Flygolyckor, flygrädsla mm

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fjärrvärmeläckageletaren brummar mysigt tycker jag. Skönt att somna till.
Nu är hen hemma igen.



6334a6f39e7c5b23ea31e0bc9a816fdd.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Var med om en lite udda händelse senast jag flög. Skulle flyga New York-München och München-Köpenhamn.
Strax innan vi hade korsat Atlanten var jag på toa när säkerhetsbälteslampan börja lysa. Strax efter lämnade jag toan och mötte en flygvärdinna som med panikartad röst ombedde mig att genast gå till min plats.
På plats gick de ut med ett högtalarmeddelande där de sa att vi omedelbart skulle påbörja inflygningen till Paris.
Efter landning hamnade vi i utkanten av flygplatsen och CDG:s samtliga blåljusfordon stod runt oss.
När trappan väl var på plats ställdes en alle med k-pistbeväpnade poliser och militärer upp så man bara kunde gå på ett håll.
Vi fick gå en och en från planet och vid bussen fick man hålla upp sitt pass brevid ansiktet för fotografering.
Väl i en avlyst terminal fick vi reda på att ett bombhot hade kommit in mot flighten som Lufthansa tog på allvar och nödlandade oss på första bästa flygplats.

Hoppas att jag aldrig behöver uppleva en sån resa igen...

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Känns mer meningslöst när de åker kors och tvärs för att 'rita' på flightradarn
View attachment 479534
Fast en Cessna på 2000ft hlr du ju knappt, och han ritade ju över ett stort område utan att korsa linjerna.

Låt dom ha kul.

Jag är imponerad över hur raka och fina linjer dom fick till.

För någon månad sedan när militären låg och flög ovalbana med signalspaningsplan mot ryssland så behövde dom av okänd anledning flyga två extra runda varv i ena änden så att säga.

Jag skulle vilja höra den officiella förklaringan till att rita kulor på den penisformade rutten....
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fast en Cessna på 2000ft hlr du ju knappt, och han ritade ju över ett stort område utan att korsa linjerna.

Låt dom ha kul.

Jag är imponerad över hur raka och fina linjer dom fick till.

För någon månad sedan när militären låg och flög ovalbana med signalspaningsplan mot ryssland så behövde dom av okänd anledning flyga två extra runda varv i ena änden så att säga.

Jag skulle vilja höra den officiella förklaringan till att rita kulor på den penisformade rutten....
Picture or it didn't happen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast en Cessna på 2000ft hlr du ju knappt, och han ritade ju över ett stort område utan att korsa linjerna.

Låt dom ha kul.

Jag är imponerad över hur raka och fina linjer dom fick till.

För någon månad sedan när militären låg och flög ovalbana med signalspaningsplan mot ryssland så behövde dom av okänd anledning flyga två extra runda varv i ena änden så att säga.

Jag skulle vilja höra den officiella förklaringan till att rita kulor på den penisformade rutten....
Bra övning i precisionsflygning ?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag vill bara inflika - i trådens huvudtema flygrädsla - att jag är precis som Marcus.
Finns det en risk så är det inte hjälpt av att det finns 99.9999999% icke-risk.
Trots alla flygresor jag gjort genom åren..

Oaktat att jag är en logisk mänska, är varje oidentifierbart ljud,okänd rörelse eller på något sätt avvikande beteende hos kabinpersonalen i planet en timmas onödig nervositet för min del.

Sämst gick det senast vi flög hem från Italien.
Ett jäkla oväder som kapten sade skulle undvikas genom att stiga rejält.
Det började skumpa en aning o återigen lugnade piloten med att det snart var över.

Vi hamnade mitt i ett oväder och på riktigt hög höjd. Planet skakade och kastade, folk blev rädda o flera började gråta. Flygvärdinnorna såg oroliga ut...OCH jag fick s.k. "höjdsjuka" eller vad fan det nu är. Satt med syrgasmask ända tills jag kvicknade till igen.

Inte ett pip från cockpit, som annars kunde ha lugnat alla ombord rejält genom att lugnt säga att det var ofarlig flygning. Vilket det kanske inte var då?

Flyga är inget för mig, även om jag efter landning känner typ "ja det där var ju inget".
(förutom sista gången beskriven ovan då, som satt i ett bra tag)
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag vet att det inte är någon tröst för den som är orolig under flygningar men alla situationer som uppkommer under diverse taskga förhållanden inkl motorbortfall är testade i värre förhållanden än du upplever.
Jag har gjort oändligt antal pass i div flygplantyper under utprovning för certifiering och planerat och lett ännu fler och visst är det läskigt ibland men alla prov är genomtänkta innan man sätter igång.
Hur provar man då i värre fall än det som man normal råkar ut för?
Det görs på många olika sätt.
Man flyger med felaktig tyngdpunkt, man flyger med för hög vikt, man monterar virvelgeneratorer för att störa luften på (fel ställe), man har en motor avstängd, alltid den motorn som anses som den kritiska, man utför manövrar i för låg eller för hög fart, man letar efter jävlig luft, in och ut ur cumulunimbus t ex, det expresshiss upp eller ned och ofta samtidigt nedisning, man flyger bakom specialbygda tankerplan som sprayar vatten som fryser på kritiska punkter osv osv.
Under certifiering av en flygplantyp flygs den fler timmar med en motor avstängd än alla igång, ferryflygningar undantaget.
Så nästa gång det är stökigt och jobbigt, tänk på att några har haft det värre för att du ska vara säker.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
*informativ te
"informativ text"
- Men varför kan ingen av piloterna med en lugn stämma förklara för alla vettskrämda ute i passagerarsätena att det inte är något att oroa sig för? För min del hade det räckt och besparat mig och tjejen en jäkligt omskakande (bokstavligen!) resa, som avgjorde att hon inte tänker flyga igen.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
*informativ te

- Men varför kan ingen av piloterna med en lugn stämma förklara för alla vettskrämda ute i passagerarsätena att det inte är något att oroa sig för? För min del hade det räckt och besparat mig och tjejen en jäkligt omskakande (bokstavligen!) resa, som avgjorde att hon inte tänker flyga igen.
Det kan ju tyvärr bara just den besättningen svara på.
Möjligen kan det ha varit så att det var ett större område med riktigt dålig luft och besättningen hade fullt upp med kommunikation med trafikledning då det kan hända att precis alla flyg i området vill komma undan skumpandet och då kan det vara viktigare att ha den kontakten.
Pilot in command flyger ju och 2P sköter kommunikation internt och externt samt en massa annat, säkerligen jagade de bättre förhållanden på väderradarn också, ingen vill ligga i skitväder mer än nödvändigt.
Men som sagt, ingen annan än besättningen vet. Oftast tycker jag besättningarna är bra på info, t o m lite för mycket tomgångspladder ibland.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag känner både piloter (vilket inger förtroende) och flygmekaniker (vilka inte hjälper med sina skräckhistorier). Men värst är nog vetskapen om att jag inte har ens en inbillad kontroll över läget. Bestämmer sig piloten för att ta livet av sig (ni minns väl händelsen med tysken för några år sedan) och passagerarna, så är det inte mycket man kan göra. Tekniken är det oftast inga problem med som inte kan lösas och i alla fall de piloter jag känner, är väldigt skickliga och välutbildade. Men jag sitter hellre bakom ratten/styret och har kontroll själv i en statistiskt farligare miljö, än det på pappret säkra men där all påverkan är utom räckhåll.

Flygrädd? Nej. Men rädd för idioter och psykfall...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag känner både piloter (vilket inger förtroende) och flygmekaniker (vilka inte hjälper med sina skräckhistorier). Men värst är nog vetskapen om att jag inte har ens en inbillad kontroll över läget. Bestämmer sig piloten för att ta livet av sig (ni minns väl händelsen med tysken för några år sedan) och passagerarna, så är det inte mycket man kan göra. Tekniken är det oftast inga problem med som inte kan lösas och i alla fall de piloter jag känner, är väldigt skickliga och välutbildade. Men jag sitter hellre bakom ratten/styret och har kontroll själv i en statistiskt farligare miljö, än det på pappret säkra men där all påverkan är utom räckhåll.

Flygrädd? Nej. Men rädd för idioter och psykfall...
Fast det är samma om du åker taxi eller går på perrongen på tunnelbanan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Köra motorcykel, köra bil, cykla, gå och all annan transport är farligare än att flyga.

Jämför man sen hur många timmar man ägnar sig åt dom olika transportsätten så inser man att man det är väldigt liten risk att flyga

Jag har en jävla otur när jag flyger, med borttappade väskor, inställda flyg, flygplatsstrejker, oväder osv.

Det är ändå bara ett par saker som är konstanta, ena är att jag alltid blir "slumpvis utvald" i säkerhetskontrollerna, andra är att man kommer ner.

Senast incidenten var från Amsterdam till Vien, vi blev försenade på grund av att flygningen före hade dom känt röklukt i kabinen och planet skulle undersökas, när vi äntligen lättade kom röklukten tillbaka...

Vi kom oss till Vien i alla fall, väldigt försenade och hade missat alla anslutningar och fick övernatta.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top