Flygolyckor, flygrädsla mm

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Intressant.

En som inte togs upp var

https://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulović
https://en.wikipedia.org/wiki/JAT_Flight_367

som var en flygning på väg från Arlanda (via Kastrup) till dåvarande Jugoslavien när den sprängdes över likaledes dåvarande Tjeckoslovakien. Tanten som var enda överlevde slungades ur planet på 10,160 meters höjd och anses ha världsrekord i att överleva fritt fall utan fallskärm.

Undrar hur många tankar som hinner samlas under det fallet... fast man kanske tuppar av direkt av det låga lufttrycket.

Verkar varit kommunistpropaganda:
http://www.theguardian.com/world/2009/jan/13/flight-attendant-record-fall-hoax

"The Czechoslovak secret police managed to spread this wild tale throughout the world," he added. "No doubts have ever been expressed regarding the fall. The story was so good and so beautiful that no one thought to ask any questions." The Yugoslav secret police also helped to uphold that version of the story, he said. Black boxes were never found.
According to an official version of events Vulovic had been in the tail section of the plane, even though eye witnesses have repeatedly said they found her in or around the middle, above the wings. She suffered a fractured skull, broken legs, and three broken vertebrae.
The new investigation says villagers from Srbská Kamenice, the Czechoslovakian village near the East German border where the Yugoslav Airlines DC9 fell on a wooded and snowy hillside, reported having seen the plane intact but on fire below the clouds before it broke up. That and the small area of crash debris indicated the plane had disintegrated at around 800 metres. A second plane was also spotted.
Hornung, whose investigation was broadcast on German radio at the weekend, said his evidence showed the aircraft got into difficulty and diverted from its course. "It went into a steep descent and found itself over a sensitive military area" – just two flight minutes from a nuclear weapons storage facility.
Soviet leader Leonid Brezhnev and his East German counterpart Erich Honecker were reportedly in the air at the time after a conference in Prague, supporting the theory that the DC9 was mistaken for a military threat to them.
Vulovic has no memory of the crash and can only recall boarding the Zagreb-bound flight before it took off in Copenhagen. When interviewed recently she said she would not be disappointed if the world record turned out not to be true.
A spokesman for Guinness World Records told German paper Taz: "It seems that at the time Guinness was duped by this swindle just like the rest of the media."
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Historien är helt klart ifrågasatt, men dom flesta källor jag kollar upp verkar tror att den officiella versionen är den rätta. Inte för att jag skulle bli jätteförvånad om något kommunistland skulle bluffa för att blanka misstag.

Om man bortser från eventuell kommunistpropaganda och istället kollar på om det faktiskt skulle gå att falla 10000+ meter så verkar det inte helt omöjligt, följande personer påstås (samtliga under andra världskriget) har ramlat upp till 7000 meter utan fallskärm, förvisso någon från annat kommunistland.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nicholas_Alkemade Edit: Denna var ju redan länkad några inlägg upp
https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Chisov
https://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Magee
https://en.wikipedia.org/wiki/Juliane_Koepcke
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Bra start på en atlantflygning :hihi

 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Inte läst Satansverserna? Räcker med första kapitlet. (Fast den är klart läsvärd)
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Sånt här blir man varm i hjärtat av:
Läsarfråga:

Hur varierar en Airbus A350:s längd när den står på marken i plus 50 grader och när den är i luften där tempen är minus 50? Och hur är dessa expansioner och kontraktioner möjliga?

Anders L, Kôttedala


Svar:

Ett flygplan är ingen stel kropp utan konstruerat för att vara flexibelt och segt. Detta gäller både för flygplan byggda i metallegeringar och för flygplan som till stor del är tillverkade i komposit, som exempelvis A350. Stela kroppar kan spricka plötsligt genom spröda brott, medan sega brott går att upptäcka och åtgärda i tid. Ett flygplan med cirka 70 meter har en längdskillnad på cirka 20 cm i intervallet 100 grader C, baserat på legeringarnas utvidgningskoefficient.

Den inbyggda flexibiliteten gör att stora mängder ”smack” (tätningsmedel) går åt för att hålla skarvarna täta i tryckkabin och vingtankar. Samt att man även för ”plastflygplan” måste genomföra regelbundna inspektioner för att leta sprickor och delamineringar.


Våra liv hänger på att "smack" är av rätt kvalitet och rätt applicerat... gummigucka!!
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Avisar man inte plan nuförtin?
När jag skulle flyga från Arlanda senast var det underkylt regn och snö som bildade centimetertjocka isflak på vingarna.
När vi nått marschfart lossnade ett kvadratmeterstort flak från vingbasen och slog eventuellt in i stjärtfenan.
En jävla smäll blev det iallafall.

Ingen i planet reagerade förutom jag.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Inte så många som flyger nu i Coronatider? :D

Men om någon nu någonsin hade fått för sig att man någonsin skulle kunna tänka sig att flyga till/från Pakistan, så skulle jag nog tänka några gånger till. :D

https://www.dn.se/nyheter/varlden/pakistan-fyra-av-tio-piloter-flyger-med-forfalskat-tillstand/

Nästan 40 procent av Pakistans piloter flyger utan att ha tagit sin flygexamen. Det säger landets flygminister på torsdagen.

Av Pakistans 860 piloter har 262 inte tagit sin flygexamen utan låtit någon annan skriva provet för dem. Det avslöjade landets flygminister Ghulam Sarwar Khan på torsdagen.


(nej, jag kanske inte är jätteförvånad med tanke på vad som kommit ut om kraschen där för någon vecka sedan)
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Som grabb drömde jag om att bli pilot, vinner jag lite pengar skall jag ta segelcert. Älskar att flyga, problemet är att jag inte litar på piloterna. Jag vill kicka dom av planet och flyga själv.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Som vanligt så är det sällan ett bekymmer att flyga med seriösa bolag.
Visst, det finns konstigt folk och saker som går sönder där också, men mycket mer sällan än bland skitbolagen.
Skräcken för alla flygplantillverkare är när den dagen kommer då deras plan av någon modell blir så billig på marknaden att bolag i Afrika, småländerna i Asien och Sydamerika kan köpa dem. Den dagen försvinner konfigurationskontroll och säker reservdelshantering.
Men flyg SAS, Finnair, Lufthansa, KLM, Air France osv så är en av grunderna för säker hemkomst klar.
Europeiska lågprisbolag ligger också bra till beträffande hårdvaran, de har insett att det är billigare att underhålla än att laga. Problemet hos dem är lönerna, så endast färska besättningar har råd att jobba där, när de samlat några tusen timmar går de vidare till riktiga bolag.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Som grabb drömde jag om att bli pilot, vinner jag lite pengar skall jag ta segelcert. Älskar att flyga, problemet är att jag inte litar på piloterna. Jag vill kicka dom av planet och flyga själv.

Segelflygare är singlar, antingen är man eller så blir man.
Ett pass i luften på någon timme kanske kommer med 4-5 timmar jobb på marken.
Det är lininsamling, radiopassning, turordningsbok osv osv.
Jämför med hojåkning där en timmes körning tar en och en kvart.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Segelflygare är singlar, antingen är man eller så blir man.
Ett pass i luften på någon timme kanske kommer med 4-5 timmar jobb på marken.
Det är lininsamling, radiopassning, turordningsbok osv osv.
Jämför med hojåkning där en timmes körning tar en och en kvart.

Hur ser de medicinska kraven ut? Jag är tror jag fullt frisk men har glasögon och hörselnedsättning på ett öra.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hur ser de medicinska kraven ut? Jag är tror jag fullt frisk men har glasögon och hörselnedsättning på ett öra.

Jag har inte kvar mitt certifikat längre s jag vet faktiskt inte.
Jag tror du hittar all info här https://www.segelflyget.se/

Det är kul att segelflyga, enda nackdelen är tiden det tar.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Hur ser de medicinska kraven ut? Jag är tror jag fullt frisk men har glasögon och hörselnedsättning på ett öra.

Skärmflyg är inte heller tråkigt eller snarare kul och beroendeframkallande. Går lätt att komplettera med motor, paramotor. Kräver inget läkarintyg. Glasögon och hörselnedsättning är inga problem.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top