Finns det för många bandagar att välja på?

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
allmäna attityden bland tävlingsfolk är väl lite:a torp körde vi i maj så träning där är inte itressant.bandag falken i juni när de ska tävla 2 månader senare tror jag stoppar upp intresset lite hos de seriösa.är däremot träningen 2 veckor innan sm så brukar det ju vara fullt om det inte är snö på banan.
sedan sägs det att intresset från licensare är tamare i år och ex.falken har bara 1 grupp licens nu för tiden.
heldagar på helger hade nog varit en bra affär.
sedan fattar jag inte varför de stänger banorna på semestern nästan,det är då man har tid.
sedan är nog folk lite snåla oxå,500 kr en helkväll falken och sedan får man ändå inga tider för att det blandas för friskt i grupperna.
Liknande ksp:s upplägg med en grupp 58-1.05,och en grupp 1.05-1.10 etc oberoende gata eller licens är nog ett vettigare alternativ i framtiden.

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Personligen tror jag att SMC´s stora utbud av sporthojskurser/ b&k-kurser i år har minskat körningarna på de allmänna bandagarna.
Folk betalar gärna lite extra för att både få en slags utbildning/handledning samt att tom. vagnskadeförsäkringen gäller på SMC´s kurser.

Har jag fel?

Ja, du har fel. Pratade precis med folksam på telefon. Enligt den person jag talade med så gäller inte vagnskadeförsäkringen under SMC's kurser. Kunde tyvärr inte få infon på mail eftersom det tydligen var nytt och bara kommit som intern info.

....har en lugn dag på jobbet med tid över för annat, typ surfa SH....

MC Doktorn

Guest
Personligen tror jag att SMC´s stora utbud av sporthojskurser/ b&k-kurser i år har minskat körningarna på de allmänna bandagarna.
Folk betalar gärna lite extra för att både få en slags utbildning/handledning samt att tom. vagnskadeförsäkringen gäller på SMC´s kurser.

Har jag fel?

En klar poäng.
Jag ser vilka stora skaror hojar som lockas till SMC här på G åsen, inte bara sporthojar utan en del sporttouring offroad också.

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Gör den verkligen det nu efter folksams senaste utspel?
Ja det gör den.

Ja, du har fel. Pratade precis med folksam på telefon. Enligt den person jag talade med så gäller inte vagnskadeförsäkringen under SMC's kurser. Kunde tyvärr inte få infon på mail eftersom det tydligen var nytt och bara kommit som intern info.

....har en lugn dag på jobbet med tid över för annat, typ surfa SH....
Verkar som att infon inte har gått fram till alla där, tyvärr har alla som svarar på folks frågor inte ordentlig koll.

Vore konstigt om Folksams försäkring inte gällde på en kurs de kräver man skall gå för att få teckna en av deras försäkringar.

Last edited:

AshT4

Va'e'dee??
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
Gsx-r 600 (såld), Er-6 n (Vardags moppe), Gsx-r 1000 (kan vara Filip Backlunds gammla racehoj :D)
För min del är det helt enkelt ekonomin som styr. Måste jobba en jävla massa extra bara för att ha råd med försäkringen:död Sen ska hojen hållas i skick plus att soppa priset drar iväg mer och mer vilket gör resan till en bana löjligt dyr....

Men det höga bensinpriset gör ju att vi svenskar kör mindre privata och onödiga turer, och det vet ju alla att det är just det som orsakar hela världens miljöproblem :tummenupp

//Ash

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Läs mitt senaste inlägg...men det är väl som vanligt med fel info. Fast jag frågade specifikt om vagnskada gällde med SMC på bana och fick ett nekande svar.
La till lite mer i mitt inlägg ovan.

Här finns info vilka försäkringar som gäller på SMCs körningar
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=959

Finns ett inlägg på oinstruktörsdelen också där Jesper ( Galne Dansken ) bekräftar att Folksams försäkring gäller på SMC kurserna.

J.Porta

Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
La till lite mer i mitt inlägg ovan.

Här finns info vilka försäkringar som gäller på SMCs körningar
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=959

Finns ett inlägg på oinstruktörsdelen också där Jesper ( Galne Dansken ) bekräftar att Folksams försäkring gäller på SMC kurserna.

Nu drar vi hela tråden OT, men det skulle ju vara intressant att få ett officiellt uttalande om detta från folksam, när jag ringde bad jag att få tala med någon insatt osv...tyvärr tog jag inget namn. Men jag tar ett uttalande från någon på bolaget som officiellt.

Last edited:

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Pratade med IF och deras märkesförsäkringar gäller fullt ut på av SMC anordnade arrangemang. Jag vill också åka på stor bana men avstånd och pris spelar in .. Tuvängen och Rörken är på lagom avstånd och till rimligt pris .. på bekostnad av farten ....

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Ja isåfall är det något nytt som har bestämts i dagarna i såfall, är ju själv SHI och har SMC/folksamförsäkring. Känner flera deltagare under kurserna som klotat och där vagnskadan gällt utan problem.

J.Porta

Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Som sagt, gör som jag. Ring och fråga, kanske får ett annat svar då. Så brukar det ju vara med bolagen :D

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Nu drar vi hela tråden OT, mendet skulle ju vara intressant att få ett officiellt uttalande om detta från folksam, när jag ringde bad jag att få tala med någon insatt osv...tyvärr tog jag inget namn. Men jag tar ett uttalande från någon på bolaget som officiellt.
mailade Folksam precis och hoppas på ett svar som man kan lägga ut här.

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
Gör den verkligen det nu efter folksams senaste utspel?
Jo det finns fortfarande försäkringar där vagnskada gäller. Men man får se upp i försäkringsdjungeln som det verkar vara en allmän rokad i. Inte bara i denna fråga utan även omläggningen som är på G. Det var ju väldigt bråttom att lägga på 32% skatt på trafiken men inte särskilt bråttom att genomföra resten av reformen......

If som tidigare varit skit m a p bankörning seglar nu upp som ett av de få bolag där vagnskada gäller vid SMC körningar. Folksam och Salusansvar har ingen form av banåkning tillåten på försäkringar tecknade efter ett visst datum.

Frågan är om det i framtiden inte blir tufft för bandagsarrangörerna att få dit gatåkare när inga trafikförsäkringar gäller och hård konkurens från SMC. Kommer allmän banåkning med gathoj va ett alternativ framöver? Måste man välja gata eller bana framöver?

Annat, för min del som Norge-jobbande så funkar det inte med körningar på vardagar utan är hänvisad till helger och Juli och då har SMC bäst utbud.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Största problemet (iaf för mig) med bankörningar är att det krävs original helsystem för att ens vara med. Tror att det är många med mig som finner dessa regler problematiska.

Om man monterar en DB killer som ljudmässigt blir godkänd av bilprovningen så tycker man att det borde räcka.

Bilprovningen tillåter 103 db, banor tillåter 95 db. Det betyder att bilprovningen inte har något med banan att göra.

Om det är ett ljudproblem undrar jag hur man kan underlätta? Hur kan man motivera för sej själv att lägga 5-25 tusen på ett helsystem som man vet gör att man får mindre möjligheter att köra med hojen? Billigare att behålla originalsystem och köra hoj istället för att stå i depån och sura över att inte få köra.....

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
SMC arrangerar inga "bandagar" utan "kurstillfällen".

Alla försäkringabolag har full täckning på försäkring vid SMC-arrangerad kursverksamhet!

/ Jens

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
Bilprovningen tillåter 103 db, banor tillåter 95 db. Det betyder att bilprovningen inte har något med banan att göra.

Om det är ett ljudproblem undrar jag hur man kan underlätta? Hur kan man motivera för sej själv att lägga 5-25 tusen på ett helsystem som man vet gör att man får mindre möjligheter att köra med hojen? Billigare att behålla originalsystem och köra hoj istället för att stå i depån och sura över att inte få köra.....
WORD!
(som gat/bandagsåkare.)

Denna tråden kan bli intressant.
Den kan i förlängningen handla om bandagarnas vara eller inte vara....

Marcus75

Buddah
Gick med
15 May 2005
Hoj
ZX9R
dagarna i sig är absolut inte för många, däremot verkar problemen ligga i banägarnas tider att dela ut. Jag tror att om bandagarna var ex 2 dagar i sträck och oftare på helger skulle det dra mer folk.

Jag personligen och mina vänner försöker åka så mycket som möjligt, dock har vi begränsad möjlighet att åka på vardagar och strö dagar pga arbete. blir mest helger eller då det är 2-3 sammanhängande dagar. Är ju en bit oxå till närmaste banorna (ca 20-25mil).

Men för många finns det defenetivt inte. vill åka i Juli nu så mycket som möjligt, men har bara hittat 2 dagar som passar :(

Jag har hunnit med 6 dagar i år och skulle gärna vilja tajma in 14 till minst :)

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
SMC arrangerar inga "bandagar" utan "kurstillfällen".

...

/ Jens
För gatåkare som inte inte ligger på gränsen och jagar varvtider utan bara putsar körteknik blir skillnaden liten (OM man bortser från vagnskadeförsäkringens gällande då!). Särskilt om du är uppe på steg 3-4 hos SMC.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
hade mer än gärna kört igår men tyvärr så hann jag inte få hem en del som jag behöver till moppen:( bara lite allmänt så tror jag visst att det skulle kunna gå å fylla sådana här "privata" tillställningar, ett problem tror jag är PRISET!!! förstår ju självklart att ni (fiver) ej kan skänka bort platserna men samtidigt så måste det väl ändå vara bättre att sänka priset en aning och fylla alla platser än att ta 500 och få 25-30 förare, banan kostar väl en 35-40tkr??? att hyra, hade jag haft ordning på hojen så hade jag definitivt kommit men då jag hörde mig för bland kompisarna om dom var sugna så var den allmänna tongången att dom tyckte det var lite för dyrt (snåljåpar;) ), förstår dom iofs, 500:- för körning samt 10-14 liter bensin= nära 700 spänn, jag hoppas dock att det kommer mer av sådana här tillställningar och att min hoj är i ordning då:)

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Det är absolut inte för många bandagar att välja på! Däremot säger jag som övriga talare, det kostar en hel del att genomföra en bandag, inte bara anmälningsavgiften utan bensin, transport med mera.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år