Finns det för många bandagar att välja på?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Då jag knappt sett A-torp på vykort kommer jag nog aldrig att bli en fast kund till arrangörer på Anderstorp, men när Du nu frågar generellt vad kunderna vill ha och varför man sviker kanske mina funderingar kan vara värda att skrivas ned?

OSF Porta och många andra har rätt i det dom skriver, utifrån erfarenheten som "track day junkies". Men Ni/arrangörer måste kanske tänka igenom syftet med Era arrangemang, vilka som ska vara Er målgrupp och först därefter fråga vad målgruppen vill ha. Jag tror det påverkar Er framgång mer än vi tror.

Här är några typer av arrangörer jag mött och den målgrupp som besökte arrangemangen:

1 - SMC. Instruktörstätt med instruktörer som undervisar, utvecklar deltagarna och ger personlig feed-back och support. Lockar nybörjare, kromsläder, touringhojar i en salig blandning. Helpension och kursplan. Bra men dyrt. Har problem med beläggningsgraden bl.a. på Mittsverige. Min bedömning är att de som blir bitna övergår till andra arrangemang p g a kostnadsskäl och/eller de mer generösa omkörnings- och ordningsreglerna. Många av mina yngre kompisar har inte gått någon kurs än på grund av för dyra hojar, prestationsångest ("med min hoj förväntas jag vara snabb") och svårigheter att få in arrangemangen i jobb- eller semesterschemat.

2 - Bandagsarrangörer med instruktörer. Många instruktörer, men som någon skrev en del av dessa racar internt och glömmer hur viktigt det är att knata runt bland deltagarna i pauserna och lyssna in behoven. Inte många nybörjare här, annat än de som inte hade råd med en SMC-kurs. Jag har sett en del slokörade deltagare som lagt sin nya dyra hoj (2 av 3 på ett släp) på grund av olycklig hantering och att man kanske ville ta genvägar till ett snabbare tempo lite för fort. Någon instruktör kanske skulle ha erbjudit sig att fokusera på och coacha dessa lite extra under dagen (föråkning)? Hjälp med fjädringsinställning och setup? Ett par frivilliga teoripass kring detta kanske? Fivers ERF-skola är väl ett gott exempel där Ni vill erbjuda "junkien" en utveckling?

3 - Arrangörer som främst ser gatfolket som en kostnadstäckande hjälp för att delfinansiera sina och polarnas träningstid. Ofta flest och fulaste avåkningarna. Men på sitt sätt ärligt marknadsfört - åk till du spyr.

4 - Privatarrangemang. Någon eller några hyr helt enkelt banan för att ha skoj en dag.

Sensmoral - När man vet vilka man vill nå kan man besvara frågan vad man ska erbjuda. Som Du kanske gissar tror jag att den första och andra gruppen har bäst potential att nå nya kunder/få fräscha intäkter, men det ställer krav på att satsa på kunderna i stället för egen körtid. Och kanske till och med lite mer polisiär insats i gatgrupperna?

Jag vet inte om detta är något svar på din fråga, men jag tror att det gäller att få in nya och återfallsåkare till arrangemangen för att de inte ska gå svältdöden till mötes.

Mina 2p

Tackar! Nu fick jag lite nya idéer att testa! Skulle tro att vi ligger mellan grupp 2 och 3, det finns föråkare, domfår absolut inte racea med varandra, men dom tvingar heller ingen att ta emot tips. Köra tills man spyr däremot, är väl ett av våra ledord.
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Bilprovningen tillåter 103 db, banor tillåter 95 db. Det betyder att bilprovningen inte har något med banan att göra.

Om det är ett ljudproblem undrar jag hur man kan underlätta? Hur kan man motivera för sej själv att lägga 5-25 tusen på ett helsystem som man vet gör att man får mindre möjligheter att köra med hojen? Billigare att behålla originalsystem och köra hoj istället för att stå i depån och sura över att inte få köra.....

Var kan man testa hur många db hojen låter innan man kommer till banan?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
En föråkare som visar spårval och håller rätt tempo för rätt grupp, sedan kan man göra som vi gjorde i Poznan, där vi hade en föråkare plus en filmare som filmade deltagarna från hojen, sedan visades filmen direkt efter varje pass på en stor tv.

Detta var väldigt populärt hos nybörjarna samt dom som ville lära sig tekniken bättre.

Instruktörer som bryr sig i deltagarna och inte bara egokör för att brilljera.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
något som jag tycker är viktigt.

1. Att arrangören i GOD tid är ute med datum för bandagar så man i god tid kan ta ledigt 1-2 dagar från jobbet. Alla kan inte ta ledigt veckan innan.

2. Gärna hälften av anmälningsavgiften i förskott och inget krav på att betala hela om man skulle bli sjuk eller få förhinder.

3. Gärna nån form av loggning på antal deltagare. Finns de två dagar att välja på och den ena är full tar man gärna den andra för å slippa fullt på banan.

4. väl på banan, körning i fokus, man skall inte behöva springa å fråga när förarmöte är, om de är besiktning etc etc.

Personligen tycker jag inte de viktiga är just när man e på banan för de sköter de flesta arrangörer bra. de mesta handlar nog om de runt omkring inte själva körningen för de sköter alla arrangörer jag varit med bra.

Sen hade jag gärna sett om möjlighet fanns att skall de vara jippogrejer på bandagarna som antagligen vi som deltar betalar på nåt sätt så varför inte försöka få dit någon från öhlins som springer runt i depån å hjälper folk. Ta dit någon duktig däck gubbe som man kan prata däck med? nån som kan bromsar etc etc.. så möjligheten alltid finns å förbättra både sin körning å lära sig om materialet? kanske är svårt å genomföra dock?


ja har dock bara åkt med actionpics, sydskase emse och Fiver å ni alla har olika saker som är bra. Fiver har blivit mest naturlig för mig då era körningar ligger på banor närmast mig.


jag åkte nästan uteslutande själv förra året. fast vi var många som åkte på gatan ihop... men har lyckats få med mig mer å mer kompisar på bandagar å en gång så är man fast om man gillar gasa på sporthoj. Dock var de två gemensamma nämnarna varför folk inte vågade sig ut på banan alltid de samma.
1. jag är för långsam, alla som kör är så duktiga.
2. vill inte vurpa min dyra fina hoj. gäller försäkringen?

1. står man vid bankanten så ser de ut å gå riktigt fort. även fast de går lika fort när man själv kör. att blanda licens å oförsäkrat gör väl bara dom som är långsamma mer osäkra?

2. inget som går å göra något åt. köper man hoj långt över sin ekonomi så kanske man tänkte fel redan från början? och man behöver faktiskt inte ligga på 110% bara för man åker bana. de går å vurpa på gatan me å då gör de ont. dom flesta har dock förutfattade meningar om att på bana vurpar man. gata är itne farligt. även om de är dessa killarna som spelar in dom fräckaste bombarreporna på gatan, å de e dessa killarna som inte vågar vurpa på banan som kommer mitt i stan på bakhjulet i 150...?

ja tror man på något sätt måste lura dom osäkra att prova på. alla har inte självförtroende nog å sätta på sig en gul tröja å tuffa runt. även om de kanske är enda sättet på prova.

sen är de ju även så att de är itne gratis att åka bana. 1100-1300 kr för en heldag, kanske 40 mil resa med kärra där bilen drar 1.5 liter milen å soppan kostar 14kr litern.
40 liter i hojjen går åt.
elverket skall ha soppa.
1 bakdäck per körning å 1 framdäck varannan var tredje.
service med dyr fin olja.
kanske krashar man?
ledigt från jobbet 1-2 dagar.

de kostar å man måste verkligen älska de man håller på med för å prioritera bort allt annat. ja hade inte gett dessa pengar för å åka å spela pingis, men de finns dom som gör. kanske därför intresset avtar lite? men de är ju heller inget ni arrangörer kan påverka.
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Tråden har fortfarande gett ganska få tips på vad kunden vill ha, men många arrangörer har tagit chansen att skrika om hur bra dom är. Back to subject hade varit kul. Jag är mindre intresserad av vad SMC planerar, eller vad banåkning.nu är bra på än av att få feedback på vad kunderna vill ha.

Helt rätt av dig att fråga kundern vad dom vill ha. lyssna vad dom säger och sen leverera det dom efterfrågar. Så fungerar många bra verksamheter.

Men du får ge lite kredd till till dina "kollegor i braschen" :tungan
Även om dom snor lite smygreklam i din tråd för sina egna körningar, så är dom faktiskt snälla och delar med sig av deras egna erfarenheter.

Till er som hackar på att instruktörer gasar på bandagar...
Tänk på att dom är där för att köra hoj dom också. Dom betalar massor med pengar i form av bensin, diesel, däck, semester, slitage mm för att vara på banan. Och arbetet med att instruera deltagare, besiktiga hojjar, flagga, hämta hojjar i sanden, lyssna på klagomål, mecka och byta däck på deltagares hojjar. Gör att instruktören får lite ersättning för transport till och från banan. Men framför allt att man kan instruera i en grupp, för att sen köra fritt i licensgruppen eller snabb grupp. Och då är instruktören en deltagare som alla andra. Och har sin rätt att köra sitt eget tempo efter samma regler som alla andra.

Vill ni ha avlönade instruktörer som inte har egen körning så får ni gå kurser på CSS "california superbike school". Men då kostar varje dag ett antal tusen kronor.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top