Feminism i ett nötskal

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag vågar påstå att det är 0% som använder abort som preventivmedel.
Om 25% av alla kvinnor haft en abort under hela sitt liv, så är det ingen hög siffra.

Ovanligt många som var religiösa helt plötsligt.

Jag är å andra sidan helt övertygad att du har fel. Det är inte 25% av kvinnorna som har haft abort, det är 25% av graviditeterna som avslutas i abort. En del kvinnor har många aborter bakom sig.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Legal i Sverige ja. Illegal i andra länder. Är det vad som är legalt eller inte som bestämmer om man ska tycka något är fel? Du dödar något som småningom med stor säkerhet kommer bli ett friskt barn. Är vi överens om det?

Jag tycker du motsäger dig själv med tex hastighetsexemplet. Du tycker ju själv att det inte är den exakta juridiska gränsen som bestämmer vad som är moraliskt riktigt. Så även i exemplen om olja och vapen. Jag håller förstås med dig. Men samtidigt har du med ordet legalt som ett slagträ i stycket jag citerar och hävdar att du sällan sätter dig till doms över människor som håller sig till lagen. Om någon kör 95km/h och halkar av vägen då?

Var går din moraliska gräns(ungefärligt nu då) där du faktiskt tycker att en mamma betett sig illa? Självklart måste finnas en juridisk gräns för domstolar men nu pratar vi om dig eftersom du pratar om mitt dömande. För nog måste du väl ha moraliska synpunkter på saker och ting?

Nå, den som vill göra abort i 25:e veckan, den som vill påskynda förlossningen i vecka 37 och sedan döda barnet när det kommer ut, den som runkar bort spermierna? Nånstans i en flytande skala måste väl även du ha en gräns där du faktiskt känner att det är dags att sätta ner foten?

Att kalla mig dömande är ett enkelt sätt att slippa tycka nåt själv. Precis som den juridiska datumgränsen. Den vill du ju sänka till 12 veckor. Du har ju väldigt starka åsikter om att sänka den men samtidigt viftar du bort den som något som behövs i en rättsstat. Precis som SD är ju då du den dömande som förnekar kvinnor rätten till sin kropp enligt Jonas Sjöstedt. Ändå använder du samma retorik mot mig trots att jag inte ens har nämnt någon legal gräns. Då är jag inte ens särskilt säker på att jag vill ha 12 veckors gräns. Så att utrymme finns för tex våldtagna och liknande. Ska de inte få utföra aborten i v 13 då? Ibland tar det ju förvånansvärt lång tid innan man ens upptäcker en graviditet.

Precis som du skriver så håller jag med om att saker ska bedömas utifrån sina specifika omständigheter men om en fjärdedel av alla graviditeter slutar med abort så måste något vara allvarligt fel med folks samveten och moral. Det kan jag stå för och är det enda "dömande" jag har skrivit om det nu är det. Jag tycker mer det är ett konstaterande men jag står naturligtvis för det.

Jag har aldrig påstått att abort är okomplicerat eller att det aldrig är fel ur moralisk synvinkel. Du har påstått att jag anser det, men du har fel. Du debatterar med dig själv och dina halmgubbar.

Jag anser inte att fostret är ett barn. Fostret blir ett barn först när det är en individ, alltså när det är fött. Embryo - foster - barn. Men exakt var gränsen går är svårt och inget jag tänker ägna timmar att sätta mig in i. Andra insatta personer verkar ha landat i vecka 12. Jag tar inte alltför allvarligt att Sverige har en annan gräns. Vi som vet bäst om allt liksom. Du har min gräns. Vad är din gräns? Kom igen nu!! Du vill ju bedöma måniskor helt subjektivt? Efter vilka preferenser?

Jag har inte starka åsikter om att sänka abortgränsen. Nu hittar du på igen. Det är ingen väsentlig fråga för mig, ingen fråga jag tycker man skall göra upp med (sd) om liksom. Frågan är inte på en topp-tio lista liksom. Halmgubbe igen!!!

Jag tycker du framstår som dömande när du kallar abort för barnamord. Ja, det står jag för.

Nej, du nämner ingen legal gräns. Det enda du nämner är att du ser abort likställt med mord.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag är å andra sidan helt övertygad att du har fel. Det är inte 25% av kvinnorna som har haft abort, det är 25% av graviditeterna som avslutas i abort. En del kvinnor har många aborter bakom sig.

Joo, det finns mängder med kvinnor som tar en abort efter varje lyckad kroghelg, sissodär 20 per år. :lol

Är mer upprörd över att en del kvinnor inte gjort abort..

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Joo, det finns mängder med kvinnor som tar en abort efter varje lyckad kroghelg, sissodär 20 per år. :lol

Är mer upprörd över att en del kvinnor inte gjort abort..

Det är väl ändå inte så att nativiteten är för hög i Sverige? Om får få vill sätta barn till världen så är det negativt ja.

I övrigt så är där ingen mening att diskutera statistik som inte finns tillgänglig (?) men du verkar naiv, det får jag säga.

The_Gorilla

Monstret i gadroben
Gick med
13 Jan 2011
Hoj
Yamaha gubbräcer (FZ1)
Jag ser din poäng. Min var lite subtilt att man kan bli lurad. Dvs att tjejen faktiskt vill bli gravid. Och då måste man ju som man och potentiell fader, dvs ansvarig för ett liv man själv varit med att skapa ta sitt individuella ansvar. :)

Jag är för juridisk abort, det är inte jämställt att bara kvinnor ska kunna bestämma om de vill bli förälder. Det är inte jämställt om det bara är kvinnan som har rättigheten.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Varför är det negativt? Är inte det precis vad jorden behöver, färre människor?

Ptja, vi får väl se om Japan reder ut det? Det är okänd terräng i ekonomisk historia, tror jag.

Det optimala är väl om populationen planar ut och ligger konstant i min bok. Då är det väl 2,1 barn per kvinna som gäller?

Det negativa består främst i att man i så fall ser världen negativt, som inget man väl sätta barn i.

The_Gorilla

Monstret i gadroben
Gick med
13 Jan 2011
Hoj
Yamaha gubbräcer (FZ1)
Ja, för det vore ju helt otänkbart att kvinnan på egen hand ska få ta ansvar själv för sina handlingar?

I dagens jämställdhets debatt verkar det som helt otänkbart att kvinnor kan ta ansvar för någonting överhuvudtaget. Dagens ledande feminister behandlar kvinnor som om de vore barn.

/ The Gorilla

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag har aldrig påstått att abort är okomplicerat eller att det aldrig är fel ur moralisk synvinkel. Du har påstått att jag anser det, men du har fel. Du debatterar med dig själv och dina halmgubbar.

Jag anser inte att fostret är ett barn. Fostret blir ett barn först när det är en individ, alltså när det är fött. Embryo - foster - barn. Men exakt var gränsen går är svårt och inget jag tänker ägna timmar att sätta mig in i. Andra insatta personer verkar ha landat i vecka 12. Jag tar inte alltför allvarligt att Sverige har en annan gräns. Vi som vet bäst om allt liksom. Du har min gräns. Vad är din gräns? Kom igen nu!! Du vill ju bedöma måniskor helt subjektivt? Efter vilka preferenser?

Jag har inte starka åsikter om att sänka abortgränsen. Nu hittar du på igen. Det är ingen väsentlig fråga för mig, ingen fråga jag tycker man skall göra upp med (sd) om liksom. Frågan är inte på en topp-tio lista liksom. Halmgubbe igen!!!

Jag tycker du framstår som dömande när du kallar abort för barnamord. Ja, det står jag för.

Nej, du nämner ingen legal gräns. Det enda du nämner är att du ser abort likställt med mord.

Det verkar inte vara någon idé att diskutera längre faktiskt. Du verkar ha väldigt många åsikter i frågan och orkar skriva många långa inlägg för att sedan liksom vifta bort frågan som oviktig för dig. Märkligt - eller kanske bara ett sätt att inta försvarsposition.

Väldans tjat om halmgubbar. Om du inte tål att bli motsagd eller att andra inte tycker som du kanske du ska sluta skriva på forum.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Väldans tjat om halmgubbar. Om du inte tål att bli motsagd eller att andra inte tycker som du kanske du ska sluta skriva på forum.

Problemet är att du påstår saker om vad jag tycker utan att veta ett skvatt om det. Det gillas inte.

I övrigt kan du skita i vad jag skriver mycket eller lite om. Man hamnar i diskussioner helt enkelt. Det som engagerade mig var att du kallade abort för mord om du vill veta... inte vilken vecka som abort är tillåten till. Det är du som hakat upp dig på det där med specifik vecka och gjort det till en grej.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag är för juridisk abort, det är inte jämställt att bara kvinnor ska kunna bestämma om de vill bli förälder. Det är inte jämställt om det bara är kvinnan som har rättigheten.

Det kommer aldrig bli jämställt i den frågan då ingen ska kunna bestämma över någon annans kropp.
Däremot tycker jag att man kanske kan genomföra någon slags lag där mannen kan avsäga sig faderskapet inom den tid aborten kan äga rum. Vet inte hur detta skulle kunna genomföras men en lösning skulle säkert kunna hittas. Tycker inte att en man ska kunna luras in i faderskapet mot sin vilja.
Om kvinnor ska skyddas måste även män skyddas.

Hellre abort än att barn föds till denna värld och blir vanvårdade, misshandlade, oälskade osv.

Förvirrat inlägg kanske men jag tycker verkligen inte man kan svara ja eller nej utan varje enskilt fall måste bedömas utifrån vad som hänt och bådas inställning till det hela.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Det kommer aldrig bli jämställt i den frågan då ingen ska kunna bestämma över någon annans kropp.
Däremot tycker jag att man kanske kan genomföra någon slags lag där mannen kan avsäga sig faderskapet inom den tid aborten kan äga rum. Vet inte hur detta skulle kunna genomföras men en lösning skulle säkert kunna hittas. Tycker inte att en man ska kunna luras in i faderskapet mot sin vilja.
Om kvinnor ska skyddas måste även män skyddas.

Hellre abort än att barn föds till denna värld och blir vanvårdade, misshandlade, oälskade osv.

Förvirrat inlägg kanske men jag tycker verkligen inte man kan svara ja eller nej utan varje enskilt fall måste bedömas utifrån vad som hänt och bådas inställning till det hela.

Glasklart inlägg. Då är även du för juridisk aborträtt för män. Det är rimligt att denna tidsbegränsas, det tycker även jag. Om vi har abort t o m 22:a veckan så bör killen säga sitt innan t ex v 18 så kvinnan för en tidsrymd att bestämma sig själv på.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Glasklart inlägg. Då är även du för juridisk aborträtt för män. Det är rimligt att denna tidsbegränsas, det tycker även jag. Om vi har abort t o m 22:a veckan så bör killen säga sitt innan t ex v 18 så kvinnan för en tidsrymd att bestämma sig själv på.

Nej, jag menar inte att mannen (eller staten) ska kunna tvinga kvinnan att göra abort. Däremot ska han kunna avsäga sig ansvaret och att betala underhåll om kvinnan väljer att behålla barnet mot hans vilja.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Nej, jag menar inte att mannen (eller staten) ska kunna tvinga kvinnan att göra abort. Däremot ska han kunna avsäga sig ansvaret och att betala underhåll om kvinnan väljer att behålla barnet mot hans vilja.

Med juridisk aborträtt menas just det. Att man kan avsäga sig faderskapet. Inte att man kan tvinga kvinnan till abort.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Problemet är att du påstår saker om vad jag tycker utan att veta ett skvatt om det. Det gillas inte.

I övrigt kan du skita i vad jag skriver mycket eller lite om. Man hamnar i diskussioner helt enkelt. Det som engagerade mig var att du kallade abort för mord om du vill veta... inte vilken vecka som abort är tillåten till. Det är du som hakat upp dig på det där med specifik vecka och gjort det till en grej.

Men herregud. Mensen eller?

Att överlagt döda en annan människa är väl mord? Barnamord brukar ju anses värre än mord av vuxen. Men det tycker tydligen inte du. Halmgubbar...:D

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Men herregud. Mensen eller?

Att överlagt döda en annan människa är väl mord? Barnamord brukar ju anses värre än mord av vuxen. Men det tycker tydligen inte du. Halmgubbar...:D

Embryo-mord heter det! :smasha

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...