Feminism i ett nötskal

l!ime

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2013
Hoj
yz 250
Givetvis, men då får man skriva avtal innan man har sex. Vissa borde göra det som det ser ut nu också.

För du vet väl att män liksom kvinnor kan säg en sak och mena en annan. De kan även säg en sak och sedan ändra sig. De kan också lura och bedra. Vi är i det avseendet väldigt lika. Vi människor då :)
skulle aldrig funka.
man är hemma efter en kväll på krogen och har lyckats släpa med sig ett kex hem.
ligger under täcket och saker börja hetta till, man är på varandra och ska precis komma till skott för att i sista sekund avbryta allt och säga "duuu vi måste ju skriva på detta kontraktet innan vi fortsätter, jätteviktigt!"

snacka om stämningsdödare, tankarna är ju på ett helt annat ställe i den situationen.

Tycker det är en komplicerad fråga som inte kan förenklas. Lagarna kring föräldraskap finns där för att värna barnens rättigheter, och för att vi inte ska få ett gäng barn som växer upp under fattiga förhållanden. Eftersom alla statistik på ämnet mycket starkt påvisar att fattigdom leder till brottslighet.

Det finns även mycket stark statistik som påvisar att män som blivit uppfostrade av en ensam kvinna löper långt större risk att bli kriminella.

Därvid skulle jag kunna tänka mig att ett kontrakt kan skrivas kring att den biologiska pappan avsäger sig ansvar, men att kvinnan måste acceptera en "fosterpappa". Denna fosterpappa måste då självfallet inte vara del i familjen på klassiskt manér, utan snarare någon som är en fadersfigur åt barnet.

jag håller med om det du skriver, barn utan en pappa eller barn som lever i fattigdom har såklart större chans att trampa snett i livet.
det blir lite moment 22, eftersom att samma pappa som avskriver sig faderskapet förmodligen inte skulle va delaktig i barnets uppväxt även fast han blir tvingad att stå som pappa. +-0.

äh, för mig kvittar det.
inlägget va mer ett exempel för att feminister gärna trycker på knapparna som gynnar kvinnor, och dom jämställdshetsfrågor som gynnar män tenderar dom till att helt glömma bort av nån konstig anledning :hihi

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Givetvis, men då får man skriva avtal innan man har sex. Vissa borde göra det som det ser ut nu också.

För du vet väl att män liksom kvinnor kan säg en sak och mena en annan. De kan även säg en sak och sedan ändra sig. De kan också lura och bedra. Vi är i det avseendet väldigt lika. Vi människor då :)

Inte alls! Kvinnan kan välja abort när hon vill och tvinga mannen att betala för kalaset. Mannen får bra finna sig i kvinnans val.

Lime förklarar det hela väldigt väl. Om kvinnan väljer att föda barnet trots mannens önskemål om abort så bör hon även tvingas ta den ekonomiska ansvaret till 100%. Accepterar inte kvinnan att ta ansvaret så kvarstår möjligheten för henne att välja abort. Väldigt enkelt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Haha, jag tror att jag har lyckats uppfostra mina ungar rätt in i könsrollerna :D
Idag så fick lillgrabben plocka fram kläder till dagis medan jag tjatade på hans tjuriga storasyster om kläder och frukost. Då kommer han in med en RÖD tröja som han ville ha på sig men då kläcker systern ur sig: "Men Kasper då, den där kan du inte ha för det är en tjejtröja!".
Jag frågade varför det var en tjejtröja och då sa hon att det var för att den var röd och att man kan ha paljetter på den :va Ungars logik, det fanns inga paljetter på den men eftersom den var röd så kunde man ha det.
Han plockade fram en tröja med en motorcykel på istället och det var en killtröja enligt systern :)

Det känns jäkligt skönt att mina ungar är som ungar ska vara, medvetna om vilket kön de är av.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Haha, jag tror att jag har lyckats uppfostra mina ungar rätt in i könsrollerna :D
Idag så fick lillgrabben plocka fram kläder till dagis medan jag tjatade på hans tjuriga storasyster om kläder och frukost. Då kommer han in med en RÖD tröja som han ville ha på sig men då kläcker systern ur sig: "Men Kasper då, den där kan du inte ha för det är en tjejtröja!".
Jag frågade varför det var en tjejtröja och då sa hon att det var för att den var röd och att man kan ha paljetter på den :va Ungars logik, det fanns inga paljetter på den men eftersom den var röd så kunde man ha det.
Han plockade fram en tröja med en motorcykel på istället och det var en killtröja enligt systern :)

Det känns jäkligt skönt att mina ungar är som ungar ska vara, medvetna om vilket kön de är av.

Först klänningen och nu den röda tröjan.....

Jävlar vad han kommer att rocka loss så fort ha flyttat hemifrån.:D

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Inte alls! Kvinnan kan välja abort när hon vill och tvinga mannen att betala för kalaset. Mannen får bra finna sig i kvinnans val.

Lime förklarar det hela väldigt väl. Om kvinnan väljer att föda barnet trots mannens önskemål om abort så bör hon även tvingas ta den ekonomiska ansvaret till 100%. Accepterar inte kvinnan att ta ansvaret så kvarstår möjligheten för henne att välja abort. Väldigt enkelt.

Och eftersom människor är opålitliga har vi då genast samma problem som idag fast omvänt.
Båda kan vara överens om att skaffa barn och så bestämmer sig ena parten för att ångra sig och påstå att så aldrig sagts.

Då ska den som bär på barnet göra en abort mot sin vilja.

När det gäller detta tror jag aldrig man kommer till en lösning som är bra. Det skulle vara att endast människor som bor ihop och registrerat sig för barnafödande får föda barn.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
skulle aldrig funka.
man är hemma efter en kväll på krogen och har lyckats släpa med sig ett kex hem.
ligger under täcket och saker börja hetta till, man är på varandra och ska precis komma till skott för att i sista sekund avbryta allt och säga "duuu vi måste ju skriva på detta kontraktet innan vi fortsätter, jätteviktigt!"

snacka om stämningsdödare, tankarna är ju på ett helt annat ställe i den situationen.

Fast när man har sex med skrapet från krogen finns det mer än en anledning att använda kondom.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Inte läst igenom hela tråden men kom direkt att tänka på denna :rolleyes:
View attachment 398232

:D

...och tragiskt nog inte långt från sanningen, ser exempel på det där tamigfan dagligen.
Så allt mässande om hur kErvt tjEringarna har det klingar lite falskt i mina öron iaf.

Alla är egoister när det väl kommer till kritan, oavsett vilken ideologi man tror sig tillhöra, det är en grundregel som aldrig slutar gälla, och pudelns berömda. :fakta

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
det här med att tjejen får bestämma om hon vill behålla ett ofött barn.

vore inte det mest jämställda alternativet att om pappan inte vill behålla barnet, så ska han ha rätten att avskriva sig sitt faderskap helt?
mamman vill behålla men pappan vill inte bli pappa, självklart kan man inte tvinga kvinnan att göra abort men det mest jämställda vore ju att att pappan har rätt att avskriva sig allt ansvar? win win?
är det inte jävligt ojämställt att mamma kan påtvinga pappan ett barn som han inte vill ha?
(kom inte med rappakaljan om att han kunde använt kondom, kondomer spricker, kvinnor ljuger om att dom tar p-piller, gökar på fyllan utan att tänka sig för osv. världen är inte perfekt)

varför hör man aldrig feminister ta upp detta förslag? för att det missgynnar kvinnor ekonomiskt såklart, även fast det är det mest rättvisa och jämställda alternativet.
återigen ett bevis på att feminister enbart vill ha jämställt på dom punkterna som är fördelaktiga för kvinnor.
(Blir upprepning av din text men tål ändå en mindre fördjupning anser jag.

Jag har en enkel lösning. Eftersom vi, åtminstone här i Sverige, har "nästan" rätt till att ha barn (vi får ju en del pengar av samhället för att ha unge) tycker jag att vi gör så här:

*Tjejen vill inte ha ungen, abort. Fine. Problem löst, synd för killen om han ville ha barnet.

*Tjejen vill ha ungen men inte killen. Såvida killen inte är i ett förhållande och beredd att lämna tjejen på grund av hennes hänsynlöshet och brist på respekt till hans åsikter, skall han ha rätt att frånsäga sig faderskapet och inte behöva ställa upp på något underhåll eller ens stå som pappa på pappret. Han frånsäger alltså sig alla rättigheter till att vara far och slipper således ansvar överhuvudtaget eftersom han har fyllt upp sitt ansvar genom att säga till tjejen att han inte vill ha barnet.

Jag tycker att det är extremt hänsynlöst att behålla barnet mot killens vilja. Också hänsynlöst mot barnet som får leva med en pappa som kan vara frånvarande och inte är så rolig att umgås, dvs ingen förebild man vill ha som pappa. Det ekonomiska skiter jag i för vi får för bövelen barnbidrag!

Hade jag fått bestämma hade vi inte alls fått barnbidrag, så många som utnyttjar systemet för att få in pengar. Har man inte råd att försörja barn får man helt enkelt avstå. Ett barn kostar inte mer än en häst i månaden, inte ens lika mycket om man nu ska titta på summorna en hästägare betalar i storstäderna! Jag la ner 3000 kr minst i månaden på min häst, det kan jag försörja ett barn på.

Alldeles för många har egentligen inte råd med barn men skaffar ändå flera barn, det är fel i mina ögon. Som det är är vi ändå överbelånade så det räcker och blir över. Väntar bara på att samhället ska krascha lite grann så alla vaknar upp och gör något åt det.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
(Blir upprepning av din text men tål ändå en mindre fördjupning anser jag.

Jag har en enkel lösning. Eftersom vi, åtminstone här i Sverige, har "nästan" rätt till att ha barn (vi får ju en del pengar av samhället för att ha unge) tycker jag att vi gör så här:

*Tjejen vill inte ha ungen, abort. Fine. Problem löst, synd för killen om han ville ha barnet.

*Tjejen vill ha ungen men inte killen. Såvida killen inte är i ett förhållande och beredd att lämna tjejen på grund av hennes hänsynlöshet och brist på respekt till hans åsikter, skall han ha rätt att frånsäga sig faderskapet och inte behöva ställa upp på något underhåll eller ens stå som pappa på pappret. Han frånsäger alltså sig alla rättigheter till att vara far och slipper således ansvar överhuvudtaget eftersom han har fyllt upp sitt ansvar genom att säga till tjejen att han inte vill ha barnet.

Jag tycker att det är extremt hänsynlöst att behålla barnet mot killens vilja. Också hänsynlöst mot barnet som får leva med en pappa som kan vara frånvarande och inte är så rolig att umgås, dvs ingen förebild man vill ha som pappa. Det ekonomiska skiter jag i för vi får för bövelen barnbidrag!

Hade jag fått bestämma hade vi inte alls fått barnbidrag, så många som utnyttjar systemet för att få in pengar. Har man inte råd att försörja barn får man helt enkelt avstå. Ett barn kostar inte mer än en häst i månaden, inte ens lika mycket om man nu ska titta på summorna en hästägare betalar i storstäderna! Jag la ner 3000 kr minst i månaden på min häst, det kan jag försörja ett barn på.

Alldeles för många har egentligen inte råd med barn men skaffar ändå flera barn, det är fel i mina ögon. Som det är är vi ändå överbelånade så det räcker och blir över. Väntar bara på att samhället ska krascha lite grann så alla vaknar upp och gör något åt det.

Fast samhället behöver ju barn.

Det kraschar inte av barn, det kraschar utan barn.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Först klänningen och nu den röda tröjan.....

Jävlar vad han kommer att rocka loss så fort ha flyttat hemifrån.:D

Ja, jag måste planlägga hans uppväxt nu medan tid finnes. Fast å andra sidan så undrar jag om det inte vore bäst för alla parter om båda ungarna väljer ungar av samma kön. Han slipper kvinnoproblem och jag slipper jaga dotterns pojkvänner med baseballträ...

Du har ju rätt till viss del, alldeles för många skaffar barn utan att planera. Men att påstå att en unge kostar som en häst håller jag inte med om, om det inte är en jäkligt dyr häst åtminstone.
Det beror ju på hur man räknar förvisso, tar du bara med de löpande kostnaderna du ser varje månad så blir det inte så dyrt men det finns mer bakom det hela. Tex, hur många kvadratmeter behöver din unge och vad betalar du per kvadratmeter/år? Framtida kostnader, sparande etc?
Någon säger att en unge kostar en miljon innan 18 år och det tror jag är en överdrift men jag tror samtidigt att de kostar mer än en häst. Om man inte är dum i huvudet och lägger onödigt mycket pengar på sin vandrande hamburgare.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det jobbas väl på den biten? Jag tycker det hade varit kanon. Jag är för hela vägen :tummenupp
Det vore underbart.
Då hade man kunnat var mycket mer generös med dolmen.
Och eftersom människor är opålitliga har vi då genast samma problem som idag fast omvänt.
Båda kan vara överens om att skaffa barn och så bestämmer sig ena parten för att ångra sig och påstå att så aldrig sagts.

Då ska den som bär på barnet göra en abort mot sin vilja.

När det gäller detta tror jag aldrig man kommer till en lösning som är bra. Det skulle vara att endast människor som bor ihop och registrerat sig för barnafödande får föda barn.
Juridisk abort som nämnts tidigare vore bra tycker jag.
Det ska inte räcka med att bara säga man inte vill, utan man måste skriva på ett papper.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Du har ju rätt till viss del, alldeles för många skaffar barn utan att planera. Men att påstå att en unge kostar som en häst håller jag inte med om, om det inte är en jäkligt dyr häst åtminstone.
Det beror ju på hur man räknar förvisso, tar du bara med de löpande kostnaderna du ser varje månad så blir det inte så dyrt men det finns mer bakom det hela. Tex, hur många kvadratmeter behöver din unge och vad betalar du per kvadratmeter/år? Framtida kostnader, sparande etc?
Någon säger att en unge kostar en miljon innan 18 år och det tror jag är en överdrift men jag tror samtidigt att de kostar mer än en häst. Om man inte är dum i huvudet och lägger onödigt mycket pengar på sin vandrande hamburgare.

Ett exempel: Min häst kostade 135 kkr. Till den fick jag köpa utrustning för uppemot 20 kkr. Uppstallningen, hovslagare, träningar/tävlingar, bensin till och från hemmet-stallet samt till och från träningar/tävlingar. När jag var som mest aktiv kostade det mig cirka 4-5 kkr i månaden allt som allt. När jag var som minst aktiv, dvs tränade sparsamt etc kostade hon mig 3 kkr i månaden, plus och minus nåt.

Ska vi titta på hur mycket en uppstallning i Stockholmstrakten är minimumhyran på 2000 kr i månaden och då får man räkna med att det är kollektivt ansvar - dvs man får åka ut och ge mat antingen frukost, lunch, middag eller kväll samt ta ut och in hästar och ev får man köpa till foder och strö. Vill man ha helinackordering (service som täcker allt) är kostnaden minst 5000 i bara hyra.

Hur mycket kostar ett barn per månad? Självklart kostar det mer ju äldre det blir men det blir aldrig dyrare än en häst om man nu ska jämföra grovt. Säg att man hyr en 5a för 5 tusen i månaden och det är 4 personer i hushållet, två vuxna och två barn. Det blir 1250 kr i hyra + mat som kanske går på en tusenlapp. Sen får vi lägga till barnens fritidsintressen. (Och kom ihåg, att göra barn kostar inte så mycket som att köpa en häst som normalt kostar uppåt 100k beroende på ens önskemål)

Ja, du förstår nog att jag inte alls var ute och cyklade. Dessutom har konsumentverket räknat ut att ett vuxet barn ska betala 3-4 tusen i månaden för mat och hyra. (http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/privatekonomi/hushallets-ekonomi/flytta-hemifran/)

Det är inte det som är problemet här anser jag eftersom problemet är att folk inte inser vad de ger sig in på. Framförallt inte de egoistiska kvinnorna som vägrar abort för mannen inte vill ha barnet.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Fast samhället behöver ju barn.

Det kraschar inte av barn, det kraschar utan barn.

Samhället/världen kraschar av överbefolkning och att vi inte kan försörja oss själva eller våra arvingar.

Det handlar inte om att just barnen skulle sabotera samhället utan det handlar om att det är brist på omdöme i de här frågorna.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Samhället/världen kraschar av överbefolkning och att vi inte kan försörja oss själva eller våra arvingar.

Det handlar inte om att just barnen skulle sabotera samhället utan det handlar om att det är brist på omdöme i de här frågorna.

Det finns två väldigt effektiva recept mot överbefolkning:
- Utbildning av kvinnor
- Ekonomisk tillväxt och industrialisering.

Biståndet bör inriktas mot dessa båda ting och jag tror att det delvis är så. Det är ingen hopplös situation vi befinner oss i.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Samhället och mänskligheten är inte samma sak.

Mänskligheten kommer att lida av överbefolkningen, men med det ekonomiska systemet vi har nu måste befolkningsmängden öka. Samhället har nytta av människor även om de växer upp under sämre förhållanden, det är inte alla som blir kriminella och även de som blir det bidrar....

Bra?

Knappast,men verklighet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
- Utbildning av kvinnor

Biståndet bör inriktas mot dessa båda ting och jag tror att det delvis är så. Det är ingen hopplös situation vi befinner oss i.

Hörde du Bill Gates på P1 igår? Intressant kille.

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
- Utbildning av kvinnor

Jo utbildning av kvinnorna är viktigt, men även männen måste utbildas. I många U-länder vägrar de nämligen ha kondom på sig och då kvinnor i många av dessa länder inte har något att säga till om vs en man så blir det som mannen vill.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024