Tillhör du de där religiösa tomtarna som hävdar att livet börjar vid befruktning?
Jag ser inget konstigt i att mamman "har rätt till sin egen kropp" då det inte är ett barn utan ett foster. När det däremot börjar bli ett livsdugligt barn så har inte mamman längre rätt till sin egen kropp utan då krävs att socialstyrelsen godkänner aborten fram till v22.
Kvinnan kan fatta beslutet fram till v18.
Som jämnförelse kan nämnas att man i Holland(edit: tydligen samma i England) inte sätter in insatser för att rädda barn som föds innan v22 eftersom man inte anser att barnet är livsdugligt så tidigt. Barn som föds närmsta veckorna därefter får i en majoritet av fallen livslånga men och handikapp till följd av den allt för tidiga födseln oavsett de medicinska resurser sätts in.
....Så fram till v18 är det inte ett fungerande, livsdugligt barn. Det är fortfarande ett foster. Ytterligare en månad senare finns det rent medicisinsk möjligheten att "rädda" ett barn men då med livslånga men som konsekvens.
Om den medicinska utvecklingen går framåt ser jag inget som förhindrar att reglerna ändras så att gränserna flyttas någon vecka men det skall isåfall vara något som läkare, forskare och den medicinska expertisen skall hjälpas åt att komma fram till, inte nymoralister och religiösa tomtar.
Edit1:
I brist på tid och möjlighet kan du ju bilda dig en uppfattning om hur livsdugliga barnen är i denna ålder.
Hittade en artikel om en studie på 4000 för tidigt födda. Studien gjordes förvisso 1995 men det är ju inte som om vi uppfunnit hjulet sedan Gangstas Paradise och Self Esteem toppade trackslistan...Där framgår att av 138 barn födda v22-23 så överlevde ett men med allvarliga handikapp men även denna överlevare dog innan 6 års ålder.
Siffrorna för v23/24 visar att 26 av 241 överlevde sjukhusvistelsen men endast 3 fyllde 6 år utan handikapp. 19 hade men eller handikapp till följd av den tidiga födseln...
http://www.nuffieldbioethics.org/ne...edicine-background-extremely-premature-babies
Barnet har rätt till sitt liv efter vecka 22 om jag inte minns fel, då anser man att det är ett så långt gånget foster att man förbjuder abort.
Nu tycker jag att det abort kan vara ok ännu längre fram, inget foster skulle klara sig i vecka 22 om det föddes, åtminstone inte utan extrema komplikationer. Redan vid vecka 26 är det stora problem med att fostret klarar sig väl ute, men det förekommer ju.
Kvinnornas rätt till sin kropp överstiger ju självklart fostrets rätt till eget liv eftersom det ännu inte har fått just den rätten...
Edit1:
I brist på tid och möjlighet kan du ju bilda dig en uppfattning om hur livsdugliga barnen är i denna ålder.
Hittade en artikel om en studie på 4000 för tidigt födda. Studien gjordes förvisso 1995 men det är ju inte som om vi uppfunnit hjulet sedan Gangstas Paradise och Self Esteem toppade trackslistan...Där framgår att av 138 barn födda v22-23 så överlevde ett men med allvarliga handikapp men även denna överlevare dog innan 6 års ålder.
Siffrorna för v23/24 visar att 26 av 241 överlevde sjukhusvistelsen men endast 3 fyllde 6 år utan handikapp. 19 hade men eller handikapp till följd av den tidiga födseln...
http://www.nuffieldbioethics.org/ne...edicine-background-extremely-premature-babies
1995 är länge sedan, det har hänt en hel del sedan dess faktiskt.
Norge har v 12 och tillåtet under vissa förutsättningar till v 18. Eller hade för nu har man skärpt lagen lite på tok, men det var lagen t o m 2013.
V 12 är nervsystemet utvecklat nog för att fostret skall känna smärta vid aborten. Sätter du inte mask på krok vid metfiske så skall man ju inte heller göra abort efter v 12.
Det är min uppfattning.
Livsdugligheten är högre idag än den var 1995, det finns inget område det satsas mer på i Sverige än att rädda för tidigt födda barn som är önskade.
Nej lagen säger så. Då är det så. Lagen har alltid rätt.
Jag måste säga att jag tycker det är fruktansvärt hur vissa här sitter och försöker få foster till livlösa saker. En abort är ett oerhört allvarligt ingripande som bara ska utföras i absoluta nödfall.
Tjuvpack("besökande rumäner") är fint men foster ska dödas med en axelryckning? Jag kan inte ta in det. Hur man kan tänka så.
Tillhör du de där religiösa tomtarna som hävdar att livet börjar vid befruktning?
Jag ser inget konstigt i att mamman "har rätt till sin egen kropp" då det inte är ett barn utan ett foster. När det däremot börjar bli ett livsdugligt barn så har inte mamman längre rätt till sin egen kropp utan då krävs att socialstyrelsen godkänner aborten fram till v22.
Det som är jättekonstigt med denna fråga är att just den nuvarande nivån är den perfekta enligt gängse uppfattning. All diskussion om att sänka är fruktansvärd, tydligen.
Korvgubbe skrev:Om den medicinska utvecklingen går framåt ser jag inget som förhindrar att reglerna ändras så att gränserna flyttas någon vecka men det skall isåfall vara något som läkare, forskare och den medicinska expertisen skall hjälpas åt att komma fram till, inte nymoralister och religiösa tomtar.
Lagen är ett demokratiskt fattat beslut. Rättstaten är en förutsättning för civilisation.
Det hela handlar väl om när man anser mänskligt liv skapas?
Hur ställer du dig i djurrättsfrågan? Är du vegan?
Om livet inte börjar vid befruktning, när börjar det då?
Det som är jättekonstigt med denna fråga är att just den nuvarande nivån är den perfekta enligt gängse uppfattning. All diskussion om att sänka är fruktansvärd, tydligen.
Mänskligt liv skrev jag.
Så då kastar jag en halmgubbe på dig och BoSoZuKo. Anser ni självmord vara problemfritt. Jag fattar inte hur ni helt kan skita i det? Är ni inte riktigt mänskliga? Sådär, nu sänkte jag mig till er nivå...
Nu kan jag inte svara för hur "alla" ser på hur diskussionen får eller inte får drivas men jag får väl citera mig själv:
Min åsikt är alltså att gränssättningen inte skall skrivas i sten utan att den skall förhålla sig till ev. framsteg inom medicinen och skötas av expertis på området och inte av moralister...
Mänskligt liv skrev jag.
Jag anser nivån skall sänkas till v 12. Som SD alltså.
Jag anser inte abort vara problemfritt, det kastas mycket halmgubbar här. Jag anser dock aborträtten skall vara fri då alternativet är så mycket värre. Det har testats och innebär fler självmord. Det innebär även dödsfall och allvarliga skador i samband med illegala aborter.
Även en lagstiftning eller allmän hållning i samhället som problematiserar aborter riskerar att skuldbelägga kvinnor som utför abort på ett sätt som är destruktivt och skadligt.
Då är det faktum att 25% av graviditeterna avslutas med abort ett mindre problem.
Så då kastar jag en halmgubbe på dig och BoSoZuKo. Anser ni självmord vara problemfritt. Jag fattar inte hur ni helt kan skita i det? Är ni inte riktigt mänskliga? Sådär, nu sänkte jag mig till er nivå...
Öh, nu tror jag du mixat lite olika grejer och slängde på första bästa.
Vi verkar tycka exakt likadant, vad är det du vill att jag besvarar och varför?
Kallar ni mig för "Ni" eller riktar ni er till flera?
Klart det inte är problemfritt med självmord. En stor skillnad jämfört med barnamord är dock att det är självvalt.
Vilken nivå syftar du på? Jag anser inte abortfrågan vara okomplicerad, vilket faktiskt borde framgå, men att som tex korvgubbe och Sjöstedt tycka att allt är frid och fröjd så länge man följer tidsbestämd gräns är väl om något att göra det lätt för sig i frågan.
Jag tror precis som så mycket annat att det bästa är att jobba förebyggande. Kan ju börja med att sluta anlita strapon-tomtarna i RFSU som utbildare av våra ungdomar i sexfrågor och istället få fram att knulla kan vara gött men förknippat med ansvar och eventuellt stora konsekvenser. Och inget barn bör syssla med.
ps. Det går bra med valfritt smeknamn om du inte orkar få versaler och stavning rätt i namnet Bo Uzi eller likn. Jag är inte så petig.
Ett barn som föds är alltid oskyldigt och alltid värt lika mycket som andra barn oavsett.
Dig och Markus. Det framgår faktiskt.
Jag har ingen aning hur sexualundervisningen fungerar idag. På min tid hade vi koll på hur barn blir till, tror kanske dagens ungdomar vet det också. Ändå får vi oönskade graviditeter i stor mängd. Även i "sexmoralistiska" samhällen förekommer en stor mängd oönskade graviditeter.
Men lycka till. Det är bara att hugga i upplysningsarbetet. Du jan knappast förvänta dig att RFSU skall dansa efter din pipa ju.
För övrigt är inte ett barn för mig en cellklump med några tusen stamceller t ex. Någonstans bör ju gränsen gå, annars blir ju alla aborter per definition illegala. Sedan kan ju du tycka det är bekvämt att inte ta ställning i frågan, men det får ju stå för dig.
Om det är nog alla på detta forum överens.
(Förutom att du och andra förvisso kan revidera ner mäniskovärdet hos rätt många av "Dem(tm)" men det är en annan diskussion)
...och om det är ett hjärta som är det magiska, hur kan du då med gott samvete göra så stor skillnad på mäniskor och djur?
Jag har i flera inlägg skrivit att gränsen knappast är något statiskt utan något som bör justeras med den medicinska utvecklingen. Det bör och skall finnas marginal mellan mammans beslutanderätt och när det över huvud taget är medicinskt möjligt att rädda ett barn.
Min fråga till dig blir varför du så kraftfullt vill begränsa mammans möjlighet att bestämma baserat på din moral snarare än något som har medicinsk och vetenskaplig grund?
V 12 är nervsystemet utvecklat nog för att fostret skall känna smärta vid aborten. Sätter du inte mask på krok vid metfiske så skall man ju inte heller göra abort efter v 12.
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|