Inte läst igenom allt.
Kan bara snabbt tillägga att jag ser ett problem i att uppfostra alla barn till en "hen" eftersom man då tidigt sätter prägel på barnen att det är så olika mellan könen och att det är fel istället för att uppmuntra till just individualism och inte uppmärksamma att man inte "ska" ta upp det här med "vi flickor och de pojkarna". Det känns som att barnen i tidiga ålder får lära sig att det visst är skillnad mellan män och kvinnor och att någon trots det försöker pracka på dem att det är fel. Det slår fel i huvudet på mig.
Visst man lär barnen värderingar tidigt i livet men det görs verkligen inte genom att hålla allt unisex utan det handlar om så mycket mer än att hålla det unisex. Som till exempel att föräldrarna faktiskt hjälper till hemma oavsett kön. Förr var det så att kvinnan skulle vara hemma och vid spisen. Så är det ju inte idag och med det lär sig barnen att det är självklart att man, oavsett vilket kön, ska ha karriär lika mycket som att stå i köket och laga mat/diska.
Än idag hånas männen som vill vara hemma med barnen av sina kvinnliga kollegor (har sett många exempel).
Feminism är jag inte mycket för, däremot humanism.
Kloka ord helt klart. Det sammanfattar ganska bra hur det bör vara men vi är långt borta än.
Jag gör ingen som helst skillnad här i hemmet på uppgifter för olika kön. Jag tvättar mest i hushållet, jag städar mest i hushållet och jag lagar antagligen mest mat också. Jag snickrar och bygger förvisso mest också MEN det är ju för att jag kan. Min tjej får sy och baka då jag har noll intresse av att sy och baka, även om jag klarar av dem båda utan problem.
Jag hämtar ungarna på dagis 4 dagar i veckan och är den som oftast är hemma när de är sjuka, då hennes arbete kräver lite mer planering än vad mitt gör vid sådana tillfällen.
Jag har inte blivit uppfostrad åt varken det ena eller det andra hållet, jag blev nog knappt uppfostrad alls
Men det är helt naturligt för mig att man inte gör skillnad på olika arbeten eller uppgifter baserat på vad man har mellan benen. Sen är killar inte lämpade till vissa arbeten och tjejer likaså, inte konstigt alls.
Däremot gör jag skillnad på könen för vad de är, en kille är en kille och en tjej är en tjej. Därav mitt beslut av att inte låta lillgrabben gå till dagis i TJEJkläder. För det var ju just det, tjejkläder.
Folk kan bli hur arga de vill om man förklarar att tjejer leker med dockor och killar leker med bilar. Det är knappast för att föräldrarna väljer det, inte i vårt fall åtminstone. Min dotter hade både dockor och bilar när hennes lillebror kom till världen så han har haft möjlighet att leka med båda delarna men väljer bilar. Varför vet inte jag och säkert ingen annan heller.