Det lät som ett ganska dåligt förslag. På vilket sätt gynnas kvinnor av att män tjänar mindre? Det låter ju som ren illvilja bara.
Detta Rike vilar på avundsjuka, don't underskatta it.
Det lät som ett ganska dåligt förslag. På vilket sätt gynnas kvinnor av att män tjänar mindre? Det låter ju som ren illvilja bara.
Tja vem vet, kanske är det för att tjejer är kassa på att löneförhandla som tjänster inom vård/sjuk/barnomsorg blivit låglöneyrken... männen har krävt mer betalt och man har istället anställt kvinnor. Rätt förståeligt, så skulle nog de flesta arbetsgivare göra, men jag tycker ändå inte att det är rätt.
Och igen, i det här fallet handlar det inte om att kvinnorna har sämre betalt än männen, det handlar om att vissa områden behöver ett lönelyft, oavsett om den anställde är man eller kvinna. Där måste väl de allra flesta vara överens ändå?
Och jag har aldrig hört nåt annat bra sätt att få detta att hända, det var därför jag fastnade för det här konkreta förslaget.
Fast nu handlar det inte om att särbehandla kvinnor, det är kvotering det du pratar om, det här handlar om att få upp status och lön för typiska låglöneyrken (där kvinnor råkar vara överrepresenterade).
Om kvinnor generellt är kassa på att löneförhandla så är det väl en ännu bättre ide att reglera det statligt för att undvika utnyttjan av denna svaghet, som i sin tur leder till lönedump i typiska kvinnoyrken?
Eller ska tjejer skylla sig själva för de är så dåliga på att löneförhandla? De kanske har andra egenskaper än förhandlingskills, egenskaper som passar bättre när man jobbar som sjuksyrra? Men då får man liksom köpa att man får sämre lön?
Nej, det är fel.
Det handlade om att yrken sjunker i anseende och lönenivå när de blir kvinnodominerade,
Det har ingenting med kvotering att göra.
Det är ingalunda statens jobb att tvinga folk att ta bättre jobb eller att löneförhandla åt halva befolkningen.
Är man dålig på att löneförhandla, så får man skylla sig själv eller skaffa hjälp.
Vilka kvinnliga egenskaper skulle innebära att man blir en bättre sjuksyrra?
Jag ser det som det vanliga "någonannansfeltänket".
Min erfarenhet är att kvinnor inte söker chefsjobben och därför inte heller får dem.
När de väl får ett jobb, så är de odugliga på att löneförhandla.
Det är en intern fråga för kvinnorättsrörelsen, inget att gnälla om.
Jag tror inte diskussionen handlar om chefsjobb. Poängen är inte att alla kvinnor ska bli chefer.
Att ett arbete är värt 25000kr/mån så länge det är mansdominerat och blir värt 20000kr/mån om det blir kvinnodominerat är väl ungefär vad diskussionen handlar om.
Att ett arbete är värt 25000kr/mån så länge det är mansdominerat och blir värt 20000kr/mån om det blir kvinnodominerat är väl ungefär vad diskussionen handlar om.
Detta Rike vilar på avundsjuka, don't underskatta it.
Mycket läsning, men väl värt.
http://www.genusfotografen.se/?p=4794
Hoppas alla ni antifeminister här på SH tar er tid att läsa igenom.
Det verkar så. Lustigt förresten att det faktum att manliga jobb är mer slitsamma och att män oftare skadas och dör i sina yrken aldrig nämns när feministerna jämför löner. Undrar hur vi ska komma till bukt med det. Enligt Gudrun Schyman-logik kanske vi skulle ta några damer per år och släppa dom nedför en skylift så det blir jämställt.
Instämmer helt i att vårdyrken och även läraryrken måste få högre status och högre löner. Men är det pga att det är traditionella kvinnoyrken och att kvinnor är dåliga på löneförhandling som detta skett? Båda yrkena är till stor del inom kommun/landsting där man generellt sett tjänar sämre än i privata bolag.
I Kina (där jag varit många gånger inom tjänsten) har det traditionellt sett varit högst status att jobba inom den statliga sektorn, så där har männen slagit sig in med kraft. De privata bolagen anställer således fler kvinnor till kontorsjobben och plötsligt har de bättre löner än sina män som rakryggat spatserar omkring i någon slags uniform.
Fast visst kan jag tänka mig att det generellt sett kan vara så att kvinnor är lite mer obekväma med att ta plats och framhäva sig själv som fantastiska i en löneförhandling. Det tar även mig emot som man trots att det nästan förväntas av mig medan det kanske inte förväntas av en kvinna. Men som sagt, i min mansdominerade telekomvärld (den del av den som jag har jobbat i och kan svara för) så har kvinnorna haft lika lön för lika arbete.
Nej, det är fel.
Det handlade om att yrken sjunker i anseende och lönenivå när de blir kvinnodominerade,
Det har ingenting med kvotering att göra.
Det är ingalunda statens jobb att tvinga folk att ta bättre jobb eller att löneförhandla åt halva befolkningen.
Är man dålig på att löneförhandla, så får man skylla sig själv eller skaffa hjälp.
Vilka kvinnliga egenskaper skulle innebära att man blir en bättre sjuksyrra?
Det är ju fritt att välja yrke, vill man ha bättre betalt som just sjuksyster finns det även privata alternativ.
Det är en ickefråga som fi vill rida på, men det är ingen slump att låglöneyrken ligger i offentliga sektorn.
Det verkar så. Lustigt förresten att det faktum att manliga jobb är mer slitsamma och att män oftare skadas och dör i sina yrken aldrig nämns när feministerna jämför löner. Undrar hur vi ska komma till bukt med det. Enligt Gudrun Schyman-logik kanske vi skulle ta några damer per år och släppa dom nedför en skylift så det blir jämställt.
Jag har heller inte hört om krav att kvotera kvinnor till de attraktiva tjänsterna som rallare eller gruvarbetare. Fint skareva!
Hennes andedräkt.
Är man intresserad av ämnet men generellt sett får rysningar av skräniga feministdiskussioner (som jag får) kan jag verkligen rekommendera inslaget i gårdagens Agenda, det var riktigt bra. Så om du pallar, kolla in svtplay!
Annars handlade det om att Schyman tog upp det här med att när kvinnor bryter in på ny mark och blir majoritet så sjunker statusen och löneutvecklingen stannar av. Hon tog skolan som exempel och menade att man måste se över hela värderingen av arbete. Det var smart sagt.
Hon la också fram ett extremt konkret förslag; att låta medlingsinstitutet gå in och få ansvar för att arbeta för jämställda löner. Det hade inneburit att de manligt dominerade verksamheterna fått stå tillbaka lönemässigt tills kvinnoyrkena kommer ikapp. Jag är för dåligt insatt för att köpa det rakt av, men det är en intressant tanke.
Hon debatterade med jämställdhetsministern Maria Arnholm som däremot trodde på marknaden, ville inte att en myndighet ska sätta löner, menar att välfärd kräver framgångsrika företag och avtalsfrihet, det kan jag också förstå… men jag gillade ändå Schyman i den här debatten, blev faktiskt förvånad själv
Det är ju fritt att välja yrke, vill man ha bättre betalt som just sjuksyster finns det även privata alternativ.
Det är en ickefråga som fi vill rida på, men det är ingen slump att låglöneyrken ligger i offentliga sektorn.
Är fenomenet verkligen så vanligt i yrken med de lönenivåerna?
Jag skulle hävda att skillnaderna uppkommer när beloppen närmar sig de dubbla och uppåt.
Läkare t ex. En kvinnlig läkare kan göra en precis lika kass insats som en manlig men han behöver ett par tiotals % till för att fixa det...eller hon får klara det på så mycket mindre. Beror på hur man vill se på saken.
Klart det är strukturellt, inget snack om saken. Om man inte ser/vill medge det har man skänkt bort många gratispoäng vänsterut. Ju högre upp på samhällsstegen, ju tydligare. Om inte de förment skarpare hjärnorna förstår,vill eller klarar reda ut saken, hur ska man lyckas över ett bredare spektra?
Ja, nä det handlar nog om nåt större än bara att kvinnor är dåliga på att löneförhandla, att jag ens tog upp det var egentligen bara ett svar på Skrotnisses inlägg, men det kanske är en del av problemet ändå, eftersom yrken sjunker i status ju fler kvinnor där är? Nåt fel är det ju uppenbarligen.
Lika lön för lika arbete upplever jag det vara på mitt jobb också (it), ser det nog som ett mindre problem än att det finns hela yrkesgrupper som rear ut sig själva.
Eh… nä hur skulle staten kunna tvinga folk att ta ett bättre jobb? Var kom det ifrån
Hursomhelst, du tycker att ens arbete ska värderas efter hur bra man är på att förhandla, även om förhandling inte ingår i ens arbetsuppgifter, och vi tycker helt enkelt olika där.
Jag tror du fattar vad jag menar med att vissa egenskaper passar bättre än andra om man jobbar som sjuksyrra, jag tror du mer är ute efter att jag ska råka uttrycka mig på ett sätt som du kan skjuta ner.
Fritt att välja yrke, du menar att man får skylla sig själv om man råkar vara funtad så man har bättre hand med barn/gamla/sjuka än med datorer?
Varför ligger lånlöneyrken i offentliga sektorn?
Jag ville mest lägga näsan i blöt. Argumentet chefsjobb tas alltid upp och det är sällan det diskussionen handlar om från början. Alla kvinnor vill inte ha en chefposition.
Det diskussionen oftast börjar med är lika lön för lika arbete. Oavsett om man är tjock, smal, gammal, ung, kvinna, man osv osv osv. Presterar man lika förtjänar man lika lön.
Jag har heller inte hört om krav att kvotera kvinnor till de attraktiva tjänsterna som rallare eller gruvarbetare. Fint skareva!
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|