Feminism i ett nötskal

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
De kanske har mer kärlek inneboende än vänstermänniskor? Utpräglade vänstermänniskor framstår för mig oftast som elaka och avundsjuka. Liberaler som egoistiska och lata. Jag har också ställt mig frågan med tillägget varför feminister och andra vänstermänniskor inte vill att barnen ska födas och tycker att kvinnans/parets rätt till ett problemfri enkel vardag där JAG är i centrum är viktigare än ett barns rätt till sitt liv.

Ja, det är ju fritt att tro vad man vill....

Men feminister är roliga, kvinnan skall ha rätten till sin kropp och självklart ha möjligheten till att avsluta en graviditet.

Men sälja kroppen, nej du det är rakt inte ok, så mycket rätt till den skall hon minsann inte ha.:rofl

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, "att ha rätt till sin kropp" är så ihåligt att man skulle kunna tro att det endast används i svensk feministdebatt.

En sak som är jävligt upprörande på samma tema är att kvinnor som missbrukar under graviditeten är i sin fulla rätt att göra det. Only in Sweden!

Kan någon människa på hela jorden motivera varför man har rätt att missbruka under sin graviditet? :3freak

http://www.stat-inst.se/publikation...s/9-2012-gravida-missbrukare-inom-lvm-varden/

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vadå fått den rätten? För att någon domstol tycker det? Återigen, vad har det med saken att göra om fostret hade klarat sig på egen hand? En femåring klarar sig inte heller på egen hand. Knappt en 18-åring gör det.

Ehh, jag hoppas att du förstod vad jag menade med att klara sig på egen hand och att du bara spelar dum just nu :va
Och ja, vi har en lag att luta oss tillbaka på. Skönt det, vore jobbigt med ett laglöst samhälle helt ärligt.

I mina ögon, och många andras uppenbarligen, är det inte ett liv i det skedet.
Och frågar du just mig så har hela livsfrågan alldeles för stor inverkan på det mesta, ett liv värderas alldeles för högt. Just därför som jag misstänker att vi inte har dödsstraff, något jag tycker är synd.
Sistnämnda verkar tyvärr inte alla hålla med om men religionen har väl fortfarande ett grepp om mångas sinne i grund och botten...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, "att ha rätt till sin kropp" är så ihåligt att man skulle kunna tro att det endast används i svensk feministdebatt.

En sak som är jävligt upprörande på samma tema är att kvinnor som missbrukar under graviditeten är i sin fulla rätt att göra det. Only in Sweden!

Kan någon människa på hela jorden motivera varför man har rätt att missbruka under sin graviditet? :3freak

http://www.stat-inst.se/publikation...s/9-2012-gravida-missbrukare-inom-lvm-varden/

Lagboken visar tydligt att kvinnor är viljelösa offer oförmögna att ta ansvar för sina egna handlingar.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
En fråga jag spontant ställer mig är varför högermänniskor blir så upprörda över aborter.:va

Är de? Det är inget jag känner igen. Religiösa kan ju uppvisa tendenser att vilja begränsa människors privata val, men att det skulle vara ett högerfenomen känner jag inte igen.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Du är ju också för barnamord eller är du för ett totalförbud mot aborter?! :va

Embryo-mord! :smasha

Nej, självklart är det att dra det till sin spets att kalla det för det. Allt för att provocera dig och jag konstaterar att du fortfarande är lika gravallvarlig. ;)

Men rent generellt måste antalet aborter minska. Om det sker genom att samhället ifrågasätter mer och i så fall blir "dömande" så får det vara så. Man kanske även kan låta patienten bekosta aborten själv och genomföra bättre utbildning om knullkonsekvenser redan tidigt. Det ska inte vara någon enkel utväg att ta till hur som helst. Hur många tänkta aborter som aldrig genomfördes tror du ångras? Där kvinnan istället fött fram barnet. Jag skulle tippa på noll. Det hade ju varit bra att framhäva i utbildningen och vid konsultation vid ev abort också.

Om du ser det som moraliserande så kanske du har rätt. Jag tycker absolut att det är låg moral att använda aborten om inte situationen är väldigt komplicerad. Men mest stör jag mig på hur samvetslösa folk verkar vara. Självklart blir en del, precis som jag hade blivit, ledsna och inser allvaret. Man får väl hoppas att de lär sig av det. Men de flesta tror jag bara skiter i det helt enkelt. Annars hade det aldrig varit så hög andel aborter.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Ehh, jag hoppas att du förstod vad jag menade med att klara sig på egen hand och att du bara spelar dum just nu :va
Och ja, vi har en lag att luta oss tillbaka på. Skönt det, vore jobbigt med ett laglöst samhälle helt ärligt.

I mina ögon, och många andras uppenbarligen, är det inte ett liv i det skedet.
Och frågar du just mig så har hela livsfrågan alldeles för stor inverkan på det mesta, ett liv värderas alldeles för högt. Just därför som jag misstänker att vi inte har dödsstraff, något jag tycker är synd.
Sistnämnda verkar tyvärr inte alla hålla med om men religionen har väl fortfarande ett grepp om mångas sinne i grund och botten...

Jag förstår. Annars hade vi fått mörda en hel generation. (90-talister)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Nej, självklart är det att dra det till sin spets att kalla det för det. Allt för att provocera dig och jag konstaterar att du fortfarande är lika gravallvarlig. ;)

Men rent generellt måste antalet aborter minska. Om det sker genom att samhället ifrågasätter mer och i så fall blir "dömande" så får det vara så. .

Finns det några länder där hårda abortregler har minskat antalet oönskade graviditeter?

Jag tror abortgränser har föga effekt på knullandet. Att försöka använda abortgränser som någon form av signalpolitik där gränserna sätts efter moral och för att "skicka signaler" är för mig inget annat än godtycke, något som du anklagade mig för att förespråka. Jag förespråkar en gränsdragning som skall ha medicinsk och vetenskaplig grund och skall avgöras av expertis på området och inte moraliserande politiker.
Sen kan man givetvis diskutera om det skall vara vecka 12, för hjärtslag är liv och liv är magiskt, eller om det skall vara kopplat till saker som bl.a. jag anser vara mer kopplat till det mänskliga, nämligen när nerver och hjärnfunktioner börjat utvecklas så sinnen och sådant faktiskt finns på plats som förvandlar cellklumpen med hjärta till att faktiskt vara något som liknar en människa..

Är man inte för abortgräns vid vecka 0 så är det ju bara en definitionsfråga om när man anser att gränsen går mellan att "avlägsna ett embryo" och "mörda ett barn". Tror ingen i tråden förespråkar barnamord. Frågan blir då när man anser att embryot börjar bli ett barn.

Du angerp mig oxå i klassiskt halmgubbemaner och pratade om att det räcker med en natts marginal, jag har i FLERA inlägg skrivit att det är bra att det är flera VECKORS marginal från det att mammans fria rätt upphör och den punkt då embryot börjat närma sig att bli ett livsdugligt barn.

Personligen anser jag att man har bättre framgång med utbildning och information, inte att tro att minskade gränser påverkar någon.

Läs gärna denna artikel i läkartidningen, där nämns bl.a. baksidan med restrektioner gällande abort:
"I ett globalt perspektiv är osäkra aborter en av de största orsakerna till kvinnors sjuklighet och död."

http://www.lakartidningen.se/Klinik.../2013/09/Sverige-har-Nordens-hogsta-aborttal/

(90% av aborterna avslutas innan v12)
http://www.lakartidningen.se/Klinik.../2013/09/Nollvision-for-aborter-ar-inget-mal/

Där diskuterar man snarare kring information och att uppmuntra användningen av preventivmedel.
För folk kommer fortsätta att knulla. Det är väl få saker som bevisats gång på gång i alla världens länder och genom alla årtusenden. Att begränsa aborträtten skapar bara mer risker och mer lidande.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Är de? Det är inget jag känner igen. Religiösa kan ju uppvisa tendenser att vilja begränsa människors privata val, men att det skulle vara ett högerfenomen känner jag inte igen.

Nja, religiösa är emot aborter av just religiösa anledningar.

Men dom är snarare för privata val.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Men rent generellt måste antalet aborter minska. Om det sker genom att samhället ifrågasätter mer och i så fall blir "dömande" så får det vara så. Man kanske även kan låta patienten bekosta aborten själv och genomföra bättre utbildning om knullkonsekvenser redan tidigt. Det ska inte vara någon enkel utväg att ta till hur som helst. Hur många tänkta aborter som aldrig genomfördes tror du ångras? Där kvinnan istället fött fram barnet. Jag skulle tippa på noll. Det hade ju varit bra att framhäva i utbildningen och vid konsultation vid ev abort också.

Om du ser det som moraliserande så kanske du har rätt. Jag tycker absolut att det är låg moral att använda aborten om inte situationen är väldigt komplicerad. Men mest stör jag mig på hur samvetslösa folk verkar vara. Självklart blir en del, precis som jag hade blivit, ledsna och inser allvaret. Man får väl hoppas att de lär sig av det. Men de flesta tror jag bara skiter i det helt enkelt. Annars hade det aldrig varit så hög andel aborter.

Varför måste aborter minska?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Varför måste aborter minska?

Eftersom du fiskar efter moralorsaken(som förövrigt är självklar för alla med samvete och nån slags moral i sig) så ska du få en annan. Vad tror du det kostar att använda aborter som preventivmetod? Ett genomsnittligt barn är ju även en plusaffär för samhället trots alla bidrag osv.

Enligt det här närmare 40000 aborter under 2012:

http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2012oktober/fortsattminskningavtonarsaborter

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Finns det några länder där hårda abortregler har minskat antalet oönskade graviditeter?

Det vet jag inte. Gör det säkert. Men det var ju inget jag skrev i föregående inlägg, eller hur?

Jag tror abortgränser har föga effekt på knullandet.

Och vem har hävdat det

Personligen anser jag att man har bättre framgång med utbildning och information, inte att tro att minskade gränser påverkar någon.

Var det inte vad jag skrev?

Du angerp mig oxå i klassiskt halmgubbemaner och pratade om att det räcker med en natts marginal, jag har i FLERA inlägg skrivit att det är bra att det är flera VECKORS marginal från det att mammans fria rätt upphör och den punkt då embryot börjat närma sig att bli ett livsdugligt barn.

Va? Jag har för mig att jag frågade om du tycker det är fel ena dagen och rätt nästa dag, typ. Det är väl inget halmgubbemanér. Du ska få heta halmgubbe hädanefter för din fantastiska förmåga att inte stå för vad du tycker och istället skylla på Mollgan. Tack för det! :D

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Eftersom du fiskar efter moralorsaken(som förövrigt är självklar för alla med samvete och nån slags moral i sig) så ska du få en annan. Vad tror du det kostar att använda aborter som preventivmetod? Ett genomsnittligt barn är ju även en plusaffär för samhället trots alla bidrag osv.

Enligt det här närmare 40000 aborter under 2012:

http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2012oktober/fortsattminskningavtonarsaborter

Nej, det var en uppriktig undran.

Men då kan man ju ta betalt istället, så problemet löst.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag har faktiskt funderat på samma sak som Skägget. Och du är klok nog att förstå att det blir LITE av en generalisering här. Men visst ser det ut som en trend att när det blåser mer "högervindar" så ökar ofta abortmotsåndet. Ta Norge som nu fick in FrP i regeringen och vips så var man på abortreglerna efter att ha haft relativt liberala regler sedan 70-talet. Och i Sverige för deras systerparti samma politik.
Du kan ju även se vilka det är som brinner för frågan om abort i USA.

Inget bevis och det finns säkert någon som orkar kolla mer men visst har även jag intrycket av att begränsad abort verkar vara en högerfråga även om jag inte kan fatta varför...

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag har faktiskt funderat på samma sak som Skägget. Och du är klok nog att förstå att det blir LITE av en generalisering här. Men visst ser det ut som en trend att när det blåser mer "högervindar" så ökar ofta abortmotsåndet. Ta Norge som nu fick in FrP i regeringen och vips så var man på abortreglerna efter att ha haft relativt liberala regler sedan 70-talet. Och i Sverige för deras systerparti samma politik.
Du kan ju även se vilka det är som brinner för frågan om abort i USA.

Inget bevis och det finns säkert någon som orkar kolla mer men visst har även jag intrycket av att begränsad abort verkar vara en högerfråga även om jag inte kan fatta varför...

Men är då dessa partier speciellt höger? Jag ser dom inte som någon extremhöger. De är ett misch-masch av både höger och vänster.

De har ofta en mer extrem hållning i familjepolitik och i fråga om nationen. I mycket annan politik, som ekonomisk, är de vänster.

Jag hamnar oftast helt i motsats då jag mestadels är tämligen vänster i värdefrågor och sociala frågor men höger i ekonomisk politik.

Jag är höger, blir oftast beskylld för att vara högerman. Så det är lite förvirrande kan jag tycka.

Värdekonservativa är ofta mot abort och för dödsstraff. Liberaler ofta för fri abort och mot dödsstraff.

Jag är uppväxt med en politisk debatt där det inte fanns ett större borgarsvin och högerspöke än en klassisk liberal. :va

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Men är då dessa partier speciellt höger? Jag ser dom inte som någon extremhöger. De är ett misch-masch av både höger och vänster.

De har ofta en mer extrem hållning i familjepolitik och i fråga om nationen. I mycket annan politik, som ekonomisk, är de vänster.

Värdekonservativa är ofta mot abort och för dödsstraff. Liberaler ofta för fri abort och mot dödsstraff.

En viss indikation om var man ska placera dem på en, ibland förlegad, vänster-höger skala kan ju vara att se vem de normalt regerar/samarbetar med. Finns nog få vänsterpartier som har närmare samarbete med de populistiska partierna som värnar om allas vår kultur, moral och trygghet. Ibland finns det ju en viss sanning i "visa mig dina vänner och jag ska säga vem du är!"

Men som du själv påpekar, vilket var min poäng, så är ofta konservativa partier ofta mot abort, ibland när man har lite religiösa undertoner, eftersom allt liv är heligt. ("Allt" brukar dock exkludera den gravida kvinnan eller dömda brottslingen.)

Jag påstår dock inte att detta är en sanning, utan kan vara som jag har fått om bakfoten, och jag fattar som sagt inte varför aborter är så känsliga för dessa individer eftersom högern i så många andra frågor förespråkar personlig frihet och är emot statlig inblandning.

Själv anser jag mig vara humanist men brukar kallas allt från kommunist till kommunist...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati