Flygolyckor, flygrädsla mm

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om man gillar flygplan så kommer Norrbottens flygflottilj att göra en överflygning på Nationaldagen, I år med lite roliga internationella kompisar:

1x Jas 39 Gripen från 212.stridsflygdivisionen
1x Typhoon från Storbritannien.
1x F-16 från Danmark.
1x F-18 från Schweiz.

UPPDATERADE TIDER NATIONALDAGSFLYGNING TISDAG 6 JUNI
Älvsbyn 11.02
Arvidsjaur 11.10
Lycksele 11.20
Vännäs 11.26
Umeå 11.29
Robertsfors 11.34
Skellefteå 11.40
Byske 11.42
Piteå 11.46
Luleå 11.58
Bra men när kommer de till Stockholm?

Rasism!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tydligen har man ingen tradition av att fira nationaldagen där. men Försvarsmakten går med i Pridetåget den 5'e Augusti
Haha vi firar, sitter just och funderar på om det blir galoppen, Skansen, Haga eller Slottet.

Jag firar i alla fall mångfalden, öppenheten och solidariteten idag.
 

Bifogat

  • 1000020924.jpg
    1000020924.jpg
    315.9 KB · Visningar: 22

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Det är så säkert att flyga att när du sitter där och läser så kan du plötsligt sugas ut, tack och hej.

Pajasgäng asså. Skulle aldrig hända i en bil.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Det är så säkert att flyga att när du sitter där och läser så kan du plötsligt sugas ut, tack och hej.

Pajasgäng asså. Skulle aldrig hända i en bil.

Jo, det händer nästan varje gång jag flyger, men man börjar bli van.

I det här fallet sögs ingen ut och planet landade säkert.

När Aloha Airlines cabbade ner mid flight så sögs en flyvärdinna ut som stod i mittgången:

0*x5USeEfnfteM7sLD.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jo, det händer nästan varje gång jag flyger, men man börjar bli van.

I det här fallet sögs ingen ut och planet landade säkert.

När Aloha Airlines cabbade ner mid flight så sögs en flyvärdinna ut som stod i mittgången:

0*x5USeEfnfteM7sLD.jpg
Skönt att de inte knäppte upp bältet när skylten "Fasten seat belts" försvann!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tyckte den här var kul på svtplay.se, här behandlas Flygrädsla bla.
Hade ingen aning om att han kunde var så rolig ! :rodnar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Boeing har ingen vidare tur med sina plan vad det verkar...

Alaska ställde omedelbart sina för inspektion av dörrpluggarna, och tydligen var övriga plan OK, men samtidigt så ställer dom alla plan av den aktuella modellen/konfigurationen i hela världen och kräver inspektion innan dom får flyga.
Tydligen har någon snålat in när dom har köpt nitar för att nita dörrpluggen eller något.

Jag känner (avlägset) en flygvärdinna som flyger för Alaska, men hon var inte på det aktuella planet och har inte postat något på sociala media om ändrat schema för hennes del (det brukar hon göra om det blir sista minuten ändringar)

Man kan ju alltid boka "Seat 11A"
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Boeing har ingen vidare tur med sina plan vad det verkar...

Alaska ställde omedelbart sina för inspektion av dörrpluggarna, och tydligen var övriga plan OK, men samtidigt så ställer dom alla plan av den aktuella modellen/konfigurationen i hela världen och kräver inspektion innan dom får flyga.
Tydligen har någon snålat in när dom har köpt nitar för att nita dörrpluggen eller något.

Jag känner (avlägset) en flygvärdinna som flyger för Alaska, men hon var inte på det aktuella planet och har inte postat något på sociala media om ändrat schema för hennes del (det brukar hon göra om det blir sista minuten ändringar)

Man kan ju alltid boka "Seat 11A"
737 Max verkar inte vara ett lyckorus för Boeing.
”Normalt” är nöddörrar monterade så de öppnas inåt, för att förhindra att nån dumfan sliter upp den i farten (när man är trycksatt. (Samt en betydligt enklare konstruktion och därmed mindre riskabel…)


Hur man kom på idén med att montera pluggen från utsidan verkar inte helt briljant..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
737 Max verkar inte vara ett lyckorus för Boeing.
”Normalt” är nöddörrar monterade så de öppnas inåt, för att förhindra att nån dumfan sliter upp den i farten (när man är trycksatt. (Samt en betydligt enklare konstruktion och därmed mindre riskabel…)


Hur man kom på idén med att montera pluggen från utsidan verkar inte helt briljant..
De svän ger väl framåt/utåt normalt sett, vilket också gör det rätt jobbigt när flygplanet är i rörelse. Sedan finns ju de där som glider ut och åker åt sidan, de går att öppna lite när man känner för.
TRycksättningen bör vara rätt ovidkommande vid marknivå.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Boeing har ju en historia av att vara en organisation med stolt ingenjörskultur som sätter säkerheten främst, men enligt de som är insatta verkar detta ha förändrats under senare år. Med en ledning av räknenissar har kulturen eroderats allt mer och det har varit en rad säkerhetsproblem med de senaste flygplansmodellerna, inte bara de kända och spektakulära, utan tydligen också en hel del som inte blivit lika allvarliga. Bland annat har det uppdagats kvalitetsbrister i produktionen rätt nyligen som är under utredning.

Att bygga upp en sund företagskultur tar lång tid, men går väldigt snabbt att rasera. Även om det inte ännu är klarlagt vad som orsakat händelsen med Alaska Airlines så var det ju ett i princip nytt plan och då ligger det nära till hands att koppla ihop det med kvalitetsproblem. Blir ingen lätt uppgift för Boeing att återupprätta förtroendet i såna fall.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Även om det inte ännu är klarlagt vad som orsakat händelsen med Alaska Airlines så var det ju ett i princip nytt plan och då ligger det nära till hands att koppla ihop det med kvalitetsproblem. Blir ingen lätt uppgift för Boeing att återupprätta förtroendet i såna fall.

Jo, planet var väl 10 veckor gammalt, hade det varit ett tokgammalt plan hade man ju kunnat misstänka materialutmattning, det var det som hände Aloha air, dom hade nästan flugit slut på timmarna på planet, men det som knäckte det planet var antalet tryckcyklingar, då dom flög väldigt korta sträckor och därför hade otroligt många starter/landningar på lite flygtid.

Det var även tryckcyklingarna som tog knäcken på världens första jetliner, DeHavilland Comet, det i kombination med dåligt utformade fönster.

Men här är det ju tydligt att det var något som inte var ordentligt gjort från början eftersom det hände när planet var nytt.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Boeing har ju en historia av att vara en organisation med stolt ingenjörskultur som sätter säkerheten främst, men enligt de som är insatta verkar detta ha förändrats under senare år. Med en ledning av räknenissar har kulturen eroderats allt mer och det har varit en rad säkerhetsproblem med de senaste flygplansmodellerna, inte bara de kända och spektakulära, utan tydligen också en hel del som inte blivit lika allvarliga.
Boeing slogs ihop med McDonnell Douglas, där det var Boeing som var störst men på något sätt McDonnell Douglas som fick tillsätta de flesta chefspositionerna. Boeing var ingenjörsdrivet, McD ekonomdrivet. Som av en slump hade McD exakt samma problem med dörrar som öppnads utåt "för att öka användbart lasturymme" på DC10 med katastrofalt resultat, först en nära dödskrasch och då det inte fick dem att införa tillräckligt stora förändringar så kom något år senare en verklig dödskrasch (https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Airlines_Flight_981)

För att ytterligare manifestera det hela flyttade de huvudkontoret FRÅN Seattle där de faktiskt bygger de flesta av flygplanen, till Virginia på andra sidan av USA.


Edit: ändrade McDonald=>McDonell så att inte folk blir sugna på hamburgare
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
De svän ger väl framåt/utåt normalt sett, vilket också gör det rätt jobbigt när flygplanet är i rörelse. Sedan finns ju de där som glider ut och åker åt sidan, de går att öppna lite när man känner för.
TRycksättningen bör vara rätt ovidkommande vid marknivå.
Det är ”normalt” ordinarie dörrar, där man lastar i och ur pax.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top