Du är ju också för barnamord eller är du för ett totalförbud mot aborter?!
:jimmyretorik
Du är ju också för barnamord eller är du för ett totalförbud mot aborter?!
Och vem har hävdat det
En viss indikation om var man ska placera dem på en, ibland förlegad, vänster-höger skala kan ju vara att se vem de normalt regerar/samarbetar med. Finns nog få vänsterpartier som har närmare samarbete med de populistiska partierna som värnar om allas vår kultur, moral och trygghet. Ibland finns det ju en viss sanning i "visa mig dina vänner och jag ska säga vem du är!"
Men som du själv påpekar, vilket var min poäng, så är ofta konservativa partier ofta mot abort, ibland när man har lite religiösa undertoner, eftersom allt liv är heligt. ("Allt" brukar dock exkludera den gravida kvinnan eller dömda brottslingen.)
Jag påstår dock inte att detta är en sanning, utan kan vara som jag har fått om bakfoten, och jag fattar som sagt inte varför aborter är så känsliga för dessa individer eftersom högern i så många andra frågor förespråkar personlig frihet och är emot statlig inblandning.
Själv anser jag mig vara humanist men brukar kallas allt från kommunist till kommunist...
Jepp!
Jag lät mig inspireras!
Jag! Igår
I know the feeling, en av de absolut bästa debattörerna oavsett eventuell åsikt om politik.
Nej, det var en uppriktig undran.
Men då kan man ju ta betalt istället, så problemet löst.
Ja, jag skriver ju bland annat det.
Allvarligt - Du och tex halmgubbe måste fan lära er att läsa ordentligt
Säga vad man vill om FI, men Gudrun Schyman är fan skarp
Svt2 just nu
Vad är det som är skarpt med Schyman?
Vad är det som är skarpt med Schyman? Jag har aldrig hört henne belägga ett enda av sina påstående, tills det att hon kan ge belägg för sina utsagor så kommer jag betrakta henne på samma nivå som random tv pastor från USA.
The Gorilla
Är man intresserad av ämnet men generellt sett får rysningar av skräniga feministdiskussioner (som jag får) kan jag verkligen rekommendera inslaget i gårdagens Agenda, det var riktigt bra. Så om du pallar, kolla in svtplay!
Annars handlade det om att Schyman tog upp det här med att när kvinnor bryter in på ny mark och blir majoritet så sjunker statusen och löneutvecklingen stannar av. Hon tog skolan som exempel och menade att man måste se över hela värderingen av arbete. Det var smart sagt.
Hon la också fram ett extremt konkret förslag; att låta medlingsinstitutet gå in och få ansvar för att arbeta för jämställda löner. Det hade inneburit att de manligt dominerade verksamheterna fått stå tillbaka lönemässigt tills kvinnoyrkena kommer ikapp. Jag är för dåligt insatt för att köpa det rakt av, men det är en intressant tanke.
Hon debatterade med jämställdhetsministern Maria Arnholm som däremot trodde på marknaden, ville inte att en myndighet ska sätta löner, menar att välfärd kräver framgångsrika företag och avtalsfrihet, det kan jag också förstå… men jag gillade ändå Schyman i den här debatten, blev faktiskt förvånad själv
Hon la också fram ett extremt konkret förslag; att låta medlingsinstitutet gå in och få ansvar för att arbeta för jämställda löner. Det hade inneburit att de manligt dominerade verksamheterna fått stå tillbaka lönemässigt tills kvinnoyrkena kommer ikapp. Jag är för dåligt insatt för att köpa det rakt av, men det är en intressant tanke.
Det lät som ett ganska dåligt förslag. På vilket sätt gynnas kvinnor av att män tjänar mindre? Det låter ju som ren illvilja bara.
Jag ser det som det vanliga "någonannansfeltänket".
Min erfarenhet är att kvinnor inte söker chefsjobben och därför inte heller får dem.
När de väl får ett jobb, så är de odugliga på att löneförhandla.
Det är en intern fråga för kvinnorättsrörelsen, inget att gnälla om.
Om kvinnor generellt sett skulle vara sämre på att löneförhandla så skulle ju detta vara en bra anledning för företagare att föredra kvinnliga anställda. En människa som gör sitt jobb bra, men inte klagar på lönen och tjatar om mer hela tiden skulle jag föredra framför alternativet om jag var företagsledare. Min erfarenhet inom några olika telekombolag är att tjejerna tjänar exakt lika bra som männen på samma poster Men att det är vanligare med män än kvinnor på chefsposter, dock inte om man tar hänsyn till hur många kvinnor det procentuellt sett jobbar på företaget.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|