Finns det för många bandagar att välja på?

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Samtliga försäkringsbolag´s försäkringar gäller på Smc´s Sporthojskurser och BKK-kurser.
Och dom gäller just för att dom räknas som kurser och inte som bandagar.
Dom hamnar lite under samma sak som att köra i körgården på en trafikskola.

Till Humlans fråga om det är för många tillgängliga bandagar, så tror jag inte det. Efterfrågon kommer nog bara öka mera och mera.

Att ni inte har fullt vet jag inte va det beror på. Ni ligger några hundringar högre i pris, men det borde inte spela någon roll, om ni levererar bra organiserade bandagar, men duktiga instruktörer som hjälper och även utbildar deltagarna. Så borde ni inte ha några problem att fylla era platser.

Att ni har krav på 95db gör det ju lite svårare. Min K5 låter 98db på 5500rpm med originalrör. Och eftersom jag har ett slippon som dämbar ljudet bättre än original, men inte når ner till 95 vid förbifart så är jag ju per automatik är utklassad från era körningar.

Sen tror jag att vi har ett vädigt stort och aktivt bankörningskollektiv i Stockholm, Uppsala, linköping . Och då är det långt ner till dom skånska och smålänska banorna.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Samtliga försäkringsbolag´s försäkringar gäller på Smc´s Sporthojskurser och BKK-kurser.
....
Då kanske det är läge från SMC att man påtalar för Folksam att de utbildar all sin personal i den här frågan så att man inte får sån info som jag fick idag per telefon. Fastän jag frågade specifikt. Även att det skickar personal som föreläser/informerar vid BKK/SH-kurser.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Då kanske det är läge från SMC att man påtalar för Folksam att de utbildar all sin personal i den här frågan så att man inte får sån info som jag fick idag per telefon. Fastän jag frågade specifikt. Även att det skickar personal som föreläser/informerar vid BKK/SH-kurser.

Japp. Jag håller med.
Det är faktiskt så illa att flera smc sporthojsinstruktörer velat ha offert på sporthojsförsäkringen. Men inte fått några bra svar ens på det.
Och vi har påtalat det för den ansvarige på Folksam.

Problemet verkar ligga i att motorcykelförsäkringar och bankörning, är så oerhört liten marknad, och nästan ingen frågar om det. gmnfört med alla andra försäkringar folk ringer om tex hus, bostadsrätt, pension, sjukförsäkringar, reseförsäkringar, olycksfall mm.
Så ingen i personalen hinner lära sig om motorcyklar och bana och om vad som gäller. Och det kan därför bli att dom inte lämnar helt uttömande kompletta svar.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Även att det skickar personal som föreläser/informerar vid BKK/SH-kurser.
Visserligen är det inte Folksams egen personal utan SMC instruktörer men på varje kurs har man försäkringsinformation.

Ang. info hos personalen som svarar i telefon så kan jag bara hålla med, de har inte ordentlig koll på sina egna försäkringar.

Förra året var det knappt någon som visste vad deras SMC försäkring var för något.
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Bilprovningen tillåter 103 db, banor tillåter 95 db. Det betyder att bilprovningen inte har något med banan att göra.

Om det är ett ljudproblem undrar jag hur man kan underlätta? Hur kan man motivera för sej själv att lägga 5-25 tusen på ett helsystem som man vet gör att man får mindre möjligheter att köra med hojen? Billigare att behålla originalsystem och köra hoj istället för att stå i depån och sura över att inte få köra.....

:klappar Håller med. Jag kan förstå att folk som bor i närheten av banor tröttnar. Och vill vi behålla våran hobby så får vi så vackert rätta in oss i ledet, annars är det bara en tidsfråga innan bandagarna blir färre.

103 db är väl bara äldre fordon som kan få problem med, i o m att nyare fordon följer helfordonsgodkännandet, vilekt inte medger annat än orginal eller EU-typat rökrör....åtminstone vid registeringsbesiktningen...
 
Last edited:

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
nu kankse jag är trög men vadå, är det dyrare i år att köra bana?
har försäkringarna chockshöjts eller har däcken ökat satan i pris?
ljudet är ju ingen nyhet direkt,tror inte det är många som besiktigar med sina slipon så varför bana`?
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Kundfokusering för bandagsarrangörer.

Jag tror att de som arrangerar bandagar måste bli mera proffsiga på
hela arrangemanget.
1. Ha mycket proffsiga instruktörer som inte racar med varandra under
bandagen utan fokuserar mera på att lära ut så att deltagarna blir
bättre.
2. Gärna kring arrangemang typ någon där med demohojar, försäljning,
Kanske försäkringsbolag som man kan ställa frågor till, polisbesök, vägverket
etc..
3. Bra funktionärer som snabbt åker ut och forslar bort hojar samt sköter
tidtagning och gruppbyten på snabbt och effektivt sätt.
4. Ha en bra intro möte kanske i mindre grupper. Vet en del som jag hört
haft funderingar men inte vågat ställa frågor inför alla.
5. Bättre skyltning när man kommer till banan..tex där skall man ställa
upp hojen ...där sker inskrivning etc....
6. Bättre koll på förare som kör i fel grupp. Jag ser varje gång
förare som kör extremt mycket snabbare än övriga i grupperna. Detta
borde arrangören se och flytta dessa till rätt grupp. Det gör att farten
blir jämnare och det flyter bättre i gruppen= slipper bli köer i gruppen
7. Bättre koll av arrangören av omkörningar. Vet flera nybörjare som sagt
att de aldrig mera tänker köra pga att de blivit omkörda på fel ställe osv.
Detta hör oftast till min punkt nummer 6 ovan.

Nu har man ju varit på några körningar men jag tycker mycket som man
i vardagsspråk heter kundfokusering saknas av många arrangörer.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Tycker inte det är för mycket bankörningar!
Svårt att komma ifrån på vardagarna, vet fler som har det.
Kanske borde det finnas en allmän kalender här på SH där alla som arangerar bankörningar kan markera datumen i en gemensam kalender.
Lättare för alla att hitta.

Nu till helgen hade jag gärna kört men hittar ingenstans att köra.
För några veckor sedan ändrades en kvällskörning till heldag och jag hade ingen möjlighet att komma ifrån jobbet :(.


Mera bankörning :)
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Jag tror att om bandagarna var ex 2 dagar i sträck och oftare på helger skulle det dra mer folk.

Exakt, min tanke också.

Personligen blir det dyrare för mej att ta ledigt från jobbet än att kanske betala en tusing mer för en 2-dagars körning över en helg. Plus att det går åt semestertid som även ska räcka till att resa och umgås med familjen.
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Ett problem som jag och flera gatåkare upplever är att vi som försäkrar genom IF/Trygghansa inte kan köra i gargrupperna utan måste istället köra i licens/oförsäkrat. Det är riktigt tufft för oss som inte ligger på absolut max, har licens och är vana vid att folk tar ens spår mitt i kurvan.
Därför blir det endast SMC körningar för min del iår.

Om man skulle köra en oförsäkrad gupp men utan licensåkarna VET JAG att många fler skulle kunna vara med. Jag tror samtidigt licensåkarna som tränar skulle tycka det vara skönt att få undan vissa (bla jag) från banan, så de kan jaga sina hundradelar ifred :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det är absolut inte för många bandagar att välja på! Däremot säger jag som övriga talare, det kostar en hel del att genomföra en bandag, inte bara anmälningsavgiften utan bensin, transport med mera.

Skillnaden mot en träning arrangerad av klubb är 150 spänn, sätt det i relation till bensin 500, däck 1500, slitage på hojen, ledighet från jobbet, etc. Jag tror inte att de få kronorna extra är det som stoppar upp. Inte hade vi fått 25 förare till om vi sänkt priset med en hundring?
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Ett problem som jag och flera gatåkare upplever är att vi som försäkrar genom IF/Trygghansa inte kan köra i gargrupperna utan måste istället köra i licens/oförsäkrat. Det är riktigt tufft för oss som inte ligger på absolut max, har licens och är vana vid att folk tar ens spår mitt i kurvan.
Därför blir det endast SMC körningar för min del iår.

Om man skulle köra en oförsäkrad gupp men utan licensåkarna VET JAG att många fler skulle kunna vara med. Jag tror samtidigt licensåkarna som tränar skulle tycka det vara skönt att få undan vissa (bla jag) från banan, så de kan jaga sina hundradelar ifred :)

Vi (Actionpics) har som mål att på nästa års körningar inte blanda IF och Trygghansa med Licens/racehojar.
Eftersom de flesta bolagen nu följer IF och Trygghansas sätt att i sina villkor försöka avtala bort TSL på motorbana (undantaget kurs med SMC) så kommer man oavsett f-bolag kunna köra i lämplig gatgrupp 2009 med oss.
Licens/race kommer ha en egen grupp med enbart den typen av hojar och förare.

/Nitrous
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Ett problem som jag och flera gatåkare upplever är att vi som försäkrar genom IF/Trygghansa inte kan köra i gargrupperna utan måste istället köra i licens/oförsäkrat. Det är riktigt tufft för oss som inte ligger på absolut max, har licens och är vana vid att folk tar ens spår mitt i kurvan.
Därför blir det endast SMC körningar för min del iår.

Om man skulle köra en oförsäkrad gupp men utan licensåkarna VET JAG att många fler skulle kunna vara med. Jag tror samtidigt licensåkarna som tränar skulle tycka det vara skönt att få undan vissa (bla jag) från banan, så de kan jaga sina hundradelar ifred :)

det har väl aldrig handlat om hurvida försäkringsbolaget betalar ev krasch eller inte?
det heter väl licens/oförsäkrad där icke gatlegala motorcyklar ingår.resten brukar väl gruperas utifrån deras erfarenhet/rutin/inviduell hastighet.
har aldrig sett skylten folksam/licens grupp utan alla tar för givet att försäkringar ej gäller på banan men de tar fortfarande personskador på 3:e part om något händer.så resonerar falken i alla fall och har du bara ett gilltigt förarbevis,bes och registerförd motorcykel så är det okej.
problematiken är lite omvänd oxå,sitta och köra på falken ibland backspeglar som kör ibland 10-12 sec långsammare skapar bara farliga situationer precis som du skrev.det går ju fortfarande ut på att alla ska ha roligt även om licensare kanske har en timkostnad på 800 och uppåt och då vill se 10 delar som resultat:)
 
Last edited:

Hasse K

Kraschad Kungälvsbo
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Kungälv
Hoj
S1000RR på banan, Fireblade -98 på gatan...
Nej , tycker inte att bandagarna är för många! Men det är ju väldigt ensidigt ,arrangörssidan är en annan sak....Era dagar är kanon , fortsätt så !
För egen del är jag "varannanveckaspappa" under alla utom en av era körningar i år....:gnissla

De e nog bara en tillfällig nedgång för EM bl.a........:confused:

Kör hårt !
Hasse
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag skulle också gärna se mer körningar under semesterperioden ~ v 28-34
För att ta ledigt från jobbet och åka 30-50mil enkel resa är helt enkelt för dyrt för att göra ofta.

Sen anser jag att det är ett prblem med alla dessa regler, regler hit och regler dit. Syftar främst på att jag som inte har licens måste teckna en försäkring på hojjen för att få köra på bana, och om jag sedan har en oreggad banhoj blir det hela lite mer komplicerat.

Jag som kört cross i 7-8år är van med att åka ett par mil 5-10 på kvällen, pynta en hundralapp och köra mig trött. Och inget tjaffs om försäkringar, krav på hojjen, licenser osv osv.

Det gör iaf att jag inte åker på fler bandagar än vad jag gör idag, hade gärna tränat 1-2ggr/veckan.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjo!!!

Jag är rätt rookie av mig. För min del handlar det om att åka till banan och ha skoj. En heldag går fetbort för mig. Eftersom jag inte vill köra bana i regn med mina däck, så är föranmälningen på gränsen till för dyr... eftersom en rejäl månadsslant redan går till att ha hojen försäkrad osv.

På min nivå räcker det dessutom med kvällskörningar. Jag har en bit till banan och inga möjligheter till släp, utan får köra till och från. Efter en heldag så vet i tusan om man hade fixat att köra hem i skärpt tillstånd.

Eftersom jag inte räknar i antalet varv jag kör, så känner jag att jag får ut lika mkt ur en kvällskörning som ur en heldag. Därför väljer jag kvällskörningen, men som det ser ut nu så verkar det inte ligga mera kvällskörningar?! :va

Att inte flera anmäler sig tror jag beror på försäkringarna. Har nyss tecknat folksam. Dem täcker INTE vagnskada.. däremot personskada så länge det inte är frågan om tävling. Träning täcker personskador, inga problem!!!

Hade IF innan.. dem tog inget som skedde på inhängnat område. Ni som tror ni har gällande försäkringar... KOLLA UPP DET FÖR F_N!!! Vagnskaden gäller inte. Personskador ska trafikdelen av försäkringen stå för. MEN körning inom inhängnat område... då gäller inte trafikdelen. Åtmindstone var det så för mig hos IF! Arrangören har väl en försäkring men det är väl rätt usla villkor i dem har jag hört rykten om. Så egen försäkring är att rekomendera. Gruppförsäkring via jobbet eller vad som.

Till mig sa IF rent ut. "Du är mera försäkrad när du kör i trafik... du får utvecklas som förare där istället! :dummer

"Sedan är det som någon tidigare nämt. Som "nybörjare" är det ett stort steg att ta sig ut på banan. "Där håller ju bara dem till som tävlar!". Man är nog rädd för att vara ivägen eller något.

För oss som har det lite tajt ekonomiskt så skulle jag gärna se att man kunde anmäla sig till en heldag... men bara köra en halvdag. Dvs samma pris och förfarande som under en kvällsträning. Fråga mig inte hur man ska kontrollera vilka som kör när osv... men för mig är det helt enkelt för dyrt för heldagar i nuläget. För hög kontantinsats om vädret sviker :(

//KaliZ
(OBS försäkringsdelen i mitt inlägg kommer ifrån konversationen jag haft med IF och Folksam. Det är den info jag fått.. efter många samtal.)
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
För oss som har det lite tajt ekonomiskt så skulle jag gärna se att man kunde anmäla sig till en heldag... men för en halvdagskörning. Dvs samma pris och förfarande som under en kvällsträning. Fråga mig inte hur man ska kontrollera vilka som kör när osv... men för mig är det helt enkelt för dyrt för heldagar i nuläget. För hög kontantinsats om vädret sviker :(

//KaliZ



De e ganska bra förslag faktiskt, inte för att jäg själv skulle vilja köra enbart halvdagar men för dom som vill det kan de va en bra ide.
Dessa dagar skulle kunna säljas ut typ en vecka innan om de finns gott om platser kvar då dessa annars ändå bara skulle gå till spillo. Väldigt simpelt reglera egentligen, vid besiktning får man en klibba, blå för heldag och grön för halvdag eller liknande, efter klockan 12.00 får inte längre några gröna klibbor (halvdagare) släppas ut på banan.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tror faktiskt det är pengarna. Inte anmälningsavgiften utan alltihop, hela kittet. Soppan är svindyr, däcken blev knappast billigare i år och med tanke på att matpriserna har stigit så får folk mindre pengar över.

I övrigt så känns det som att SMC bör pusha lite på alla försäkringsbolag för att få dem att förstå att man lär sig bra saker på en inhägnad motorbana som man helst inte bör prova i trafiken utan gärna ska kunna det redan när man ger sig ut där.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
De e ganska bra förslag faktiskt, inte för att jäg själv skulle vilja köra enbart halvdagar men för dom som vill det kan de va en bra ide.
Dessa dagar skulle kunna säljas ut typ en vecka innan om de finns gott om platser kvar då dessa annars ändå bara skulle gå till spillo. Väldigt simpelt reglera egentligen, vid besiktning får man en klibba, blå för heldag och grön för halvdag eller liknande, efter klockan 12.00 får inte längre några gröna klibbor (halvdagare) släppas ut på banan.

Ja precis!!! Då skulle jag få mitt banåkande mättat och därefter kunna hänga med polarna som bokat heldag... skryta och snacka skit osv.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top