Flygolyckor, flygrädsla mm

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Fast det är samma om du åker taxi eller går på perrongen på tunnelbanan.
Nja, bara nästan. Taxichauffören sitter åtkomlig i samma kupé och ratten med. På perrongen kan man hålla avstånd och vara lite vaksam på folk. På flyget sitter piloterna inlåsta och med dörrar som bara kan låsas upp från cockpit.

Här var den jag tänkte på. Regeln om två personer i cockpit togs bort av flera bolag kort tid senare. Men likförbannat får vi inte ta med en för stor tandkrämstub ombord.

 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nja, bara nästan. Taxichauffören sitter åtkomlig i samma kupé och ratten med. På perrongen kan man hålla avstånd och vara lite vaksam på folk. På flyget sitter piloterna inlåsta och med dörrar som bara kan låsas upp från cockpit.

Här var den jag tänkte på. Regeln om två personer i cockpit togs bort av flera bolag kort tid senare. Men likförbannat får vi inte ta med en för stor tandkrämstub ombord.

Det kraschade en ATR42 i Marocko för många år sedan.
Besättingen på FD var man och hustru och CVR-inspelningen visade att hon mitt under flygningen berättade att hon tänkte skilja sig.
Så mannen flög helt enkelt rakt ned i backen med 30+ pax.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det kraschade en ATR42 i Marocko för många år sedan.
Besättingen på FD var man och hustru och CVR-inspelningen visade att hon mitt under flygningen berättade att hon tänkte skilja sig.
Så mannen flög helt enkelt rakt ned i backen med 30+ pax.
- Ja se kvinnor.

(förlåt älskling! jag dammsuger o tvättar resten av året!)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Flyg inte över mellanöstern vid nyår (heller). Varje år träffas i snitt 8 flygplan av kulor från folk som firar genom att skjuta skarpt i luften. Oftast på flygplatsen när kulorna tillslut ramlar ner men ibland i luften...:dummer

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Flyg inte över mellanöstern vid nyår (heller). Varje år träffas i snitt 8 flygplan av kulor från folk som firar genom att skjuta skarpt i luften. Oftast på flygplatsen när kulorna tillslut ramlar ner men ibland i luften...:dummer

Att flyga över Mellanöstern kan ju inte vara någon fara. Kulorna går väl max ett par km upp Och så lågt befinner man sig bara vid takeoff och landing.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Världen förändras - resa tor Japan 2019
1673075837722.png
samma resa idag (tiderna på kartan stämmer inte) ca 4 timmar längre
1673076254473.png
hemvägen blev ännu längre....... f-n ta Putin
1673076432022.png
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Att flyga över Mellanöstern kan ju inte vara någon fara. Kulorna går väl max ett par km upp Och så lågt befinner man sig bara vid takeoff och landing.
Planet som diskuterades sköts vid inflygning mot landing. Och det är ganska dåligt att träffas även då.

I Mexico skjuter de istället på planen med flit när de startar, lättare att träffa då

 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Dom skjuter mot flygplan,hkp o milflyg med med 12.7mm (AG90) prickepuffra.

Då blir det verkan då dom sänker en gubbe på 3000m , motorhårdvara/och kabinpenetration är som smör på 500m o så till skillnad på 5.56/7.62

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hoppsan, någon i USA glömde att uppdtera datorn som sköter NOTAM från W7 så idag har dom lite IT strul med flyget i USA....

Det kunde ha varit värre:

 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Hoppsan, någon i USA glömde att uppdtera datorn som sköter NOTAM från W7 så idag har dom lite IT strul med flyget i USA....

Det kunde ha varit värre:

Skit och mög.

Sitter på Heathrow och tittar på skärmar med försenade flighter till USA...

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skit och mög.

Sitter på Heathrow och tittar på skärmar med försenade flighter till USA...

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

Dom har väl fått upp systemet nu (eller ett reservsystem) men det kommer nog att ta ett dygn innan sista påverkan slutar att synas.

Det blir ju lätt dominoeffekter i ett så tight planerat system
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Senaste Nepslcrachen filmad innifrån

Inte många sekunder mellan att folk förstod att det skulle gå snett till att de slog i backen. Men krasch ljud av vrak som kasar i nästan 30 sekunder till. Det lät som någon andades vid kameran även när allt stannat, lär inte överlevt länge, hoppas personen slapp lida :confused:

(flashback-redirect till en redit, men det är ju mest att URL blir onödigt lång)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nu är filmen bortplockad...
Själva filmen går väl att se, är väl bara textinlägget som plockades bort Med varningsskylt.

Dvs klickar jag på trinangeln så spelas filmen upp trots varning. Eller är det något cachat hos mig?
(skärmdump nedan så tyvärr inte klickbar här, men på redit. Om du har konto. Och lovar att du är 18+)

1673811790157.png
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top