Feminism i ett nötskal

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag vill sänka veckorna och ändra inställning eftersom så många uppenbarligen gör abort för lättvindigt.

Tror du på allvar folk skulle knulla mindre för att gränsen för fri abort skulle sänkas? :va
Finns det något land eller delstat i världen där knullandet varit kopplat till abortgränser?

Bör inte medicin och synen på liv styra abortgränsen och knullandet får man väl försöka komma till rätta med på annat sätt om man nu är av åsikten att det knullas för mycket.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
"Förgrening och koppling av nervcellerna
Från ungefär 20:e fosterveckan börjar nervcellerna att förgrena sig och så småningom uppkommer dendriter och synapser. Den s k subplattan bildas under hjärnbarken varigenom nerver från hjärnstam och ryggmärg kopplas upp till hjärnbarken. Dessa kopplingar börjar bli funktionsdugliga omkring den 5:e graviditetsmånaden och utgör en förutsättning för att
exempelvis syn-, hörsel-, känsel- och smärtsignaler ska kunna upplevas.
"
http://www.karolinska.se/upload/Webbsektionen/Tema Hjärna/Hjärnans utveckling.pdf

Jag vill minnas att norsk abortlagstiftning var baserat på vad jag skrev. Men det är kanske att hjärtat börjar slå som är motivet?

De flesta länder i Europa har vecka 12.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Tror du på allvar folk skulle knulla mindre för att gränsen för fri abort skulle sänkas? :va
Finns det något land eller delstat i världen där knullandet varit kopplat till abortgränser?

Bör inte medicin och synen på liv styra abortgränsen och knullandet får man väl försöka komma till rätta med på annat sätt om man nu är av åsikten att det knullas för mycket.

Skriver jag verkligen att jag vill ändra inställning genom att sänka antalet veckor? Nej.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Tror ni att det är många som rycker på axlarna när de gjort en abort?

Jag gjorde en 17-årig kompis sällskap när jag själv var i samma ålder.
Hon var inte något annat än rädd och förtvivlad. Hon pratade länge om vad "barnet" skulle gjort och hur det skulle sett om hon inte tagit bort det. Förmodligen tänker hon på det än idag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tror du på allvar folk skulle knulla mindre för att gränsen för fri abort skulle sänkas? :va.

Marginellt, men nog finns det (främst killar) som tycker att abort är ett fullgott preventivmedel. Jag hade själv en sådan kompis i tonåren, och inte hade han tid att följa med på aborten heller - men hans mamma gjorde det. :3freak
Mötte tjejen på Hornbach förra hösten med magen i vädret, kändes bra, lite krystat dock.

Men visst, det är nog marginellt, eller inte, jag vet inte vad Sveriges enormt höga aborttal beror på faktiskt, eller jo det vet jag, uppmuntran till ansvarslöshet och kravlöshet från samhället är i alla gånger starkt bidragande.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tror ni att det är många som rycker på axlarna när de gjort en abort?

Jag gjorde en 17-årig kompis sällskap när jag själv var i samma ålder.
Hon var inte något annat än rädd och förtvivlad. Hon pratade länge om vad "barnet" skulle gjort och hur det skulle sett om hon inte tagit bort det. Förmodligen tänker hon på det än idag.

Varför födde hon inte?

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Varför födde hon inte?

Jag kan faktiskt inte svara på det. Förmodligen var fel person far. Hon gick på gymnasiet och hade inga bra förutsättningar för att kunna försörja sig och barnet.

Hon vågade inte ens prata med sina föräldrar så de visste inget.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag kan faktiskt inte svara på det.

Frågade du inte? Resonerade hon inte om sina möjligheter med någon?

Borde inte samhället istället för att endast uppmuntra till fritt "allt" uppmuntra att hjälpa folk ta hand om barn?

Det är värst vad barn anses vara problematiskt, hoppas alla som har barn inte tycker så om sina egna i alla fall.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Marginellt, men nog finns det (främst killar) som tycker att abort är ett fullgott preventivmedel. Jag hade själv en sådan kompis i tonåren, och inte hade han tid att följa med på aborten heller - men hans mamma gjorde det. :3freak
Mötte tjejen på Hornbach förra hösten med magen i vädret, kändes bra, lite krystat dock.

Men visst, det är nog marginellt, eller inte, jag vet inte vad Sveriges enormt höga aborttal beror på faktiskt, eller jo det vet jag, uppmuntran till ansvarslöshet och kravlöshet från samhället är i alla gånger starkt bidragande.

Det är ju frågan det. Vi har även en väldigt hög förvärvsfrekvens hos kvinnor. Det är nog snarare orsaken, eller att det har gemensam orsak.

Japan har ju högre aborttal än Sverige. Tycker du japansk uppfostran verkar präglas av ansvarslöshet och kravlöshet?? Det är i alla fall inte min bild.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Frågade du inte? Resonerade hon inte om sina möjligheter med någon?

Borde inte samhället istället för att endast uppmuntra till fritt "allt" uppmuntra att hjälpa folk ta hand om barn?

Det är värst vad barn anses vara problematiskt, hoppas alla som har barn inte tycker så om sina egna i alla fall.

Jag var lika gammal som henne. Det jag gjorde var att försöka få henne att prata med sina föräldrar, vilket hon vägrade. Hon var på ungdomsmottagningen. De bokade aborten åt henne. Vad de pratade om vet jag inte.
För mig var allt väldigt främmande. Jag visste inte vad man borde göra eller säga. Att det finns en halvkass sexualundervisning i skolan innebar inte att någon pratat om vad som var lämpligt att göra i en sådan situation.

Jag följde med henne överallt. Hon behövde inte göra något ensam.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är ju frågan det. Vi har även en väldigt hög förvärvsfrekvens hos kvinnor. Det är nog snarare orsaken, eller att det har gemensam orsak.

Japan har ju högre aborttal än Sverige. Tycker du japansk uppfostran verkar präglas av ansvarslöshet och kravlöshet?? Det är i alla fall inte min bild.

Förvärvsfrekvens som i att vi köper många eller att de förvärvsarbetar? ;)
Om priset vi betalar för att "kvinnor kan" är enorma aborttal med förmodad psykisk följande ohälsa och annat skit så är jag ännu mindre övertygad om feminismens förträfflighet.

Vad gäller Japan är det ett så otrolig annorlunda samhälle på så många punkter att jag tror det är svårt att göra några jämförelser över huvud taget, vi får nog hålla oss i väst.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Ändå vill du dräpa barnet innan det får chansen att komma ut till den riktiga världen? Med en godtycklig datumgräns ändrar du din uppfattning radikalt?

Det krävs ju en datumgräns för vad som är en legal abort och en illegal. Eller någon annan definition, men jag kommer inte på någon annan som är bättre.

Varför är du så snabb att sätta dig till doms över andra mäniskor?

Du har ju samma fenomen vid hastighetsbegränsning. Helt plötsligt blev det livsfarligt bara för att man körde 91 istället för 89 då det var helsäkert? Gränsvärden för kemikalier?

Skilj på juridik och moral.

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det krävs ju en datumgräns för vad som är en legal abort och en illegal. Eller någon annan definition, men jag kommer inte på någon annan som är bättre.

Varför är du så snabb att sätta dig till doms över andra mäniskor?

Du har ju samma fenomen vid hastighetsbegränsning. Helt plötsligt blev det livsfarligt bara för att man körde 91 istället för 89 då det var helsäkert? Gränsvärden för kemikalier?

Skilj på juridik och moral.

Till doms över andra människor? Hur då? Det är väl den som ger sig rätten att döma ett foster till döden som verkligen sätter sig till doms över något.

Eftersom jag indirekt och direkt blir anklagad för överdrivet moraliserande så är det ju intressant att höra vad den som tycker det har för moraliska aspekter istället för att gömma sig bakom en datumgräns. En person kan väl inte ha diametralt motsatta ståndpunkter pga en datumgräns? Nu låter ni precis som Jonas Sjöstedt. Såg du inte klippet Markus postade?

För andra gången i klartext: Jag hävdar inte att det är en enkel fråga. Det är väl snarare den som sätter en datumgräns som lag utan vidare förklaringar varför som gör det.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Till doms över andra människor? Hur då? Det är väl den som ger sig rätten att döma ett foster till döden som verkligen sätter sig till doms över något.

Eftersom jag indirekt och direkt blir anklagad för överdrivet moraliserande så är det ju intressant att höra vad den som tycker det har för moraliska aspekter istället för att gömma sig bakom en datumgräns. En person kan väl inte ha diametralt motsatta ståndpunkter pga en datumgräns? Nu låter ni precis som Jonas Sjöstedt. Såg du inte klippet Markus postade?

För andra gången i klartext: Jag hävdar inte att det är en enkel fråga. Det är väl snarare den som sätter en datumgräns som lag utan vidare förklaringar varför som gör det.

Till doms över människor? Kallar man legal abort för barnamord så känner i alla fall jag en anstrykning av dömande moralism.

Ah. Datumgränsen gör det lagligt och nej jag sätter mig inte (eller sällan) till doms över folk jag inte känner som håller sig till lagen.

Jag hävdar att det måste vara en enkel fråga att skilja legalt och illegalt beteende. Jag fattar inte ditt problem med det? Hur fan tror du en rättstat fungerar egentligen? Att domare sitter och tycker om saker och ting... ej, det där var en jävligt onödig abort. Hon åker i finkan?

Jag gillar inte det faktum att abort används som preventivmedel, men det är ju i så fall folk jag känner jag kan bli indignerad på.

Det som är legalt är legalt. Skall man reta sig på legala grejer är ju t ex de som arbetar för tobaksindustrin en bättre måltavla. Eller de som tar upp fulolja i Kanada. Eller de som designar trampminor. De som använder mjukgjord PVC i leksaker.

Man kan fråga sig varför de gör som de gör men... man vet ju inte omständigheterna, eller hur?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
En fråga jag spontant ställer mig är varför högermänniskor blir så upprörda över aborter.:va

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Till doms över människor? Kallar man legal abort för barnamord så känner i alla fall jag en anstrykning av dömande moralism.

Datumgränsen gör det lagligt och nej jag sätter mig inte (eller sällan) till doms över folk jag inte känner som håller sig till lagen.

Legal i Sverige ja. Illegal i andra länder. Är det vad som är legalt eller inte som bestämmer om man ska tycka något är fel? Du dödar något som småningom med stor säkerhet kommer bli ett friskt barn. Är vi överens om det?

Jag tycker du motsäger dig själv med tex hastighetsexemplet. Du tycker ju själv att det inte är den exakta juridiska gränsen som bestämmer vad som är moraliskt riktigt. Så även i exemplen om olja och vapen. Jag håller förstås med dig. Men samtidigt har du med ordet legalt som ett slagträ i stycket jag citerar och hävdar att du sällan sätter dig till doms över människor som håller sig till lagen. Om någon kör 95km/h och halkar av vägen då?

Var går din moraliska gräns(ungefärligt nu då) där du faktiskt tycker att en mamma betett sig illa? Självklart måste finnas en juridisk gräns för domstolar men nu pratar vi om dig eftersom du pratar om mitt dömande. För nog måste du väl ha moraliska synpunkter på saker och ting?

Nå, den som vill göra abort i 25:e veckan, den som vill påskynda förlossningen i vecka 37 och sedan döda barnet när det kommer ut, den som runkar bort spermierna? Nånstans i en flytande skala måste väl även du ha en gräns där du faktiskt känner att det är dags att sätta ner foten?

Att kalla mig dömande är ett enkelt sätt att slippa tycka nåt själv. Precis som den juridiska datumgränsen. Den vill du ju sänka till 12 veckor. Du har ju väldigt starka åsikter om att sänka den men samtidigt viftar du bort den som något som behövs i en rättsstat. Precis som SD är ju då du den dömande som förnekar kvinnor rätten till sin kropp enligt Jonas Sjöstedt. Ändå använder du samma retorik mot mig trots att jag inte ens har nämnt någon legal gräns. Då är jag inte ens särskilt säker på att jag vill ha 12 veckors gräns. Så att utrymme finns för tex våldtagna och liknande. Ska de inte få utföra aborten i v 13 då? Ibland tar det ju förvånansvärt lång tid innan man ens upptäcker en graviditet.

Precis som du skriver så håller jag med om att saker ska bedömas utifrån sina specifika omständigheter men om en fjärdedel av alla graviditeter slutar med abort så måste något vara allvarligt fel med folks samveten och moral. Det kan jag stå för och är det enda "dömande" jag har skrivit om det nu är det. Jag tycker mer det är ett konstaterande men jag står naturligtvis för det.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är tydligt att många kvinnor använder aborten som ett slags preventivmedel.

Jag vågar påstå att det är 0% som använder abort som preventivmedel.
Om 25% av alla kvinnor haft en abort under hela sitt liv, så är det ingen hög siffra.

Ovanligt många som var religiösa helt plötsligt.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
En fråga jag spontant ställer mig är varför högermänniskor blir så upprörda över aborter.:va

De kanske har mer kärlek inneboende än vänstermänniskor? Utpräglade vänstermänniskor framstår för mig oftast som elaka och avundsjuka. Liberaler som egoistiska och lata. Jag har också ställt mig frågan med tillägget varför feminister och andra vänstermänniskor inte vill att barnen ska födas och tycker att kvinnans/parets rätt till ett problemfri enkel vardag där JAG är i centrum är viktigare än ett barns rätt till sitt liv.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen