Flygolyckor, flygrädsla mm

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inte så många som flyger nu i Coronatider? :D

Men om någon nu någonsin hade fått för sig att man någonsin skulle kunna tänka sig att flyga till/från Pakistan, så skulle jag nog tänka några gånger till. :D

https://www.dn.se/nyheter/varlden/pakistan-fyra-av-tio-piloter-flyger-med-forfalskat-tillstand/

Nästan 40 procent av Pakistans piloter flyger utan att ha tagit sin flygexamen. Det säger landets flygminister på torsdagen.

Av Pakistans 860 piloter har 262 inte tagit sin flygexamen utan låtit någon annan skriva provet för dem. Det avslöjade landets flygminister Ghulam Sarwar Khan på torsdagen.


(nej, jag kanske inte är jätteförvånad med tanke på vad som kommit ut om kraschen där för någon vecka sedan)

Och det är väl likadant med mycket i Sverige 262 piloter av 860 piloter är 30,45%, dvs 3 piloter av 10 har inte tagit sin examen.
Och ser man på journalister i Sverige så kommer
Clas Svahn (bra val för flygreportage eller hur)
fram till Citat: Pakistan: Fyra av tio piloter flyger med förfalskat tillstånd.

Gissar Svahnen tillbringade matteproven med sina syskon simmande i någon damm.
Och någon annan skrev matteproven.

Fusk är inte ovanligt i Sverige heller, från Högskoleprovet till kändisar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...esstraff-om-organiserade-hogskolebrottsfusket
https://liu.se/nyhet/forskningfusk-utreds
https://www.svd.se/om/macchiarini-skandalen
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Skärmflyg är inte heller tråkigt eller snarare kul och beroendeframkallande. Går lätt att komplettera med motor, paramotor. Kräver inget läkarintyg. Glasögon och hörselnedsättning är inga problem.

Det är nog inget jag skulle fixa, vill ha spak och pedaler. Det är så ingrott i mig att till och med när jag spelar FPS så kör jag med inverterad Y-axis. I vilket fall verkar det som om jag skulle fixa till och med klass 1 när det gäller synen, hörseln vet jag inte men för segel verkar det inte som om man behöver vara stålmannen.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Bara att köra på. Första solopasset är en upplevelse. Befriad från någon som tittar över axeln men utelämnad åt sin egna förmåga och det går inta att svänga in till kanten och vila.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Skönt att de inte har det tråkigt i cockpit ens under start. :3freak


Strax efter att planet lyft utbröt kaos i cockpit.

Piloterna från Air France skrek, drog i varandra och slogs.

Tumultet i luften avslöjas nu efter en rapport som skakar flygbolaget.


Smockan hängde, bokstavligen, i luften på flighten mellan Genève och Paris i juni år.

Bråket i cockpit på Air France-planet avslöjas i samband med en större granskning kring det franska flygbolagets piloter.

Det var strax efter att planet av typen Airbus A320 lyft från flygplatsen i Genève och fortfarande steg mot marschhöjd som tumultet uppstod, skriver La Tribune.

Kastade träföremål​

Piloterna ska enligt uppgifterna ha hållit varandra i skjortkragarna och möjligen ha slagit varandra innan oväsendet från cockpit fått kabinpersonalen att rusa in.

Den ene piloten säger i den följande utredningen att ett ”oavsiktligt slag” ska ha fått bråket att eskalera. Den andre menar att det var en ”avsiktlig örfil”.

En av piloterna uppger att kollegan kastade ”ett föremål av trä” i hans ansikte.

För att lugna ner situationen och säkerställa passagerarnas säkerhet fick en i kabinpersonalen sitta kvar i cockpit under hela den 75 minuter långa flighten.

Planet landade i Paris utan att någon mer dramatik inträffade ombord.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Piloterna ska enligt uppgifterna ha hållit varandra i skjortkragarna och möjligen ha slagit varandra innan oväsendet från cockpit fått kabinpersonalen att rusa in.
Vänta nu, ska inte dörren till cockpit vara konstant lås och bara öppningsbar inifrån? Mystiken tätnar...
(kan ju varit ena piloten som öppnade, men då bör det inte varit oväsendet som fick dit kabinpersonalen).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skönt att de inte har det tråkigt i cockpit ens under start. :3freak




Planet landade i Paris utan att någon mer dramatik inträffade ombord.
Citat "Det framgår inte av rapporteringen i fransk media vad som utlöste bråket."

Jag gissar att den ene piloten sa något om den andre pilotens morsa / flickvän / hustru ?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Citat "Det framgår inte av rapporteringen i fransk media vad som utlöste bråket."

Jag gissar att den ene piloten sa något om den andre pilotens morsa / flickvän / hustru ?
Eller, om jag känner fransmän rätt, gjorde något med den andre pilotens morsa/flickvän/hustru...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ligger någon drönaren över nedslagsplatsen. Letar väl vrakdelar och, mindre realistiskt, överlevande.


Flygplan som bara fortsätter på autopilot tills den kraschar har tidigare varit fel på tryckkabin där piloter inte tagit på sig syrgasmask trots varningar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ligger någon drönaren över nedslagsplatsen. Letar väl vrakdelar och, mindre realistiskt, överlevande.


Flygplan som bara fortsätter på autopilot tills den kraschar har tidigare varit fel på tryckkabin där piloter inte tagit på sig syrgasmask trots varningar.
Drönaren ligger (och har legat länge) norr om nedslagsplatsen.

Antingen utökat självmord, eller så (mera troligt) syrebrist som fått allihopa att tuppa av.

Först stannade ena motorn varpå den gjorde en högersväng, strax efter stannade andra motorn och den gick in i en vänsterspiral, den tappade 8000 fot i minuten strax innan nedslag, hastigheten är svårbedömd då den mest gich neråt och i cirkel.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Drönaren ligger (och har legat länge) norr om nedslagsplatsen.

Antingen utökat självmord, eller så (mera troligt) syrebrist som fått allihopa att tuppa av.

Först stannade ena motorn varpå den gjorde en högersväng, strax efter stannade andra motorn och den gick in i en vänsterspiral, den tappade 8000 fot i minuten strax innan nedslag, hastigheten är svårbedömd då den mest gich neråt och i cirkel.
Satt också och funderade på utökat självmord eller syrebrist.

Har inte planen både syrgasmasker och varningssystem för detta? Låter väldigt skumt.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Satt också och funderade på utökat självmord eller syrebrist.

Har inte planen både syrgasmasker och varningssystem för detta? Låter väldigt skumt.

Jo, men det händer ganska ofta att piloten tuppar av.
Syrebristen gör nämligen piloten desorienterad och oförmögen att ta rätt beslut långt innan den blir kritisk.
Det finns flera inspelade samtal med flygledare där man inser hur väck man blir av syrebrist.

Många reagerar på en tillsägelse från flygledaren att dom nog lider av syrebrist med att styra spaken framåt, ibland klarnar dom till innan dom når marken, men inte alltid.

Nåväl, framtiden och haveriutredningen får komma fram till vad det var den här gången

 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sällan man önskar någon ett haveri men detta måste få ett slut. Värsta jävla Aspergers jag sett.

80bae23d148750669288cfa663b6f5d9.jpg
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top