Som sagt: jag vet verkligen inget om detta men jag har en liten fundering som du, eller kanske någon annan, kan svara på. Tycker ju att jag fått rätt vettiga kommentarer på mitt inlägg hittills så jag lägger huvudet på stupstocken:
Vad är det med en ingeniörsutbildning som gör en lämplig som företagsledare? I min värld handlar ledarskap om rätt mycket "mjuka värden" också som inte alltid är en del av ingeniörsutbildningen. Sådant som ekonomi borde väl vara intressant? Marknadsföring? Ledarskap? Statistiska analyser?
Kanske kan omformuleras till; vilka egenskaper måste ett styrelseproffs ha?
Trots allt sker väl även en del rekrytering inom de ledande familjerna i företagen utan att det betyder att det går käpprätt åt he-e.
Du blir inte chef bara på att vara ingenjör. Det krävs alltid en massa extra... dels intern-utbildas det, dels premieras föreningsliv och förr i tiden militärutbildning. Det utbildas en sattans massa civilingenjörer i Sverige, många tusen i varje årskull, de flesta blir ju inte chefer.
Det beror ju på vad du skall vara chef över, men oftast värdesätts ju ämneskompetensen som en grund. Det kan vara svårt att leda en verksamhet om man inte alls fattar vad den sysslar med. En del som pluggar till civilingenjörer är extremt högpresterande individer och har fler än en sträng på lyran... det är väl oftast dessa som medvetet satsar på att bli chefer och bygger ett CV för detta redan från början.
Sedan är ju inte styrelserna chefer, men att ha varit VD är nog en bra erfarenhet? Och för att bli VD är personalansvar en bra erfarenhet att ha med sig. Osv. Sedan befolkas ofta styrelserna av lite olika kompetenser, typ de du nämner, den blir en skuggbild av företagsledningen. En del har dubbla examen och det finns ingenjörsutbildningar som är lite dubbla i sig (industriell ekonomi, technology management). Jag läste lite företagsekonomi trots att jag är konstruktör i grunden. Fast det kallas Industriell Någotologi.
En sak som alltid är bra om man skall sitta i en styrelse är ju att ha aktier i bolaget...
Vad gäller internrekrytering i ledande familjer så vetifan ändå...
Sedan är det nog mycket tradition. Sverige är ingenjörsland, USA är säljarland, osv. Det där kan förändras
Vi får väl kika på styrelserna, det är ju jädrigt olika om det är HM, Swedbank, Volvo eller SCA vi snackar om....
Tillägg:
jo, det där att USA är säljarland och Sverige ingenjörsland. Vi gör ju väldigt mycket insatsvaror och bara lite konsumentprodukter fortfarande. Sverige är B2B och långsamma men täta kontakter med ett fåtal kunder. Så även ingenjörer jobbar mycket mot kund eller mot inköp. I USA har man traditionellt en större andel B2C och det skulle inte förvåna mig om t ex Coca Colas VD har en bakgrund som marknadsekonom...