Feminism i ett nötskal

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det diskussionen oftast börjar med är lika lön för lika arbete. Oavsett om man är tjock, smal, gammal, ung, kvinna, man osv osv osv. Presterar man lika förtjänar man lika lön.

Fast det är vi på väg bort ifrån med individuell lönesättning. Din prestation är inte lika mycket värd som din löneförhandling och kan du snacka för dig får du bättre lön än om du är lite blyg eller återhållsam...

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Fast det är vi på väg bort ifrån med individuell lönesättning. Din prestation är inte lika mycket värd som din löneförhandling och kan du snacka för dig får du bättre lön än om du är lite blyg eller återhållsam...

Det är synd då det innebär att den som gör ett halvtaskigt jobb kan få bättre lön än den som utför uppgiften perfekt.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det är synd då det innebär att den som gör ett halvtaskigt jobb kan få bättre lön än den som utför uppgiften perfekt.

Precis, men inte halvtaskig på att löneförhandla! :lol

Dessutom, hur vet chefen att du utför ditt jobb bra?

Nu ska ju chefer inte ha kunskap om det de ska bestämma om för då blir de svårare att ta beslut och vi måste ju få in nya idéér också!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jaja, jäklar vilket liv det är om kroppsbehåring nu. Varför har de inte sagt nå om alla kvinnor som tvingas bära plagg som täcker håret på huvudet? Vissa saker är för stora att ta i..

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jaja, jäklar vilket liv det är om kroppsbehåring nu. Varför har de inte sagt nå om alla kvinnor som tvingas bära plagg som täcker håret på huvudet? Vissa saker är för stora att ta i..

Igen? Det har jag missat. Får man inte raka pungen längre?

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Men jag ser att du verkar ha frodats och levt väl i vanlig ordning med gliringar och kontroverser som största näringskälla?
Väl bekommet. :hej

Men kul att debatten hålls i liv, om än att det inte är eufori i ryggdunkeri?

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Intressant att det är obligatoriskt att vara feminist numer. Jens Spendrup ville inte kalla sig det. Han ska tydligen brännmärkas, och blir nästan ombedd att avgå från sitt uppdrag. Om man lyssnar på vad han faktiskt sa, så var det inget som var spec upprörande.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Intressant att det är obligatoriskt att vara feminist numer. Jens Spendrup ville inte kalla sig det. Han ska tydligen brännmärkas, och blir nästan ombedd att avgå från sitt uppdrag. Om man lyssnar på vad han faktiskt sa, så var det inget som var spec upprörande.

Han sa sanningen. När sanningen krockar med den feministiska världsbilden så kommer raseriet fram. Han skulle ha skyllt på patriarkat och gubbplogade vägar istället. Sånt här lär ju knappast få företag att vara mer sugna på att stanna i Sverige.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Han sa sanningen. När sanningen krockar med den feministiska världsbilden så kommer raseriet fram. Han skulle ha skyllt på patriarkat och gubbplogade vägar istället. Sånt här lär ju knappast få företag att vara mer sugna på att stanna i Sverige.
Varför är det så självklart?? Tittar man på fördelningen av personer med högskoleutbildning så är den ju högre bland kvinnor och bland ekonomer i runda slängar 50/50.

Så hur vet man/du att det inte finns kompetenta kvinnor?

Mitt eget intryck (som kan vara helt fel!) är att rekryteringen till stryelser sker rätt mycket inom en väldigt lite krets. Lite som att vara fotbollstränare. Har du väl kommit upp dig och blivit sparkad från en elitkubb så får du jobb i en annan elitklubb men att det är relativt lite nytänk och en rätt sluten grupp. Som sagt: kan ha fel!

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Varför är det så självklart?? Tittar man på fördelningen av personer med högskoleutbildning så är den ju högre bland kvinnor och bland ekonomer i runda slängar 50/50.

Mitt eget intryck (som kan vara helt fel!) är att rekryteringen till stryelser sker rätt mycket inom en väldigt lite krets. Lite som att vara fotbollstränare. Har du väl kommit upp dig och blivit sparkad från en elitkubb så får du jobb i en annan elitklubb men att det är relativt lite nytänk och en rätt sluten grupp. Som sagt: kan ha fel!

Jens Spendrup kanske har lite mer erfarenhet av näringslivet än du? Men han kan förvisso också ha fel. Eller halvfel. Jag tror både och. Dels att det defacto finns färre kompetenta kvinnor på den nivån och dels att de letar för snävt.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C

Är det banker vi talar om eller styrelser i allmänhet? Banker har en rätt bra könsfördelning, faktiskt hade den mest risktagande banken häromsistens, Swedbank, fler kvinnor än män i styrelsen.

Talar vi industri, som Spendrups eller Volvo är det en helt annan utbildning som är vanlig i Styrelsen och det är ingenjör. Skall man göra chefskarriär och bli VD som ingenjör så bör man nischa sig mot produktionsteknik, processteknik och dylikt då man tidigt får personalansvar i karriären. Det är inte så många tjejer som väljer dessa ingenjörsinriktningar.

Samma sak är det i ekonomvärlden, vissa inriktningar ger tidigt personalansvar. huruvida tjerna väljer chefsinriktningarna där vet jag inte.

Men det är alltså främst ingenjörer som sitter i svenska styrelser än så länge... så länge vi är ett ingenjörsland. Och då är det produktionstekniker från maskin eller processtekniker från kemi som är stapelvaran.

Men jag ger dig rätt. Nästan alla ingenjörer i styrelserna kommer från Chalmers eller KTH. Jag vet bara en från LTH som nått hela vägen och det är (pinsamt nog) Swanberg, the little person.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Talar vi industri, som Spendrups eller Volvo är det en helt annan utbildning som är vanlig i Styrelsen och det är ingenjör. Skall man göra chefskarriär och bli VD som ingenjör så bör man nischa sig mot produktionsteknik, processteknik och dylikt då man tidigt får personalansvar i karriären. Det är inte så många tjejer som väljer dessa ingenjörsinriktningar.
Som sagt: jag vet verkligen inget om detta men jag har en liten fundering som du, eller kanske någon annan, kan svara på. Tycker ju att jag fått rätt vettiga kommentarer på mitt inlägg hittills så jag lägger huvudet på stupstocken:
Vad är det med en ingeniörsutbildning som gör en lämplig som företagsledare? I min värld handlar ledarskap om rätt mycket "mjuka värden" också som inte alltid är en del av ingeniörsutbildningen. Sådant som ekonomi borde väl vara intressant? Marknadsföring? Ledarskap? Statistiska analyser?
Kanske kan omformuleras till; vilka egenskaper måste ett styrelseproffs ha?

Trots allt sker väl även en del rekrytering inom de ledande familjerna i företagen utan att det betyder att det går käpprätt åt he-e.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Spendrup förklarade sig på ett bra och tydligt sätt i gårdagens SvD, men när näthatet fått fart, twittervänstern bestämt sig och drevet går finns det inget som kan rädda honom.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Som sagt: jag vet verkligen inget om detta men jag har en liten fundering som du, eller kanske någon annan, kan svara på. Tycker ju att jag fått rätt vettiga kommentarer på mitt inlägg hittills så jag lägger huvudet på stupstocken:
Vad är det med en ingeniörsutbildning som gör en lämplig som företagsledare? I min värld handlar ledarskap om rätt mycket "mjuka värden" också som inte alltid är en del av ingeniörsutbildningen. Sådant som ekonomi borde väl vara intressant? Marknadsföring? Ledarskap? Statistiska analyser?
Kanske kan omformuleras till; vilka egenskaper måste ett styrelseproffs ha?

Trots allt sker väl även en del rekrytering inom de ledande familjerna i företagen utan att det betyder att det går käpprätt åt he-e.

Du blir inte chef bara på att vara ingenjör. Det krävs alltid en massa extra... dels intern-utbildas det, dels premieras föreningsliv och förr i tiden militärutbildning. Det utbildas en sattans massa civilingenjörer i Sverige, många tusen i varje årskull, de flesta blir ju inte chefer.

Det beror ju på vad du skall vara chef över, men oftast värdesätts ju ämneskompetensen som en grund. Det kan vara svårt att leda en verksamhet om man inte alls fattar vad den sysslar med. En del som pluggar till civilingenjörer är extremt högpresterande individer och har fler än en sträng på lyran... det är väl oftast dessa som medvetet satsar på att bli chefer och bygger ett CV för detta redan från början.

Sedan är ju inte styrelserna chefer, men att ha varit VD är nog en bra erfarenhet? Och för att bli VD är personalansvar en bra erfarenhet att ha med sig. Osv. Sedan befolkas ofta styrelserna av lite olika kompetenser, typ de du nämner, den blir en skuggbild av företagsledningen. En del har dubbla examen och det finns ingenjörsutbildningar som är lite dubbla i sig (industriell ekonomi, technology management). Jag läste lite företagsekonomi trots att jag är konstruktör i grunden. Fast det kallas Industriell Någotologi.

En sak som alltid är bra om man skall sitta i en styrelse är ju att ha aktier i bolaget...

Vad gäller internrekrytering i ledande familjer så vetifan ändå...

Sedan är det nog mycket tradition. Sverige är ingenjörsland, USA är säljarland, osv. Det där kan förändras

Vi får väl kika på styrelserna, det är ju jädrigt olika om det är HM, Swedbank, Volvo eller SCA vi snackar om....

Tillägg:

jo, det där att USA är säljarland och Sverige ingenjörsland. Vi gör ju väldigt mycket insatsvaror och bara lite konsumentprodukter fortfarande. Sverige är B2B och långsamma men täta kontakter med ett fåtal kunder. Så även ingenjörer jobbar mycket mot kund eller mot inköp. I USA har man traditionellt en större andel B2C och det skulle inte förvåna mig om t ex Coca Colas VD har en bakgrund som marknadsekonom...

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ni missar helt grundproblemet: kvinnor kan inte tillåtas få för mycket ansvar då dom i grunden är onda! Vem var det som orsakade syndafallet t.ex? Jo just det, en kvinna. Och dom bits om dom kommer tllräckligt nära. Tro mig det har nämligen hänt en gång.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!

Beror väl lite på hur man definierar kompetens också. För mig är kompetens så mycket mer än bara vilken examina man har.

Sen har vi ju det här med kopplingen mellan ledarskap och psykopati(stavas det så?), något som om jag förstått saker och ting rätt ligger dig i smaken (ämnesområdet, inte att du nödvändigtvis är psykopat :rolleyes:)

The Disturbing Link Between Psychopathy And Leadership

Forbes (samt PsychologyToday.com) får väl ändå anses vara hyffsat seriösa.

Så det kanske är så enkelt att färre kvinnor är psykopater (tack och lov? tyvärr?) och därmed sämre(?) ledare.

:va

For the record: Jag är inte feminist (och anser inte att det gör mig till anti-feminist) och jag är inte för kvotering, på någon grund.

Om det nu finns strukturer som aktivt jobbar för att hålla kvinnor utanför styrelser och andra högre befattningar, hur mycket värre kommer då inte en inkvoterad kvinna bli behandlad? :rolleyes:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Nej, det är inte socionomer och lärare som efterfrågas till bolagsstyrelserna så det är inte 50% om du jämför relevanta högskoleutbildningar. Och det är just därför det är så absurt att kräva 50% kvinnor i styrelserna. De tekniska högskolorna hade på min tid ca 20 % kvinnor, handelshögskolan i stockholm hade väl lite bättre fördelning men fortfarande fler män än kvinnor.

Dessutom måste man beakta att de flesta gubbarna i bolagsstyrelserna tog nog sina examen på 70 och 80-talet när de relevanta utbildningarna var ännu mer mansdominerade.

Sen tror jag iofs också att det krävs rätt vänner för att komma in i de utvaldas gäng.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Beror väl lite på hur man definierar kompetens också. För mig är kompetens så mycket mer än bara vilken examina man har.

Sen har vi ju det här med kopplingen mellan ledarskap och psykopati(stavas det så?), något som om jag förstått saker och ting rätt ligger dig i smaken (ämnesområdet, inte att du nödvändigtvis är psykopat :rolleyes:)

The Disturbing Link Between Psychopathy And Leadership

Forbes (samt PsychologyToday.com) får väl ändå anses vara hyffsat seriösa.

Så det kanske är så enkelt att färre kvinnor är psykopater (tack och lov? tyvärr?) och därmed sämre(?) ledare.

:va

For the record: Jag är inte feminist (och anser inte att det gör mig till anti-feminist) och jag är inte för kvotering, på någon grund.

Om det nu finns strukturer som aktivt jobbar för att hålla kvinnor utanför styrelser och andra högre befattningar, hur mycket värre kommer då inte en inkvoterad kvinna bli behandlad? :rolleyes:

Psykopater med direkt personalansvar är ju hemskt och något att fundera över. Men annars kan det kanske vara en fördel att vara fungerande sociopat om man skall bygga ett företag? Jag tänker på Steve Jobs t ex.

Det är ju intressant ändå att de generna är så livskraftiga genom årtusendena, kanske de ger mänkligheten ett slags fördel?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det är säkert många olika saker som kan spela in varför det finns färre lämpliga kvinnor att plocka av men är det verkligen helt uteslutet att det helt enkelt har att göra med skillnader mellan könen. För där finns väl skillnader förutom snopp/snippa?

Att leda stora åbäken till företag kanske är något män oftare ser som något eftersträvansvärt och kanske därför passar bättre för. Män kanske är mer tävlingsinriktade vilket leder till att de oftare kommer länge i de här sammanhangen, män kanske har mer alfa i sig i genomsnitt och jag tror knappast att det är betahannar som sitter som topp-vd:s etc.

Kompliceras inte saken rätt mycket i onödan?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati