Varför är det så självklart?? Tittar man på fördelningen av personer med högskoleutbildning så är den ju högre bland kvinnor och bland ekonomer i runda slängar 50/50.
Så hur vet man/du att det inte finns kompetenta kvinnor?
Mitt eget intryck (som kan vara helt fel!) är att rekryteringen till stryelser sker rätt mycket inom en väldigt lite krets. Lite som att vara fotbollstränare. Har du väl kommit upp dig och blivit sparkad från en elitkubb så får du jobb i en annan elitklubb men att det är relativt lite nytänk och en rätt sluten grupp. Som sagt: kan ha fel!
Ett "problem" gällande högskoleutbildningar och kompetens kön versus kön och att den är ganska jämnfördelad numera är att det gäller "numera" och inte för 10-30 år sedan.
En nyexaminerad individ blir inte VD eller hamnar i en styrelse på 1-5 år (självklart med några undantag, inkl. vissa söner/döttrar utan någon som helst utbildning efter gymnasiet).
Så den förbättrade fördelningen av kompetens m.m. som skett på högskolor/universitet kommer ta några år/decennier innan det slår ut bland styrelsemedlemmar där en genomsnittsålder inte är 20-25 direkt...
Och som du skriver, mycket av rekryteringen verkar ske genom inre kretsar.
Majoriteten av oss killar/män har inte en chans att få en sådan position (inkl. dess "makt" och inkomst), så varför ska det vara mer synd om vissa individer p.g.a. deras kön?
Nu är man ju själv de flesta av oss här närmare 25-30 än 60-70 och tänker nog ofta annorlunda än de gamla kostymklädda herrarna - men jag vill _tro_ att jobbsökandes kön INTE ligger så högt upp i prioritetslistan även som dem.
(Samtidigt som jag ALDRIG fattat hur det ens kan ha och fortfarande i viss mån existerar olika löner för samma arbete beroende på ens kön... men så finns ju slav-ägande inskrivet i historieböckerna också...)