Feminism i ett nötskal

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag är övertygad om att USA är väldigt annorlunda på det stora hela. Personerna jag pratar om är från olika delar av USA.

Som jag skrev så befinner jag mig just nu i San Diego. :)

Aaah California men mycket inflyttat folk då ju.

Alla par i min umgängeskrets i USA var dubbelarbetande. Skillnaden mot Sverige var kanske att männen var rätt dåliga på att hjälpa till. :rolleyes: Inte mycket diamantkvinnor heller. Men jag tror ändå att det du beskriver inte är ovanligt in da USA. Eller i södra Europa. Eller i Ryssland.

Sverige är ett märkligt litet land.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Aaah California men mycket inflyttat folk då ju.

Alla par i min umgängeskrets i USA var dubbelarbetande. Skillnaden mot Sverige var kanske att männen var rätt dåliga på att hjälpa till. :rolleyes: Inte mycket diamantkvinnor heller. Men jag tror ändå att det du beskriver inte är ovanligt in da USA. Eller i södra Europa. Eller i Ryssland.

Sverige är ett märkligt litet land.

En av tjejerna jobbar som läkare och tjänar mer än sin säljarman men ändå är det hon som får snällt sitta hemma på helgen med ungen. I jul skaffade han barnvakt av min kompis istället för att själv ta hand om ungen. Han ljög ihop en historia om några möten och blev sedan avslöjad att han låg på soffan hela dagen. Till saken hör att min kompis är höggravid och har ett eget barn att ta hand om redan o han är fräck nog att utnyttja hennes snällhet.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Inte läst igenom allt.

Kan bara snabbt tillägga att jag ser ett problem i att uppfostra alla barn till en "hen" eftersom man då tidigt sätter prägel på barnen att det är så olika mellan könen och att det är fel istället för att uppmuntra till just individualism och inte uppmärksamma att man inte "ska" ta upp det här med "vi flickor och de pojkarna". Det känns som att barnen i tidiga ålder får lära sig att det visst är skillnad mellan män och kvinnor och att någon trots det försöker pracka på dem att det är fel. Det slår fel i huvudet på mig.

Visst man lär barnen värderingar tidigt i livet men det görs verkligen inte genom att hålla allt unisex utan det handlar om så mycket mer än att hålla det unisex. Som till exempel att föräldrarna faktiskt hjälper till hemma oavsett kön. Förr var det så att kvinnan skulle vara hemma och vid spisen. Så är det ju inte idag och med det lär sig barnen att det är självklart att man, oavsett vilket kön, ska ha karriär lika mycket som att stå i köket och laga mat/diska.

Än idag hånas männen som vill vara hemma med barnen av sina kvinnliga kollegor (har sett många exempel).

Feminism är jag inte mycket för, däremot humanism.

Kloka ord helt klart. Det sammanfattar ganska bra hur det bör vara men vi är långt borta än.
Jag gör ingen som helst skillnad här i hemmet på uppgifter för olika kön. Jag tvättar mest i hushållet, jag städar mest i hushållet och jag lagar antagligen mest mat också. Jag snickrar och bygger förvisso mest också MEN det är ju för att jag kan. Min tjej får sy och baka då jag har noll intresse av att sy och baka, även om jag klarar av dem båda utan problem.
Jag hämtar ungarna på dagis 4 dagar i veckan och är den som oftast är hemma när de är sjuka, då hennes arbete kräver lite mer planering än vad mitt gör vid sådana tillfällen.
Jag har inte blivit uppfostrad åt varken det ena eller det andra hållet, jag blev nog knappt uppfostrad alls :3freak
Men det är helt naturligt för mig att man inte gör skillnad på olika arbeten eller uppgifter baserat på vad man har mellan benen. Sen är killar inte lämpade till vissa arbeten och tjejer likaså, inte konstigt alls.
Däremot gör jag skillnad på könen för vad de är, en kille är en kille och en tjej är en tjej. Därav mitt beslut av att inte låta lillgrabben gå till dagis i TJEJkläder. För det var ju just det, tjejkläder.
Folk kan bli hur arga de vill om man förklarar att tjejer leker med dockor och killar leker med bilar. Det är knappast för att föräldrarna väljer det, inte i vårt fall åtminstone. Min dotter hade både dockor och bilar när hennes lillebror kom till världen så han har haft möjlighet att leka med båda delarna men väljer bilar. Varför vet inte jag och säkert ingen annan heller.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Klart att feminism utesluter humanism så länge det är personer som Eva Lundgren, Fanny Åström, Sveland et. al som sätter tonen och agendan i den offentliga debatten.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Problemet med feminism och så kallad "könsneutralitet" beskrivs rätt bra, kolla från 26:00 min;

[video]http://www.svtplay.se/video/1726623/del-1-av-3[/video]

-"Vad gör ni konkret för att vara könsneutrala?"
-"Till exempel skulle vi aldrig säga till en pojke som kommer in med en ny tröja; åh vad cool du är! Utan då säger vi istället; Åh vilken mjuk och fin tröja du har."

Prata om en gigantisk tankevurpa, det är raka motsatsen till könsneutralt. Det hon beskriver är extremt könspoläriserande. Hon försöker pådriva killar och tjejer en direkt feminin "könsroll".

På andra så kallada "könsneutrala" skolor går det åt andra hållet, där tvingar man tjejerna att ha på sig short på gympan, och förbjuder dem att ha kjol för att "alla ska vara likadana". Alltså är man inte "könsneutral", där försöker man påtvinga en manlig "könsroll".

Äkta "könsneutralitet" är bullshit, vad allting handlar om är att låta barn och vuxna klä och bete sig som de vill.
Om en tjej vill vara prinsessa; fine. Om en kille vill vara Rambo; fine. Om en tjej vill vara Rambo; fine. Om en kille vill vara prinsessa; fine.

Så jävla enkelt är det.

l!ime

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2013
Hoj
yz 250
det här med att tjejen får bestämma om hon vill behålla ett ofött barn.

vore inte det mest jämställda alternativet att om pappan inte vill behålla barnet, så ska han ha rätten att avskriva sig sitt faderskap helt?
mamman vill behålla men pappan vill inte bli pappa, självklart kan man inte tvinga kvinnan att göra abort men det mest jämställda vore ju att att pappan har rätt att avskriva sig allt ansvar? win win?
är det inte jävligt ojämställt att mamma kan påtvinga pappan ett barn som han inte vill ha?
(kom inte med rappakaljan om att han kunde använt kondom, kondomer spricker, kvinnor ljuger om att dom tar p-piller, gökar på fyllan utan att tänka sig för osv. världen är inte perfekt)

varför hör man aldrig feminister ta upp detta förslag? för att det missgynnar kvinnor ekonomiskt såklart, även fast det är det mest rättvisa och jämställda alternativet.
återigen ett bevis på att feminister enbart vill ha jämställt på dom punkterna som är fördelaktiga för kvinnor.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Problemet med feminism och så kallad "könsneutralitet" beskrivs rätt bra, kolla från 26:00 min;

[video]http://www.svtplay.se/video/1726623/del-1-av-3[/video]

-"Vad gör ni konkret för att vara könsneutrala?"
-"Till exempel skulle vi aldrig säga till en pojke som kommer in med en ny tröja; åh vad cool du är! Utan då säger vi istället; Åh vilken mjuk och fin tröja du har."

Prata om en gigantisk tankevurpa, det är raka motsatsen till könsneutralt. Det hon beskriver är extremt könspoläriserande. Hon försöker pådriva killar och tjejer en direkt feminin "könsroll".

På andra så kallada "könsneutrala" skolor går det åt andra hållet, där tvingar man tjejerna att ha på sig short på gympan, och förbjuder dem att ha kjol för att "alla ska vara likadana". Alltså är man inte "könsneutral", där försöker man påtvinga en manlig "könsroll".

Äkta "könsneutralitet" är bullshit, vad allting handlar om är att låta barn och vuxna klä och bete sig som de vill.
Om en tjej vill vara prinsessa; fine. Om en kille vill vara Rambo; fine. Om en tjej vill vara Rambo; fine. Om en kille vill vara prinsessa; fine.

Så jävla enkelt är det.

Vad, hur skall dom då ställa och styra.

Orecic

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Vad, hur skall dom då ställa och styra.

När jag bildar regering med mitt Nya Liberalerna så ska den första åtgärden vara att sätta alla feminister och könsneutralister i ett gigantiskt läger som ska kallas "hensgården". Där kan de få gå runt och ställa och styra bäst de vill. ;)

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

vore inte det mest jämställda alternativet att om pappan inte vill behålla barnet, så ska han ha rätten att avskriva sig sitt faderskap helt?
mamman vill behålla men pappan vill inte bli pappa, självklart kan man inte tvinga kvinnan att göra abort men det mest jämställda vore ju att att pappan har rätt att avskriva sig allt ansvar? win win?
är det inte jävligt ojämställt att mamma kan påtvinga pappan ett barn som han inte vill ha?
(kom inte med rappakaljan om att han kunde använt kondom, kondomer spricker, kvinnor ljuger om att dom tar p-piller, gökar på fyllan utan att tänka sig för osv. världen är inte perfekt)

varför hör man aldrig feminister ta upp detta förslag? för att det missgynnar kvinnor ekonomiskt såklart, även fast det är det mest rättvisa och jämställda alternativet.
återigen ett bevis på att feminister enbart vill ha jämställt på dom punkterna som är fördelaktiga för kvinnor.

Givetvis, men då får man skriva avtal innan man har sex. Vissa borde göra det som det ser ut nu också.

För du vet väl att män liksom kvinnor kan säg en sak och mena en annan. De kan även säg en sak och sedan ändra sig. De kan också lura och bedra. Vi är i det avseendet väldigt lika. Vi människor då :)

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jo, manlig aborträtt vore ett steg mot jämställdhet.

Jag hade två märkliga kompisar i min gymnasieklass (detta är längesedan ja). Den ene råkade ut för "olyckan" och gjorde sin flickvän på smällen när han var 17. Tjejen var ett år äldre och ville behålla barnet. Nu var han kristen och Pro-Life så han var med på noterna. Hela vägen tills han var 28 så jobbade han röven av sig i krögarbranschen och bodde i en liten etta. Hade ingen bil. Nå, han gjorde ju i alla fall ett val, det vet jag, så det är inte synd om honom. Men här borde han som tonåring kunnat tacka för sig, det tycker jag nog.

Så träffade han en ny tjej med familjepaket. Då fick han råd med villa och BMW (han fick ju försörjningsansvar för sin nya familj istället).

Den andre killen är mest bara en märklig historia... han var tillsammans med en tjej sedan några år i gymnasiet. De var tillsammans tills de skulle till att bilda familj i 25-årsåldern. High school sweathearts ni vet? När hans flickvän skulle föda och låg på kk så stack han bara. Han var puts väck!!! Jag vet inte hur historien slutade, men där kan man ju hoppas han i alla fall betalade för sig...

Jag hade märkligt folk i min klass. Många original.

På tal om egentligen ingenting...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Givetvis, men då får man skriva avtal innan man har sex. Vissa borde göra det som det ser ut nu också.

För du vet väl att män liksom kvinnor kan säg en sak och mena en annan. De kan även säg en sak och sedan ändra sig. De kan också lura och bedra. Vi är i det avseendet väldigt lika. Vi människor då :)

Fast om det togs fram ett fungerande preventivmedel för män skulle de vara en ickefråga.

Fast det är antagligen för dåligt med pengar i det.....

Orecic

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R

Tycker det är en komplicerad fråga som inte kan förenklas. Lagarna kring föräldraskap finns där för att värna barnens rättigheter, och för att vi inte ska få ett gäng barn som växer upp under fattiga förhållanden. Eftersom alla statistik på ämnet mycket starkt påvisar att fattigdom leder till brottslighet.

Det finns även mycket stark statistik som påvisar att män som blivit uppfostrade av en ensam kvinna löper långt större risk att bli kriminella.

Därvid skulle jag kunna tänka mig att ett kontrakt kan skrivas kring att den biologiska pappan avsäger sig ansvar, men att kvinnan måste acceptera en "fosterpappa". Denna fosterpappa måste då självfallet inte vara del i familjen på klassiskt manér, utan snarare någon som är en fadersfigur åt barnet.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Tycker det är en komplicerad fråga som inte kan förenklas. Lagarna kring föräldraskap finns där för att värna barnens rättigheter, och för att vi inte ska få ett gäng barn som växer upp under fattiga förhållanden. Eftersom alla statistik på ämnet mycket starkt påvisar att fattigdom leder till brottslighet.

Det finns även mycket stark statistik som påvisar att män som blivit uppfostrade av en ensam kvinna löper långt större risk att bli kriminella.

Därvid skulle jag kunna tänka mig att ett kontrakt kan skrivas kring att den biologiska pappan avsäger sig ansvar, men att kvinnan måste acceptera en "fosterpappa". Denna fosterpappa måste då självfallet inte vara del i familjen på klassiskt manér, utan snarare någon som är en fadersfigur åt barnet.

Så är läget idag ja, och en del män smiter från sitt ansvar. Du kan aldrig tvinga en fader att engagera sig i sitt barn. Med manlig aborträtt blir det klarlagt innan barnet fötts om fadern tänker bry sig eller inte. Det borde vara en fördel kan jag tycka.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Fast om det togs fram ett fungerande preventivmedel för män skulle de vara en ickefråga.

Fast det är antagligen för dåligt med pengar i det.....

Det jobbas väl på den biten? Jag tycker det hade varit kanon. Jag är för hela vägen :tummenupp

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Det där var ju bara en tyckare.
Har ingen hört talas om avhållsamhet? Bästa preventivmedlet, fungerar inte för 1 på 107 miljarder (baserat på kända fall genom historien).

Folk vill doppa och bli doppade, men slippa ansvar :fakta

Den länkar till denna, http://www.babyvarlden.se/Nyhetsartiklar/Manliga-p-piller-finns-men-lanseras-inte/, som har dessa som källor:

Columbia News Service

www.sr.se/p1

www.preventivmedel.nu

www.lakemedelsverket.se

Hittade mer :)

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/p-piller-for-man-snart-har/
http://www.pnas.org/content/early/2...ract?sid=77c01393-f7d6-409e-8f64-4aaa05d78c25

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Folk vill doppa och bli doppade, men slippa ansvar :fakta

Det låter ansvarslöst.

En tanke som slår mig i allt detta är dock om inte ett manligt p-piller till sist färdigställer den patriarkala samhällsstrukturen. För länge sedan var samhällena oftare matriarkala ordningar. Man ärvde på mödernet (spinnsidan för alla brackor) osv. Att det var så var till stor del för att man fortfarande dyrkade kvinnan som källan för liv, fruktsamhet och allt det där, jag vill inbilla mig att det också spelar in att man alltid vet vem mamman är till skillnad från fadern.
Hursom, över tiden så gick samhällena över till att anta en patriarkal struktur, arvsrätten ändrades till att vara viktigast på fädernessidan (svärdssidan).
Är då 2014 året då all valfrihet går över till mannen iom denna medicinska utveckling.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Det låter ansvarslöst.

En tanke som slår mig i allt detta är dock om inte ett manligt p-piller till sist färdigställer den patriarkala samhällsstrukturen. För länge sedan var samhällena oftare matriarkala ordningar. Man ärvde på mödernet (spinnsidan för alla brackor) osv. Att det var så var till stor del för att man fortfarande dyrkade kvinnan som källan för liv, fruktsamhet och allt det där, jag vill inbilla mig att det också spelar in att man alltid vet vem mamman är till skillnad från fadern.
Hursom, över tiden så gick samhällena över till att anta en patriarkal struktur, arvsrätten ändrades till att vara viktigast på fädernessidan (svärdssidan).
Är då 2014 året då all valfrihet går över till mannen iom denna medicinska utveckling.

Folk är ansvarslösa. Allt ansvar ska ligga hos någon annan.

Varför inte? Vi är i ständig rörelse :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...