fetare än någonsin någon månad efter ni börjat äta normalt.

Långsiktig viktnedgång handlar om att skaffa sig sunda kostvanor. Det finns ju en anledning till att man var överviktig från början. Detta åtgärdas genom att skaffa kunskap om kost samt disciplin.
Just. Och träna styrketräning, finns inget bättre för att hålla sig i form.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Touring skrev:
Mitt recept på hur jag ska gå ner så man blir fin till sommaren :banana

((Ligger på 100,5 kg torrvikt (på morgonen) är 188cm lång. Styrketränar mer än 4 ggr i veckan så det är väl hyggligt med muskler iaf. Målet är att gå ner 8-10 kg och bli riktigt deffad.))

Det svåra är att hålla uppe ämnesomsättningen när man drar ner på maten, speciellt kolhydraterna. Tänkte börja köra med omega 3, koffeintabletter (1-2 om dan ungefär). Har även hört att om man lagar mat med kombinationen chili, ingefära, senap och vitlök (tror det var vitlök) så håller man igång ämnesomsättingen riktigt bra.

Vad säger ni, låter det vettigt??? :confused: :va

Ska du kombinera styrketräning och förbränning bör du försöka hålla en 40/30/30 diet..
40 energi% kolhydrater (Långsamma!!)
30 energi% protein
30 energi% fett

kom ihåg att det är 9kcal i varje gram fett och endast 4kcal/gram protein och kolhydrater.

Drar du ner för mycket på fettet kommer kroppen sluta förbränna fett och istället välja proteiner då kolhydraterna börjar sina..

Se som sagt till att förbräna mer än du äter utan att svälta och för att hålla en hög förbränning ska du äta ofta!

ät tre frukter varje dag för att hålla blodsockret på en hög nivå och således förbränningen igång. Ett mellan frukost å lunch och två mellan lunch å middag..
Ät äpplen eller päron. inte bananer (för snabba kolhydrater)
Äpplen innehåller dessutom nyttiga antioxidanter. En kompis är nutriotionist som dessutom tävlar i styrkelyft rekomenderar egentligen bara ett "kosttillskott" och det är omega 3.

Alla "mirakelkurer" är bara skit.. Det enda de är bra för är att fungera som någon form av startskott för en mer långsiktig viktminskning. Kan ge lite motivation att först gå ner 3-4 kg på några få veckor och sedan hålla igång på ett mer ballanserat sätt. Du som tränar en hel del bör absolut inte sluta äta... kör 40/30/30.. Träna mycket och se till att du äter nyttigt fett och långsamma kolhydrater.

Ett kilo nya muskler kommer förbränna och hålla ett kilo fett borta enkelt räknat!

...och som ett sista påpekande. Sluta mäta i Kg.. Mät midjemått istället..
Vad spelar det för roll om man inte går ner så mycket om man flyttar kilona till de platser där de sitter bra? Armar, bröst, axlar..

KIRE

Guest
Slänger in ett inlägg som jag skrev i träningstråden

Mkt enkelt beskrivet hur man går tillväga för att få bort fett. Finns MASSOR mera att tillägga. Bara att fråga på :tummenupp

För att kunna bränna fett måste du äta mindre energi än din kropp förbrukar. Alltså måste du veta ungefär vad din kropp förbrukar i dagsläget. Detta är svårt att säga men testa att
ta din kroppsvikt och multiplicera den med 30. Då får du mkt grovt räknat det antal kalorier din kropp förbrukar/dygn.
Börja att äta detta kaloriantal per dag. Men byt ut energifördelningen och råvarorna. Jag tror att du idag äter för mkt kolhydrater och fett samt för lite protein. Omfördela så du äter mkt protein, ganska mkt fett men lite kolhydrater.
1g kolhydrat=4 kalorier 1g Protein=4 kalorier
1g Fett=9kalorier.
EFtersom fett är mer energitätt måste du räkna att ungefär hälften så många gram fett har samma energi som ett visst antal kolhydrater eller protein. Du måste lära dig vad den mat du äter innehåller. Förutom energimängd(antal gram kolhydrater,fett,protein) är det intressant vilken typ av fett den innehåller samt vilken typ av kolhydrater. Proteintypen är mindre viktig för din del. Bara att börja räkna alltså.
Du ska äta långsamma kolhydrater och fleromättade fetter.
Läs en GI-lista på dina livsmedel. GI ska vara under 80 iallafall förutom just efter gym passet då det är högt GI som gäller. EN bra grundregel är att hålla dig till naturliga ej raffinerade råvaror. DOm har oftast bra GI.

SLutligen ett litet räkneexempel
Du väger 100kg
Ett bra upplägg är då(att starta med)
Totalt 3000 kalorier
300g kolhydrater
250g protein
88g fett

Så högt kolhydratintag förutsätter att 100g intas efter träningen och att resten är kolhydrater med långsamt GI.

Vad gäller träningen är den mindre viktig. Det är kosten det hänger på. Man kan bli stenhård av att ligga hemma och äta rätt men inte genom att äta fel och träna rätt.

Men du ska köra din gympass och eventuellt några promenader på morgonen i veckan. Men som sagt det hänger bara på kosten.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Hurtig skrev:

http://www.viktklubben.nu

Funkar kanon om du är målmedveten. Man "måste" hålla på i minst en månad. Första veckan är viktnedgången vatten, efter det börjar kroppen ta av fettreserverna men även lite muskler efter cirka tredje veckan på ren kur stabiliserar det sig och fettet smälter bort. När du slutar kura är det bara att börja träna styrketräning och kondition, så håller du förbränningen uppe och får inte tillbaka fettet!

Funkade skitbra på mig! Det var nästan lite otäckt... jag har nu styrketränat i ett år och har nästan samma vikt som när jag började, MEN samma klädstorlek som när jag slutade kura.

Anledningen till att jag började var att jag ville ha en genväg. Jag hade gått upp enormt mycket i vikt efter att jag pga sjukdom måste lägga ned träningen. Hårt som fan att börja om från 0 och vara "tjockis".

Lycka till!

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KIRE skrev:
Cambridgekuren funkar bara på extremt överviktiga som är beredda att må skit ett bra tag för att sedan stå där med noll muskler,lite mindre fett och med
en katastrofalt dålig ämnesomsättning.

Jag var inte extremt överviktig, ens med BMI räknat. Jag låg endast i nedre intervallet för övervikt...och hade endå mer muskler än vad de räknar med vid det testet.

KIRE skrev:
DIrekt när ni börjar äta kommer kroppen lagra upp vätska samt glykogen = Viktuppgång. Detta gör inget iofs men pga den dåliga ämnesomsättningen kommer fett lagras in i ritktigt snabb takt när ni börjar äta normalt. Läggs inte eran normala kosthållning om totalt och ni börjar träna ordentligt kommer ni stå fetare än någonsin någon månad efter ni börjat äta normalt .
Så sant som det är sagt, men man räknar med ca 2 kg viktuppgång efter avslutad kur pga vatten och glykogeninlagring.

KIRE skrev:

Det gäller att äta rätt mat vid rätt tillfälle samt att äta mindre energi än kroppen förbrukar. Alltså lagom mycket mindre energi..

Hårda fakta!

KIRE skrev:
Det går faktiskt inte att gå ned mera än 0.5kg fett i veckan utan resten är att förlora muskler/glykogen/vätska.

Så ska man deffa från 125 till 100 och gör allt rätt så räkna med ett år på diet.

Gick uppenbarligen visst... hade inte nåt glykogen att tappa sista veckorna och när jag slutade var jag inte SÅ klen när jag började träna igen. Smakar det så kostar det. Om resultatet är värt det kan man ta genvägen.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det jag skrev i mitt inlägg ovanifrån är det jag fått lära mig av en nutrionist samt två "hälsoutveklare" varav den ena jobbar just med övervikt..

Men det jag egentligen tycker vara värt att nämna är det som KIRE och Flamma77 nämner: Man kan bara gå ner i ett visst tempo utan att man förlorar muskelvikt och f.ö. försvagar/skadar kroppen.

Många har kanske blivit passiva under ett år och lagt på sig en sissådär 10kg. 10kg på ett år är ändå rätt mycket extravikt och på två år kanske man ökat 20kg.. Svårt att tänka mig att normalpersonen går upp så mycket snabbare än så..

10 kg på ett år innebär alltså 0,2kg per vecka!
Att då gå ner i ett tempo av 0,5kg per vecka måste ju anses bra! Ha inte för bråttom! Förvänta er inte underverk för då skadar ni troligen bara er arma lekamen.

KIRE

Guest
Flamma77 skrev:
Jag var inte extremt överviktig, ens med BMI räknat. Jag låg endast i nedre intervallet för övervikt...och hade endå mer muskler än vad de räknar med vid det testet.

Smakar det så kostar det. Om resultatet är värt det kan man ta genvägen.

Ok Flamma :tummenupp
Men du ska nog komma ihåg att alla inte har lika förutsättningar. Du har ju
extremt stora kunskaper om kost jämfört med en normalperson. Så att DU
klarade att inte gå upp igen är jag inte förvånad över. Men för det stora
massan personer så är det nog en sund omläggning av kosten och en långsam sund viktnedgång som är mest lämpligt om man ska få långsiktiga resultat.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Madhonda skrev:
Jo...för simning är oxå ett bra sätt att hålla sig i trim... om man simmar på lite förstås...!! :)

Ska du med över Öresund i sommar då? :cool:

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KIRE skrev:
Ok Flamma :tummenupp
Men du ska nog komma ihåg att alla inte har lika förutsättningar. Du har ju
extremt stora kunskaper om kost jämfört med en normalperson. Så att DU
klarade att inte gå upp igen är jag inte förvånad över. Men för det stora
massan personer så är det nog en sund omläggning av kosten och en långsam sund viktnedgång som är mest lämpligt om man ska få långsiktiga resultat.

Som jag ser det handlar det om målmedvetenhet och disciplin. Det är lättare att vara målmedveten när man har kunskap.

Har du inte disciplin och målmedvetenhet spelar det ingen roll vilken metod man använder sig av...

För övrigt så är du :Bugar

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Madhonda skrev:
Jo...för simning är oxå ett bra sätt att hålla sig i trim... om man simmar på lite förstås...!! :)

Så det är inte OK att bara flyta omkring i en bubbelpool med paraplydrinkar alltså ? :va

KIRE

Guest
Flamma77 skrev:
Som jag ser det handlar det om målmedvetenhet och disciplin. Det är lättare att vara målmedveten när man har kunskap.

Har du inte disciplin och målmedvetenhet spelar det ingen roll vilken metod man använder sig av...

För övrigt så är du :Bugar

Nej men utan kunskap är det bara dumt att ha disciplin :)

Förövrigt så är det DU som är :Bugar :klappar

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
TomK skrev:
Så det är inte OK att bara flyta omkring i en bubbelpool med paraplydrinkar alltså ? :va

Jo, för då mår du bättre än om du simmar ihjäl dig för ingenting... Du ökar dessutom din livskvalité och är gladare längre :)
Skulle du dessutom ha en brud som var het på dig så hade du haft det hundra gånger bättre än jag som simmar för att likna Baywatchnördarna :hihi

Man ska äta vad man vill, dricka vad man vill o göra vad fan man vill - DÅ mår man som bäst när man är som mest fri och inte fängslad av sitt utseende ;)

Banta e löjligt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kain skrev:
Hmm
Dessutom så är kaffe inte bra då, det gör så att det produceras insullin (OBS HAR INGET MED SOCKRET ATT GÖRA) villket i sin tur kraftigt reducerar fettförbränningen..

Vad baserar du detta på?

*klippa å klistra*
Många av de kosttillskott som säljs som viktminskningspreparat går ut på att de ska styra om kroppens val av lagring och förbränning. Målet är att lagra mindre och bränna mer av kroppsfettet. Det kan uppnås på många olika sätt, och en av de enklaste och mest effektiva är att inta koffein, då det kan frisätta mer fria fettsyror från fettväven, varvid potentialen att förbränna fett ökar

- Från Fredrik Pauluns hemsida...

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
efter denna kuren är det en självklarhet att koste skall läggas om helt och hållet. Bla mycket mindre skräpmat, mindre fett , färre kolhydrate och sist men inte minst ingen nattätning så som kebaber kl 2 på natten :)

//R

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...