Finns det någon officell tävlingskalender -09

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Så fel du har Oscar. Jag tycker inte synd om mig själv och jag gnäller inte bara, men vill du leva i en liten inskränkt värld och tro det så gör det då :)

Har ordet "gnälla" en annan innebörd i Svenska språket för dig, än för oss andra?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Tors som innan!

För de som inte kan ta ledigt får köra 15 min träningen på fre. Alltid bättre än ingenting alls!

fredag:

8.00-8.15 rookie 600 träning
8.25-8.40 rookie 10 träning
8.50-9.10 gp 125 träning
9.20-9.40 250 träning
9.50-10.10 kval rookie 6
10.20-10.40 kval rookie 10
10.50-11.10 sbc trening 1
11.20-11.40 sst 600 trening 1

11.40-12.10 LUNCH

12.10-12.30 gp 125 träning 2
12.40-13.00 250 träning 2

13.10-13.35 rookie6 sprint
13.45-14.10 rookie10 sprint

14.30-14.50 sbc träning 2
15.00-15.20 sst600 träning 2
15.30-15.50 125j träning
16.00-16.20 honda


alternativ fre:
15 min passet går att förlänga till 25 (tänkte inte sno så mycket tid från SO)
Mitt schema slutar 16.20 som du ser så utrymmet finns!

Däremot går det inte ihop om vi skall ha 25 min pass på alla klasser på fre (går däremot på lör)

Ett annat alt är att ta bort träningen på fre för rookie, för att ge plats för 25 min pass för alla. Tycker inte det är ett bra förslag dock pga att vissa inte kommer att kunna träna på tors vilket gör att dom åtminstone får köra lite innan kvalet.





Detta schema går att ex lägga längre luch eller längre pauser som ni ser...


Lördag:

1 Kval rookie + 1 Race rookie (ingen warm-up/träning) alltså +50 min där.
+ att detta schema har utrymme för 40 min tillägg= Lördagen 1h 30 extra körtid för övriga klasser på lör jämfört med fre.
Sön slipper ni krasch kung klasserna helt och får massor av tid :)

Alltså 1h 45 min körning för rookisarna + en massa mera tid för övriga klasser!!!

(Nu ska jag försöka hålla käften :glömdet )
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Moss.
Säg nu att man har olika startavgifter, rookies betalar mindre och får mindre bantid etc. Vad händer när schemat spricker? Ska de som betalat mer prioriteras, eller ska de som knappt får någon tid ändå, få ännu mindre tid?

Tror jag vart på två tävlingar på anderstorp där man kortat racen, 2-6 varv beroende på klass när schemat gått åt skogen..

Är inte detta en annan diskussion? Om du syftar på att jag föreslog färre race-varv för Rookies än för A-förare, så gjorde jag det bara för att det ALLTID varit så. Annars så kör vi ju lika mycket. Om detta är ett problem så kanske man ska starta en ny tråd om detta.

Ang anmälningsavgifter så vill jag minnas att jag betalade lika mycket som A-förare när jag var Rookie. Antar att det är så fortfarande. Om detta är ett problem så kanske man ska starta en ny tråd om detta.

Och visst kan man diskutera att "tidsschemat kommer att gå åt skogen för det har det gjort förut"... Visst kan man diskutera det... Eller också inte. Gör man ett schema med rimlig luft i så brukar det ju funka. Men ALLA banor har ju en tidsgräns då det är stopp så vad är nytt?
Man kan väl lägga olika klasser sist lördag o söndag?

Fattar inte riktigt varför du tar upp den här dikussionen i den här tråden
 

steve p

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2005
Ort
u-hamn
Hoj
Honda cbr
Bra upplägg Masen.....skulle funka bra,alltid roligare med en racehelg..I stället för att allt ska ske på en o samma dag...Funkade bra förra året tyckte jag...Ni måste ju tänka på kiosken o resturangen med,för man hinner ju inte att få i sig så många burgare på en dag....
 

Riklun

#26 Shrimpy
Gick med
18 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6 2008
Tidsschemat ser ut ungefär såhär:
Torsdag:
17.00-18.25 Friträning R600

Fredag:
8.00-8.35 Kval R600
10.40 Race 1 R600 12 varv
15.50 Race 2 R600 15 varv

Så här kommer alltså bantiden se ut för oss i rookie 600 då??
Förstår att en del kanske tycker att det är kass att behöva ta ledigt en dag extra och det får man respektera. Det jag inte kan fatta är att detta förutom det skulle vara ett dåligt upplägg???? Som en del nämnt så är detta första racet någonsin för en del av oss (jag en av dom) och hur guld är det inte då att få 85minuters bantid på torsdagen i lugn och ro för att känna på banan och ställa in hojen??? Visst kanske det inte är helt optimalt att köra ett kval klockan åtta på morgonen, men va fan det är väl lika för alla som sätter sig på hojen i det kvalet. Jag gillar upplägget!!! Känns som man kan genomföra sitt första race i lite lugn och ro och fokusera på körningen.
 

Love

#41 SST600 www.ninjaracing.se
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Jäderfors (Sandviken)
Hoj
ZX6R-09 + ZX10-09
fredag:

8.00-8.15 rookie 600 träning
8.25-8.40 rookie 10 träning
8.50-9.10 gp 125 träning
9.20-9.40 250 träning
9.50-10.10 kval rookie 6
10.20-10.40 kval rookie 10
10.50-11.10 sbc trening 1
11.20-11.40 sst 600 trening 1

11.40-12.10 LUNCH

12.10-12.30 gp 125 träning 2
12.40-13.00 250 träning 2

13.10-13.35 rookie6 sprint
13.45-14.10 rookie10 sprint

14.30-14.50 sbc träning 2
15.00-15.20 sst600 träning 2
15.30-15.50 125j träning
16.00-16.20 honda

Detta schema går att ex lägga längre luch eller längre pauser som ni ser...


Lördag:

1 Kval rookie + 1 Race rookie (ingen warm-up/träning) alltså +50 min där.
+ att detta schema har utrymme för 40 min tillägg= Lördagen 1h 30 extra körtid för övriga klasser på lör jämfört med fre.
Sön slipper ni krasch kung klasserna helt och får massor av tid :)

Alltså 1h 45 min körning för rookisarna + en massa mera tid för övriga klasser!!!

(Nu ska jag försöka hålla käften :glömdet )


Tyvärr tror jag att det blir för korta träningspass med det här upplägget. Anderstorp är ju en lång bana och om man tar bort utvarv samt invarv från 15 min. så återstår 5-6 varv till träning. Ett träningspass på A-torp bör nog vara minst 25 minuter anser jag.

/Love
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Tyvärr tror jag att det blir för korta träningspass med det här upplägget. Anderstorp är ju en lång bana och om man tar bort utvarv samt invarv från 15 min. så återstår 5-6 varv till träning. Ett träningspass på A-torp bör nog vara minst 25 minuter anser jag.

/Love
15 min passet går att förlänga till 25 (tänkte inte sno så mycket tid från SO)
Mitt schema slutar 16.20 som du ser så utrymmet finns!

Däremot går det inte ihop om vi skall ha 25 min pass på alla klasser på fre (går däremot på lör)

Ett annat alt är att ta bort träningen på fre för rookie, för att ge plats för 25 min pass för alla. Tycker inte det är ett bra förslag dock pga att vissa inte kommer att kunna träna på tors vilket gör att dom åtminstone får köra lite innan kvalet.
 

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
oslo
Hoj
rs 250
men som Masen skriver så er det ju tid över och plats för justeringar, men det ser ju MYCKET bättre ut!
va med och tyck till om förslaget och lägg till det ni tycker istället för att tycka utan att lägga till !!!

bra sagt =)
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Har ordet "gnälla" en annan innebörd i Svenska språket för dig, än för oss andra?

Än er andra, menar du att alla andra här säger att jag gnäller.

I så fall är det konstigt, för jag har lagt fram flera förslag och tankar om det hela, men det är väll gnäll i era öron.

Men som sagt var, kanske lika bra att låta bli att ens framföra synpunkter, förslag och tankar när någon efterfrågar det här i racingforumet och bara börja skriva fan, dåligt, skit, piss. Det ger bra respons och är konkreta förslag på personens frågor ......
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Är inte detta en annan diskussion? Om du syftar på att jag föreslog färre race-varv för Rookies än för A-förare, så gjorde jag det bara för att det ALLTID varit så. Annars så kör vi ju lika mycket. Om detta är ett problem så kanske man ska starta en ny tråd om detta.

Ang anmälningsavgifter så vill jag minnas att jag betalade lika mycket som A-förare när jag var Rookie. Antar att det är så fortfarande. Om detta är ett problem så kanske man ska starta en ny tråd om detta.

Och visst kan man diskutera att "tidsschemat kommer att gå åt skogen för det har det gjort förut"... Visst kan man diskutera det... Eller också inte. Gör man ett schema med rimlig luft i så brukar det ju funka. Men ALLA banor har ju en tidsgräns då det är stopp så vad är nytt?
Man kan väl lägga olika klasser sist lördag o söndag?

Fattar inte riktigt varför du tar upp den här dikussionen i den här tråden

Grejen är ju det att det _sällan_ funkar på anderstorp.. Ditt schema är ju det som körts med lite olika turordning sen jag började köra.
Anledningen att jag tok upp antalet varv/tid/pengar för olika klasser är att det blir ett jäkla liv på den stackars klassen som drabbas när schemat går åt skogen. Då har du ett gäng förare som är skitförbannade för att de inte fått bantid trots att de betalt mer, eller för att de fått ännu mindre bantid än den redan kortare bantiden.

Helt enkelt, det blir inte kvalitet på bantiden när de trycks ihop.
Får man dubbelt så mycket bantid med ett annat upplägg blir man heller inte lika ledsen om det råkar försvinna 4-5 minuter på ett pass, men ta bort 5 minuter på ett 15 minuters pass så har man ju knappt hunnit ut och fått nåt tempo i kroppen eller temp i däcken..
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Tors som innan!

För de som inte kan ta ledigt får köra 15 min träningen på fre. Alltid bättre än ingenting alls!

fredag:

8.00-8.15 rookie 600 träning
8.25-8.40 rookie 10 träning
8.50-9.10 gp 125 träning
9.20-9.40 250 träning
9.50-10.10 kval rookie 6
10.20-10.40 kval rookie 10
10.50-11.10 sbc trening 1
11.20-11.40 sst 600 trening 1

11.40-12.10 LUNCH

12.10-12.30 gp 125 träning 2
12.40-13.00 250 träning 2

13.10-13.35 rookie6 sprint
13.45-14.10 rookie10 sprint

14.30-14.50 sbc träning 2
15.00-15.20 sst600 träning 2
15.30-15.50 125j träning
16.00-16.20 honda


alternativ fre:
15 min passet går att förlänga till 25 (tänkte inte sno så mycket tid från SO)
Mitt schema slutar 16.20 som du ser så utrymmet finns!

Däremot går det inte ihop om vi skall ha 25 min pass på alla klasser på fre (går däremot på lör)

Ett annat alt är att ta bort träningen på fre för rookie, för att ge plats för 25 min pass för alla. Tycker inte det är ett bra förslag dock pga att vissa inte kommer att kunna träna på tors vilket gör att dom åtminstone får köra lite innan kvalet.





Detta schema går att ex lägga längre luch eller längre pauser som ni ser...


Lördag:

1 Kval rookie + 1 Race rookie (ingen warm-up/träning) alltså +50 min där.
+ att detta schema har utrymme för 40 min tillägg= Lördagen 1h 30 extra körtid för övriga klasser på lör jämfört med fre.
Sön slipper ni krasch kung klasserna helt och får massor av tid :)

Alltså 1h 45 min körning för rookisarna + en massa mera tid för övriga klasser!!!

(Nu ska jag försöka hålla käften :glömdet )

Ser väl bättre ut nu, men många kommer ju ha synpunkter på mindre tid. Då flera har tyckt att det är ett bra förslag som är lagt innan så kanske man ska köra på det. Jag har tidigare skrivit att jag acceterar det men avböjer komma till A-torp då det inte fungerar. Men jag hoppas det blir en bra racehelg för alla om kommer.
 

lakehillracing

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Hindås
Hoj
3st Aprilia rs 125 1 Honda rs125
Kan inte fatta att det blev ett sådant djävla liv i den här tråden, jag ville ju bara veta vilka helger tävlingarna låg.

Jag vet att alla klubbar som anordnar tävlingar inte gör det för att kunna vara elaka mot vissa klasser.



www.lakehillracing.se




:huvet :huvet :huvet Kan inte någon starta en klagomurstråd:huvet :huvet
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tror inte det finns nån annan sport/idrott där utövarna själva på samma sätt som innom roadracingen försöker få ändra sina regler och upplägg av tävlingarna...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
40 minuter per dag är väl ungefär som det var fjol, kanske 5 minuter mindre på lördagen men i gengäld ca 5 minuter mer på söndagen (grundar detta på 20+25 minuter kval på lördag och 10 min warmup och 25 minuter race på söndag en vanlig racehelg.

Kostnaden för en sådan här racehelg borde i rimlighetens namn bli MINDRE! Om alla kör på två dagar istället för på 2+2 dagar MÅSTE det bli billigare. 2 dagars banhyra ÄR billigare än 4.



Längden på racena MÅSTE med 10 varv vara tillräckligt lång. 2006 körde vi SM-race på 20 varv på Falken. 20 varv på Falken är kortare än 10 varv på Torpet.


Ge mej en summa istället för att bara säga lägre. Måste kalkylera och se vad det blir netto.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tors som innan!

För de som inte kan ta ledigt får köra 15 min träningen på fre. Alltid bättre än ingenting alls!

fredag:

8.00-8.15 rookie 600 träning
8.25-8.40 rookie 10 träning
8.50-9.10 gp 125 träning
9.20-9.40 250 träning
9.50-10.10 kval rookie 6
10.20-10.40 kval rookie 10
10.50-11.10 sbc trening 1
11.20-11.40 sst 600 trening 1

11.40-12.10 LUNCH

12.10-12.30 gp 125 träning 2
12.40-13.00 250 träning 2

13.10-13.35 rookie6 sprint
13.45-14.10 rookie10 sprint

14.30-14.50 sbc träning 2
15.00-15.20 sst600 träning 2
15.30-15.50 125j träning
16.00-16.20 honda


alternativ fre:
15 min passet går att förlänga till 25 (tänkte inte sno så mycket tid från SO)
Mitt schema slutar 16.20 som du ser så utrymmet finns!

Däremot går det inte ihop om vi skall ha 25 min pass på alla klasser på fre (går däremot på lör)

Ett annat alt är att ta bort träningen på fre för rookie, för att ge plats för 25 min pass för alla. Tycker inte det är ett bra förslag dock pga att vissa inte kommer att kunna träna på tors vilket gör att dom åtminstone får köra lite innan kvalet.





Detta schema går att ex lägga längre luch eller längre pauser som ni ser...


Lördag:

1 Kval rookie + 1 Race rookie (ingen warm-up/träning) alltså +50 min där.
+ att detta schema har utrymme för 40 min tillägg= Lördagen 1h 30 extra körtid för övriga klasser på lör jämfört med fre.
Sön slipper ni krasch kung klasserna helt och får massor av tid :)

Alltså 1h 45 min körning för rookisarna + en massa mera tid för övriga klasser!!!

(Nu ska jag försöka hålla käften :glömdet )

Så att ta ledigt fredagen går bra, bara man får campa en natt och köra på lördagen också? Vore kul om du utvecklar det resonemanget lite. Samtidigt komprimerar man SM-klasserna på lördagen och gör det svårt att hålla schemat och ersätter det med friträning på fredagen?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Så att ta ledigt fredagen går bra, bara man får campa en natt och köra på lördagen också? Vore kul om du utvecklar det resonemanget lite. Samtidigt komprimerar man SM-klasserna på lördagen och gör det svårt att hålla schemat och ersätter det med friträning på fredagen?

Fattar inte hur du tänker nu...?
Det är väl bättre att ta ledigt fre istf tors o fre (du har en liten värmning på fre morgon) :confused: ...

Inte svårt att hålla schemat på lördagen??? Där kan ju du gärna utveckla...?

Det blir ju mycket mera körning för SO klasserna jmf med alla andra banor (förrutom lkpg) och du klagar???

Du kan ju köra 1 kval på sön för SO klasserna eller vad som. Ha lite fantasi eller ska jag lösa hela ARCs SO satsning... :tummenupp
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Fattar inte hur du tänker nu...?
Det är väl bättre att ta ledigt fre istf tors o fre (du har en liten värmning på fre morgon) :confused: ...

Inte svårt att hålla schemat på lördagen??? Där kan ju du gärna utveckla...?

Det blir ju mycket mera körning för SO klasserna jmf med alla andra banor (förrutom lkpg) och du klagar???

Du kan ju köra 1 kval på sön för SO klasserna eller vad som. Ha lite fantasi eller ska jag lösa hela ARCs SO satsning... :tummenupp

Hur mycket mer körning blir det med ditt schema? Jag får det till ungefär detsamma som alla andra helger.
Dessutom korta pass med korta pauser mellan, och precis det nr18 skriver, det gör det svårt och risken ökar att schemat inte håller.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Fattar inte hur du tänker nu...?
Det är väl bättre att ta ledigt fre istf tors o fre (du har en liten värmning på fre morgon) :confused: ...

Inte svårt att hålla schemat på lördagen??? Där kan ju du gärna utveckla...?

Det blir ju mycket mera körning för SO klasserna jmf med alla andra banor (förrutom lkpg) och du klagar???

Du kan ju köra 1 kval på sön för SO klasserna eller vad som. Ha lite fantasi eller ska jag lösa hela ARCs SO satsning... :tummenupp

Först och främst, SO är inte inblandat i detta öht. SO=Scandinavian Open. Det vi kör är SM, Svenska Mästerskapen.

Det jag menar är att du klart deklarerat att du inte kommer att köra om man har race och kval på fredagen ,men det går bra om man kör ett race på lördagen också? Du behöver väl inte ta ledigt för tors kväll eftersom du bor i jönköping?

Om du ser på mitt förslag så ligger det redan ett kval på söndagen, det behövs inget extra kval den dagen.

Vad menar du med att jag klagar? Jag har lagt fram ett förslag, jag behöver inte klaga. Jag ska inte ens köra tävlingen. Vad som tycks ha kommit bort i debatten är att alternativet till att köra rookierace på fredagen är att ha det som en ren träningsdag inför SM. I det fallet skulle det alltså inte öht köras någon rookieklass utom juniorer under helgen. Jag frågade tidigare i tråden om det skulle finnas ett intresse för att ha en separat b-tävling över en dag med endast rookieklasserna, dock med bullerrestriktioner motsvarande en vanlig bandag, men ingen har kommenterat det alternativet.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Tidsschemat ser ut ungefär såhär:
Torsdag:
17.00-18.25 Friträning R600

Fredag:
8.00-8.35 Kval R600
10.40 Race 1 R600 12 varv
15.50 Race 2 R600 15 varv

Så här kommer alltså bantiden se ut för oss i rookie 600 då??
Förstår att en del kanske tycker att det är kass att behöva ta ledigt en dag extra och det får man respektera. Det jag inte kan fatta är att detta förutom det skulle vara ett dåligt upplägg???? Som en del nämnt så är detta första racet någonsin för en del av oss (jag en av dom) och hur guld är det inte då att få 85minuters bantid på torsdagen i lugn och ro för att känna på banan och ställa in hojen??? Visst kanske det inte är helt optimalt att köra ett kval klockan åtta på morgonen, men va fan det är väl lika för alla som sätter sig på hojen i det kvalet. Jag gillar upplägget!!! Känns som man kan genomföra sitt första race i lite lugn och ro och fokusera på körningen.

Håller med... Jag trodde RR förare va tuffa killar men det visar sig att det är en hög med gnällfittor

Hur många rookie har egentligen några sposorer att tala om?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top