Flygolyckor, flygrädsla mm

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Alla dörrar ombord skall vara "safe pressurized" d v s att de måste röra sig inåt först innan de kan öppnas eller som i fallet med nöddörrar tas loss och kastas ut.
På marken är difftrycket i princip 0, under flygning ligger det som max på 7 - 10psi beroende på typ av flygplan, operativ höjd osv.
Det finns dumpventiler att öppna om kabintrycket är kvar efter landning, händer ibland (jävligt sällan) p g a frusna utloppsventiler
Om jag tolkat den bristfälliga relevanta infon som finns så är detta en plugg som skall vara skruvad fast i sitt läge och inte vara öppningsbar alls.
Boeing har ett bekymmer nu.
Om det inte var så allvarligt så skulle jag som tidigare jobbat åt Airbus småle.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tydligen hade Alaska's piloter vid tre tidigare flygningar fått varninglampa på det automatiska kabintrycksystemet på planet ifråga och slagit om till manuell styrning av kabintrycket.

Det var tittat på det mellan flygningar men inte hittat något fel, så det var antecknat till första stora servicen.
Man hade också tagit beslut om att flygplansindividen inte fick flyga till Hawaii innan felet var hittat då det innebär långa sträckor över öppet hav

Sätena brevid dörrpluggen/hålet var lediga, Planet hade bara 8 lediga säten.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tydligen hade Alaska's piloter vid tre tidigare flygningar fått varninglampa på det automatiska kabintrycksystemet på planet ifråga och slagit om till manuell styrning av kabintrycket.

Det var tittat på det mellan flygningar men inte hittat något fel, så det var antecknat till första stora servicen.
Man hade också tagit beslut om att flygplansindividen inte fick flyga till Hawaii innan felet var hittat då det innebär långa sträckor över öppet hav

Sätena brevid dörrpluggen/hålet var lediga, Planet hade bara 8 lediga säten.
Typisk sådan åtgärd som är motsägelsefull, alla flygrädda vet att öppet hav sannolikt betyder ond bråd död. Flygförnekare säger då att hav är lugnt, alla vet att hav inte är lugnt. Hav och flygplan är en nästintill säker död.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det där var foliehattigt faktiskt.

På vilket sätt, jag har ingen teori omkring det, jag bara konstaterade fakta?

Sen kommer säkert foliehattar att presentera någon teori om att rymdödlorna har placerat sprängbultar i dörrpluggen för att någon höjdare hade bokat sittplatserna men bommat flyget på grund av att det var kö på macken när han skulle elbilsbajsa...

Jag är inte så road av såna teorier
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Pajasgäng asså. Skulle aldrig hända i en bil.
I min Volvo 142 rekommenderade/sade jag åt passageraren att använda säkerhetsbältet för höger dörr gick lätt upp. I låg hastighet. I högre hastighet inga problem med framhängd dörr.
Helt bortset från det lämpliga använda bältet i händelse av "vurpa".
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och då kommer frågan, vad beror det på ?
Under dimensionerade skruvar / muttrar (för det är väl skruvar, en bult är ju alltid lös) ?
Slarvigt montage ?
Underleverantör som levererat skruv med "underkvalite" ?
Underleverantör som levererat mutter med "underkvalite" ?
Eller ?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och då kommer frågan, vad beror det på ?
Under dimensionerade skruvar / muttrar (för det är väl skruvar, en bult är ju alltid lös) ?
Slarvigt montage ?
Underleverantör som levererat skruv med "underkvalite" ?
Underleverantör som levererat mutter med "underkvalite" ?
Eller ?

Dom skruvar jag har sett bilder på är bara sekundärlåsning, och därför ganska klena.

Dörrpluggen sitter i ett gångjärn nertill och spår upptill, dessa låses med bultar med kronmutter och låstråd, således borde moment och skruv/mutterkvalitet spela mindre roll.

Slarv vid montering låter mest troligt, men det lär vi få veta så småningom eftersom dom har hittat fler plan som går att undersöka
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dom skruvar jag har sett bilder på är bara sekundärlåsning, och därför ganska klena.

Dörrpluggen sitter i ett gångjärn nertill och spår upptill, dessa låses med bultar med kronmutter och låstråd, således borde moment och skruv/mutterkvalitet spela mindre roll.

Slarv vid montering låter mest troligt, men det lär vi få veta så småningom eftersom dom har hittat fler plan som går att undersöka
Om dörrpluggen låses av spår upptill som låses med bultar med kronmutter och låstråd så är det märkligt man tagit upp att man hittat andra plan med lösa bultar.
För bultarnas moment och skruv/mutterkvalite spelar mindre roll skriver du.
Och då måste det ju vara OK med lösa bultar, bara kronmutter och låstråd är monterade ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om dörrpluggen låses av spår upptill som låses med bultar med kronmutter och låstråd så är det märkligt man tagit upp att man hittat andra plan med lösa bultar.
För bultarnas moment och skruv/mutterkvalite spelar mindre roll skriver du.
Och då måste det ju vara OK med lösa bultar, bara kronmutter och låstråd är monterade ?

Ja, egentligen skulle dom nog kunnat vara lösa, men det är nog inte så förtroendeingivande om det skramlar inuti panelen man sitter vid..
Om inte annat skulle ju skruvarna/hålen kunnat ätas upp av att vibrera, men kanske inte på 10 veckor, men det visar sig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, egentligen skulle dom nog kunnat vara lösa, men det är nog inte så förtroendeingivande om det skramlar inuti panelen man sitter vid..
Om inte annat skulle ju skruvarna/hålen kunnat ätas upp av att vibrera, men kanske inte på 10 veckor, men det visar sig.
Själv funderar jag över hur nödutgången är konstruerad (när det ska vara nödutgång).
1) Är det en dörr som sätts in i en färdigt specialdörröppning som byggs i flygplanet
eller
2) är det en nödutgång bestående av en dörrkarm med nödutgångsdörr där det är dörrkarmen som monteras i en öppning i flygplanet gjord för att montera en dörrkarm.
Är det enligt 2) så borde pluggen bestå enbart av en "special dörrkarm utan dörr/bara plåt överöppningen med ett fönster" och det kan vara väldigt viktigt för hållfastheten att "special dörrkarmen utan dörr/bara plåt över öppningen med ett fönster" är ordentligt fastskruvad i flygplanet.
Är det nu så att skruvarna/"bultarna" är lösa tyder det på endera (tror jag)
att det slarvats med momentdragningen (felinställd momentnyckel?)
att skruvarna/"bultarna" varit av fel kvalite, förfalskningar ? Inköp har bytt leverantör ? #
att "ingenjörerna" räknat fel

# Har själv vid felsökning hos kund upptäckt "det här stämmer inte är 20% för lågt"
Och komponenten har fel märkning !
Visade sig att Inköp bytt komponent till en ersättare som leverantören sa ersatte den tidigare nerlagda komponenten !

Ännu en möjlighet är att någon Boinganställd kommit på att byta ut originalskruvarna av flygplanskvalite mot piratskruvar och sälja originalskruvarna med god vinst ......
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Själv funderar jag över hur nödutgången är konstruerad (när det ska vara nödutgång).

Som jag har förstått det så är det:

Dörrpluggarna är en helt egen dörrkarmskonstruktion med dörr.
Enda anledningen till att den ÖHT är öppningsbar när man har skruvat bort skruvarna är för att den ska gå att öppna vid service av planet

När det ska vara en nödutgång på planet monterar man en helt annan dörrkarmskonstruktion/dörr

doorplug.png
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som jag har förstått det så är det:

Dörrpluggarna är en helt egen dörrkarmskonstruktion med dörr.
Enda anledningen till att den ÖHT är öppningsbar när man har skruvat bort skruvarna är för att den ska gå att öppna vid service av planet

När det ska vara en nödutgång på planet monterar man en helt annan dörrkarmskonstruktion/dörr

View attachment 494055
Imponerad ! Du har verkligen koll ! :tummenupp
Jag kunde inte drömma att dörrpluggen också var en dörr, dock inte nödutgång !

Men det här betyder ju också en sak till,
har dörrpluggen öppnats för service efter leverans från Boeing ?
Samtidigt 2 skruvar, en på varje sida, ska garantera att dörren sitter fast i spår ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Imponerad ! Du har verkligen koll ! :tummenupp
Jag kunde inte drömma att dörrpluggen också var en dörr, dock inte nödutgång !

Men det här betyder ju också en sak till,
har dörrpluggen öppnats för service efter leverans från Boeing ?
Samtidigt 2 skruvar, en på varje sida, ska garantera att dörren sitter fast i spår ?

Enligt uppgift så har Boeing plockat ur dörrpluggen när dom har installerat säten/inredning i planet, så det är inte Spirit (som har levererat/installerat dörrpluggen) som har skruvat i den sist.

Spirit är ett fristående bolag som tidigare också hette Boeing, men IOM att dom tänkte leverera sina pryttlar även till andra bolag byttes namnet.

Spirit har haft flera skandaler med bristande säkerhetstänk och en företagsledning som prioriterat profit över produkt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top