Feminism i ett nötskal

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fick ett sådant i förrgår, min släkting Michael har tydligen med sin bil krockat med ett tankfartyg (!!!!!) som var fullastat så han dog. $18,500,000 lämnar han efter sig! :banana

Han var vänlig nog att skicka med länk om det inträffade också: http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/5016532.stm
Det tråkiga är att google translate inte översatte tanker helt rätt:

Fredagen den 26 maj 2006 min klient, hans fru och deras enda dotter
var inblandad i olyckan samtidigt som återvänder från jobbet. Hans bil
kolliderade med ett tankfartyg fullastad med bränsle, bilen fattade
eld och alla passagerare i bilen tyvärr miste livet.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det finns ett gammal hederligt sätt att lösa det där med att inte bli pappa utan sitt medgivande. Det kallas återhållsamhet innan äktenskap. :D

För övrigt, om jag va kille skulle jag då rakt aldrig sätta på en brud utan kondom om jag inte var jäkligt säker på hur jag skulle hantera konsekvenserna. "Hon sa att hon käkade p-piller" öh, ja tro det då om du inte orkar dra på en kådis o sen - skyll dig själv!
Om du vore kille skulle du förmodligen tänka som en kille och därmed vilja sätta på det mesta med bröst.
Sexualdriften går inte välja bort.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Ordet feminism har fått en så negativ klang genom alla "militanta" kvinnor som verkligen hatar män så jag tror att vill man kunna framhäva jämlikhet på ett positivt sätt igen så krävs det att man byter ut ordet feminism mot något helt annat.
För i grund och botten o vad de flesta kvinnor själva anser så betyder ordet feminism att det ska var jämlikt mellan könen...dock är det inte vad som dyker upp i tankarna när man hör feminism. Plus att varför ska ett ord luta mot ett av könen om det är nu jämlikhet som eftersträvas.
Nä..slopa ordet feminism..det har för blandade känslor/klang och kalla det helt enkelt att man är "för jämlikhet"

Last edited:

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Om du vore kille skulle du förmodligen tänka som en kille och därmed vilja sätta på det mesta med bröst.
Sexualdriften går inte välja bort.

O du tror inte att tjejer vill ha sex, måste vara de som du träffat isf?

Själv tycker jag återhållsamhet är trams, men det finns faktiskt de som gör så på riktigt. Poängen är fortfarande att tömmer du i vilken gumma som helst får du skylla dig själv. :fakta

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Själv tycker jag återhållsamhet är trams, men det finns faktiskt de som gör så på riktigt. Poängen är fortfarande att tömmer du i vilken gumma som helst får du skylla dig själv. :fakta

Om du som gumma låter vem som helst tömma i dig får du också skylla dig själv.

Det är viktigt att inte missa det ömsesidiga ansvarstagandet :hihi

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Om du som gumma låter vem som helst tömma i dig får du också skylla dig själv.

Det är viktigt att inte missa det ömsesidiga ansvarstagandet :hihi

Öh, poängen är att hon kanske VILL ha barn... om han inte vill, då får han skylla sig själv ifall han inte skyddar sig. Finns tjejer som kör mer fula trix. Jag tycker naturligtvis att det är FEL. Men ömsesidigt ansvarstagande är ju en utopi. Jag räknar med att hålla koll på mig själv. Jag tror inte att någon annan sköter det åt mig.

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Fascinerande nog verkar allt handla om de vuxna. Om man nu inte vill ha barn, men har klantat till det. Hur tror man då att den människa man ändå varit med att göra känner sig när han/hon får höra att man inte var önskad. Att den biologiska fadern tagit avstånd från sitt agerande? Är det alla vuxnas rättighet att få ha sex hur man önskar men att inte ta ansvar för det om något går snett?

Sen kan man bli "lurad". Har en killkompis vars flickvän sedan ett år tillbaka sa att hon åt p-piller men att det hade visst inte funkat. Barn #1. De skaffade barn #2 efter gemensamt övervägande. Sen hände visst detta igen... av misstag...(I think not twice). Barn #3. Nu visste ju de flesta att denna kvinna inte var särskilt känd för sin tillförlitlighet på andra fronter, men nu lyssnade ju inte killkompisen på det örat, det är därför jag säger "lurad". Man tror vad man vill tro ibland.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Fascinerande nog verkar allt handla om de vuxna. Om man nu inte vill ha barn, men har klantat till det. Hur tror man då att den människa man ändå varit med att göra känner sig när han/hon får höra att man inte var önskad. Att den biologiska fadern tagit avstånd från sitt agerande? Är det alla vuxnas rättighet att få ha sex hur man önskar men att inte ta ansvar för det om något går snett?

Sen kan man bli "lurad". Har en killkompis vars flickvän sedan ett år tillbaka sa att hon åt p-piller men att det hade visst inte funkat. Barn #1. De skaffade barn #2 efter gemensamt övervägande. Sen hände visst detta igen... av misstag...(I think not twice). Barn #3. Nu visste ju de flesta att denna kvinna inte var särskilt känd för sin tillförlitlighet på andra fronter, men nu lyssnade ju inte killkompisen på det örat, det är därför jag säger "lurad". Man tror vad man vill tro ibland.

Är inte det ett argument mot aborträtt överhuvudtaget? En fjärdedel av alla graviditeter avslutas med abort. Det är tydligt att många kvinnor använder aborten som ett slags preventivmedel.

The_Gorilla

Monstret i gadroben
Gick med
13 Jan 2011
Hoj
Yamaha gubbräcer (FZ1)
Det finns ett gammal hederligt sätt att lösa det där med att inte bli pappa utan sitt medgivande. Det kallas återhållsamhet innan äktenskap. :D

För övrigt, om jag va kille skulle jag då rakt aldrig sätta på en brud utan kondom om jag inte var jäkligt säker på hur jag skulle hantera konsekvenserna. "Hon sa att hon käkade p-piller" öh, ja tro det då om du inte orkar dra på en kådis o sen - skyll dig själv!

Jag tycker att vi ska göra situationen jämställd. Förbjud abort utom de fall där det är fara för kvinnans liv. Om män får skylla sig själva så borde kvinnor också få skylla sig själva. Nu är det lika för både män och kvinnor och genusfjantarna borde vara nöjda. :näsblod

Men då hör man att kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp, detta är helt felaktigt då det är staten som bestämmer över hennes kropp. Om kvinnan hade haft rätt att bestämma över sin kropp så hade hon kunnat vara surrogatmamma om hon hade velat. Men det går inte för helt plötsligt så har kvinnor inte rätt att besluta över sin egen kropp. :brinnerup

Den här harangen är inte riktad just till dig Kärringen, jag tar bara ett litet avstamp i din text för det är en vanligt förekommande åsikt när de här frågorna diskuteras. Mediefeminister och politiker gapar ständigt om att män och kvinnor skall behandlas lika med mitt förslag så blir deras dröm verklighet. Sen om folk blir lyckliga eller inte brukar de skita i.

/The Gorilla

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj

Jag tror att tjejer i allmänhet har ungefär lika stor sexdrift som killar i allmänhet, om inte större. Vi har kommit en bit på vägen med kvinnors sexuella frigörande, men tyvärr har vi fortfarande en lång väg att gå.
Det märks inte minst på att det är mindre socialt accepterat för en tjej att uttrycka sin sexlust jämfört med killar. Tjejer brukar behöva dricka sej rejält packade innan de vågar prata om längtan efter sex och närhet.
Vissa påstår att detta är konstgjord "fyllekåthet" men jag tror snarare det är känslor som alltid finns där.
Öh, poängen är att hon kanske VILL ha barn... om han inte vill, då får han skylla sig själv ifall han inte skyddar sig. Finns tjejer som kör mer fula trix. Jag tycker naturligtvis att det är FEL. Men ömsesidigt ansvarstagande är ju en utopi. Jag räknar med att hålla koll på mig själv. Jag tror inte att någon annan sköter det åt mig.
Jag tycker personligen att vi ska försöka frångå synsättet att sex är något man primärt har för att skaffa barn och sekundärt för njutningen, eftersom det är uppenbart att det för det mesta är precis tvärtom.
Därmed tycker jag också det är fel med attityden "skyll dej själv" om killen råkar ligga med fel tjej.
Juridisk abort är en mycket bättre väg att gå.

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Jag tycker att vi ska göra situationen jämställd. Förbjud abort utom de fall där det är fara för kvinnans liv. Om män får skylla sig själva så borde kvinnor också få skylla sig själva. Nu är det lika för både män och kvinnor och genusfjantarna borde vara nöjda. :näsblod

Men då hör man att kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp, detta är helt felaktigt då det är staten som bestämmer över hennes kropp. Om kvinnan hade haft rätt att bestämma över sin kropp så hade hon kunnat vara surrogatmamma om hon hade velat. Men det går inte för helt plötsligt så har kvinnor inte rätt att besluta över sin egen kropp. :brinnerup

Den här harangen är inte riktad just till dig Kärringen, jag tar bara ett litet avstamp i din text för det är en vanligt förekommande åsikt när de här frågorna diskuteras. Mediefeminister och politiker gapar ständigt om att män och kvinnor skall behandlas lika med mitt förslag så blir deras dröm verklighet. Sen om folk blir lyckliga eller inte brukar de skita i.

/The Gorilla

Jag ser din poäng. Min var lite subtilt att man kan bli lurad. Dvs att tjejen faktiskt vill bli gravid. Och då måste man ju som man och potentiell fader, dvs ansvarig för ett liv man själv varit med att skapa ta sitt individuella ansvar. :)

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Jag tror att tjejer i allmänhet har ungefär lika stor sexdrift som killar i allmänhet, om inte större. Vi har kommit en bit på vägen med kvinnors sexuella frigörande, men tyvärr har vi fortfarande en lång väg att gå.
Det märks inte minst på att det är mindre socialt accepterat för en tjej att uttrycka sin sexlust jämfört med killar. Tjejer brukar behöva dricka sej rejält packade innan de vågar prata om längtan efter sex och närhet.
Vissa påstår att detta är konstgjord "fyllekåthet" men jag tror snarare det är känslor som alltid finns där.Jag tycker personligen att vi ska försöka frångå synsättet att sex är något man primärt har för att skaffa barn och sekundärt för njutningen, eftersom det är uppenbart att det för det mesta är precis tvärtom.
Därmed tycker jag också det är fel med attityden "skyll dej själv" om killen råkar ligga med fel tjej.
Juridisk abort är en mycket bättre väg att gå.

Jag ser inget problem med tjejers sexlust där jag lever. Jag är dessutom äldre än du och jag har inte sett några problem där heller. Det enda jag kan köpa är att man inte får "knulla runt", att det är tabu bland iaf äldre tjejer. Men att bejaka sin sexlust i andra fall känner jag inte till att man inte skulle få eller att killar inte skulle gilla!??! Tvärtom. Jag är förvånad över hur många yngre killar som gillar äldre tjejer o knappast för deras trångsynthet...

Vad gäller barnen.... Javisst om syftet är att vuxna är egoister och inte tar ansvar såvisst. Knulla på du. Men som dagens system ser ut så kommer du få pynta. Och det är inte min åsikt utan ett konstaterande.

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Vad gäller barnen.... Javisst om syftet är att vuxna är egoister och inte tar ansvar såvisst. Knulla på du. Men som dagens system ser ut så kommer du få pynta. Och det är inte min åsikt utan ett konstaterande.
Tycker du själv att det är rimligt att en människa tvingas till juridiskt ansvar över ett barn, när syftet aldrig var att skapa ett barn utan enbart ha skojsex?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ser din poäng. Min var lite subtilt att man kan bli lurad. Dvs att tjejen faktiskt vill bli gravid. Och då måste man ju som man och potentiell fader, dvs ansvarig för ett liv man själv varit med att skapa ta sitt individuella ansvar. :)

Ja, för det vore ju helt otänkbart att kvinnan på egen hand ska få ta ansvar själv för sina handlingar?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Är inte det ett argument mot aborträtt överhuvudtaget? En fjärdedel av alla graviditeter avslutas med abort. Det är tydligt att många kvinnor använder aborten som ett slags preventivmedel.

Nu vet ju inte jag din källa till detta men det låter ju helt sjukt! Har folk inga samveten?

Rätt till sin egen kropp? Har inte det lilla barnet rätt till sitt eget liv då?

Som Markus skrev för några år sedan: Stoppa inte in kuk i fitta om du inte är beredd att ta konsekvenserna! (typ)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tycker du själv att det är rimligt att en människa tvingas till juridiskt ansvar över ett barn, när syftet aldrig var att skapa ett barn utan enbart ha skojsex?

Jag tycker att det är fullständigt rimligt. Vem ska annars ta ansvaret, staten? Nej, har man en funktionsduglig penis som skjuter skarpt så får man fan och se till att sikta ordentligt med den om man inte kan ta konsekvenserna.
Visst finns det män som har blivit "lurade" av kvinnfolket, säkerligen många, men ändå så ser jag inte hur det skulle vara ett rimligt alternativ att låta de övriga kvinnorna bli lidande för den skull. Det kostar inte gratis att ha barn och eftersom det allt som oftast finns två föräldrar i ekvationen så bör således också två betala för notan.
Då stör jag mig betydligt mer på det markant högre domstolsvärdet ordet mamma har i dag. En pappa ligger i underläge direkt vid rättstvist och den ojämställda könsfördelningen är fan så mycket viktigare än kvinnors rätt till vissa arbetspositioner mm. Ska man rätta till en skev könsfördelning så ska man börja där tycker jag, där det faktiskt spelar roll på riktigt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu vet ju inte jag din källa till detta men det låter ju helt sjukt! Har folk inga samveten?

Som Markus skrev för några år sedan: Stoppa inte in kuk i fitta om du inte är beredd att ta konsekvenserna! (typ)

Barnet har rätt till sitt liv efter vecka 22 om jag inte minns fel, då anser man att det är ett så långt gånget foster att man förbjuder abort.
Nu tycker jag att det abort kan vara ok ännu längre fram, inget foster skulle klara sig i vecka 22 om det föddes, åtminstone inte utan extrema komplikationer. Redan vid vecka 26 är det stora problem med att fostret klarar sig väl ute, men det förekommer ju.
Kvinnornas rätt till sin kropp överstiger ju självklart fostrets rätt till eget liv eftersom det ännu inte har fått just den rätten...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Tillhör du de där religiösa tomtarna som hävdar att livet börjar vid befruktning?
Jag ser inget konstigt i att mamman "har rätt till sin egen kropp" då det inte är ett barn utan ett foster. När det däremot börjar bli ett livsdugligt barn så har inte mamman längre rätt till sin egen kropp utan då krävs att socialstyrelsen godkänner aborten fram till v22.

Kvinnan kan fatta beslutet fram till v18.
Som jämnförelse kan nämnas att man i Holland(edit: tydligen samma i England) inte sätter in insatser för att rädda barn som föds innan v22 eftersom man inte anser att barnet är livsdugligt så tidigt. Barn som föds närmsta veckorna därefter får i en majoritet av fallen livslånga men och handikapp till följd av den allt för tidiga födseln oavsett de medicinska resurser sätts in.

....Så fram till v18 är det inte ett fungerande, livsdugligt barn. Det är fortfarande ett foster. Ytterligare en månad senare finns det rent medicisinsk möjligheten att "rädda" ett barn men då med livslånga men som konsekvens.

Om den medicinska utvecklingen går framåt ser jag inget som förhindrar att reglerna ändras så att gränserna flyttas någon vecka men det skall isåfall vara något som läkare, forskare och den medicinska expertisen skall hjälpas åt att komma fram till, inte nymoralister och religiösa tomtar.

Edit1:
I brist på tid och möjlighet kan du ju bilda dig en uppfattning om hur livsdugliga barnen är i denna ålder.

Hittade en artikel om en studie på 4000 för tidigt födda. Studien gjordes förvisso 1995 men det är ju inte som om vi uppfunnit hjulet sedan Gangstas Paradise och Self Esteem toppade trackslistan...Där framgår att av 138 barn födda v22-23 så överlevde ett men med allvarliga handikapp men även denna överlevare dog innan 6 års ålder.

Siffrorna för v23/24 visar att 26 av 241 överlevde sjukhusvistelsen men endast 3 fyllde 6 år utan handikapp. 19 hade men eller handikapp till följd av den tidiga födseln...

http://www.nuffieldbioethics.org/ne...edicine-background-extremely-premature-babies

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...