Legal i Sverige ja. Illegal i andra länder. Är det vad som är legalt eller inte som bestämmer om man ska tycka något är fel? Du dödar något som småningom med stor säkerhet kommer bli ett friskt barn. Är vi överens om det?
Jag tycker du motsäger dig själv med tex hastighetsexemplet. Du tycker ju själv att det inte är den exakta juridiska gränsen som bestämmer vad som är moraliskt riktigt. Så även i exemplen om olja och vapen. Jag håller förstås med dig. Men samtidigt har du med ordet legalt som ett slagträ i stycket jag citerar och hävdar att du sällan sätter dig till doms över människor som håller sig till lagen. Om någon kör 95km/h och halkar av vägen då?
Var går din moraliska gräns(ungefärligt nu då) där du faktiskt tycker att en mamma betett sig illa? Självklart måste finnas en juridisk gräns för domstolar men nu pratar vi om dig eftersom du pratar om mitt dömande. För nog måste du väl ha moraliska synpunkter på saker och ting?
Nå, den som vill göra abort i 25:e veckan, den som vill påskynda förlossningen i vecka 37 och sedan döda barnet när det kommer ut, den som runkar bort spermierna? Nånstans i en flytande skala måste väl även du ha en gräns där du faktiskt känner att det är dags att sätta ner foten?
Att kalla mig dömande är ett enkelt sätt att slippa tycka nåt själv. Precis som den juridiska datumgränsen. Den vill du ju sänka till 12 veckor. Du har ju väldigt starka åsikter om att sänka den men samtidigt viftar du bort den som något som behövs i en rättsstat. Precis som SD är ju då du den dömande som förnekar kvinnor rätten till sin kropp enligt Jonas Sjöstedt. Ändå använder du samma retorik mot mig trots att jag inte ens har nämnt någon legal gräns. Då är jag inte ens särskilt säker på att jag vill ha 12 veckors gräns. Så att utrymme finns för tex våldtagna och liknande. Ska de inte få utföra aborten i v 13 då? Ibland tar det ju förvånansvärt lång tid innan man ens upptäcker en graviditet.
Precis som du skriver så håller jag med om att saker ska bedömas utifrån sina specifika omständigheter men om en fjärdedel av alla graviditeter slutar med abort så måste något vara allvarligt fel med folks samveten och moral. Det kan jag stå för och är det enda "dömande" jag har skrivit om det nu är det. Jag tycker mer det är ett konstaterande men jag står naturligtvis för det.
Jag har aldrig påstått att abort är okomplicerat eller att det aldrig är fel ur moralisk synvinkel. Du har påstått att jag anser det, men du har fel. Du debatterar med dig själv och dina halmgubbar.
Jag anser inte att fostret är ett barn. Fostret blir ett barn först när det är en individ, alltså när det är fött. Embryo - foster - barn. Men exakt var gränsen går är svårt och inget jag tänker ägna timmar att sätta mig in i. Andra insatta personer verkar ha landat i vecka 12. Jag tar inte alltför allvarligt att Sverige har en annan gräns. Vi som vet bäst om allt liksom. Du har min gräns. Vad är din gräns? Kom igen nu!! Du vill ju bedöma måniskor helt subjektivt? Efter vilka preferenser?
Jag har inte starka åsikter om att sänka abortgränsen. Nu hittar du på igen. Det är ingen väsentlig fråga för mig, ingen fråga jag tycker man skall göra upp med (sd) om liksom. Frågan är inte på en topp-tio lista liksom. Halmgubbe igen!!!
Jag tycker du framstår som dömande när du kallar abort för barnamord. Ja, det står jag för.
Nej, du nämner ingen legal gräns. Det enda du nämner är att du ser abort likställt med mord.