Flygolyckor, flygrädsla mm

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Får nog ha varit på relativt låg höjd, men sannolikt inte alls bekvämt att ha det fläktandet..

Ja, 200 meter.

Den här sidan är bra för dom som vill göda sin flygrädsla:


Eller för oss som är intresserade av andra orsaker med för den delen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag såg filmen, dom som satt vid den öppna nödutgången såg inte direkt glada ut.

Sen har vi Aloha Airlines som flyger cabriolet:
Fs_2rf1XgAkQUtK.jpg
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Får nog ha varit på relativt låg höjd, men sannolikt inte alls bekvämt att ha det fläktandet..
Väldigt nära landing, så personalen hade aktiverat upplåsning av rutschkanan vilken därför blåstes upp. Lyckligtvis flög den inte in i kabinen utan flög ut. Fast det kanske var just uppblåsningen av den som gjorde att dörren ens gick upp trots att den öppnades mot fartvinden.

Undrar om smartskaftet som hade bråttom sparade mycket tid på det tilltaget.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Väldigt nära landing, så personalen hade aktiverat upplåsning av rutschkanan vilken därför blåstes upp. Lyckligtvis flög den inte in i kabinen utan flög ut. Fast det kanske var just uppblåsningen av den som gjorde att dörren ens gick upp trots att den öppnades mot fartvinden.

Undrar om smartskaftet som hade bråttom sparade mycket tid på det tilltaget.
Väldigt nära landing, så personalen hade aktiverat upplåsning av rutschkanan vilken därför blåstes upp. Lyckligtvis flög den inte in i kabinen utan flög ut. Fast det kanske var just uppblåsningen av den som gjorde att dörren ens gick upp trots att den öppnades mot fartvinden.

Undrar om smartskaftet som hade bråttom sparade mycket tid på det tilltaget.
Hade en passagerare som inte spänt fast sitt säkerhetsbälte. Han sparade tid för han hamnade närmst dörren efter landning..
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag som inte gillar att flyga även om jag gör det då o då i tjänsten o ibland även privat, tänker såhär när det börjar kännas jobbigt:
Tusentals plan startar o landar just nu runtom i världen o det går prima.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag gissar den varit uppe.
Vet inte om tekniska fel är lättare, tex Hudson River och 447. Helt jävla cirkus att sådant kan hända.
Tekniska fel som resulterar i haveri är faktiskt extremt ovanliga, men får ju uppmärksamhet i media när det händer såklart.
Största andeln sådana olyckor händer med lågbudgetflygbolag, och då menar jag inte German Wings, Ryan air, Norwegian osv utan Aeroflot, div östeuropabolag och afrikanska bolag.
Jag jobbade på den största europeiska flygplantillverkaren när det hölls gravöl då den första individen av den mest sålda modellen hamnade hos ett afrikanskt lågbudgetbolag.
I den stunden försvinner mycket av konfigurationskontrollen.
Så länge man flyger med seriösa bolag är risken väldigt liten att skadas, annat än när man slåss för att vara först ur planet vid landning, och först vid bagagebandet.
Quantas är väl praktexemplet (jag tror det var de) som bildades på 1920-talet och drabbades av sin första allvarligare passagerarskada sent 1990-talet, någon föll i trappan o bröt något.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag gissar den varit uppe.
Vet inte om tekniska fel är lättare, tex Hudson River och 447. Helt jävla cirkus att sådant kan hända.

Ja, oddsen är ju oändligt mycket högre om man sitter i ett trasigt plan som piloten försöker landa än om man sitter i ett helt plan som piloten försöker krasha.

Det var väl något fall i florida/everglades där piloten satte planet som en pil så djupt i träsket att det inte gick att bärga något i princip
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Största andeln sådana olyckor händer med lågbudgetflygbolag, och då menar jag inte German Wings, Ryan air, Norwegian osv utan Aeroflot, div östeuropabolag och afrikanska bolag.
Jag jobbade på den största europeiska flygplantillverkaren när det hölls gravöl då den första individen av den mest sålda modellen hamnade hos ett afrikanskt lågbudgetbolag.
I den stunden försvinner mycket av konfigurationskontrollen.

Jag brukar kolla lite såna där flygvloggare som tamejfan tävlar i att flyga med dom västa bolagen, och jag instämmer i det du skriver...

Nu senast var det väl Flightradar24 som flög med något Afrikanskt bolag mellan Arlanda och Oslo som inte var allt för imponerade av skötseln av vad som borde vara ett nytt och fräsht plan, och då ser dom ju i princip inget viktigt utan bara att toaletterna är ostädade sedan förra flygningen.

Annars verkar Air Koryo vara ett mysigt bolag om man gillar ihoptejpade flygplan, och dom har inte ens den bra tejpen....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är inte förvånad över att det är just i Asien som någon öppnar dörren, fan planen hinner knappt nå marken där innan folk har tagit av sig bältet, står upp och plockar ner sina väskor.
Så snart det skrikigt till i däcken hör man hur hela planet smattrar av bälten som öppnas.

Ungefär som att det skulle gå snabbare, dom får ju därefter ändå stå och vänta på att dörrarna öppnas och alla framförvarande passagerare börjat röra på sig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är inte förvånad över att det är just i Asien som någon öppnar dörren, fan planen hinner knappt nå marken där innan folk har tagit av sig bältet, står upp och plockar ner sina väskor.
Så snart det skrikigt till i däcken hör man hur hela planet smattrar av bälten som öppnas.

Ungefär som att det skulle gå snabbare, dom får ju därefter ändå stå och vänta på att dörrarna öppnas och alla framförvarande passagerare börjat röra på sig.

Om, jag inte har en anslutning som är jävligt tight (t.e.x efter en försening) så sitter jag tills dom värsta stresspellarna har knuffat sig ut.

ÅAS stressar jag inte med att gå ombord heller, alla får en stol var.
(däremot brukar det ta slut på plats för väskan overhead)

På en flygning ropade dom upp och sa att "dom som ska med anslutningsflyg till XYZ ska gå av först, det planet väntar"
Det gjorde ingen skillnad tror jag, eller så skulle alla utom jag med det anslutningsflyget.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om, jag inte har en anslutning som är jävligt tight (t.e.x efter en försening) så sitter jag tills dom värsta stresspellarna har knuffat sig ut.

ÅAS stressar jag inte med att gå ombord heller, alla får en stol var.
(däremot brukar det ta slut på plats för väskan overhead)

På en flygning ropade dom upp och sa att "dom som ska med anslutningsflyg till XYZ ska gå av först, det planet väntar"
Det gjorde ingen skillnad tror jag, eller så skulle alla utom jag med det anslutningsflyget.

Det gör nog ofta ingen skillnad för dom får väl ofta vänta på bagaget istället. Och andra sidan verkar dom inte alltid bry sig om bagaget för det har ju ofta hamnat på efterkälken men passagerare väntar dom alltid på ifall bagaget är med. Följaktligen borde man kanske slöa lite vid transfer så att dom hinner få med bagaget också.

Sen blir det ju inte alltid som man önskar. I Dubai hade jag kort transfertid en gång så jag sprang vilket resulterade i att jag var först till säkerhetskontrollen en aning andfådd och kanske en svettdroppe i pannan. Det tyckte tydligen säkerhetsvakterna var misstänkt så mitt handbagage skulle naturligtvis kontrolleras minutiöst medans alla resenärer jag sprungit förbi passerade förbi mig igen bakom min rygg.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det gör nog ofta ingen skillnad för dom får väl ofta vänta på bagaget istället. Och andra sidan verkar dom inte alltid bry sig om bagaget för det har ju ofta hamnat på efterkälken men passagerare väntar dom alltid på ifall bagaget är med. Följaktligen borde man kanske slöa lite vid transfer så att dom hinner få med bagaget också.

Ja dom flyger jävlar inte med en väska som saknar passagerare, jag satt en timme på Shithool och först väntade vi på en passagerare som inte dök upp, och när han inte dök upp skulle hans väska lastas av, varpå dom ställde av en hel container med väskor.
Gissa vems väska som också var i den containern...

Men då får man ju en sån där fin övernattningsväska av flygbolaget när man har stått vid bagagekarusellen och sett väskorna bli färre och färre tills bandet slutligen stannar....

Normalt flyger jag bara med handbagage, men jag skulle vara en månad i USA, och dagen efter kom en taxi med väskan
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag såg filmen, dom som satt vid den öppna nödutgången såg inte direkt glada ut.

Sen har vi Aloha Airlines som flyger cabriolet:
Fs_2rf1XgAkQUtK.jpg
Den var scysst , det visade sig att flygplanet hade få flygtimmar men väldigt många start/land så den blev utmattad i förtid.

Var bara själva bottenplattan som stolarna satt i som höll ihop skiten så dom kom ner
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Var bara själva bottenplattan som stolarna satt i som höll ihop skiten så dom kom ner
Nu är det en rätt rejäl strukturell box under kabindelen där ju cargoutrymmet, en del apparater och lite annat är.
Den är lastbärande och också designad för att ta upp energi i samband med landning gear up.
Så lite mer än "bara bottenplatta".
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man gillar flygplan så kommer Norrbottens flygflottilj att göra en överflygning på Nationaldagen, I år med lite roliga internationella kompisar:

1x Jas 39 Gripen från 212.stridsflygdivisionen
1x Typhoon från Storbritannien.
1x F-16 från Danmark.
1x F-18 från Schweiz.

UPPDATERADE TIDER NATIONALDAGSFLYGNING TISDAG 6 JUNI
Älvsbyn 11.02
Arvidsjaur 11.10
Lycksele 11.20
Vännäs 11.26
Umeå 11.29
Robertsfors 11.34
Skellefteå 11.40
Byske 11.42
Piteå 11.46
Luleå 11.58
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top