Feminism i ett nötskal

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jo det var det jag menade med att vi i Sverige knappast kan säga oss representera resten av världens kulturer vad gäller manligt o kvinnligt mode. Men hur många "svenska" män skulle lämna ungarna på dagis iklädda särk, tunika, kurta eller vad man vill kalla det? :crash

Världen är stor!

Problemet som man med avvikande klädsel är att det signalerar hbtq-person. Jag sätter gärna på mig en rosa skjorta, eller bär röd kavaj. Men jag får ju räkna med sexuella inviter från andra män... faktiskt inte så kul.

Men vi borde ju inte vara mer anala än att vi kan få samma frihet, åtminstone, som på 70-80 talen.

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Världen är stor!

Problemet som man med avvikande klädsel är att det signalerar hbtq-person. Jag sätter gärna på mig en rosa skjorta, eller bär röd kavaj. Men jag får ju räkna med sexuella inviter från andra män... faktiskt inte så kul.

Men vi borde ju inte vara mer anala än att vi kan få samma frihet, åtminstone, som på 70-80 talen.

För några år sen var det modernt med både rosa, o lila skjortor och en del hade blombroderier också. Snyggt tyckte jag.

Sexuella inviter får jag från män rätt ofta, jag tycker inte heller alltid att det är så kul... :hihi

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu bäddar du bara upp för erkännandet vad du skall bära på frugans familjefest :hihi

Mtp att jag har en kilt hängandes på väggen i sovrummet, och att träffen är en klanträff i skottland är jag rätt säker på vad det blir. ;)
Men jag har tänkt skaffa fotsida skjortor och sånt med, för klänningar ser fördjävliga ut på män, men särkar, mantlar och annat som mer är anpassat för den manliga kroppen sitter faktiskt riktigt snyggt.
Jag har en lång dustercoat med, gillar helt enkelt långa, och lite udda plagg. Min cylinderhatt brukar vara rätt poppis med. :hihi
Hade lite medeltida utstyrsel med förr, men de har försvunnit med tiden, som en tunika med vida ärmar med fickor, struthätta och sånt trams. :D
I sthlm är det ju inte någon som direkt reagerar på lite annorlunda kläder, men när man går i småstäder och ser annorlunda ut så glor folk ögonen ur sig något helt fantastiskt. I sthlm noterar väl folk det mest och snackar om det vid kafferasten på jobbet sen i princip.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Mtp att jag har en kilt hängandes på väggen i sovrummet, och att träffen är en klanträff i skottland är jag rätt säker på vad det blir. ;)
Men jag har tänkt skaffa fotsida skjortor och sånt med, för klänningar ser fördjävliga ut på män, men särkar, mantlar och annat som mer är anpassat för den manliga kroppen sitter faktiskt riktigt snyggt.
Jag har en lång dustercoat med, gillar helt enkelt långa, och lite udda plagg. Min cylinderhatt brukar vara rätt poppis med. :hihi
Hade lite medeltida utstyrsel med förr, men de har försvunnit med tiden, som en tunika med vida ärmar med fickor, struthätta och sånt trams. :D
I sthlm är det ju inte någon som direkt reagerar på lite annorlunda kläder, men när man går i småstäder och ser annorlunda ut så glor folk ögonen ur sig något helt fantastiskt. I sthlm noterar väl folk det mest och snackar om det vid kafferasten på jobbet sen i princip.

Beror på.... i lilla Lund kan du klä dig hur fan som helst. Och folk gör det med, hela tiden. I Malmö ser man särk ibland. I Stockholm tycks mig mest enhetsplagg gälla. Alla handlar på HM. I Stockholm är alla lika.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Beror på.... i lilla Lund kan du klä dig hur fan som helst. Och folk gör det med, hela tiden. I Malmö ser man särk ibland. I Stockholm tycks mig mest enhetsplagg gälla. Alla handlar på HM. I Stockholm är alla lika.

Jo, folk ser lika ut, men det är ingen som reagerar när man ser annorlunda ut heller direkt. Är väl lite samma i alla lite större städer (eller universitetsstäder). Att folk även i sthlm tycker att man är en mysko mupp när man ser annorlunda ut håller jag väl med om.

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Kilten är underskattad som plagg. Har haft min utomhus i nyårshärliga -32. Frös från knäna och neråt. Det enda som är svårt med den är att hitta strumpor och skor som inte ser konstiga ut till den.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om vi skippar den svenska feminismen, så bygger inte just feminism på en amerikansk tants bok om manshat?
Svårt att få det till jämnställdhet :)

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Om vi skippar den svenska feminismen, så bygger inte just feminism på en amerikansk tants bok om manshat?
Svårt att få det till jämnställdhet :)

Du tänker på SCUM?

Eller tänker du på Mary Wollstonecrafts bok ”Till försvar för kvinnans rättigheter” från 1792? Jag undrar där ju... feminismen har sina rötter i upplysning och liberalism.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du tänker på SCUM?

Eller tänker du på Mary Wollstonecrafts bok ”Till försvar för kvinnans rättigheter” från 1792? Jag undrar där ju... feminismen har sina rötter i upplysning och liberalism.

Just nu är jag i stadiet: gå på krogen, eller lägg dig för helvitte.

Men i morgon kommer jag med slående källmaterial! :)

Tills jag är nykter hävdar jag att feminism (the real deal) härstammar från lesbiskt manshat.
(kolla på FI för källa :hihi )

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Just nu är jag i stadiet: gå på krogen, eller lägg dig för helvitte.

Men i morgon kommer jag med slående källmaterial! :)

Tills jag är nykter hävdar jag att feminism (the real deal) härstammar från lesbiskt manshat.
(kolla på FI för källa :hihi )

Gau au lägg daj! :smasha

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Både ja och nej, dvs det kanske kan tyckas mer normalt att en tjej klär ut sig till militant sköldpadda, men min kusins kille gick i tyllkjol o prinsess-grejer rätt ofta när han var 3-5 år gammal (även på dagis). Han överlevde också och är fullt "normal" idag. :)

Jag har inga problem med att han klär ut sig här hemma eller på dagis, men att ha det som huvudklädnad TILL dagis är inte ok :fakta
Han brukar även klä ut sig i en Nalle puh-dräkt men jag tror inte att risken är så stor att han blir en homosexuell nallebjörn när han blir vuxen så jag låter det passera :rolleyes:
Nu när jag tänker skulle han inte få gå till dagis iklädd Nalle puh heller...

Bra jobbat, resten av livet kommer han leva med ett längtan efter något som han inte kommer ihåg, kan förklara eller beskriva.

Han kommer att lösa det genom att bära klänning i smyg som vuxen, transa tror jag det kallas.:D

Hmm, jag ska kanske köpa en Batman-dräkt åt honom istället och förbjuda honom att bära den, undrar hur det kommer slå ut i vuxen ålder :hihi

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jag har inga problem med att han klär ut sig här hemma eller på dagis, men att ha det som huvudklädnad TILL dagis är inte ok :fakta
Han brukar även klä ut sig i en Nalle puh-dräkt men jag tror inte att risken är så stor att han blir en homosexuell nallebjörn när han blir vuxen så jag låter det passera :rolleyes:
Nu när jag tänker skulle han inte få gå till dagis iklädd Nalle puh heller...

Hmm, jag ska kanske köpa en Batman-dräkt åt honom istället och förbjuda honom att bära den, undrar hur det kommer slå ut i vuxen ålder :hihi

En homosexuell Batman med en björn som side-kick.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Inte läst igenom allt.

Kan bara snabbt tillägga att jag ser ett problem i att uppfostra alla barn till en "hen" eftersom man då tidigt sätter prägel på barnen att det är så olika mellan könen och att det är fel istället för att uppmuntra till just individualism och inte uppmärksamma att man inte "ska" ta upp det här med "vi flickor och de pojkarna". Det känns som att barnen i tidiga ålder får lära sig att det visst är skillnad mellan män och kvinnor och att någon trots det försöker pracka på dem att det är fel. Det slår fel i huvudet på mig.

Visst man lär barnen värderingar tidigt i livet men det görs verkligen inte genom att hålla allt unisex utan det handlar om så mycket mer än att hålla det unisex. Som till exempel att föräldrarna faktiskt hjälper till hemma oavsett kön. Förr var det så att kvinnan skulle vara hemma och vid spisen. Så är det ju inte idag och med det lär sig barnen att det är självklart att man, oavsett vilket kön, ska ha karriär lika mycket som att stå i köket och laga mat/diska.

Än idag hånas männen som vill vara hemma med barnen av sina kvinnliga kollegor (har sett många exempel).

Feminism är jag inte mycket för, däremot humanism.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800

Jag tycker inte det ena behöver utesluta det andra eller att man behöver ta hela kakan. Jag ser mer ideologier som lösgodis där man själv kan plocka ihop en påse med favoriter.

Jag tycker det finns intressanta inlägg i debatten från feminister utan att för den sakens skull vilja göra honom/henne till något könslöst.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Inte läst igenom allt.

Kan bara snabbt tillägga att jag ser ett problem i att uppfostra alla barn till en "hen" eftersom man då tidigt sätter prägel på barnen att det är så olika mellan könen och att det är fel istället för att uppmuntra till just individualism och inte uppmärksamma att man inte "ska" ta upp det här med "vi flickor och de pojkarna". Det känns som att barnen i tidiga ålder får lära sig att det visst är skillnad mellan män och kvinnor och att någon trots det försöker pracka på dem att det är fel. Det slår fel i huvudet på mig.

Visst man lär barnen värderingar tidigt i livet men det görs verkligen inte genom att hålla allt unisex utan det handlar om så mycket mer än att hålla det unisex. Som till exempel att föräldrarna faktiskt hjälper till hemma oavsett kön. Förr var det så att kvinnan skulle vara hemma och vid spisen. Så är det ju inte idag och med det lär sig barnen att det är självklart att man, oavsett vilket kön, ska ha karriär lika mycket som att stå i köket och laga mat/diska.

Än idag hånas männen som vill vara hemma med barnen av sina kvinnliga kollegor (har sett många exempel).

På mitt jobb slåss männen om att vara pappalediga och det är nog aldrig någon, varken kvinna eller man som sagt nåt om det.
Här i USA däremot där jag befinner mig nu blir jag fan förbannad över hur jävla manligt och kvinnligt allt ska vara. Mannen kan inte ens vara hemma en timme med ungen utan att det ska bli ett jävla gnäll och han ska belönas med en festkväll med grabbarna utan gnäll från kärringen.
Var ute o käkade med ett gäng hemmafruar igår o höll på o spy över att det enda de kunde sitta o gnälla om va deras ungar o att deras karlar är ute o festar hela tiden o skyller på nån fotbollsmatch, samtidigt sitter tjejerna o viftar med sina feta diamantringar o har ett kreditkort med makens namn på. Suck! Sätter man sig i den sitsen har man fan ingen rätt att börja gnälla sen.
Visst jag älskar vädret här i San Diego (20-27 grader mitt i vintern) men fan vad jag inte gillar livsstilen de har här.

Tur att det går framåt i Sverigen men det får heller inte gå för långt.
En tjej är en tjej och en kille är en kille, saker man gör och intressen man har, har inte med saken att göra.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Jag är mycket nyfiken på den amerikanska mentaliteten. Men jag tror inte att det är så illa som du beskriver, det handlar nog om vilket sällskap man hamnar i, precis lika mycket som här i Sverige.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
PippiT,

Var befinner du dig?

Men visst är Sverige annorlunda. USA är som världen är mest.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag är mycket nyfiken på den amerikanska mentaliteten. Men jag tror inte att det är så illa som du beskriver, det handlar nog om vilket sällskap man hamnar i, precis lika mycket som här i Sverige.

Jag är övertygad om att USA är väldigt annorlunda på det stora hela. Personerna jag pratar om är från olika delar av USA.

PippiT,

Var befinner du dig?

Men visst är Sverige annorlunda. USA är som världen är mest.

Som jag skrev så befinner jag mig just nu i San Diego. :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024